Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
    Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    22
    Meldinger
    25

Standard Betennelse i skjoldbruskkjertelen. Ny og trenger hjelp

Hei, mitt navn her inne er Sølvi. Jeg er en jente på 17 år som har blitt diagnostisert med en betennelse i skjoldbruskkjertelen. Har slitt med utmattelsessyndromer i rundt to år nå, og ble diagnostisert med betennelsen for ca. like lenge siden. Har også hatt kyssesyken for ca. 5 år siden. Det skal sies at symptomene mine ikke var så sterke for to år siden, noe som gjorde at jeg ikke tok så mye hensyn. Betennelsen var det man kan kalle "sovende", altså det var ingen andre verdier som var for høye/for lave annet enn TSH4 (?) som viste at jeg hadde en betennelse. Derfor fikk jeg ikke medisiner, og fikk bare beskjed om å se det an.

Fikk en ganske kraftig forverring for 1 år siden da jeg begynte på idrettslinja. Da gikk jeg ut av all gym og byttet også etter hvert linje til studiespes. Da fikk jeg minstedosen med levaxin, noe som ikke førte til en forbedring fram til nå. Da begynte vi og bli ganske utålmodige, grunnet at jeg er så dårlig i perioder at det å følge opp skole er ganske anstrengende... Jeg lurte da på om jeg skulle høyne dosen med medisiner, men fikk fra legen min vite at dette ikke var nødvendig. Fikk ikke noe oppfølging etter dette, noe jeg syns var rart fordi jeg følte meg ganske dårlig Ble ikke bedre, heller dårligere, og reiste igjen til legen og krevde utvidede tester (som for en ME-utredning), og da ble det plutselig klart at jeg skulle ha både B-12 sprøyter og høynet dose. Har ikke for lave B-12 verdier, bare i det "lavere sjiktet av normalen". Har nå tatt 2 av 4 sprøyter, før jeg går over på 1 sprøyte hver 3. måned og føler ingen endring....

Jeg klarer meg såvidt med skole, men har mål om høyest karakter i de fleste fag men dette merker jeg at er vanskeligere og vanskeligere.. Noen som har vært i samme situasjon, som kan dele sine erfaringer? Dette ble en måte å få ut litt frustrasjon, når jeg føler at jeg plager alle rundt meg med å være så syk og sliten hele tiden... Håper noen vil dele sine historier/råd/alt mulig med en frustrert 17 år gammel jente

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Lightbulb Sv: Ny og trenger hjelp

Aiai, så leit å lese hvordan du har det - og at legen din er sleivete med helsetilstanden din.
    Kan hende er det en trøst å få vite at mange har lignende historier når det gjelder symptomer og blodprøveverdier som dine.., men det i seg selv hjelper deg ikke videre.

Dessverre så er brorparten av leger i dag forblindet av hva blodprøvesvarene er - og ikke i særllig grad HVA pasienten forteller om av symptomer.

Har du forsøkt å bytte lege - ikke sikkert det hjelper, men høres ut som det ikke kan bli noe dårligere oppfølging enn det du har i dag. Kan hende noen fher inne kan anbefale deg en annen fastlege.

For egen del så kunne jeg tenkt meg en tur til dr Øverby i Arendal (søk på navnet, han er svært kunnskapsrik mtp stoffskiftesykdommer). Jeg leser boka hans "Lavt stoffskifte - årsak til de fleste sykdommer" nå - har lånt på biblioteket ( de har lånt den inn fra et annet bibliotek).

Ellers er det svært mange gode tips og know-how inne på STTM si side:
    http://www.stopthethyroidmadness.com/

Du kan jo f.eks sjekke refleksen (foran på kneet) de kan ha blitt tregere.. en sikrere metode er å måle kroppstemperaturen over noen uker. Det ligger beskrivelser på framgangsmåten flere steder på Forumet - bruk søkemotoren øverst til høyre.

Hvis du er som meg, og mange andre så har du også pådratt deg problemer med binyrebarken;
    det er noe som må sjekkes ut i saliva(spytt)-test.

Oki - en sped begynnelse bare her fra meg. Sjekker innom tråden din igjen siden
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    22
    Meldinger
    25

Standard Sv: Ny og trenger hjelp

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Aiai, så leit å lese hvordan du har det - og at legen din er sleivete med helsetilstanden din.
    Kan hende er det en trøst å få vite at mange har lignende historier når det gjelder symptomer og blodprøveverdier som dine.., men det i seg selv hjelper deg ikke videre.

Dessverre så er brorparten av leger i dag forblindet av hva blodprøvesvarene er - og ikke i særllig grad HVA pasienten forteller om av symptomer.

Har du forsøkt å bytte lege - ikke sikkert det hjelper, men høres ut som det ikke kan bli noe dårligere oppfølging enn det du har i dag. Kan hende noen fher inne kan anbefale deg en annen fastlege.

For egen del så kunne jeg tenkt meg en tur til dr Øverby i Arendal (søk på navnet, han er svært kunnskapsrik mtp stoffskiftesykdommer). Jeg leser boka hans "Lavt stoffskifte - årsak til de fleste sykdommer" nå - har lånt på biblioteket ( de har lånt den inn fra et annet bibliotek).

Ellers er det svært mange gode tips og know-how inne på STTM si side:
    http://www.stopthethyroidmadness.com/

Du kan jo f.eks sjekke refleksen (foran på kneet) de kan ha blitt tregere.. en sikrere metode er å måle kroppstemperaturen over noen uker. Det ligger beskrivelser på framgangsmåten flere steder på Forumet - bruk søkemotoren øverst til høyre.
    Har faktisk ikke fått noen til å få refleksene i kneet mitt til å fungere på en god stund... Husker ikke om jeg noen gang har klart det haha. Så det var litt rart at du nevnte det! Ellers tusen takk for gode svar! Vil vente med å bytte lege til jeg ser ordentlig om økningen av medisinene og B12-sprøytene fungerer, men har vurdert dette flere ganger... Så tusen takk!!

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Hei Sølvi. Jeg tenker at siden du er såpass ung, burde det være fullt mulig å bli ganske så frisk, dersom du får riktig behandling for deg. Det er viktig at det blir tatt fatt i underliggende årsaker til sykdom. Hvis du har mulighet til det, så vil jeg anbefale at du forsøker en helhetslege, som f.eks Skogli ved Funksjonellmedisinsk senter. Det vil trolig kreve en del ressurser, både penger og innsats i form av kosthold, nødvendige tilskudd etc. Lykke til

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    22
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Hei Sølvi. Jeg tenker at siden du er såpass ung, burde det være fullt mulig å bli ganske så frisk, dersom du får riktig behandling for deg. Det er viktig at det blir tatt fatt i underliggende årsaker til sykdom. Hvis du har mulighet til det, så vil jeg anbefale at du forsøker en helhetslege, som f.eks Skogli ved Funksjonellmedisinsk senter. Det vil trolig kreve en del ressurser, både penger og innsats i form av kosthold, nødvendige tilskudd etc. Lykke til
    Har hatt kyssesyken for rundt 5 år siden, og har derfor alltid hatt en mistanke mot ME. Men vil selvfølgelig sjekke ut alt av stoffskifte først Vet ikke om kyssesyken har noe å si med stoffskifte?

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Betennelse i skjoldbruskkjertelen. Ny og trenger hjelp

Jo, det er der nogen, der siger Det er ofte, at virussen Ebstein Barr (som er bagved kyssesyge) er at finde hos dem, der har Hashimotos - den autoimmune sygdom, der giver lavt stofskifte. Jeg har det også - havde kyssesyge som 18 årig

Tina

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Hei Sølvi!

Mange av oss går rundt med en disposisjon for stoffskiftesykdom. Den kan være hvilende i mange år, helt til det kommer en hendelse som gjør at det slår ut. Virusinfeksjon kan være en av årsakene. En norsk endokrinolog, Sara Hammerstad, tok doktorgraden på å påvise virus i vevsprøver fra skjoldbruskkjertel, fra folk som hadde fått thyreoideasykdom.

I ditt tilfelle høres det ut for meg som at kyssesyken du hadde, har satt i gang en såkalt autoimmun prosess. Det vil si at immunforsvaret i kroppen feilreagerer, og angriper - i dette tilfellet - skjoldbruskkjertelen. Det finnes mange andre autoimmune sykdommer, denne kalles Hashimoto's thyreoiditt. Det vil, før eller seinere, føre til symptomer på lavt stoffskifte, fordi kjertelen ikke klarer å produsere de hormonene den skal. Symptomene kommer som regel før det vises på blodprøvene, så man kan oppleve å gå og være kjempedårlig, før man kommer på medisiner. Symptomene på lavt stoffskifte kan ofte forveksles med ME.

Om behandling: Du skriver at du ble gående på minstedose med Levaxin. For lav dose med Levaxin er en vanlig årsak til at man føler seg dårlig. Når man er i behandling med Levaxin, skal blodprøvene vise en TSH på mellom 0,5 og 1,5, og FT4 skal være i øvre del av referanseområdet. Du har rett til å få utskrift av blodprøveresultatene dine fra fastlegen. Noen føler seg bedre når TSH er ned mot 0,5 og under.

Når det er sagt, er det ikke alle som blir bedre / bra av Levaxin. Mange går fortsatt med mye symptomer på lavt stoffskifte. Fastlegen din vil ofte ikke informere deg om at det finnes alternativer, derfor er det bra at du har funnet dette forumet! Jeg, og datteren min, var først på Levaxin, men ble ikke tilstrekkelig bra av det. Bedre ble vi først etter at vi gikk over til Armour Thyroid, som er frysetørket skjoldbruskkjertel av gris (NDT, Natural Desiccated Thyroid), og som kjøpes i tablettform gjennom apotek. Fastlegen kan søke om at du får det på registreringsfritak, men det er en lang og omstendelig prosess å få det på blå resept, så i en periode må du innstille deg på å betale det selv. Det er snakk om en kostnad på noen tusen i året, og det er det verdt!

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    22
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Hei Sølvi!

Mange av oss går rundt med en disposisjon for stoffskiftesykdom. Den kan være hvilende i mange år, helt til det kommer en hendelse som gjør at det slår ut. Virusinfeksjon kan være en av årsakene. En norsk endokrinolog, Sara Hammerstad, tok doktorgraden på å påvise virus i vevsprøver fra skjoldbruskkjertel, fra folk som hadde fått thyreoideasykdom.

I ditt tilfelle høres det ut for meg som at kyssesyken du hadde, har satt i gang en såkalt autoimmun prosess. Det vil si at immunforsvaret i kroppen feilreagerer, og angriper - i dette tilfellet - skjoldbruskkjertelen. Det finnes mange andre autoimmune sykdommer, denne kalles Hashimoto's thyreoiditt. Det vil, før eller seinere, føre til symptomer på lavt stoffskifte, fordi kjertelen ikke klarer å produsere de hormonene den skal. Symptomene kommer som regel før det vises på blodprøvene, så man kan oppleve å gå og være kjempedårlig, før man kommer på medisiner. Symptomene på lavt stoffskifte kan ofte forveksles med ME.

Om behandling: Du skriver at du ble gående på minstedose med Levaxin. For lav dose med Levaxin er en vanlig årsak til at man føler seg dårlig. Når man er i behandling med Levaxin, skal blodprøvene vise en TSH på mellom 0,5 og 1,5, og FT4 skal være i øvre del av referanseområdet. Du har rett til å få utskrift av blodprøveresultatene dine fra fastlegen. Noen føler seg bedre når TSH er ned mot 0,5 og under.

Når det er sagt, er det ikke alle som blir bedre / bra av Levaxin. Mange går fortsatt med mye symptomer på lavt stoffskifte. Fastlegen din vil ofte ikke informere deg om at det finnes alternativer, derfor er det bra at du har funnet dette forumet! Jeg, og datteren min, var først på Levaxin, men ble ikke tilstrekkelig bra av det. Bedre ble vi først etter at vi gikk over til Armour Thyroid, som er frysetørket skjoldbruskkjertel av gris (NDT, Natural Desiccated Thyroid), og som kjøpes i tablettform gjennom apotek. Fastlegen kan søke om at du får det på registreringsfritak, men det er en lang og omstendelig prosess å få det på blå resept, så i en periode må du innstille deg på å betale det selv. Det er snakk om en kostnad på noen tusen i året, og det er det verdt!
    Skal ikke til legen før utpå nyåret i forbindelse med at jeg har økt til 50 mg levaxin 4 ganger i uka, og 25 mg de andre dagene. I tillegg har jeg tatt nå 4 B-12 sprøyter over 4 uker, og skal nå ikke ta neste før om 3 måneder. Skal be kontoret om en utskrift av de siste blodprøvene mine, som ble tatt for ca. 2 måneder siden, ettersom jeg er veldig spent på å høre hva dere syns om de!

I tillegg lurte jeg på, er det noen kosttilskudd som er bra for oss med lavt stoffskifte? Vitaminer, mineraler, osv? Tar tranpiller hver dag, men er nysgjerrig på om det er noe annet som kan fungere..

Tusen takk for alle svar!!

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Rogaland
    Alder
    34
    Meldinger
    25

Huff, ikke noe kjekk situasjon å være i Håper at økningen i medisin hjelper for deg! Av vitaminer og mineraler bør du ha b(du får jo b12, da), d-vitaminer, c-vitaminer, magnesium, kalsium. Var det jeg kunne komme på i farten, iallefall

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    22
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Tonjemy Vis post
    Huff, ikke noe kjekk situasjon å være i Håper at økningen i medisin hjelper for deg! Av vitaminer og mineraler bør du ha b(du får jo b12, da), d-vitaminer, c-vitaminer, magnesium, kalsium. Var det jeg kunne komme på i farten, iallefall
    Nei, er ikke så veldig kjekt, men kommer meg nå gjennom dagene, hvertfall foreløpig.. Vil helst slippe å ta utdanninga over 4 år, det hadde vært litt kjipt :(

Har du noen merker du vil anbefale? Er så mange forskjellige typer, og er litt bekymra for hvor mye av pillene som faktisk er vitaminer osv...

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Trenger råd og hjelp!
    Av Benedikte i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 19
    Siste melding: 08-03-13, 14:42
  2. Trenger hjelp
    Av janis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 30-09-11, 00:01
  3. Nå trenger jeg hjelp
    Av Gekko i forumet Presentasjoner
    Svar: 19
    Siste melding: 30-04-10, 16:34
  4. Trenger råd/hjelp.....
    Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 37
    Siste melding: 09-01-08, 15:33
  5. Ei til som trenger hjelp
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 11-05-07, 17:41

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg