Side 4 av 4 Først ... 234
Viser søkeresultater 31 til 35 av 35
    Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    22
    Meldinger
    25

Standard Sv: Betennelse i skjoldbruskkjertelen. Ny og trenger hjelp

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Legen din vil ikke fortelle deg at du har den auto-immune varianten av lavt stoffskifte, Hashimoto, og det sier meg at vedkommende ikke tar stoffskiftet alvorlig.
    Med så høy anti-TPO er det ingen tvil om at du har Hashimoto.

Når det gjelder kosthold, så har svært mange med lavt stoffskifte oppdaget at lavkarbo er den beste veien å gå, meg selv undertegnet. På lavkarbo.no er det mye info og mange oppskrifter. Anbefaler ellers boken til dr. Hexeberg "Frisk med lavkarbo -100 oppskrifter". Boken finnes på biblioteket om du ikke vil kjøpe den.

Hvor mye skal du øke Levaksin med?
    Håper du er klar over at stoffskifteprøver skal tas så nær klokken åtte som mulig om morgenen og at du skal være medisinfastende.
    Det er vell det jeg også har følt, at han ikke tar meg og stoffskiftesykdommen på alvor. Han sier at "vi må fokusere på det positive, du gjør det så bra på skolen". Jeg føler selv at det ikke kan fortsette sånn her veldig mye lengre, men han nektet å svare meg på hva vi skulle gjøre dersom jeg ikke følte meg bedre. "Vi måtte fokusere på det vi kunne endre på", som var dosen med levaxin. Jeg gikk da opp til 50 mg 4 dager i uka, og 25 mg 2 ganger i uka.

Jeg har også sett litt på Lavkarbo, og det er en av de kostholdsplanene jeg vurderer å starte opp. Det er litt vanskelig når man bor hjemme - da må jo hele familien nesten gå på samme diett, men det går nok greit.

Tusen takk for hjelp!!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Forutsatt at dere spiser middagsmat så noenlunde fra bunnen av så kan du bevege deg mye i retning lavkarbo uten å påvirke de andre så mye.

Pass på å spise egg eller å lage egne frøknekkebrød med ordentlig smør til frokost i stedet for å fylle opp med brød og litt pålegg og til middag kan du stort sett spise "proteinet, saus og grønnsaker", eller "gryteretten uten ris/makaroni". Nei, det er ikke perfekt, men forbedringen er der og det vil også kroppen din merke.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    22
    Meldinger
    25

Hei. Nå har det gått åtte uker siden jeg sist var hos legen, og fikk beskjed om å høyne dosen til 50 mg 5 ganger i uka, og 25 mg 2 ganger i uka. Har ikke følt noen bedring, heller en forverring ettersom det har vært mye å gjøre på skolen. Har begynt å få mer fravær, og det er svært tungt å holde ut hele dager. Jeg har begynt å reise hjem tidlig, for hodepinen og utslittheten har blitt for mye ut over dagen. Tok nye blodprøver på mandag, og fikk da disse verdiene:

Fritt 4: 12,9

TSH: 2,4

Vitamin D: 25M

Hun jeg snakket med på telefonen sa at stoffskifteprøvene mine var helt fine, men at vitamin D prøvene kanskje var litt lave. Det med vitamin D var hun ikke helt sikker på. Skal nå til legen etter påske, og høre om hva vi skal gjøre videre. Men vil først høre med dere, hva synes dere om verdiene nå? Burde jeg begynne å lete etter andre forklaringer på hvorfor jeg fortsatt føler meg så dårlig, eller er det fortsatt mulig at det er stoffskiftet mitt det er noe galt med?

Jeg gikk et år med fine stoffskifteverdier, kun denne "u-aktive" betennelsen i skjoldbruskkjertelen som ikke hadde virket inn på stoffskiftet mitt ennå. Det var først i høst jeg fikk dårligere verdier, vertfall i følge legen. Derfor har jeg alltid hatt en liten følelse av tvil, har jo følt meg dårlig i 2 år.

Så hva syns dere? Gå videre med stoffskifte, eller prøve å finne andre forklaringer, evt. gå videre med den ME diagnosen jeg startet med i høst, men som jeg sluttet med fordi det var da stoffskifteprøvene mine ble dårligere?

Hilsen Sølvi

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Du skal iallfall jobbe for å øke d-vitaminnivået ditt. D-vitamin modulerer immunforsvaret og dermed påvirker et lavt d-vitaminnivå stoffskiftebetennelsen negativt. Øk helst gjennom sol(solarium) og kosttilskudd, sekundært gjennom kosttilskudd alene. Bestill 5000IU gelekapsler fra en forhandler innen EU. Disse kan du da ta inn uproblematisk så lenge maksverdien på pakken (inklusive porto) er under 350NOK på importtidspunkt. Mange av oss bruker bigvits.co.uk da disse har greie produkter, greie priser og grei service.

Kosttilskuddet bør tas sammen med fet mat/andre fettløselige tilskudd for best opptak.

Edit:
    ME er en eksklusjonsdiagnose uten særlig behandlingsmuligheter og egentlig helt verdiløs sålenge stoffskiftet ditt ikke er skikkelig utredet og behandlet. Dersom målet ditt er å bli så frisk som mulig så må du jobbe med stoffskiftet så lenge du ikke er frisk der.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Helt kjakt svar på vei til påskeferie:
    Samme som smgj sier. Og i tillegg er behandlingsmålet for TSH 0,5 - 1,5. Din TSH er derfor for høy. Dette burde legen vite.... Målet er at pasienten skal føle seg frisk, at TSH er der jeg skrev samt fritt-T4 i øvre del av referanseområdet, fortrinnsvis så høy som mulig.

Side 4 av 4 Først ... 234

Lignende tråder

1. Trenger råd og hjelp!
    Av Benedikte i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 19
    Siste melding: 08-03-13, 14:42
  2. Trenger hjelp
    Av janis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 30-09-11, 00:01
  3. Nå trenger jeg hjelp
    Av Gekko i forumet Presentasjoner
    Svar: 19
    Siste melding: 30-04-10, 16:34
  4. Trenger råd/hjelp.....
    Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 37
    Siste melding: 09-01-08, 15:33
  5. Ei til som trenger hjelp
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 11-05-07, 17:41

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg