Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Det totale behovet for jod

I en gruppe om jod på facebook var denne video af og med Jorge Flechas. Jeg synes, den er rimelig nem at forstå, og der er meget god viden.

https://www.youtube.com/watch?v=uc4Q...ed&app=desktop

Nogle af pointerne i videoen er - kort fortalt og meget punktreferat-agtigt

• Kroppen danner - men lagrer ikke - hormoner uden for skjoldbruskkirtlen (som Anisa også skriver i et andet indlæg).
    • Ovarierne danner T2. T2 har med vægtregulering at gøre, og derfor er der mange, der oplever at deres vægt stiger, når æggestokkene holder op med at virke.
    • De hvide blodceller i knoglemarven danner også stofskiftehormoner.

Kroppen har i alt (ca.) 1.050 mg jod fordelt nogenlunde sådan:
    20% i huden
    32% i muskler
    + resten - det kommer der mere om nedenfor.

Når der er så meget jod lagret i musklerne, så var hans konklusion, at jod kan afhjælpe mange af de smerter, der opleves fra musklerne - bl.a. fibromyalgi. Han har i videoen et godt eksempel.

• Skjoldbruskkirtlen behøver 6 mg om dagen og lagrer 50 mg
    • Brysterne behøver 5 mg om dagen ved 55 kg kropsvægt
    • Andet væv 2 mg om dagen

Mangel kan bl.a. være ar, cyster, nodules, smerter, mv. - tørre slimhinder i mund og øjne, fordi der ikke dannes spyt/sekret (eller hvad det nu hedder) og cellevækst.

Jod sætter celledød (apoptosis) i gang, så der bliver ryddet op i kroppen og muligvis forhindret kræft.

Iodine smutter ind i cellerne af sig selv, Iodide skal hjælpes af NIS (sodium iodide symporter). Virker NIS ikke kan det hjælpes på vej af APT-cofactors (B2 og B3) samt magnesium, C-vitamin og salt.

Brystkræft er (bl.a. også) en defekt i NIS.

• Skjoldbruskkirtlen bruger iodide
    • Brystet begge dele
    • Spyt/saliva bruger iodide
    • Maven bruger iodine
    • Hud bruger iodide

Så et tilskud, der indeholder både iodide og iodine er tilrådeligt.

Japanske kvinder får i gennemsnit 13,8 mg pr. dag, og ud fra det er det Flechas' anbefaling at minimum indtag er 12,5 mg af en iodide/iodine blanding (Lugols).

Han har også nogle pointer om jodmangel og intelligens. Bl.a. fødes der nu (og fra år 2000) rigtig mange børn af mødre med svær jodmangel, og det giver ADD og lav intelligens.

Konklusion - den er meget informativ og værd at bruge 45 min. på.

Tina

P.S. Ligger dette indlæg forkert, så flytter I det bare
    Sist endret av Admin; 18-01-15 kl 17:45 Begrunnelse: Rettet (et ord) efter anm. fra Tina

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Standard Det totale behovet for jod

Superindlæg! Tak!

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Kroppen danner - men lagrer ikke - hormoner uden for skjoldbruskkirtlen (som Anisa også skriver i et andet indlæg)
    Det må være dette indlæg du mener (?): http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...371#post146371

Konklusion - den er meget informativ og værd at bruge 45 min. på.
    Dr. Flechas sidste artikel om emnet Autoimmune Thyroiditis and Iodine Therapy er også værd at bruge lidt tid på. Den kan enten læses (downloadet) som HTML (tekst) eller hentes som PDF på dette link (publiceret i Journal of Restorative Medicine, Volume 2, Number 1, October 2013, pp. 54-59(6)).

Desuden dr. Flechas' gennemgang af jod-tema på hans egen hjemmeside Helpmythyroid.com.

P.S. Ligger dette indlæg forkert, så flytter I det bare
    Der er ingen grund til at flytte indlægget. Vi kopierer det bare til sin egen tråd med overskriften Det totale behovet for jod. Budskabet og indholdet fortjener flere placeringer.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Det totale behovet for jod

Jeg fortsætter lige med lidt mere interessant

Jeg er i gang med at læse Dr. Brownsteins bog "Iodine - Why You Need It, Why You Can't Live Without It". På en af siderne under afsnittet om autoimmun stofskiftesygdom skriver han om et studie i Europa, hvor to områder i Danmark blev betragtet i forhold til hyperthyreoidism.

Det var Ålborg og København.

Den gennemsnitlige udskillelse af jod var i Ålborg 53 mcg/l og i København 68 mcg/l - hvor i USA er den gennemsnitlige udskillelse af jod 134 mcg/l. WHO siger at udskillelse under 50 mcg/l er moderat/svær iodide mangel.

Av, siger jeg bare

Studiet fandt, at der var langt flere tilfælde af hyperthyreoidism i Ålborg end i København med en rate på 260%.

Konklusionen er, at hvis dogmet om at jod skaber autoimmun stofskiftesygdom holder, burde raten af tilfælde være højere i København end i Ålborg, hvor jodudskillelsen er højere.

Og tallene viser med al tydelighed, at vi ikke får jod nok.....

Det er kapitel 6 i bogen, og jeg leder efter kildeangivelsen og kan ikke finde den. Skulle det ske, at det lykkes for mig, så skriver jeg det ind i tråden.
    Henvisningen i bogen er nr. 6 - Eur. J. Endocr. 2000 Oct; 143(4):485-91 og (tak Google) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?...43(4)%3A485-91

Tina

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Det er kapitel 6 i bogen, og jeg leder efter kildeangivelsen og kan ikke finde den. Skulle det ske, at det lykkes for mig, så skriver jeg det ind i tråden.

Henvisningen i bogen er nr. 6 - Eur. J. Endocr. 2000 Oct; 143(4):485-91 og (tak Google)
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?...43(4)%3A485-91
    Og fuldt tekst findes her (pdf): http://eje-online.org/content/143/4/485.long

Men der er noget andet interessant, der kan sætte disse jod-ting yderligere i perspektiv: Skagen: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=16512 Jeg kan nemlig ikke se, hvordan i alverden kan drikkevandet i Skagen indeholde "adækvate" mængder af jod (iflg. selveste WHO) uden at der dermed proklameres dundrende jodmangel i resten af Danmark...?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Da jeg fortsat er meget optaget af, hvor meget jod der er behov for samt mekanismen i forhold til (forhøjet) antistoffer ved indtagelse af jod, er her lidt mere af det, jeg har fundet.

I dette indlæg skrev jeg følgende:
    Jeg har set/læst et sted, at overskydende calsium kan være med til at holde angrebet på skjoldbruskkirtlen oppe fordi det er med til at danne hydrogen peroxide. Jeg mente faktisk, at det var i denne video, men jeg kan ikke finde det nu.
    Det har jeg fundet en omtale af i denne artikel: http://www.optimox.com/pics/Iodine/IOD-22/IOD_22.htm, hvor Guy E. Abraham, MD skriver følgende:

We have previously proposed a mechanism for the oxidative damage caused by low levels of iodide combined with antithyroid drugs. Inadequate iodide supply to the thyroid gland, aggravated by goitrogens, activates the thyroid peroxydase (TPO) system through elevated TSH, low levels of iodinated lipids, and high cytosolic free calcium, resulting in excess production of H2O2. The excess H2O2 production is evidenced by the fact that antioxidants used in Bagchi’s experiments did not interfere with the oxidation and organification of iodide and therefore neutralized only the excess oxidant. This H2O2 production is above normal due to a deficient feedback system, caused by high cytosolic calcium due to magnesium deficiency and low levels of iodinated lipids which requires for their synthesis iodide levels two orders of magnitude greater than the RDA for iodine.
    Og for min egen forståelses skyld har jeg forsøgt at oversætte det til dansk:
    Vi har tidligere foreslået en mekanisme for oxidative skader forårsaget af lave niveauer af iodide kombineret med antithyroid lægemidler. En levering af utilstrækkelig iodide til skjoldbruskkirtlen, der forværres af goitrogener, aktiverer skjoldbruskkirtlen peroxidase (TPO) systemet gennem forhøjet TSH, lave niveauer af ioderede lipider, og høj [B] cytosolisk frit calcium [/ B], hvilket resulterer i overskydende produktion af H2O2. Den overskydende H2O2 produktion fremgår af det faktum, at antioxidanter, der anvendes i Bagchi eksperimenter ikke blande sig i oxidation og organificeringen af iodide og derfor neutraliseres kun den overskydende oxidant. Dette H2O2 produktion er over normal på grund af et mangelfuldt feedback-system, forårsaget af højt cytosolisk calcium på grund af magnesiummangel og lave niveauer af ioderede lipider som kræves for deres syntese af iodide niveauer "to størrelsesordener" større end ADT for jod.
    Den sidste del af denne sætning giver ikke rigtig mening - andet end at niveauet af iodide skal være større end RDA - tænker jeg

Da dette område ligger meget uden for min hverdag, så kan jeg lige nu ikke forklare det med "cytosolisk frit calcium". Men jeg har set sammenhængen til magnesiummangel omtalt her inde før, så jeg konkludere lige nu, at det kan være forholdet mellem calsium og magnesium, der kan være skævt med for meget calsium.

Med hensyn til det totale behov for jod, så skriver han i samme artikel følgende:
    In vitro studies with purified fractions of calf thyroid glands by De Groot, et al,15 gave compelling evidence that iodide at 10-5 molar confers protection to TPO against oxidative damage. To achieve peripheral levels of 10-5 molar iodide, a human adult needs a daily amount of 50-100 mg.
    In vitro-undersøgelser med oprensede fraktioner af kalv skjoldbruskkirtel ved De Groot et al, gav overbevisende beviser for, at iodidE på 10-5 molær giver beskyttelse til TPO mod oxidative skader. For at opnå perifere niveauer af 10-5 molær iodidE, HAR et voksent menneske brug for en daglig mængde på 50-100 mg.
    50 - 100 mg...

Det svarer rigtig godt til, hvad jeg har læst i forskellige tråde i en Iodine-gruppe (Stephanie Buist) på facebook. Der var en kvinde, der havde det rigtig skidt på 25 mg jod med alle mulige grimme detoxsymptomer, som tog springet til 100 mg og fik det fantastisk. Hun er nu på vist nok 150 - 200 mg om dagen.

De øvrige kvinder og mænd, der rapporterer om resultater med den mængde jod, har også forbløffende resultater.

Nå, jeg står stadig på starten af det og kan ikke rigtig finde ud af at komme i gang. Der er så meget i det, jeg læser, der skriger til mig, at det er vigtigt. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at have en jodkyndig behandler/læge ved min side, men det findes vist ikke her i DK.

Tina

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Thumbs up Sv: Det totale behovet for jod

Det svarer rigtig godt til, hvad jeg har læst i forskellige tråde i en Iodine-gruppe (Stephanie Buist) på facebook. Der var en kvinde, der havde det rigtig skidt på 25 mg jod med alle mulige grimme detoxsymptomer, som tog springet til 100 mg og fik det fantastisk. Hun er nu på vist nok 150 - 200 mg om dagen. De øvrige kvinder og mænd, der rapporterer om resultater med den mængde jod, har også forbløffende resultater.
    Jeg har kendt til Stephanie Buist i nogle år, og det er hende, der er ophav til The Guide to Supplementing with Iodine, omtalt her på forummet.

Hendes site My Journey Through Thyroid Cancer er en guldgrube af erfaringer nyttige for kræftpatienter, mens hendes andet site Natural Thyroid Choices er yderst lærerig for alle hypothyroide, uanset hvilken diagnose de har, ikke mindst de jod-interesserede.

Stephanie Buist har to børn, begge født med lavt stofskifte, efter jodfattige graviditeter, den sidste endda med hendes cancer-diagnose. Hendes FB-Iodine-Group følger jeg ikke med i (lider af en slem, kronisk facebookitis ), men hun er også stifter af Iodine-Yahoo-gruppe, og beskriver sig selv således:

"About the owner: I am a 14 year thyroid cancer survivor saved by iodine. Treated with 3 rounds of RAI and still had registering Tg markers. In 2006 when my markers rose my endo recommended external beam radition.

I sought the help of Dr. David Brownstein - one of the pioneers in iodine. He placed me on 50 mgs of iodine, detoxed, balanced my hormones, switched me from Synthroid to Armour and started a nutritional balancing program. I removed 11 amalgams and a root canal tooth. Today I am feeling better than I have in years! I am a Naturopathic Doctor & Health Coach too. Join us!"

Denne dame er absolut værd at ofre tid på at lære af.

Off Topic slut. Tina
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Kan B12-injeksjoner minske behovet for tyroxin?
    Av baremei i forumet B-vitaminer
    Svar: 5
    Siste melding: 16-11-10, 22:06
  2. Kan B12-injeksjoner minske behovet for tyroxin?
    Av baremei i forumet Vitaminer
    Svar: 5
    Siste melding: 16-11-10, 22:06

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn