Side 6 av 6 Først ... 456
Viser søkeresultater 51 til 56 av 56
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

Standard Sv: Kan man bli utmattet av langvarig overdosering?

Sitat Opprinnelig skrevet av baresola Vis post
    Nå er det 5 år siden jeg sluttet å ta Lithium, vet ikke om bieffektene er forbigående eller om de er varige? Altså om jod -nivået eventuelt kan ha tatt seg opp? Det rare er at da jeg var hos spesialist spurte om det var noen hensyn jeg burde ta med tanke på kosthold og -tilskudd og da svarte han "unngå jod"... Er det rart man blir forvirret?? Han hadde ikke satt opp ft3 blant de 30 verdiene som ble målt i forkant heller. Mulig det er en standard blodprøvehenvisning fra med.pol, det er vel i såfall enda mer tragisk.
    Jeg så ikke at det var så lenge siden du hadde seponert. En forbigående reduksjon i jodopptak vil være reversibel, men en latent hashimotos som (kanskje ved hjelp av puffet fra litiumen) utvikler seg til å gi varig kjertelskade vil da ikke være reversibel.

Det er en vanlig oppfattelse at jod kan skade ved hashimoto's (det finnes dokumentasjon på at dette også gjelder selen - det er dog ikke så allment kjent), men nyere forskning tilsier at det er ubalanse mellom jod og selen som er et problem... Derfor må disse suppleres i par, sånn at man har (mer enn) nok av begge (til at kroppen tar det den vil ha) i den perioden man jobber nivåene opp. Ubalansen mellom dem virker å være det som er skadelig, ikke tilskuddene i seg selv.

Jeg har selv hashimoto's, supplerte med jod (legen ble bekymret), men jeg hadde startet selen og magnesium godt på forhånd og opplevde at antistoffene gikk ned i perioden. Det er selvfølgelig bare et enkelttilfelle, men det var iallfal sånn det var for meg.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    38
    Meldinger
    76

Jeg leste om jod nå, og det står at gravide trenger mer enn normalt, ammende trenger enda mer (200mcg per dag). Nå ammer jeg på tiende måned... I tillegg har jeg hatt laktoseintoleranse i 7 år og har et minimalt inntak av meieriprodukter. Jeg spiser mye fisk, men har lavt saltinntak i kosten. Spiser mest ren mat og tilsetter lite salt. Kanskje jeg skulle prøvd å øke inntaket? Selen kjøpte jeg for noen uker siden etter å ha lest om det her, men jeg er skeptisk til å ta mer enn anbefalt dose. Er det forskjell på slike tilskudd? Er Det greit å kjøpe på apotek? Magnesium har jeg tatt i lange perioder tidligere da jeg har slitt med urolige ben, spesielt som gravid.

Du skriver at mange har hjelp av gå over til glutenfritt. Men hvis jeg nå starter med kostholdstilskudd er det kanskje greit å vente med glutenfritt? Hvis ikke vet man jo ikke hva som eventuelt hjelper Hvor lenge må man ta tilskudd før man eventuelt ser effekt?

Tusen takk for alle svar!!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

Den 100-200mikrogeram selen om dagen er greit. Den gjærbundene selen tas greit opp.
    Magnesium - der tas magnesiumoksid opp dårlig. 95% av pengene du bruker på magnesiumoksid kan du bare kaste rett i do med en gang. -velg heller en type som slutter på -at.
    Jeg synes at denne er fin - jeg kjøper hos Life
    http://www.solaray.no/solaray/magnesium-1.html
    Tas om kvelden. Gjerne 2 i en ukes tid, så kan man ta 1 hver kveld.
    Disse to supplementene tas iallfall 1 uke, gjerne 2 før oppstart med jod.

Når det gjelder jod så er det absolutt best å få det gjennom dråper. Men de kan være vanskelige å få tak i i Norge. Dog kan de importeres.
    Dessuten er døgndosen jod som anbefales i Norge er lav og basert på at man har et jodrikt kosthold i utgangspunktet. Den kan iallfall dobles og for min egen del tok jeg over 5x doser den perioden hvor anti-TPO altså falt.

Salt har nok jodinnhold til at det forhindrer struma dersom man kun bruker jodberiket salt og spiser en del salt jevnlig. Som tilskudd for å øke lave nivåer ...
    Men igjen - er du i tvil så be om å få nivåene målt av legen din.

I mellomtiden anbefaler jeg mye lesing videre:
    http://www.frisksomenfisk.com/blogg/...skiftehormoner
    (NB - det som står om hashimoto's i bunnen der gjelder altså når magnesium og selen ikke er på plass i forkant - det står det mye om i den boka som bloggen henviser til, om Dr Brownstein som behandler hashimoto's med selen, magnesium og jod - med gode resultater)

Les enda mer:
    http://s253062760.onlinehome.us/jod
    http://aetherblogg.com/tag/jodmangel/
    http://www.bramat.no/kosthold/naerin...g-for-lite-jod

Og så har du alle lenkene på forumet.

Ja, og til sist... det kan som du sier være greit å prøve en ting i gangen. Jeg er av den oppfatning at ingen trenger gluten, , men det er lettere å se sammenhenger om man ikke prøver så mye samtidig. Og det er jo alltid best å sette inn første forsøk der man kanskje har følelsen av at det er mest effektivt.

Tilskudd - det er vanskelig å si hvor lang tid det tar, men en måned eller to må du nok regne med før du ser tydelig effekt.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Men igjen - er du i tvil så be om å få nivåene målt av legen din.

Jod måles i en døgnurinprøve. Legen skriver rekvisisjon til Hormonlaboratoriet (Universitetssykehuset i Oslo) - du får utdelt dunken hos legen eller nærmeste sykehus, og leverer tilbake der du fikk dunken. Det tar en stund å få svaret... Dessuten, de fleste leger vil si at jodnivået er ok dersom det er innenfor referanseverdiene. Jeg (og flere med meg) er ikke helt enige i det, men jeg har heller ikke noen bestemt oppfatning om hvor lavt ned man må før det er forsvarlig med tilskudd.
    Referanseverdiene for jod er 0,8 - 8 (sånn omtrentlig), og med 2,2 starta jeg med jodtilskudd etter "Iodine supplement protocol", som er oversatt til norsk i denne bloggen. Jeg tar fortsatt jod og selen, mest fordi jeg har klinisk lavt stoffskifte, men uten antistoffene. Jeg tenker at det er forebyggende mph antistoffer. Jod har også flere viktige funksjoner i kroppen utover å samspille med stoffskiftehormonene.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

Når det gjelder jodmåling så er det veldig viktig å spise som normalt i uken før det måles, og ikke ta rekekalaset, sushimiddagen, lutefisken etc den uka dersom det ikke er et normalt mønster. (Halveringstiden for jod er ca 6 dager, så det som man spiser/drikker unormalt - spesielt i uken forut for en sånn prøve - vil påvirke resultatet. )

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    38
    Meldinger
    76

Jeg tror jeg vil få målt jodnivået før jeg tar tilskudd. I første omgang skal jeg nå prøve en ny dose på Levaxin, må kjenne på hvordan det blir. Så skal jeg slutte å amme, det kan også spille inn. En ting om gangen..

Tusen takk til dere som har svart! Jeg må finne tid til å lese, nå i disse fritider er det nok å prøve å fungere som mamma.

Side 6 av 6 Først ... 456

Lignende tråder

1. Fjernet hele skjoldbruskkjertelen i 2004 pga. struma og Hashimoto's
    Av Petrosnella i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 9
    Siste melding: 14-03-11, 06:32
  2. Jeg har brukt Levaxin siden våren 2004
    Av Lisbeth i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 24
    Siste melding: 14-09-10, 16:57
  3. Graves siden 2004
    Av jane i forumet Graves sykdom
    Svar: 42
    Siste melding: 06-05-10, 15:11
  4. 30 år med hypotyreose og endelig oppdaget forumet
    Av GJV i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-09, 17:15
  5. Oppdaget hypotyreose i 11. uke
    Av moc i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet