Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,355

Lightbulb Syrenøytralt eller askorbinsyre? Hvilken C-vitamin som er best?

Hei

Er det noen som vil skrive litt om hvilken C-vitamin som er best?

Jeg har lest Øverbyes bok om lavt stoffskifte. Der skriver han noe om at det er for mye syre i enkelte C-vitaminer. Jeg tror det gjaldt Bio-C-vitaminen som jeg brukte, for jeg bestemte meg for ikke å kjøpe den mer før jeg hadde sjekket. Men så finner jeg ikke igjen det han hadde skrevet om dette

Noen som har kunnskap og ork?

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Syrenøytralt eller askorbinsyre? Hvilken C-vitamin som er best?

Jeg har læst, at dette skulle være godt: http://www.crystalc.co.uk/. Jeg har det som pulver.

Tina

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Standard Sv: C-vitamin, det glemte hormon

Jeg har prøvd litt forskjellige typer C-vitaminer, siden det har virket som jeg har reagert på flere typer. Jeg har for øyeblikket endt opp med disse. Jeg tar 2000 mg daglig. http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Mi...9&sr=null&ic=2

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,355

Tusen takk Tinash17 og Karatekid
    Da skal jeg sjekke ut linkene dere sendte.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Syrenøytralt eller askorbinsyre? Hvilken C-vitamin som er best?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Jeg har lest Øverbyes bok om lavt stoffskifte. Der skriver han noe om at det er for mye syre i enkelte C-vitaminer. Jeg tror det gjaldt Bio-C-vitaminen som jeg brukte, for jeg bestemte meg for ikke å kjøpe den mer før jeg hadde sjekket. Men så finner jeg ikke igjen det han hadde skrevet om dette
    Jeg har lige bladret i denne bog et par gange forfra og forfra igen, men kunne heller ikke finde passagen om C-vitamin. Håber at hvis dr. Øverbye udgiver et nyt oplag, bliver det med index for stikord.

Er det noen som vil skrive litt om hvilken C-vitamin som er best?
    Det afhænger vist af om du er mest "sur" eller mest "basisk" ? Det kan regelmæssigt (fordi det kan ændre sig i perioder) tjekkes for med indikatorpapir til bestemmelse af pH som f.eks. dette: MN Universal Indikatorpapir ph 1-11 med Skala til dkr. 85 for 5 mtr.

Det kræver vist lidt ekstra forklaring, så må det blive efter hukommelsen... Skal det være ascorbinsyre (den sure) eller calciumascorbat (den basiske=alkaliske)?

Calciumascorbat og ascorbinsyre er to former for C-vitamin. Calciumascorbat er basisk og neutraliserer blodet, mens ascorbinsyre forsurer blodet. Ingen af dem er dog "rigtig" eller "forkert". Det er forholdet mellem det sure og det basiske, der er enten sundt eller usundt.

Det er absolut nødvendigt, at pH i veneblodet opretholdes tættest muligt på 7. Alt under 7 vil være for surt, mens noget over 7 vil være for basisk. Det er nødvendigt at have pH på omkring de 7 fordi det er den ideelle balance for bedst optagelse af nærings- og sporstoffer, og også den ideelle miljø for enzym-aktiviteter. Hvis pH afviger for meget til den ene af siderne, særlig til den basiske, vil kroppen ikke være i stand til, korrekt at metabolisere næringsstoffer tillige med at også enzymaktiviteter bliver forstyrret.

Det var så det overordnede... Når det kommer til den enkelte person, kommer det også an på blodtypen, fordi det er ganske normalt for nogle at være mere "sure", mens andre er mere "basiske". Uden at vide det, forestiller jeg mig alligevel, at disse forskellige blodtype-kostprincipper er måske udmærkede til at balancere det medfødte pH hos den enkelte?

Det korte af det lange er, at kun blodtypen AB En er korrekt pH-afbalanceret.

De øvrige blodtyper er arveligt "tilpasset" i forhold til de "uhensigtsmæssige" stoffer, mennesker i generationer har levet af, og som genetisk har forandret blodproteiner så blodet hos forskellige mennesker er ikke ens, men i forhold til hinanden, mangler bestemte blodproteiner, hvilket resulterede i dannelsen af de forskellige blodtyper, hvoraf blodtype A er mest basisk, fordi hos disse personer optages mest af de basiske aminosyrer; blodtype B er mest sur, fordi hos dem optages mest de sure aminosyrer; og blodtype 0 er så basisk, at ikke engang det ellers basiske A-protein (som definerer blodtype A) kan dannes i dette miljø.

Det betyder at det stort set er bedst at vælge typen af C-vitamin ud fra sin blodtype: AB trives med hvilken som helst form for C-vitamin, A og 0 trives bedst med ascorbinsyre, mens B skal helst have calciumascorbat.

Problemet er bare, at de fleste mennesker forbinder begrebet "basisk" med sundhed, mens det "sure" skulle være usundt, og derfor vælger folk gerne calciumascorbat fordi den ikke er sur. Men hvis man i forvejen er "basisk" (A og 0 blodtype), og bliver endnu mere "basisk" af f.eks. bestemte sygdomme som f.eks. cancer... fordi behandlingen alkaliserer blodet endnu mere end det var i forvejen.... bliver man endnu mere "basisk" af calciumascorbat. Og endnu mere syg... fordi de næringsstoffer og enzymer kroppen behøver for at kunne selv-reparere sig - de kan ikke skaffes/optages i et for basisk miljø.

Måske er det ikke så dumt at indrette sin kost efter sin blodtype (har ellers aldrig før tænkt over det for mit eget vedkommende) ? Det er måske heller ikke så dumt at holde øje med sit pH selv, derhjemme? Der er mange målinger i 5 meter indikatorpapir, synes jeg.

Når man når så langt kan det være forvirrende når man skal til at aflæse resultater, fordi når urin-pH viser "sur", betyder det at blodet er generelt basisk, og omvendt - når urin-pH viser "basisk", er blodet generelt sur. Når man gerne vil måle urin-pH bør det ikke ske før der er gået ca. 15 timer siden sidste C-vitamin.

Jeg har før læst om (så vidt jeg husker) at friske type A mennesker er individer med basisk blod, overvejende slanke, med "energisk", til tider grænsende til kompulsiv adfærd. De har bedst af ascorbinsyre. Hvorimod friske type B mennesker har mere sur blod, de kan tage på i vægt noget lettere, er ikke så morgenfriske og de kan have det ganske besværligt med selvdisciplin, i hvert fald på frivillig basis (lige som jeg ), samt kan have brug for mellemåltider i løbet af dagen. De har det bedst med calciumascorbat.

Ud fra hvilken type C-vitamin man bedst trives med, kan man nogenlunde skønne hvilken blodtype man har, men det bedste ville nok være at få det fastslået ved en blodprøve og ud fra resultatet evt. eksperimentere med indrette sin kost for at se om f.eks. de autoimmune overflow af antistoffer, måske kan mindskes ad denne vej? Jeg ved det ikke, men føler at det er i hvert fald værd at lade det komme an på en prøve.

Lisbeth? Jeg var ikke klar over, at sådan et simpelt spørgsmål, kunne lokke mig så langt ud på afveje. På den anden side, føler jeg at jeg lige pludselig er blevet meget klogere på noget, jeg ikke før tænkte over / kendte til. Så nok en gang er der rigtig god grund til, ikke som sædvanligt at takke for svar, men først og fremmest - takke for et spørgsmål. Det er ikke første gang at du har gjort mig klogere.

Kommer tilbage med et par gode links som referencer for ovenstående. Hukommelse er godt, men links/beviser er bedre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,355

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg har lige bladret i denne bog et par gange forfra og forfra igen, men kunne heller ikke finde passagen om C-vitamin. Håber at hvis dr. Øverbye udgiver et nyt oplag, bliver det med index for stikord.
    Akkurat det samme tenkte jeg i går da jeg prøvde å finne igjen det jeg skulle spørre om. Jeg håper også han i neste omgang tar med index for stikkord. Jeg SKAL på et eller annet tidspunkt finne det igjen. Jeg mener han skrev at C-vitamin av ascorbinsyre var for surt. Det stemmer jo ikke når man tar hensyn til det du skriver om disse to typene.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Lisbeth? Jeg var ikke klar over, at sådan et simpelt spørgsmål, kunne lokke mig så langt ud på afveje. På den anden side, føler jeg at jeg lige pludselig er blevet meget klogere på noget, jeg ikke før tænkte over / kendte til. Så nok en gang er der rigtig god grund til, ikke som sædvanligt at takke for svar, men først og fremmest - takke for et spørgsmål. Det er ikke første gang at du har gjort mig klogere.

Kommer tilbage med et par gode links som referencer for ovenstående. Hukommelse er godt, men links/beviser er bedre.
    Tusen takk, Anisa for en utfyllende og god forklaring på dette. Det skal arkiveres og tas vare på. Det er flott at du føler at alt arbeidet du gjør med svarene du gir også gjør noe for deg

(PS: Jeg har blodtype 0.)

Øverbye har også skrevet boken: Mat er Medisin. Kjenner du eller noen andre her inne den? Er det verdt å kjøpe den?
    Sist endret av Mod; 25-11-14 kl 12:26 Begrunnelse: Lagt til siste linje.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,355

Tror jeg har funnet det:
    Det starter nederst på side 116 (i Øverbyes bok) og omhandler oksidativt stress: giftstoffer og syrer stjeler elektroner som leder til fall i oksygennivåene; det vi kaller rust innen materialvitenskapen.

Naturleger anbefaler pasientene å bruke antioksidanter som er stoffer som binder seg til syrer og slagg slik at oksygenet ikke blir tappet for elektroner. Naturmedisinløsningen er såre enkel: Spis mer friske grønnsaker, frukter, bær og bruk plantebaserte stoffer som øker drenasje og nøytralisering av gifter.

Antioksidanter «på boks» er derimot en dårlig løsning fordi de fleste blir nøytralisert av syrene i tarmen og når aldri frem til blodbanen fordi de finnes i for små mengder i piller eller pulver. En av de få antioksidantene i pulverform som overlever og er bevist å gjøre det er såkalt syrenøytralt C-vitamin.

Vanlig C-vitamin er derimot selv en syre og om man tar det som askorbinsyre, som er et industriprodukt og ikke et naturprodukt, får man som regel ikke annen forandring enn en økt syrebelastning på kroppen.

Jeg tror det var dette som fikk meg til å revurdere askorbinsyre. Det vil vel uansett ikke bli feil å gå over til syrenøytralt C-vitaminpulver?

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Smile "Mat er Helse" av dr. Øverbye

Øverbye har også skrevet boken: Mat er Medisin. Kjenner du eller noen andre her inne den? Er det verdt å kjøpe den?
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=17043
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

Jeg har lest Øverbyes bok om lavt stoffskifte. Der skriver han noe om at det er for mye syre i enkelte C-vitaminer. Jeg tror det gjaldt Bio-C-vitaminen som jeg brukte, for jeg bestemte meg for ikke å kjøpe den mer før jeg hadde sjekket.
    Jeg bruker Ester-C som jeg kjøper på helsekost. Den er syrenøytral og jeg er veldig fornøyd med den.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,052

Question Sv: Syrenøytralt eller askorbinsyre? Hvilken C-vitamin som er best?

Dr Øverby anbefaler i boka si Medicmarins Haiolje.
    Ser at de også har et C-vitamin produkt:
    http://medicmarine.myshopify.com/pro...oligosaccaride

Noen som har sjekket ut den?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?
    Av Mumimamma i forumet Vitaminer
    Svar: 5
    Siste melding: 15-05-13, 13:25
  2. Hvilken type D vitamin
    Av Blondie i forumet D-vitamin
    Svar: 10
    Siste melding: 30-03-13, 17:56
  3. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn