Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 31
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Lightbulb Sv: Hvordan man tar armour?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Akkurat nå har jeg ikke noen medisinsk link som kan gis til legen mtp rekvirering av 4 spyttprøver --
    Salivette spyttprøve kortisoltest (følg lenker til Tidsskriftet.no)
    Norsk Legeforeningen om spyttprøver til kortisolmåling (følg lenker til Tidsskriftet.no)
    Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene (direkte lenke til Tidsskriftet.no)
    Fikk spyttprøve pakke for måling av kortisol (kommentar på forumet)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Standard Oppdatering etter oppstart av Erfa

Hei
    Som jeg skrev på januar , var jeg til indremedisiner og fikk starte opp med Erfa. Da jeg skulle bestille medisinen, hadde de kun Armour. Begynte med det rundt 23/1,og etter råd fra Kevlin begynte jeg forsiktig. Tok sjanse på 2 grain og etter 14 dg økte jeg opp til 3 grain. Gikk fint, ingen bivirkninger, men heller ingen bedring.

På slutten av mars fikk jeg beskjed fra apoteket om at de hadde Erfa, og jeg kjente virkning bare etter noen dager. Det som har plaget meg siden har vært den umenneskelige trettheten, svette og hudkløe. Lest mye her på forumet, og er helt sikker på at det er binyrene mine som sliter. Kortisolprøver er ok iflg legen

For en uke siden begynte jeg på prednisolonkur igjen og tok bare 5 mg, og hadde umiddelbar virkning. Jeg fikk livet mitt tilbake

Har ennå ikke fått oppfølgingstime til indremedisiner, så jeg tok kontakt med fastlegen min. Sendte han en mail der jeg forklarte hvordan livet mitt var, og mine tanker rundt stoffskiftet og binyreproblemer. Jeg spurte om han ikke kunne hjelpe meg. Senere på dagen fikk jeg melding om at han ville ha meg inn på time dagen etter. Spent var jeg i går da jeg kom på venterommet og svettet som en gal

Jeg fortalte om bedringen med prednisolonkur, og spurte pent om det ikke var bedre å prøve naturlig hydrokortison. Jeg fortalte at jeg hadde lest om noe som man kun tok om morgenen og som tilfører kroppen hydrokortison utover hele dagen. Han klikket inn på dataen og satt lenge å leste. Da han snudde seg mot meg sa han at klart, han skulle skrive ut en resept. Da det ikke forelå en diagnose kunne han ikke skrive blå resept, men ville at jeg skulle prøve. Hvis det virket kunne indremedisineren skrive det på blå resept. Så spurte han meg om jeg visste hva det kostet, og jeg sa som sant var at det hadde jeg undersøkt.

Så da har jeg tatt min første dose i dag

Rettet en stor takk til han, og som han sa var det i hans interesse at jeg fikk en bedre livskvalitet. Så jeg er så spent

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Smile Sv: Oppdatering etter oppstart av Erfa

Sitat Opprinnelig skrevet av Kristine68 Vis post
    Rettet en stor takk til han, og som han sa var det i hans interesse at jeg fikk en bedre livskvalitet. Så jeg er så spent
    WOOW Kristine Har lige læst hele tråden og ser, at du flere steder beskriver din læge som en god læge, ikke bare en recept- og blodprøvesvar-maskine. Mon han studerede medicin i Himlen, eller er han blot født som et godt menneske.

Du har vist heller ikke selv stået bagest i køen, når guderne uddelte godhed, fremgår det klart af alle dine bidrag her. Du har virkelig hjælpe-gaven, og det er helt sikkert at du allerede har givet flere (som læser her) håbet og modet tilbage, bare ved at skrive hvad du tænker, føler, og hvordan du beslutter dig for, hvordan du vil fortsætte videre. Det er meget inspirerende at læse det du skriver, Kristine. Tak skal du have.

Og nu går jeg tilbage og tænker over det du skrev i overgangsalder-indlægget.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Standard Sv: Lavt stoffskifte påvist i 2006

Takk Anisa
    Ja,han er et godt menneske ,en empatisk mann med et utrolig godt hjerteHan tar seg tid og ser hele meg,ikke bare stoffskiftet. Han bøyer seg i støvet og innrømmer gjerne at hans kompetanse ikke strekker til over alt. Han vet at jeg har satt meg inn i min egen situasjon situasjon,og lytter til det jeg har å si jeg har vært ærlig helt fra starten at jeg vurderte å dra utenlands for å få hjelp, så han har valgt å prøve å hjelpe meg. Tror han ser dette som en erfaring som kan brukes på andre pasienter. Ser selv mange mennesker som ikke får den hjelp de fortjener ift stoffskiftet pga manglende kunnskap blant leger,og det er så trist.Har selv vært sykemeldt mange ganger, og jeg gjør hva som helst for å klare å være i arbeid
    Jeg vet ikke om dette fungerer, men er villig til å prøve hva som helst. Penger kan ikke måles opp mot helsen. Fungerer dette skal han få seg en blomsterbukett .

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,748

Skal jeg være ærlig så tror jeg legen har gjort seg fortjent til en blomsterkvast for lenge siden. Sånne åpne leger bør bære på gullstol.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Hei.
    Ønsker å høre litt om deres erfaring ifb med oppstart av hydrokortison. Hvor lenge gikk dere før dere kjente virkning? Er litt nysgjerrig med at jeg har startet opp selv. Bivirkninger?
    Takker for svar

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Da har jeg holdt på i 15 dager med Plenadren tabletter, og det virker. Skal ikke si at jeg er bra, men kjenner at det begynner å skje noe .De siste 5-6 dager har jeg kun hatt behov for 2 doser smertestillende, mot 1-2 ganger daglig så kanskje skjer det et under

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Smile Sv: Lavt stoffskifte påvist i 2006

Da har jeg holdt på i 15 dager med Plenadren tabletter, og det virker. Skal ikke si at jeg er bra, men kjenner at det begynner å skje noe .De siste 5-6 dager har jeg kun hatt behov for 2 doser smertestillende, mot 1-2 ganger daglig så kanskje skjer det et under
    Hei

En relevant Plenadren-oppdatering her.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Exclamation Sv: Lavt stoffskifte påvist i 2006

Hei
    Er krise her: skulle på apoteket i dag å hente et nytt glass Plenadren som var bestillte. Kommer dit å får høre at det er restet hos grossist og ikke mulig å anskaffe. Vanlige tabletter uten mod.frisering kunne de ikke gi meg da det krevde søknad fra lege pga preparat ikke er registrert i Norge.
    Hvordan kommer kroppen min til å reagere på brå slutt av medisin? Kjenner ærlig talt at fortvilelsen kommer snikende, og formen som var så god.....
    Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Prøv en annen apotekkjede. Jeg opplevde det samme med Erfa. Apotek 1 og Vitus har f.eks ulik grossist (det er de to som er representert her i byen).

Du kan også undersøke om du kan ta ut resept i Sverige(?) dersom det er så nært at det kan være aktuelt å dra dit for å få tak i...
    Hej Kristine

Indtil Plenadren-sagen bliver afklaret, kan du til nøds klare dig med det Prednisolon du ofte i forvejen er i behandling med. Har du stadig noget af Prednisolon tilbage fra sidste gang?

Her finder du dr. Hertoghes Cortisol-dosing-diagram, på hjemmeside Well-women.com: http://www.well-women.com/support-fi...isoldosing.pdf (672 KB).

I skemaet kan du se hvilke doser, af hvilke steroid-præparater svarer til bestemte doser af hydrocortisone, og tidspunkter de skal tages, for at denne "erstatning" skal fungere så godt som muligt. Det kan aldrig blive så gradvist som i Plenadren, men så absolut det næstbedste, indtil der er fundet en løsning på problemet med Plenadren.

Her er også et lille udsnit af PDF-filen "Medication": https://www.addisons.org.uk/info/manual/medication.pdf - der også viser hvad de forskellige typer af steroider, svarer til i forhold til hinanden. Det er godt nok en artikel skrevet til Addison-patienter, men du kan i hvert fald se, hvad de forskellige steroid-typer svarer til 20 mg af hydrocortison, dvs. når den lægeordineret Plenadren-dose er 10 mg, skal de øvrige oplyste steroiders blot divideres med 2.

Problemet er, at DU MÅ IKKE afbryde din behandling uden videre. Med eller uden Plenadren, er du nødt til at fortsætte med et andet præparat, indtil videre.

Når det er sagt, lyt til amgj. Det er et godt råd at forhøre sig hos alle apoteker-kæder, fordi dete r set før her på forummet, at uanset oplyst at præparatet er i restordre hos grossisten, kan det sagtens findes på hylderne i andre apoteker. Hvis det er et andet sted i landet, og en anden kæde, må apotekerne ordne det mellem dem, at din recept bliver overført der, hvor din medicin er på lager.

Det værste du kan gøre ved dig selv nu er at fortvivle. Fortvivlelsen (og panik) er en stor hormonel belastning, så prøv alt det du kan, at bevare koldt blod og "is i maven".

Håber, det løser sig meget snart.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Standard Re: Lavt stoffskifte påvist i 2006

Tusen,tusen takk for råddere er super.
    Har vært i kontakt med flere leverandører og mitt lokale apoteket skulle forhøre seg i resten av landet om noen hadde noe på lager. De prøver så godt de kan( har sikkert grov fortjeneste også he,he)
    Har fortsatt en hei boks prednisolon igjen, så det har jeg tatt i dag, så nå skal jeg se litt på doseringsskjemaet jeg fikk. Indremedisineren min kommer fra ferie til uka,så da SKAL jeg ha det på blå resept. Han må se hvor god virkning jeg har av dette. Hadde jeg hatt ME som han først sa da hadde jeg ikke hatt så super virkning av Erfa og Plenadren. Har notert meg hva som ble bedre med Erfa og hva som ble bedre etter oppstart av Plenadren.

Vi snakkes, kommer med oppdatering jeg
    Klem til dere

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Påvist lavt stoffskifte. Hva nå?
    Av Spiffi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 15-05-12, 14:48
  2. Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
    Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 25
    Siste melding: 11-06-10, 12:27
  3. Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 226
    Siste melding: 17-08-09, 16:33
  4. vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
    Av porselen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 06-08-05, 22:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg