Side 2 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 56
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Fra lavt stoffskifte til overdosert på 4 uker.

Dersom du er på levaxin og har symptomer som du forbinder med overdosering - og dette er riktig - så vil du kunne gjøre som du sier (hoppe over en dag, for så å fortsette på lavere dose) for å komme raskere ned enn ved en jevn nedtrapping, ja.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    38
    Meldinger
    76

Standard Sv: Fra lavt stoffskifte til overdosert på 4 uker.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Dersom du er på levaxin og har symptomer som du forbinder med overdosering - og dette er riktig - så vil du kunne gjøre som du sier (hoppe over en dag, for så å fortsette på lavere dose) for å komme raskere ned enn ved en jevn nedtrapping, ja.
    Takk for svar! Jeg tok sjansen og droppet gårsdagens dose. Fant et lignende spørsmål i en annen tråd :-) Jeg har aldri før vært overdosert, og vet ikke hvordan jeg skal føle meg, men jeg er helt klart ikke mitt gode jeg. Håper jeg lander på riktig dose nå :-)

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    38
    Meldinger
    76

Question Nytt spørsmål om overdosering på Levaxin...

Hei.

Jeg stilte et spørsmål her for litt mindre enn to uker siden da det viste seg at jeg hadde blitt overdosert på Levaxin etter å ha økt dosen 4 uker tidligere fordi tsh var 3,6. Jeg økte fra 800µ i uken til 850µ. Nå hadde jeg ths på 0,03 og fikk beskjed om å gå tilbake på den forrige dosen. Jeg fødte for 12 uker siden og det er nok hormonelle grunner som gjør at stoffskiftet svinger slik.

Jeg senket dosen fra dag 1 etter jeg fikk beskjed om overdosering, droppet dosen første dagen og fortsatte på min nye dosering som nå igjen er 125µ levaxin mandag, onsdag, fredag og søndag + 100µ tirsdag, torsdag og lørdag.

Etter å ha senket dosen har symptomene på overdosering bare økt. Nå får jeg hjertebank(minner om angstanfall), jeg blir fort engstelig, jeg skjelver, blir fort svett hvis jeg rører på meg og jeg har fått diarè. Jeg har gått ned 2 kilo de siste par ukene på tross av massivt matinntak.

Spørsmål: Hvor fort burde jeg merke dosesenkningen? Skal jeg ringe legen å be om å få kuttet mer eller vente til neste blodprøvetakning som er 5 desember? Det er virkelig ubehagelig å ha det slik.

På forhånd takk for svar!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Nytt spørsmål om overdosering på Levaxin...

Sitat Opprinnelig skrevet av baresola Vis post
    Etter å ha senket dosen har symptomene på overdosering bare økt. Nå får jeg hjertebank(minner om angstanfall), jeg blir fort engstelig, jeg skjelver, blir fort svett hvis jeg rører på meg og jeg har fått diarè. Jeg har gått ned 2 kilo de siste par ukene på tross av massivt matinntak.
    Hej Baresola

Du har sænket dosen fra 850 mcg/uge til 800 mcg/uge. Der er NO WAY at 50 mcg Levaxin til forskel overhovedet kan forårsage symptomer som du beskriver.

Var det kun TSH som lægen tolkede som årsag til den påståede "overdosering"? Ved du hvad dit FT3 og FT4 var? Man er overdoseret KUN når FT4 er (ved gentagne målinger) fra omtrent 10+% over den øverste grænse for "normalområdet" LEDSAGET af FT3 som ligger OVER sit øverste grænse for "normalområde".

Er FT4 og FT3 lav/normal eller normal/normal, er du IKKE overdoseret, uanset lavt eller ekstremt lavt TSH. TSH er IKKE et stofskiftehormon.

Ved din læge ikke, at Lithium-udløst hypothyreose, i det fleste tilfælde ikke kan behandles efter TSH? Fordi Lithium også påvirker hypothalamus og hypofysen hvor TSH kommer fra? Ikke hos alle, men hos flere bliver denne uønskede Lithium-effekt på skjoldbruskkirtlen, hypofysen og hypothalamus - permanent.

Det betyder at du, som lavt stofskifte-ramt forhenværende Lithium-patient ikke må behandles som om du havde "almindeligt" lavt stofskifte, og da slet ikke af en fastlege uden erfaring i Lithium-udløst hypothyreose og Lithium-udløst hyperparathyreoideasygdom.

Det er desværre forekommende, at hos nogle Lithium-patienter påvirkes ikke kun skjoldbruskkirtlen (og hypothalamus + hpofysen = "uberegnelig" TSH) men også påvirkes biskjoldbruskkirtlerne.

De symptomer du beskriver (hjertebank [minner om angstanfall], jeg blir fort engstelig, jeg skjelver, blir fort svett hvis jeg rører på meg og jeg har fått diarè) får man ikke af "overdose" af Levaxin, og da slet ikke af kun 50 mcg mere eller mindre om UGEN.

Disse symptomer kan man få (i relation til din personlige sygdoms-forhistorie) af f.eks. hyperkalcemia (hyperkalsemi på norsk) af PTH-hormonet forstyrrelser relateret til de Lithium-påvirkede biskjoldbruskkirtler, uanset at de før ikke var så tydelig eller plagsomme. Faktisk overses de fleste tilfælde af hyperparathyreoideasygdom og opdages kun tilfældigt i anden anledning. Så der er ingen grund til panik, men det kan være ganske ubehageligt at have hypo- eller hyperkalcemi... Dine symptomer kunne tyde på det sidste.

Spørsmål: Hvor fort burde jeg merke dosesenkningen? Skal jeg ringe legen å be om å få kuttet mer eller vente til neste blodprøvetakning som er 5 desember? Det er virkelig ubehagelig å ha det slik.
    Jeg mener virkelig at du bør ringe til klinikken for at få en akut aftale hurtigst muligt. Jeg ved virkelig ikke hvad du lider af, men dine symptomer burde klart tilskynde din læge til straks at rekvirere alle blodprøver der skal tages ved mistanke om parathyreoideasygdom (paratyreoideasykdom) såsom calcium, fosfat, PTH-hormonet, og nyre-prøver kunne man også lige så godt tage, nu man er i gang.

Inden du ringer til lægen, skriv ALLE dine symptomer på et stykke papir. I denne sammenhæng findes ingen bagateller. Vær ikke en flink pige, der næsten er flov over at have det dårligt. Læs op fra sedlen og spørg lægen om du før var undersøgt for muligheden for paratyreoideasykdom i anledning af, at du er forhenværende Lithium-patient? Hvis du var og alt var i orden, få det gjort igen. Tingene kan ændre sig meget hurtigt i "hormon-butikken".

Vær opmærksom på at en fastlege har ingen kompetence i, på egen hånd at vurdere denne type af mulig diagnose. Det er en sag for speciallæger. Så lad dig ikke tale fra det. For en sikkerhedsskyld og indtil du ved hvad er hvad - tag ikke D-vitamin, hvis det ellers er et tilskud du plejer at bruge.

Krydser fingre
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    38
    Meldinger
    76

Standard Kan man bli utmattet av langvarig overdosering?

Jeg var usikker på hvor jeg skulle plassere innlegget mitt, så flytt det gjerne til riktig sted

Jeg har en medikamentutløst hypotyreose som jeg fikk for ca 10 år siden. Da jeg fikk mitt første barn for 3,5 år siden hadde jeg plutselig høy TSH 3 måneder etter fødsel. Har vært ganske stabil siden, med unntak av nok en høy tsh da jeg begynte å trene et drøyt år senere. Etter jeg fødte barn nr 2 for 8 måneder siden har det derimot vært mye tull. Jeg var på hugget etter å få målt stoffskiftet siden det gikk som det gikk sist. 4 uker etter fødsel var prøvene normale, 8 uker etterpå var stoffskiftet lavt og jeg økte levaxindosen. 4 uker etter det startet moroa. Plutselig lå tsh laaangt nede og jeg var overdosert. Tre eller fire ganger måtte jeg kutte på dosen, kuttet vel 100mqg hver gang. Målte med cirka 4 ukers mellomrom. Akkurat tidspunktet for prøvetaking har variert siden de ikke bryr seg om sånt på legesenteret, men jeg har alltid vært medisinfastende. Det vil si, jeg glemte faktisk å ikke ta medisinen en gang. Fikk da normale prøver, tok ny prøve en uke senere og tsh var da 0.25. Det var for to uker siden og jeg redusert for siste(?) gang med 50mqg. Midt i denne perioden har jeg også hatt høy tsh. Den har ligget mellom 0,02 og 3,5.

Legen min ville ikke si noe om det kunne være postpartum tyroeditt, jeg er jo "bare" overdosert på levaxin og hun har ikke målt verken TRAS eller antistoffer. Hun har derimot utelukket lave jern- og vitaminnivåer, kolesterol og kalsium er sjekket. MEN jeg krevde på forrige time å bli henvist til endokrinolog. Er jeg heldig får jeg time før jul!

Det jeg sliter med nå er:
    Hjertebank
    Angst
    Ekstrem trøtthet
    Muskelkramper
    Muskelsmerter
    Muskelsvakhet
    Hodepine
    Øresus
    Kløe i øret
    Aggresjon (kort!! lunte)
    Veldig stor matlyst/søtsug
    Klumpfølelse i halsen som kommer og går
    Ustabil vekt, går opp og ned
    Sprø negler
    Dårlig korttidshukommelse
    Dårlig konsentrasjonsevne
    Nakkestivhet
    Kvalme

Jeg føler meg helt utslitt og nærmere depresjon har jeg ikke vært på mange år. Det kan selvfølgelig spille en rolle at jeg ammet om natten i 7 måneder, men den siste måneden har jeg sovet hos storesøster mens mannen har tatt babyen. Sånn sett skulle jeg fått nok søvn. Dagene er travle med små barn i hus og jeg sliter meg gjennom det. Jeg prøver å fungere, men all energi jeg har går til bleieskift, mating og lek. Jeg orker ikke husarbeid, trening og sosial omgang. Mannen jobber 2 dager i uken nå, har permisjon ellers, og jeg gruer meg til å være alene med babyen. Slik har det vært i flere måneder og jeg synes det er så trist at det skal være sånn!

Konkrete spørsmål:
    - Kan jeg forvente å være dårlig selv om prøvene er bra? At det tar tid å komme seg?
    - Forsvinner ikke symptomene med en gang?
    - Er overdosering av Levaxin forenelig med høyt stoffskifte symptom-messig?
    - Kan jeg kreve sykemelding for disse plagene?

Håper på svar!

Min blogg: www.sofiesoll.blogspot.no
    --

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Kan man bli utmattet av langvarig overdosering?

Kan man bli utmattet av langvarig overdosering?
    Kære Baresola. Hvilken "overdosering"?

Du skriver ganske vist kun hvad du har reduceret din medicindose med, men hvad var din medicindose på inden du begyndte at reducere, og hvad er den nu?

Det ser ud til at din læge er ganske voldsomt TSH-fikseret, og det er du måske også selv? Betragtet udefra ser det ud til at din læge er ved at tage livet af dig.

Desværre er det langt fra så enkelt, at lavt TSH = hyperthyreose/overdosering. Der eksisterer hundrede gode medicinske grunde til, at TSH kan blive ("for") lavt - med helt normale, eller endda for lave værdier af thyreoideahormoner.

Hvad er dine sidste tal for FT3 og FT4 (jeg frygter at de muligvis er slet ikke målt, eller at kun FT4 er det).

Der er ingen mening i at skrive mere, før vi ved hvad dit FT3 og FT4 er... men en ting tør jeg dog sige: at dømme efter din beskrivelse - har du en galoperende hypothyreose!

Noget andet er, at var du min datter, havde jeg kraftedme banket gul og sort, denne forbandede TSH-kvaksalver til din læge.

Reducere medicindose 5 gange over kun 6 måneder?!
    Med en sammenlagt ugentlig reduktion på 400-450 mcg?!
    Alene pga. TSH?!

Mine spørgsmål er:

1. Hvad var din medicindose inden du begyndte at reducere?
    2. Hvad er din medicindose nu?
    3. Hvad er dine tal for FT3 over de sidste 6 måneder?
    4. Hvad er dine tal for FT4 over de sidste 6 måneder?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    38
    Meldinger
    76

Takk for svar! Jeg er nok tsh-fokusert siden min lege er det... Levaxindosen er ikke så kraftig redusert som man skulle tro siden jeg to ganger har økt den. Du vet, opp og ned og ned og opp og ned og ned... Ned 200mqg på 8,5 måned, eller ned 300mqg på 6,5 måned, etter som hvordan man ser på det.

Mine spørgsmål er:

1. Hvad var din medicindose inden du begyndte at reducere?
    125×4+100×3

2. Hvad er din medicindose nu?
    100×5+50×2

3. Hvad er dine tal for FT3 over de sidste 6 måneder?
    Det er ikke målt.

4. Hvad er dine tal for FT4 over de sidste 6 måneder?
    Den har ligget mellom 16 og 20, jeg har dessverre ikke notert prøvesvarene og hukommelsen er dårlig. FT4 har "fulgt" TSH i målingene, dvs de har begge endret seg.

Igjen, takk for svar!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Oi... Du _må_ få målt fT3... fT4 er bare lagerhormonet. Hjelper ikke hvor mye man har på fjernlager, om man ikke får pakket det ut.

Et av symptomene på fT3-mangel i hjernen er dårlig hukommelse og svekkede kognitive evner.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    38
    Meldinger
    76

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Oi... Du _må_ få målt fT3... fT4 er bare lagerhormonet. Hjelper ikke hvor mye man har på fjernlager, om man ikke får pakket det ut.

Et av symptomene på fT3-mangel i hjernen er dårlig hukommelse og svekkede kognitive evner.
    Ok.. Takk for svar! Jeg skal til legen på mandag i et annet ærend, så da kan jeg be om å få sjekket ft3. Hva annet skal jeg be om? TRAS og anti-TPO? Jeg har jo ikke peiling, er det ikke legen som skal ha det? Hun er i tillegg nyutdannet og burde være oppdatert. Som sagt venter jeg på time hos en endokrinolog, men det får jeg sikkert ikke på leeenge. Og jeg kan ikke ha det slik som nå!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Pass på å få ta prøvene så nær klokken åtte som mulig og vær fastende når du tar prøvene.
    Ville nok i tillegg til
    TSH
    FT3
    FT4
    anti-TPO
    TRAS
    også fått sjekket
    d-vitaminer
    B12
    og
    Ferritin
    da alle disse typisk blir lave ved lavt stoffskifte og hver av dem gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte.
    Da jeg gikk på Levaksin måtte jeg ha min FT4 langt over referanseområdet for å fungere. Trivdes best da FT4 lå mellom 27 og 30. Jeg er en av dem som omdanner forhormonet FT4 svært dårlig til det virksomme hormonet FT3 og selv om min FT4 var så høy, så lå FT3 klistret i bunnen av referanseområdet.
    TSH er den minst viktige stoffskifteprøven etter mitt syn siden den bare er et signal og ikke det virksomme hormonet FT3.

Side 2 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Fjernet hele skjoldbruskkjertelen i 2004 pga. struma og Hashimoto's
    Av Petrosnella i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 9
    Siste melding: 14-03-11, 06:32
  2. Jeg har brukt Levaxin siden våren 2004
    Av Lisbeth i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 24
    Siste melding: 14-09-10, 16:57
  3. Graves siden 2004
    Av jane i forumet Graves sykdom
    Svar: 42
    Siste melding: 06-05-10, 15:11
  4. 30 år med hypotyreose og endelig oppdaget forumet
    Av GJV i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-09, 17:15
  5. Oppdaget hypotyreose i 11. uke
    Av moc i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet