Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    22
    Meldinger
    25

Standard Sv: Frustrert etter legebesøk

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Jeg har betalt 800 for dobbeltime (siden jeg må reise langt foretrekker jeg dobbeltime og tar heller en telefontime innimellom)
    Det var absolutt ikke så ille som jeg hadde forestilt meg, så det kan jeg vise til foreldrene mine og vurdere! Tusentakk

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    22
    Meldinger
    25

Heihei! Nå har jeg tatt nye prøver på mandag, og de viste at:
    b-12: 440
    Fritt t4: 15,2
    TSH: 3,3
    (tatt i oktober)
    Anti-TPO: 1300

Nå er legen min på ferie, så jeg får ikke time med han med det første.. Hva synes dere om verdiene? Takk for all hjelp!!

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Sølvi Vis post
    (tatt i oktober)

Nå er legen min på ferie, så jeg får ikke time med han med det første.. Hva synes dere om verdiene? Takk for all hjelp!!
    Du skriver tidligere i tråden at du bruker Levaxin. Og da kan jeg umiddelbart fortelle deg at du er for lavt dosert!

Behandlingsmålet for TSH er 0,5-1,5, og for fritt-T4 skal man da ligge i øvre sjikt eller rett over referansenivået. Det står mer om det i artikkelen "Behandling av hypotyreose" i Legetidsskriftet.

Det kan være en fordel for oss andre at du oppgir referanseverdiene for hver enkelt prøve, for dette varierer mellom laboratoriene. Jeg kan derfor ikke si noe om B12, annet enn at den muligens optimalt sett burde vært høyere. I tillegg bør du få sjekka fritt-T3, da dette er det virksomme hormonet. Hvis du neste gang skal sjekke enda mer, ville jeg også i det minste tatt med D-vitamin, jernlager (flere leger tar også med CRP for å få et bedre bilde) og jernmetning/transferritin, i tillegg til B12 igjen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,053

Thumbs up Sv: Frustrert etter legebesøk

Slutter meg til anbefalingen(e) om å bestille time (dobbelt-time kanskje..) hos Øverby.

Så er det alltid greit å ha utskrift av sin egen journal -
    da får du lest hva legen har skrevet om deg og også svar på de blodprøveverdier som er sjekket på deg oppigjennom.
    Dette pleier og koste kr 80,- og få utskrift av.
    Hvis fastlegen din er på et legekontor - eller har kontorhjelp - så kan du henvende deg direkte dit;
    dvs at du i så fall ikke må vente på at legen skal komme tilbake.
    Vil i farta også si at: det er ingen som har noe med HVORFOR du vil ha DIN journal -
    det er spesielt greit å vite når vi snakker om leger av slik støpning som din!!
    Håper inderlig at du bytter ut denne legen.
    Skjønner ikke at leger TØR å bruke ærekrenkende beskrivelser -.- som "humbug" og lignende om sine kolleger

Hadde jeg hatt finansene i orden var det dit jeg ville tatt meg en tur selv
    Boka hans: "Lavt stoffskifte - årsak til de fleste sykdommer" er det mest lettleste - og beste -
    jeg har lest i bokform (hva sykdom gjelder, da).

Ellers:
    Vi som har lavt stoffskifte bør minst ligge øverst i referanseområdet når det gjelder B12 (440 blir for lavt).

Krysser fingrene for at du kommer deg til Arendal før det går altfor lang tid
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,053

Post Sv: Frustrert etter legebesøk

(tatt i oktober)
    Vet du hvilket laboratorium som har analysert? Du kan sjekke ut referanseverdiene for de forskjellige laboratoriene på nett.

Eksempel her: http://www.furst.no/analyse-og-klini...r/vitamin-b12/

Er det ikke også blitt målt homocystein..? Du kan lese om sammenhengen med B12 her:
    http://www.furst.no/analyse-og-klini...r/homocystein/

Dine jernverdier og nivå på selen skulle i alle fall vært sjekket.

Hvis du går på STTM (http://www.stopthethyroidmadness.com/) sin side så kan du sjekke hva som er absolutt minimum-sjekk mtp blodprøve.
    Der kan du også lese om hvilke feil som er mest vanlig å begå ifm diagnose og behandling av lavt stoffskifte.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,357

Det var absolutt ikke så ille som jeg hadde forestilt meg, så det kan jeg vise til foreldrene mine og vurdere! Tusentakk
    Hei, Sølvi!

Ser du får mange gode råd angående Øverbye. Jeg vil bare legge til at du BØR ha en dobbelttime (40 min) fordi tiden går så utrolig fort når du er der. Første gangen hadde jeg én klokketime (1200 kr). Det var ikke noe for mye tid.

Når det gjelder å vurdere om du skal til Øverbye, så sier jeg bare: Bestill time fortest mulig! Det er fordi at hvis du venter for lenge kan det hende du ikke får gått til ham i det hele tatt. Jeg vet ikke nøyaktig hvor lenge han skal jobbe som lege, men jeg er ganske sikker på at tiden er, for oss stoffskiftesyke i alle fall, veldig knapp. Du bør jo ha mulighet til å gå til ham noen ganger hvis du først skal begynne.

Lykke til, tror ikke du kommer til å angre. Han er en rar skrue, men han er en god skrue! For ikke å snakke om kona hans, Tullen, som er bare nydelig.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Frustrert etter legebesøk...
    Av TheaK i forumet Hos legen
    Svar: 14
    Siste melding: 26-01-11, 11:56
  2. Svar: 24
    Siste melding: 08-05-07, 10:18
  3. Legebesøk, kortisol, ødemer, sprengte blodkar m.m.
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 16
    Siste melding: 18-01-07, 17:15
  4. resultat etter legebesøk
    Av Theodora78 i forumet Hos legen
    Svar: 7
    Siste melding: 30-09-06, 18:33

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine