Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Unhappy Stavmiksere lekker giftige kjemikalier

Skadelige kjemikalier kan havne i maten når du bruker stavmikser. I en svensk test lekket giftstoffer ut fra åtte av 12 stavmiksere ved vanlig bruk. Mattilsynet vil likevel ikke fraråde folk å bruke stavmiksere.

..

Kortkjedet CP er en miljøgift som påvirker lever, nyrer og skjoldbruskkjertel. Stoffet kan være kreftfremkallende, og er forbudt i Norge og en rekke andre vestlige land.

Det er uakseptabelt dersom disse kjemikaliene finnes i slike produkter.
    Det er mistanke om at også mellomkjedet CP er helseskadelig, spesielt for barn som blant annet kan få det i seg via morsmelk.

Begge CP-variantene lagres i kroppen på samme måte som PCB, som har vært forbudt siden 1980. Og begge er klassifisert som miljøskadelige og meget giftige for vannlevende organismer.

Les artikkel her:
    http://www.nrk.no/livsstil/ny-unders...ier-1.12029794

Hva gjelder Mattilsynet..., som år om annet øker grensene for sprøytemidler i mat;
    ikke overrasket
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Thumbs up Sv: Stavmiksere lekker giftige kjemikalier

Der findes et fint alternativ til stavblændere i kunststof. Stavblendere i rustfrit stål.

Jeg har haft min i maaange år og den er fortsat i vigør som den var ny. Kan anbefales trods den noget pebrede pris, fordi den virkelig holder hvad den lover, er så stærk så den nærmest kan blende hvad som helst, og er nærmest uopslidelig.

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Talking Sv: Stavmiksere lekker giftige kjemikalier

Jeg også har i rustfritt stål, men den jeg hadde før (Braun) den var plast nederst :(

Jeg ser også at mange vannkokere er i plast
    På varehuset Jula kjøpte jeg en med glasskolbe -
    som til og med lyser opp med blått lys nederst når den er i gang
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Stavmiksere lekker giftige kjemikalier

Bamix - tjek ;-)
    Quooker (ingen elkedel) - tjek ;-)

Vi har rigtig haft gang i snakken herhjemme i dag efter dette indlæg og det med slow cookere ;-) Det er simpelthen utroligt, at der er så mange giftstoffer i vores hverdag.

Tina

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn