Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
    Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Standard Lavt stoffskifte påvist i 2006

Hei.
    Er en kvinne på 46 år som etter om og men fikk påvist lavt stoffskifte i 2006. I begynnelsen ble kroppen mye bedre, men de siste 2-3 år har det vært jævlig. Orker ikke skrive alle symptomene, men jeg lever ikke bare eksisterer. For en uke siden var jeg så dårlig at jeg spurte legen om jeg fikk en prednisolonkur, og jeg har fått det bedre, men langt fra godt. Idet siste har jeg begynt å svette noe så ekstremt, spes om natten. Jeg er henvist indremedisiner i nord Trøndelag og har fatt time i midten av januar.
    Mine prøver nå:
    SR 3
    S-GLUCOSE 5,3 (4-6)
    B-LPK 9,6 (3,5-10)
    B nøytrofile granulocytter 6,1 (1,6-5,9)
    B lymfocytter 2,2(1,1-3,5)
    B monocytter 0,5(0,2-0,8)
    B eosinofile granulocytter 0,7 (0,0-0,5)
    B basofile granulocytter 0,0 (0,0-0,1)
    B EPK 4,61 (3,94-5,16)
    HB 15
    B EVF 0,44 (0,35-0,46)

B MCV 96 (82-98)
    B MCH 33 (27-33)
    B RDW 12,5 (11,5-15,5)
    B TPK 266 (145-390)

S NATRIUM 141 (137-145)
    S KALIUM 4,4 (3,6-4,6)
    S KREAT 72 (50-90)
    S KALSIUM 2,37 (2,15-2,31)

S eGFR 87
    S PROTEIN 73 (62-78)
    S ALBUMIN 37 (36-45)
    S CRP 5 (0-5)
    S Bilirubin 11 (5-25)
    S ASAT 25 (15-35)
    S ALAT 22 (10-45)
    S- LD 176 (105-205)
    S-ALP 77 (35-105)
    S-GT. 23 (10-75)
    S-AMYLASE 54. (25-120)
    S-JERN. 19. (9-34)

S - TIBC. 59. (49-83)
    S -TRANSFERRIN. 2,4. (1,9-3,3)
    B- HbA1c. 5,2. (4-6)
    S albumin (elfo) 41 (40-49)

S alfa 1 2,9. (2,1-3,5)
    S alfa 2. 6,6. (4,4-7,5)
    S beta 1. 4,6. (3,5-5,0)
    S beta 2 4,9. (2,3-4,7)
    S gamma 12,8. (7,3-13,7)
    Ferritin 115. (15-150)

B12 vit 251. (138-652)
    S folat 6 (7-46)
    S fritt T4. 22,2. (10,9-16,9)
    S TSH 0,02. (0,50-3,60)

Dette ble en lang rekke, men fastlegen prøver å være grundig. Han innrømmet at dette ble for komplisert for han, derfor henvisning videre.
    Håper noen har noen kommentar? Håper det.

Har fått brev fra spesialisten med flere blodprøver:

Bla kortisol, veksthormon, østradol, anti tpo, anti TSH pluss noen til. Nevnte for legen min at jeg kunne tenkt å byttet ut lewaxin, og at jeg tror at binyrene mine sliter.

Ble langt dette, men jeg håper på tilbakemeldinger, er det mer dere vil vite er det bare å spør.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,348

Standard Sv: Ny bruker som virkelig sliter.

Hei Kristine68

Velkommen hit! (Du er på rett plass.)

Jeg har verken kunnskap eller kapasitet til å kommentere alle disse prøvene. Men et par ting kan jeg begynne med, og så kan vi håpe at det kommer flere innom senere.

Hvis du har skrevet riktig ref.område for kalsium er denne prøven for høy. Kalsiumstoffskiftet er nøye regulert, og avvik skal sjekkes grundig. Sjekk en gang til om du har skrevet riktig ref.område. Hvis det er riktig trenger du andre prøver: Ny kalsiumprøve, albuminkorrigert kalsium, ionisert kalsium og PTH.

Når det gjelder sjekking av binyrer (som du ganske sikkert trenger) er det bortkastet å ta blodprøver på dette. Du skal ta fire spyttprøver: morgen, formiddag/middag, ettermiddag og kveld.

Vi får håpe at indremedisineren kan hjelpe deg. Jeg har tidligere hørt folk si at det er flere av dem som kan noe om stoffskiftet enn endoene (for de kan lite).

Lykke til videre

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Hei
    Hadde bommet litt der ja. Rett ref. skal være 2,15-2,51.....Da er vel den grei da

Det jeg kjenner mest på nå er at jeg ikke tåler stress, går konstant gjennomvåt av svette. Klærne blir rett og slett bløte

Ellers har jeg lest en god del her inne, og her er veldig mye kunnskap Har bestemt meg å bestille time på en annen klinikk hvis jeg ikke får den hjelpen jeg trenger på januar. Har blitt skikkelig giret av at det finnes fagfolk med så mye kunnskap om emnet, og som er villig til å hjelpe oss. Ellers har jeg en utrolig god fastlege, har fått både sovemedisin og smertestillende i de værste perioder. Ikke optimalt, men hva gjør man ikke så man kan holde seg på beina

Tusen hjertelig takk for svar, håper på flere

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Heisann og godt nytt år
    Da har jeg endelig vært til indremedisiner med spes.kompetanse på hormonsykdommer. Formen etter siste innlegg har vært elendig, sovet mye av døgnet. Hatt en prednisolonkur og kommet meg litt, så spenningen var stor.

Kom til en herlig lege som gikk grundig gjennom sykehistorien. Ingen negative funn på alle blodprøver inkl. binyrene. Han har tro etter å lest flere år med epikriser at jeg har ME . Skal innrømme at jeg har tenkt tanken, men har ikke lyst å tro på det. Jeg hoppet i det og spurte om jeg ikke kunne få prøve Erfa og det skulle jeg få, men han trodde ikke at det hadde noe med stoffskiftet å gjøre. Så nå får jeg erfa om fredagen, så får vi se da.

Fikk tbl for 3 mnd. Han var ikke helt sikker på dosering, men jeg står på 125 med lewaxin daglig. Han sa at det låg mellom 180-240 med erfa. Noen som har gode råd til meg?

Så nå er jeg spent, er det han eller jeg som får rett? Hvor raskt kjente dere noe bedring/forandring? Skal tilbake om 3 mnd, ta stoffskifteprøver etter 2-2,5 mnd. Hadde i utgangspunktet tenkt å bestille meg time i Belgia, men må prøve dette først.
    Håper på tilbakemeldinger fra dere

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,042

Cool Erfaringer og erfa

Så bra at du får erfa - erfaring får du nok også etterhvert

Hvis det var meg nå, så ville jeg gjort det samme som før - dvs;
    gått rett over på erfa og ikke mer Levaxin

Startet med lav dose (30 mg) og så øket på etter en uke eller to - og slik framover til vedlikeholds-dosen er nådd.
    Det er rett og slett at man kjenner det best selv - men et godt hjelpemiddel er å måle kroppstemperaturen hver dag -
    ligger info om dette flere steder på forumet

Blodprøvesvar er også et hjelpemiddel, men det er det det er;
    svar på det som er i blodet - og altså ikke nødvendigvis det samme som når inn i cellene dine.
    Mange leger som syns det er bekvemt å styre etter blodprøvesvar - bare så du vet det ;-D

Men, hvis du også har fått målt anti-TPO, fritt T3 og kanskje tilogmed reverse T3 sammen med total T3
    Legg dem ut er du snill.

Når ikke legen har info om hvordan tyroid brukes, så klarer du fint å gjøre det sjøl;
    de fleste tyroid-brukerne som er her vet (alfor) fort mer om dette enn sin egne leger

Jeg tenker at du går lysere tider i møte - lykke til
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Tusen takk for svar

Ble litt tatt på senga dag når alt gikk så glatt at jeg glemte å få med meg prøvesvarene, men akkurat nå gir jeg blanke i dem

Fikk beskjed på apoteket at produsenten hadde litt leveringstid På Erfa, men de bestillte Armour i påvente på at de fikk dem. Legen jeg var til hadde skrevet ut armour før så han lurte fælt på hvorfor jeg ville ha Erfa. Sa som sant var jeg at jeg var medlem på et stoffskifteforum.....ok sa han

Han sa at han hadde god erfaring med at vi pasienter også fikk ha en medbestemmelsesrett i behandlingen, så håper jeg at dette virker og jeg ikke har ME

Har bestandig tatt lewaxin om morgenen, ser at mange tar erfa til natta og det skal jeg prøve åssen om jeg får bedre søvn

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Standard Hvordan man tar armour?

Hei
    Da har jeg tatt min første dose med armour i går kveld Ser her på forumet at noen legger de under tungen? Jeg svelget de jeg, skal man ikke gjøre det?

Bruker til vanlig 125 lewaxin så i går kveld tok jeg 180 med armour. Skulle kanskje trappet opp, men legen sa jeg kunne gå over på samme dose. Han mente jeg skulle ligge mellom 180-240.

Har dere best effekt med å ta det om kvelden? Er så spent

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Hvordan man tar armour?

Hej Kirstine

Det er dejligt - du kan glæde dig. Det kan måske give lidt op- og nedture i starten, fordi kroppen lige skal vænne sig til det, både at hormonerne er bundet anderledes men også, at der er T3 med.

Jeg skyller det hele ned med vand lige før, jeg lægger mig til at sove.

Der er nogen, der har glæde af at lade dem smelte i munden. Det kan jeg ikke med, fordi jeg synes ikke, det er det mest fantastiske at kysse med mand god nat med, det smager skidt, og så kan min hjerne ikke forestille sig, at de store proteinbundne molekyler kan komme ind gennem slimhinderne i munden. Jeg tror så på, at det måske kan være nemmere for maven at optage medicinen, når den er opløst af spyt.

Et råd vi andre har fået er, at gøre det samme hver gang og så indstille dosis herefter.

Tina

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,042

Exclamation Oppstart med Tyroid (f.eks Armour, erfa, Tyroid-S)

Sitat Opprinnelig skrevet av Kristine68 Vis post
    Bruker til vanlig 125 lewaxin så i går kveld tok jeg
    180 med armour.
    Skulle kanskje trappet opp,
    men legen sa jeg kunne
    gå over på samme dose.
    Han mente jeg skulle ligge mellom 180-240.
    Dette er ikke en lege som kan Thyroid
    Har denne legen sjekket binyrebarken din

Å gå rett på en så høy dose ... du kan bli verre enn noen gang før - fordi;
    hvis ditt kortilsol (ref binyrebarken) er ute å kjøre så vil de store T3 dosene bli for tøfft å klare for en utslitt kropp.

Vet ikke hvordan det er for deg å lese engelsk.. - er det litt tungt, så kjør teksten en tur i Google translate :
    http://www.stopthethyroidmadness.com...patients-make/

19 Mistakes Patients Make (or their Doctors make for them!)

#13: GOING UP WITH DOSAGES WAY TOO FAST.
    This was observed a few years ago: a doctor put his patient on desiccated thyroid.
    One grain,
    then 2 grains,
    3 grains,
    4 grains,
    5 grains,
    then 6 grains.
    But the problem was that he did this within 4-5 weeks!
    OUCH.
    He started to find himself majorly overdosed with symptoms to match (high heart rate, sweating).
    He had to stop for a few weeks… then resume again at one grain and do it
    the right way–approx.
    1/2 grain raise every two weeks,
    slowing down in the 2-3 grain area
    (and for some, slowing down on even lower amounts).

1 grain = 60 mg -
    Korrekt oppstart er 1/2 grain;
    men legen din har satt deg på 3 grain allerede..

psssst: det finns ikke noe "samme dose" mtp syntetisk T4 (Levaxin) vs Tyroid
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Alder
    51
    Meldinger
    31

Standard Sv: Hvordan man tar armour?

Jeg spurte han spesielt om mine binyreprøver da jeg så at disse ble tatt, men prøvene var helt grei. I og med at jeg hadde brukt prednisolonkur før jul skal jeg ta de en gang til, men da skulle det gå to måneder fra avsluttet kur til prøvene skal taes. Nå gikk det ca en mnd. Jeg spurte om dette så derfor skal vi ta en ny runde. Får kanskje begynne på nytt i kveld da

Er ikke farlig om legene ikke vet alt når man har så mange her inne som hjelper meg, dere er gull verdt føler meg virkelig velkommen. Hvis man leser her inne finner vel man det meste, men dere svarer tålmodig gang på gang på de samme spørsmålene.

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Påvist lavt stoffskifte. Hva nå?
    Av Spiffi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 15-05-12, 14:48
  2. Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
    Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 25
    Siste melding: 11-06-10, 12:27
  3. Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 226
    Siste melding: 17-08-09, 16:33
  4. vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
    Av porselen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 06-08-05, 22:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg