Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Angry Tilstanden har aldri vært bedre!! (en artist blogger om sykehus)

Det store bildet
    http://bloggivest.com/2014/10/03/det-store-bildet/

Blogginnlegg - skrevet av:

Eduardo (Doddo) Andersen blei kjend som frontmann i kultbandet Unge Frustrerte Menn, bandet bak hiten «Jeg vil bare ha en mann». Han har vore kåsør i NRK P2, skrive revytekstar, spelt kabaret saman med Odd Nordstoga og bloggar dagleg på bt.no om Sportsklubben Brann. Han har skrive fire bøker. Hausten 2012 kom «Mitt Haukeland – En nær livet-opplevelse» ut. Boka handlar om Haukeland universitetssjukehus og er gitt ut i samband med sjukehuset sitt hundreårsjubileum.

- noen utdrag (Doddos påstander):

- Slutt! Det er nok nå.
    Jeg gidder ikke å jatte med deg lenger,
    jeg orker ikke å høre på sytet.
    Glasset er ikke halvtomt.
    Det er ikke halvfullt heller, for den saks skyld.
    Hvis vi ser det i historisk perspektiv,
    hvis vi sammenligner med andre land
    ,
    ....

- Sykehusene har aldri gitt bedre behandling til sine pasienter enn det de gjør akkurat nå. De redder flere liv og helbreder flere enn de noen gang har gjort. Tilstanden har aldri vært bedre, og likevel klager du?

Prøv å se det store bildet, det er bagateller du har hengt deg opp i.

Joda, kanskje burde din far i etterkant av inngrepet fått mer informasjon, men glem nå ikke det viktigste, han har det bra. På 1960- og 1970-tallet var et hjerteinfarkt dødelig. De fleste strøk med. Det gjør de ikke i dag, bare spør din far.

- Dette er et komplett sykehus med en komplett behandlingskjede. På dette sykehuset får for eksempel en kreftpasient alltid den behandlingen som kreves, om det så er stråling, cellegift eller kirurgi. Hvis pasienten ikke er fra byen, kan han eller hun hvile ut mellom slagene på sykehusets eget hotell. Pasienten kan få nye perspektiver hos en psykolog, søke trøst hos en prest og trene seg opp på sykehusets eget treningssenter.

Det er et gigantisk og velfungerende maskineri. På sykehuset produseres 3000 porsjoner mat daglig, og maten – og avfallet og tøyet og de sterile varene – fraktes automatisk på skinner mellom alle avdelingene i et underjordisk system.

Ikke heng deg opp i de høye parkeringsprisene eller den lille egenandelen som du må betale. Tenk heller på dette: Aldri har pasientene hatt så lite vondt, aldri har så mange hjertepasienter overlevd, og aldri har så mange pasienter blitt fulgt opp og kalt inn til etterkontroller. Aldri har så mange kreftpasienter blitt kreftfrie, aldri har så mange pasienter med hjerneslag trent seg opp igjen, og aldri har så mange fødende kvinner hatt så få komplikasjoner.

Aldri har sykehuset fungert bedre enn akkurat nå.

Hører du?

Eduardo (Doddo) Andersen

Sånt får stå uimotsagt - og får endatil "likes" og "noe og tenke på"-kommentarer;
    jeg kjenner at harmen stiger i meg. Samtidig så føles det som og skulle kjempe mot vindmøller -
    og har jeg egentlig energi til overs

Skulle bedt ham om referanser - spesielt den altomfattende påstanden:

- Sykehusene har aldri gitt bedre behandling
    til sine pasienter enn det de gjør akkurat nå.
    De redder flere liv
    og helbreder flere
    enn de noen gang har gjort.
    Tilstanden har aldri vært bedre

Noen som orker
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Thumbs down Sv: Tilstanden har aldri vært bedre!! (en artist blogger om sykehus)

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Noen som orker
    Ikke det helt store, men lige en ting... er hr. forfatteren dr. med. Kristian Løvås ikke tilfældigvis en overlæge netop på Haugeland?

Ellers lyder den gode skjald Doddo som om han beskrev resultater opnået af en virksomhed, et salgskontor eller en fabrik. Fuldstændig i overenstemmelse med den, også indenfor det offentlige i Norge indført New Public Management, de idiotiske, kortsynede socialdemokrater (jeg er ellers "rød") har opfundet i Australien og New Zealand tilbage i 1980-erne, hvorfra epidemien har bredt sig til Europa, undervejs ødelæggende de oprindelige hensigter bag velfærdsstaten. De borgerlige politikere og vælgere, og erhvervslivet er simpelthen SÅ glade for New Public Management fordi de mener at den sparer skattekroner - vel at mærke UDEN at de selvsamme sparede skattekroner sendes tilbage til skatteydere, vel?

Der er nemlig ingen penge at sende tilbage til skatteydere fordi alle ledere og indenfor Det Offentlige blev "harmoniseret" med det private erhvervsliv på sådan en måde, at deres lønninger nu passer med koncerndirektørers, bestyrelsesmedlemmer og andre højtlønnede ansatte i det private.

Vi taler om millioner og atter millioner i lønomkostninger i kølvandet på indførelsen af New Public Management, og dette foruden det ENORME forbrug af top-top-top-lønnede cand.polit'er eller akademisk uddannede eksperter i offentlig forvaltning, der aldrig har været flere af end under det New Public Management's regime. De er superdyre i drift, disse eksperter, så i stedet for at der ellers skulle være penge tilovers som følge af "rationaliseringer" som det offentlige var privat virksomhed - skriges der hele tiden på flere penge og spares penge på det, der ellers var velfærdsstatens kerneopgaver. Så når Doddo befaler: ikke heng deg opp i de høye parkeringsprisene eller den lille egenandelen som du må betale - slug det råt og hold din kjæft!

Doddo skriver også at "aldri har pasientene hatt så lite vondt, aldri har så mange hjertepasienter overlevd, og aldri har så mange pasienter blitt fulgt opp og kalt inn til etterkontroller. Aldri har så mange kreftpasienter blitt kreftfrie, aldri har så mange pasienter med hjerneslag trent seg opp igjen, og aldri har så mange fødende kvinner hatt så få komplikasjoner. Aldri har sykehuset fungert bedre enn akkurat nå" - her kunne jeg godt tænke mig at høre om - hvorfor skal man være velhavende og/eller højt uddannet i den øvre del af middelklassen eller højere - for at Doddos personligt "overblik" skal passe med virkeligheden?

Helse er fra før av et gode som er ulikt fordelt i befolkningen. Det er mye systematikk i denne ulikheten, særlig i forhold til sosiale lag. Både for kvinner og menn, ung og gammel, er helsen fordelt etter sosioøkonomisk status, det vil si etter utdanning, yrke og inntekt. Forskjellene danner en gradient: jo høyere sosioøkonomisk status, dess bedre helse. Her til lands er det nylig påvist at disse ulikhetene er økende. (Kilde)

De siste 20 årene har alle grupper her i landet – uavhengig av utdanningslengde og inntekt - fått bedre helse, og levealderen øker for alle. Likevel har bedringen vært større for grupper med lang utdanning og høy inntekt enn for de med kort utdanning og lav inntekt. Forskjellene er til stede gjennom hele det sosioøkonomiske hierarkiet, og gjelder både barn, unge, voksne og eldre – og både for psykisk og kroppslig (somatisk) helse. Folkehelseinstituttet beskriver status for helsetilstanden i rapporten ”Folkehelserapport 2010 - Helsetilstanden i Norge”

Problemet er forøvrigt det samme i Danmark og i Sverige: jo rigere og mere veluddannet - jo bedre behandling i både primær helsetjenester og på sygehusene. Forskel i levetiden er på mellem 10 og 15 år i de velhavendes favør...

Hvad var det Dead Kennedys sang? Nå ja... Kill the Poor!. De er alligevel ikke nogen nytte til, i et New Public Management-styret samfund... hvor målet er at afvikle velfærdsstaten og endeligt at omstille helsevæsenet fra offentligt til privat, for dem der har råd, mens flertallet af vælgere stikker hovedet i sandet....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Hashimoto // akkurat vært på første time på sykehus *frustrert*
    Av Mrsfreeze i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 10
    Siste melding: 11-02-15, 09:22
  2. Stoffskiftet har aldri vært "lavt", bare i grenseland...
    Av Evlina i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 35
    Siste melding: 29-08-12, 13:43
  3. Menn blogger om stoffskifteproblemer
    Av Vigdis i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-12, 19:51
  4. Bedre sent enn aldri
    Av Lisbeth i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 25-02-07, 19:56

Bokmerker