Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    4

Standard Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøvesvar.

Hei. Er det noen her som kan hjelpe meg med å tolke blodprøvesvar.
    Mine prøver har blitt noe lavere for hvert år men den siste prøven 15.09.14 er litt lav på Fritt T4

28.06.11
    S-TSH 2.05
    S-FT4 13,8

27.06.13
    S-TSH 1,96
    S-FT4 12,3

15.09.14
    S-TSH 1,70 (Referanseområde 0,30-4,5)
    S-FT4 10,1 (Referanseområde 11-21)

Etter den siste blodprøven 15 september 2014 så fikk jeg brev fra legen om at Fritt T4 ligger litt lavt og at jeg skal ta nye prøver i november.
    Jeg har ikke tatt Anti tpo men skal ta denne prøven i november.
    Jeg har mange symptomer på lavt stoffskifte og har lite energi.
    Mitt spørsmål er om det er vanlig at både fritt T4 og S-TSH synker noe for hvert år. Vet dere noe om årsaken til at begge verdiene blir lavere. Jeg vet at vanligvis så stiger S-TSH når fritt t4 synker ved lavt stoffskifte.
    Er verdien på 10,1 (S-Ft4) som er litt under referanseområde tegn på at jeg er i grenseland eller har for lavt stoffskifte?
    Til informasjon så har både min mamma og den ene søsteren min diagnose lavt stoffskifte og går på medisiner. Min tante og hennes datter på mor siden har begge blitt operert for struma. Så det flere med lavt stoffskifte i familien.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Sv: Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøvesvar.

Det høres ikke bra ut.
    Noen kommentarer. Når man skal ta anti-tpo så hadde det vært lurt å få med anti-tg og ft3 samtidig, samt iallfall d3... Erfaring viser at d3 tilsynelatende har mye å si for effektiv utnyttelse av stoffskiftehormonene.

Du sier at struma går i familien. Har du fått tatt en jodtest i døgnurin? Det er ikke gitt at hypofysen (og dermed tsh) reagerer "normalt"...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Hej Bella

Sitat Opprinnelig skrevet av Bella Vis post
    Etter den siste blodprøven 15 september 2014 så fikk jeg brev fra legen om at Fritt T4 ligger litt lavt og at jeg skal ta nye prøver i november.
    Kalder lægen FT4 på næsten 1 point UNDER laveste referenceområdet for "litt lavt" ? Har disse resultater ikke motiveret lægen til at måle dit FT3? I din situation er det vigtigt at konstatere hvor dit FT3 befinder sig indenfor normalområdet, fordi der er mindst 2 mulige årsager til din tilstand, men uden tal for FT3 kommer man ikke videre ad denne vej.

Jeg har ikke tatt Anti tpo men skal ta denne prøven i november.
    Ikke kun anti-TPO men også TRAS, fordi såfremt positivt kan det forklare dit unormalt lave TSH i forhold til lige så unormalt lavt FT4. Derudover vær god ved dig selv, og insister på at få taget jod i døgnurin. Den er MEGET vigtig at få et tal på. Specielt i din situation, og særlig da flere i din familie til begge sider, har lavt stofskifte. Bor I alle med lavt stofskifte i samme geografiske område?

Mitt spørsmål er om det er vanlig at både fritt T4 og S-TSH synker noe for hvert år. Vet dere noe om årsaken til at begge verdiene blir lavere. Jeg vet at vanligvis så stiger S-TSH når fritt t4 synker ved lavt stoffskifte.
    Det gør det kun i et "normalt" lavt stofskifte. Ved lavt stofskifte pga. en fejl i hypofysen bliver både TSH, FT4 og FT3 lave. Ved lavt stofskifte pga. TRAS-autoimmunitet bliver TSH undertrykt af TRAS-antistoffer og derfor falder produktionen af FT4 i skjoldbruskkirtlen. Ved lavt stofskifte pga. jodmangel bliver FT3 (i en periode) forhøjet indenfor normalområdet, mens FT4 falder, tillige med at TSH kan også falde pga. det midlertidigt tilstrækkelig T3.

Det lyder lidt kompliceret, men netop derfor er analysen af FT3 uundværlig for netop at kunne bedømme, hvilke mulig årsag er til din tilstand. Hvis det er jodmangel, kan du blive helt frisk, mens hvis det er hypofysen eller autoimmunitet - skal du nok behandles livet ud. Men ved en klog (af lægen) rette behandling, kan du blive ganske frisk alligevel. Det vigtigste er at finde ud af hvilken form for lavt stofskifte du har.

Er verdien på 10,1 (S-Ft4) som er litt under referanseområde tegn på at jeg er i grenseland eller har for lavt stoffskifte?
    Der er ingen tvivl om at du har et ikke subklinisk, lavt stofskifte. Med T4 jævnt faldende helt til under referenceområdet over flere år? Din læge drømmer, hvis han fristes til at kalde din tilstand for "subklinisk".

Til informasjon så har både min mamma og den ene søsteren min diagnose lavt stoffskifte og går på medisiner. Min tante og hennes datter på mor siden har begge blitt operert for struma. Så det flere med lavt stoffskifte i familien.
    Prøv at forhøre dig i familien, om deres lavt stofskifte er autoimmunt. Men altså... med lavt stofskifte i begge sider af familien, kan årsagen sagtens findes i en helt anden sammenhæng. Men som sagt, det er ikke til at begynde at gætte, før også dit FT3 og jod er målt, tillige med TRAS-prøven.

Er din læge lydhør eller er typen "jeg alene ved bedst"? Kun en læge der kan tænke udenfor boksen overhovedet nytter for patienterne med lavt stofskifte. Krydser fingre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    4

Hei igjen. Tusen takk for svar til dere begge. Jeg kjenner ikke legen min godt, ettersom han er vikar for legen min. Men jeg håper at han er flink på dette med stoffskifte.
    Jeg skal høre med legekontoret om jeg kan ta Tras- prøve og Ft3 og eventuelt Jod i døgnurin.
    Det er bare stoffskifte problemer på min mors side av familien. Men det er flere som har dette, inkludert min søster og mamma.
    På spørsmål om vi bor i samme geografiske område.
    Jeg bor i Halden min mor bor i Moss, og søsteren min bor i Oslo. Men dette er nok sikkert genetisk arvelig vil jeg tro.
    Jeg håper legen min er lydhør ang disse andre prøvene dere anbefaler meg å ta.
    Tusen hjertelig takk for svar. Så flinke dere er på dette området. Det er godt å få litt forklaring, og jeg skjønner litt mer nå.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Stian Gjest

Standard Sv: På grensen av Hashimoto's ? Hjelp til prøvesvar

Hei,
    Har lenge slitt med symptomer på stoffskifte problemer.
    tok nylig en test og fikk følgende svar. min lege sier alt er normalt.
    noen som har noen tilbakemeldinger?

S-TSH (0,20 - 4,0) 0,88
    S-Fritt T3 (3,5 - 6,5) 4,6
    S-Fritt T4 (11,0 - 23,0) 18,60
    S-Anti-TPO (<100) 35
    S-Ferritin (20- 300) 137
    S-Vitamin B12 (170- 650) 383

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Sv: På grensen av Hashimoto's ? Hjelp til prøvesvar

Sitat Opprinnelig skrevet av Stian Vis post
    Hei,
    Har lenge slitt med symptomer på stoffskifte problemer.
    tok nylig en test og fikk følgende svar. min lege sier alt er normalt.
    noen som har noen tilbakemeldinger?

S-TSH (0,20 - 4,0) 0,88
    S-Fritt T3 (3,5 - 6,5) 4,6
    S-Fritt T4 (11,0 - 23,0) 18,60
    S-Anti-TPO (<100) 35
    S-Ferritin (20- 300) 137
    S-Vitamin B12 (170- 650) 383
    Sånn med et øyekast så ser prøvene ikke så hakkandes gale ut... Når ble disse tatt på dagen?

Når det er sagt kan tilstanden være fin i blodet, uten at hormonet kommer fram til og inn i cellene. Videre er det mange andre ting som kan gi samsvarende symptomer. Hvilke symptomer er det du har sånn rent konkret?

Videre så kan du godt be om å få målt d-vitamin (nødvendig for å få nyttegjort seg av hormonet) og det gjør heller ingenting om du øker b12'en din. Enten kan du forsøke tilskudd eller du kan be legen om å få prøve med en sprøyte. (Det er forskjell på å være innenfor "normalt nivå" og å ligge på det som er optimalt for deg. Mange må høyere enn det du måler der. )

Lykke til.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Binyreevaluering, kan noen hjelpe meg og tolke?
    Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 09-06-10, 16:12
  2. Svar: 6
    Siste melding: 22-06-08, 22:37
  3. Nye blodprøvesvar.....kan noen tolke dem?
    Av Bodø i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 19-01-08, 15:13
  4. Blodprøvesvar, kan noen hjelpe meg?
    Av Elma i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 01-11-07, 20:46
  5. Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøveresultat?
    Av mammamia i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 09-03-07, 13:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn