Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Exclamation Studie: Succesfuld omlægning til Armour Thyroid fra syntetisk levothyroxin

Studie: Succesfuld omlægning til Armour Thyroid fra syntetisk levothyroxin

Den 14. september i år (2014) lægerne Gary M. Pepper og Paul Y. Casanova-Romero har offentliggjort i Journal of Endocrinology, Diabetes & Obesity resultater af et studie i sammenligningen af behandling af lavt stofskifte med henholdsvis Armour Thyroid og syntetisk levothyroxin.

I abstract til studiet Conversion to Armour Thyroid from Levothyroxine Improved Patient Satisfaction skriver de bl.a.:

Anvendelse af Armour Thyroid i behandlingen af hypothyreose har skabt debat blandt endokrinologer, selv om en betydelig procentdel af patienterne foretrækker Armour Thyroid frem for behandling med syntetisk T4. I denne retrospektive analyse undersøger vi præferencer for substitutionsbehandling af patienter med vedvarende subjektive ("subjektive" - her i den betydning, at symptomerne registreres uanset "fine" blodprøver/red.) symptomer hos patienter, der oprindeligt var i behandling med syntetisk T4, der efterfølgende skiftede til Armour Thyroid.

450 konsekutive patienter (udtrykket "konsekutive" betyder at patienter blev inkluderet i studiet i den rækkefølge, de dukkede op på lægernes kontorer - dvs. at disse patienter blev ikke udvalgt af lægerne på nogen bestemt måde, der kunne påvirke resultaterne af studiet) i den klassiske, syntetiske behandling af lavt stofskifte, blev i perioden februar-april 2013 undersøgt, testet og deres aktuelle behandlingseffekt blev registreret. (Patienter i TSH-undertrykkende behandling (f.eks. for kræft i skjoldbruskkirtlen) var på forhånd udelukket fra dette studie.)

Under de indledende undersøgelser måtte man konstatere, at ud af 450 patienter, de 154 (34,2%) havde ringe effekt af behandling med syntetisk T4. Fælles for disse 154 patienter var, at trods en ellers biokemisk (dvs. iflg. blodprøver) succesfuld behandling med syntetisk T4, led de alligevel af vedværende symptomer på lavt stofskifte såsom træthed, kulde-intolerance, forstoppelse, myalgier (smerter), vægtøgning osv.

Disse 154 patienter kom i behandling med Armour Thyroid, og blev instrueret i at tage deres medicin fastende, en time før morgenmaden, tillige med at de udtage en blodprøve hver morgen efter at have taget deres medicin, og tidligst efter fire uger skulle disse patienter, for første gang sammenligne deres oplevelse af behandling med Armour Thyroid vs syntetisk T4 på en skala fra 1 til 5.

Forløbet af hver behandling blev evalueret under regelmæssige interview, tests og titrering (trinvis øgning/tilpasning) af medicindoser for at opnå lindring af kliniske symptomer, uden samtidigt at fremkalde biokemisk (dvs. iflg. blodprøver) hypo- eller hyperthyreose.

Det korte af det lange er, at hele 78% af patienter i denne gruppe har oplevet markant bedring i sammenligning med den syntetisk behandling, de har modtaget tidligere. Ingen særlige bivirkninger blev noteret, heller ikke hos de 30 ældste patienter i alderen 65 år og opefter.

Der blev ikke registreret nævneværdigt vægttab i forbindelse med skiftet til Armour Thyroid, og heller ikke var der specielle TSH-forskelle i sammenligningen af effekten af begge behandlinger.

Det sidste er særlig vigtigt at lægge mærke til, fordi lavt TSH er karakteristisk for behandling med Thyroid-lægemidler, så hvis ikke der var større forskelle mellem TSH-værdier hos disse patienter mens de var i behandling med Armour Thyroid, og tidligere mens de var i behandling med syntetisk T4 - må det betyde, at deres syntetisk T4 doser før studiet var rimelig høje, for overhovedet at kunne øve denne effekt på TSH.

Alligevel havde de fortsat symptomer, hvilket må betyde, at når syntetisk T4 ikke virker, nytter det kun lidt eller slet ikke at dosere det op.

Hvorom alt er, er det nok bedst selv at læse denne artikel (her), og specielt at granske de ganske interessante figurer 1-4 og tabeller 1-2. De siger mere end alle artiklens ord tilsammen.

Kilde: http://www.jscimedcentral.com/Endocr...ogy-2-1055.pdf via: http://www.metabolism.com/2014/10/21...nt-guidelines/
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Studie: Succesfuld omlægning til Armour Thyroid fra syntetisk levothyroxin

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Bemærk at denne PDF-fil er på 1,24 MB.

Jeg kom i tanke om denne artikel i går, da jeg hørte at der er markant stigende antal afslag på ansøgninger om Thyroid på blåresept i Norge. I Danmark har vi ikke den slags problemer, idet hos os afslag er mere reglen end det er undtagelsen... men det er måske også ved at ske i Norge?

Problemet med kildehenvisninger til støtte for ansøgninger til Helfo er, at det er alene op til Helfo at vælge hvilken "videnskab" de vil respektere. Der bliver hele tiden henvist til at det bør være kontrollerede og randomiserede forsøg der bekræfter at Armour Thyroid virker- men den ubetingede sandhed er at der overhovedet ikke foreligger, og aldrig har gjort - kontrollerede og randomiserede studier af syntetisk levothyroxin. Ja, ja. De findes ikke. Og har aldrig gjort.

Alle tager for givet at syntetisk levothyroxin virker og fungerer, men det har aldrig været kontrolleret og randomiseret bevist.

Syntetisk levothyroxin optræder allerede som behandling i mange kontrollerede og randomiserede studier af tilstande, sygdomme eller andet hvor der behandles med syntetisk levothyroxin. Men der findes ingen studier hvor man behandler nydiagnosticeret primær hypothyreose op imod friske kontrolpersoner, med sigte på, udelukkende at fastslå det syntetiske levothyroxines action/virkning/effekt.

Så hvorfor forlanger Helfo kontrollede og randomiserede forsøg i effekten af Armour Thyroid, når tilsvarende IKKE foreligger isoleret i forhold til den syntetisk behandling... er mig en gåde.

Jeg havde også en "interessant" samtale med en dansk læge om netop dr. Peppers studie. Lægen fniste og synligt overlegent sagde: "de er bare diabeteslæger".

OK. Hvis det skulle være argumentet MOD dette studie fordi det er gennemført af "diabeteslæger", så hvorfor i alverden sender man de "vanskelige" tilfælde af hypothyreose til endokrinologer, hvoraf det absolutte flertal er eksperter i... diabetes?

Hvis diabetes-endokrinologer er egnede til at behandle patienter med lavt stofskifte, må andre diabeteslæger have tilsvarende ret til at studere lavt stofskifte, og publicere deres resultater, eller hur?

Min pointe er, at blåresept-ansøgere bør erkende, at videnskab har ikke meget, om noget overhovedet at gøre med Helfos afslag. Det kan heller ikke handle om økonomi eller økonomisk politik, idet de velbehandlede på Armour pænt hurtigt vender tilbage til arbejdet og begynder at svare skat af deres indtægter. I forhold til disse skatter må samfundets udgift til Armour være forsvindende lille, og selv på de største verdens børse findes ikke den aktie, der indbringer en bedre forrentning end at give patienterne deres blåresept.

Når det så hverken er "videnskab" eller "økonomi" der står bag Helfos afslag, må det være noget andet, som f.eks. Helfos personale, der af deres medicinsk uddannede foresatte er sendt ud i en agenda, som strider mod enhver afskygning af fornuft.

Her er i hvert fald endnu et studie, der beviser og tydeliggør effekten af Thyroid-lægemidler. Forhåbentlig bliver de med tiden så talrige, at selv "kammeraterne" indenfor lægestanden må indse, hvor pinlige de er når de afviser sund fornuft. Det er dog nok ikke lige om hjørnet endnu.

Min reference: Conversion to Armour Thyroid from Levothyroxine Improved Patient Satisfaction (PDF 1,24 MB)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Syntetisk/vegetar-alternativ til Armour
    Av Stina i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 11
    Siste melding: 08-03-12, 05:18
  2. Studie mener Jern mangel påvirker både kortisol og thyroid hormom.
    Av Hassan i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 0
    Siste melding: 19-05-11, 22:02

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn