Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 31
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,748

Standard Sv: Hvordan man tar armour?

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Der er nogen, der har glæde af at lade dem smelte i munden. Det kan jeg ikke med, fordi jeg synes ikke, det er det mest fantastiske at kysse med mand god nat med, det smager skidt, og så kan min hjerne ikke forestille sig, at de store proteinbundne molekyler kan komme ind gennem slimhinderne i munden. Jeg tror så på, at det måske kan være nemmere for maven at optage medicinen, når den er opløst af spyt.

Et råd vi andre har fået er, at gøre det samme hver gang og så indstille dosis herefter.

Tina
    Min lege mente det var greit å tygge dem litt - ikke fordi at de skulle tas opp i munnen, men for at ensymene i spyttet skulle begynne å bryte ned cellulose/stearatet i tablettene og gjøre alt lettere tilgjengelig/nedbrytbart i mage/tarm.

Å finne en metode og holde den ens mens man justerer dose (å bare gjøre en endring igangen) er viktig for at man skal vite hva som virker, ja.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    154

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Min lege mente det var greit å tygge dem litt - ikke fordi at de skulle tas opp i munnen, men for at ensymene i spyttet skulle begynne å bryte ned cellulose/stearatet i tablettene og gjøre alt lettere tilgjengelig/nedbrytbart i mage/tarm.
    Tusen takk for opplysningen. Jeg har fått Erfa, og da jeg gikk over fra Thiroyd til Erfa, følte jeg meg helt klart underdosert. Det hjalp å tygge dem, men jeg må fortsatt ta mer Erfa enn Thiroyd for å føle meg i nærheten av like bra. Før brukte jeg 180 mg Thiroyd, men nå må jeg ha 250 mg Erfa. Det er jo forsåvidt greit at jeg slipper å dele Erfaen, for den smuldret jo bare opp ;) Og likevel så synes jeg nok Thiroyd er bedre... jeg må nok teste litt mer. Uansett så er det mulig jeg kommer til å bruke Thiroyd så lenge jeg får tak i, for det blir faktisk også litt billigere.

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Etter vel 2 uker på armour er jeg så trett, så trett �� i 3 dager etter at jeg begynte med armour var jeg en duracelkanin, men så datt det sammen. Har noen erfaringer? Hva skjer med kroppen?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,042

Post Sv: Hvordan man tar armour?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kristine68 Vis post
    Jeg spurte han spesielt om mine binyreprøver da jeg så at disse ble tatt,men prøvene var helt grei. I og med at jeg hadde brukt prednisolonkur før jul skal jeg ta de en gang til, men da skulle det gå to måneder fra avsluttet kur til prøvene skal taes. Nå gikk det ca en mnd. Jeg spurte om dette så derfor skal vi ta en ny runde. Får kanskje begynne på nytt i kveld da

Er ikke farlig om legene ikke vet alt når man har så mange her inne som hjelper meg,dere er gull verdtføler meg virkelig velkommen. Hvis man leser her inne finner vel man det meste,men dere svarer tålmodig gang på gang på de samme spørsmålene.
    Jeg mistenker fremdeles binyrene:

Hva slags binyreprøver er det som er tatt? Riktige er å måle i spytt fire ganger gjennom døgnet;
    er det det som har blitt gjort? Bare noen uker etter avsluttet prednisolonkur..

Godt å lese at du føler deg velkommen,
    men ha i bakhodet at dette er et likemannsforum og at vi hjelper hverandre;
    det er ingen av medlemmene her som er leger
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Hei
    Ble tatt cortisol i blod....ca 3-4 uker etter prednisolonkur. Ikke spyttprøve.
    Fikk med et nytt rekv skjema der jeg skal ta nye blodprøver minimum 2 måneder etter avsluttet kur. Tar de spyttprøver ved alle sykehus?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,042

Arrow Sv: Hvordan man tar armour?

Jeg vet jammen ikke om det er noen laboratorier i Norge som gjør det.. - kanskje Haukeland ROAS

Jeg har linket deg til engelskspråklig nettsted tidligere - det var kanskje ikke de smarteste

Et av de første stedene jeg leste var Meretes side - og den er lettlest og ligger nå på forumet
    Siden er delt opp i kapitler - tror du like gjerne kan hoppe rett til "Binyrer":
    Sitat Opprinnelig skrevet av Meretes tyreoidea-side Vis post
    Binyrene

Binyrene er små hormonproduserende kjertler.
    De er selvstendige organer, og er lokalisert på toppen av hver sin nyre.

(tegningen har dessverre falt ut :(

1. Kapsulær arterie
    2. Kapsulær vene
    3. Binyrebarken
    4. Binyremargen
    5. Medullær arterie og vene

Binyrens jobb er å produsere hormoner, og ett av dem er kortisol. Dette er hormonet kroppen vår krever når den utsettes for stress. Med stress menes ikke bare at man opplever at noen dør, eller at man stryker til førerprøven. Noe så enkelt som å gå ut på en varm (eller kald) dag, spise lunch eller ha menstruasjon er et stress for kroppen. Binyrene reagerer på samme måte enten du opplever at noen dør eller du spiser lunch. Det er det samme for binyrene.

Et annet produkt fra binyrene er DHEA. DHEA er en hormonforløper. I en frisk kropp omdannes DHEA til sexhormoner (østrogen, progesteron, testosteron). DHEA er også med på å forhindre Alzheimer, hjertesykdom, diabetes, kreft, hudproblemer og en del andre ting, så DHEA er absolutt nødvendig for helsen vår.

Pasienter vil ofte beklage seg over symptomer som kraftløshet, utmattelse og at de ofte føler seg dårlig uten å kunne si nøyaktig hva som er galt. Perioder med svimmelhet, noen ganger kaldsvetting - forårsaket av at blodsukkeret blir unaturlig lavt, er ikke uvanlig. Ofte beskrives en underlig "indre skjelving". Smerter som minner om revmatisme er noe mange klager over. Man er ofte kald, og huden er kald ved berøring, man ser dårlig ut...med mørke ringer rundt øynene og noen får hyperpigmentering.

Symptomer på stressede binyrer er ofte veldig like de man finner ved Hypoglycemi, Hypothyreose, Fibromyalgi og kronisk tretthet ( Fatigue) og M.E.- Myalgic Encephalitis.

Her er symptomene:

Depresjon Alkoholintoleranse Nervøsitet Muskelsmerter/ømhet
    Kraftig PMS Leddsmerter/ømhet Utmattelse Diarè /forstoppelse
    Sug etter salt Dårlig sårheling Konsentrasjonsproblemer Overvekt
    Allergier Glukoseintoleranse Angst Tap av bentetthet
    Sug etter karbohydrater Månefjes Hodepine Tintera 1955

Hvis man mistenker binyreinsuffisiens pga. av pasientens historie, hvilke signaler skal da legene se etter for å stille en diagnose? Faktisk kan det være litt vanskelig, særlig hvis ikke problemet er meget alvorlig, men det er noen vink ; blodtrykket er vanligvis lavt, altfor lavt hos noen. Forskjellen mellom sittende/liggende BT, og stående er viktig. Normalt vil BT stige når en person reiser seg. Hos personer med binyreinsuffisiens endres det ikke i det hele tatt, eller det faller ytterligere. Pupillerefleksen er treg eller ustabil og i noen tilfeller reversert når man utsettes for sterkt lys. Refleksene kan være abnormale, særlig Achilles-refleksen i hælen. Hjertelyden er endret.

Komplikasjonene med å behandle hypothyroide pasienter er at deres svake binyre - reserver blir plutselig synlige så snart hypothyreosen behandles. Thyreoid medikasjon, og kan i verste fall fremskynde binyreinsuffisiens, men det som vanligvis skjer er at thyreoidmedikasjon ikke virker i det hele tatt, eller pasienten får overdoseringssymptomer på svært lave doser medisin.

Derfor, når lav binyrefunksjon mistenkes er det muligens farlig og unektelig feilaktig å behandle pasienten uten å støtte binyrer.

I linken finner du doseringsveiledning, i tillegg til full artikkel teksten ovenfor er tatt ut fra: ADRENAL PROBLEMS (Replacement Cortisone Therapy) av Dr Barry Durrant-Peatfield.

Før man behandler noen med Thyroxin for hypothyreose, så SKAL binyrenes funksjon først testes.

Når Thyroxin gis til personer som har både hypothyreose og binyretretthet vil personen ofte oppleve en forverring av symptomer. Linken er preparatvedlegget til Thyroxin: http://web.archive.org/web/200302210...parat/1105.htm Der står det svart på hvitt at at Thyroxin ikke skal brukes ved ubehandlet, utilstrekkelig binyrefunksjon. Det samme gjelder Liothyronin (som er syntetisk T3).

Med mindre legen din er synsk så kan han/hun faktisk ikke vite hvordan binyrene dine har det uten å beordre prøver og få disse testet.

Hormonlaboratorier foretar prøver på kortisol og ACTH. Disse taes kl. 08.00 og 20.00. Kortisolprøven kl. 08.00 bør taes basalt (dvs. før du så mye som rører på deg etter at du har våknet om morgenen). Du må be legen om å få prøven kl. 20.00 da dette ikke er rutine.

Kortisolnivået skal synke utover dagen, derfor er det viktig at kortisol måles i det minste 2 ganger på en dag. Hvis binyrene er stresset oppheves ofte døgnvariasjonen. Dette vil man se når nivåene måles morgen og kveld.

Binyrene produserer kortisol etterhvert som kroppen trenger det, så når du må stresse rett før en test, så vil binyrene også stresse med å produsere kortisol. Nivået av kortisol om morgenen bør være ca. 3 ganger så høyt som nivået ved midnatt. Hvordan skal man få en riktig måling på dette når man må stå opp, kle på deg , spise og ta bussen/bilen til sykehuset for å få tatt prøven? Man bør faktisk ta det med ro dagen før en slik test skal gjennomføres, i tillegg til at man skal være i ro den dagen man tar testen.

Saliva tester kan være mer effektiv når det gjelder å teste binyrefunksjonen. Alt du gjør er å spytte ned i reagensrør 4 ganger i løpet av en dag, og så sende den til et laboratorium i USA. Denne testen er forholdsmessig dyr, og kommer på rundt kr.1000,-.

Som med alt annet som er nytt på markedet er det en del diskusjon om hvor pålitelig Saliva testen er, men holistiske leger (lege/homeopat) bruker disse, og mener de gir et riktigere bilde av kortisolproduksjonen over en hel dag. ROAS - undersøkelsen har også beskrevet dette: ROAS - For helsepersonell - Prosjektbeskrivelse.

Her er link til et intervju Mary Shomon har gjort med Dr. Shames, hvor de forskjellige testene på binyrefunksjon diskuteres, hvilke er gode og hvilke er dårlige: http://thyroid.about.com/gi/dynamic/...mesadrenal.htm

Informasjon om Salivatester finner du her:

Test Stress Hormone Levels (Virginia Hopkins Test Kits anbefalt av dr. Leif Ims)

Hormoner i spytt. Måler frie bioaktive hormoner i spytt: kortisol, DHEA, progesteron, østradiol og testosteron. Tolkning av prøvene utføres av dr.Leif Ims.
    Bestilling via norsk BMLab. Rekvisisjon må bekreftes av lege.
    Adrenocortex Stress Profil
    Bestilling via norsk BMLab. Rekvisisjon må bekreftes av lege.

Test for stress. Nordic Laboratories, Danmark

En annen viktig ting å huske på er at man aldri skal ta medisiner før blodprøver. Prøvene vil ikke komme ut med riktig resultat da.
    Hvis du bestiller et Saliva test kit, så skal du ikke ta medisiner i det hele tatt den dagen du tar testen.

Her finner du linken til en medisinsk artikkel som i klartekst sier at mangel på kortisol kan være livstruende: http://emedicine.medscape.com/articl...erview#showall

Ved overgang fra Thyroxin til Armour er det nødvendig at binyrene sjekkes Hvis ikke kan du risikere et "krasj". Grunnen til dette er at Thyroxin er så inaktivt metabolsk at det så vidt rører seg i systemet og gjør lite for deg. Naturalthyroxin derimot, øker den metabolske aktiviteten så effektivt at binyrene ofte ikke greier å takle den plutselige "hjelpen" tilbake til normalen.

Farmasøytiske firma vil fortelle deg at dette beviser at syntetisk T4 er bedre for deg enn naturalthyroxin. Faktum er at binyrene "krasjer" fordi naturalthyroxin er bedre enn syntetisk thyroxin. Syntetisk thyroxin holder stoffskiftet tregt og så vidt fungerende. Naturalthyroxin på sin side sørger for at du får tilbake et sunt stoffskifte, slik du hadde før du ble syk, og naturalthyroxin gjør det effektivt.

Hvis du har gått lenge med ubehandlet hypothyreose, eller har spist syntetisk thyroxin lenge, så vil binyrene dine være svake. Derfor reagerer de med å "krasje" når du begynner med naturalthyroxin.

Naturalthyroxin må derfor startes på en svært lav dose, 1/2 grain(30mcg.) pr. dag. så øker du dosen hver 10 - 14 dag inntil DU føler deg i fin form. Dosen bør deles i 2 slik at du tar halve om morgenen og resten på ettermiddagen. På den måten unngår du å føle deg hyper om formiddagen og hypo på kvelden. Dette er fordi naturalthyroxin har kort halveringstid. Kvinner med friske binyrer kan øke dosen sin oftere enn indikert på pakningsvedlegget.

En enkel behandling av dårlig binyrefunksjon er å gi tilskudd av kortisol, 20 mg. pr. dag (det er lik mengden kroppen selv produserer) en periode slik at binyrene dine kan få en pause og bli friske igjen.

Kevlin

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Man skal kunne få "tampongene" på alle sykehus, men vi har iallefall måtte sende dem selv til Aker.
    Kortisol i blod er en veldig dårlig test, for det første så skal prøven tas presis klokken åtte om morgenen, og selv om man tar den da, så får man bare et øyeblikksbilde....og kan dermed selvsagt ikke se om binyrene gjør jobben sin gjennom dagen.
    Mistenker du binyrer, så vil jeg absolutt anbefale spyttprøver (du må ha rekvisisjon fra lege på det)

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    494

Spyttprøver av kortisol kan sannsynligvis leveres til alle sykehus, og i alle fall tilbake til det samme sykehuset/laboratoriet som leverte ut "tampongene". De sendes til Hormonlaboratoriet (OUS).
    Vanligvis får man bare to spyttprøver - morgen og kveld. Men det er ikke noe i veien for å be om å få fire, slik at man får morgen, formiddag, ettermiddag og kveld.

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Wownå ser jeg litt logistikk i dette. Å Kevin, det ble mere forståelig når du sendte det på norsk

Ang. blodprøvene ble de tatt klar 08, fastende. Skal prøve å få min fastlege om han kan rekvirere dette for meg. Han liker å få en begrunnelse så har noen av dere en enkel begrunnelse som jeg kan levere til han? Skal prøve å søke litt selv også

Kan jeg sende med det du sendte meg,Kevin?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,042

Smile Sv: Hvordan man tar armour?

Sitat Opprinnelig skrevet av Meretes tyreoidea-side Vis post
    ..

Pasienter vil ofte beklage seg over symptomer som
    kraftløshet,
    utmattelse og at de ofte føler seg dårlig uten å kunne si nøyaktig hva som er galt.
    Perioder med svimmelhet,
    noen ganger kaldsvetting -
    forårsaket av at blodsukkeret blir unaturlig lavt, er ikke uvanlig.
    Ofte beskrives en underlig "indre skjelving".
    Smerter som minner om revmatisme er noe mange klager over.
    Man er ofte kald, og huden er kald ved berøring, man ser dårlig ut...
    med mørke ringer rundt øynene og noen får hyperpigmentering.

Hvis man mistenker binyreinsuffisiens pga. av pasientens historie,
    hvilke signaler skal da legene se etter for å stille en diagnose?
    Faktisk kan det være litt vanskelig, særlig hvis ikke problemet er meget alvorlig, men det er noen vink ;
    blodtrykket er vanligvis lavt, altfor lavt hos noen.
    Forskjellen mellom sittende/liggende BT, og stående er viktig.
    Normalt vil BT stige når en person reiser seg.
    Hos personer med binyreinsuffisiens endres det ikke i det hele tatt, eller det faller ytterligere.
    Pupillerefleksen er treg eller ustabil og i noen tilfeller reversert når man utsettes for sterkt lys.
    Refleksene kan være abnormale,
    særlig Achilles-refleksen i hælen. Hjertelyden er endret.

..

Her finner du linken til en medisinsk artikkel som i klartekst sier at mangel på kortisol kan være livstruende: http://emedicine.medscape.com/articl...erview#showall

..
    Dess flere av mine uthevinger du kan krysse ut - dess større grunn til å gi teksten til din lege,
    men de liker nok best medisinske artikler:

Fra den medisinske artikkelen:

"Every emergency physician should be familiar with adrenocortical insufficiency, which is a potentially life-threatening entity. The initial diagnosis and decision to treat are presumptive and are based on history, physical examination, and, occasionally, laboratory findings."

via google translate:
    "Enhver akuttlege bør være kjent med binyrebarkinsuffisiens , som er en potensielt livstruende tilstand. Den første diagnosen og beslutningen om å behandle er presumptive og er basert på pa forhistorien, fysisk undersøkelse , og av og til, laboratoriefunn."

Akkurat nå har jeg ikke noen medisinsk link som kan gis til legen mtp rekvirering av 4 spyttprøver --

Hva angår type kortisonpreparat, så er prednisolon ikke å foretrekke.
    Selv så brukte jeg Roussel, mens andre har brukt Cortef.
    Kevlin

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Påvist lavt stoffskifte. Hva nå?
    Av Spiffi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 15-05-12, 14:48
  2. Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
    Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 25
    Siste melding: 11-06-10, 12:27
  3. Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 226
    Siste melding: 17-08-09, 16:33
  4. vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
    Av porselen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 06-08-05, 22:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg