Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Slutt på naturthyroid på blå resept?

Får høre fra Sjøgrensforumet at fra sist høst ble det full stopp på å skrive ut naturthyroid på blå resept til nye brukere.
    Stemmer dette? Noen som vet?
    Jeg hentet selv ut medisiner i sist uke, og fikk dem som vanlig på blå resept, men denne "bestemmelsen" skulle gjelde nye resepter forstod jeg...

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Standard Sv: Slutt på naturthyroid på blå resept?

Ja, sent i høst satte Helfo ned foten. Alle får nå avslag på søknad om NDT på blå. De har ikke endret noen av sine skriftlige retningslinjer, men har gjort en endring i praksis. Jeg får informasjonen fra en rimelig oppegående Facebookgruppe. Helfo har begynt å kreve relevante studier og ser totalt bort fra at den enkelte pasient har opplevd stor bedring fra fx flere år på Levaxin og dårlig form til noen mnd/få år på NDT og opplevd stor bedring. Til og med pasienter med null arbeidsevne på Levaxin og tilbake i arbeid på NDT får avslag med en eller annen teit begrunnelse. Jeg klarer ikke å gjengi Helfos avslagstekst her og nå, men den er visstnok rimelig standardisert (og delvis gitt på feilaktig grunn).

Jeg vet ikke hvordan anker fører fram, for behandlingstiden av klager er lang. Jeg tror Thyroidea Norge er på saken, men vet ikke hvor aktive de er.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Det er helt tragisk at HELFO får lov til å gjøre dette
    Hva blir det neste? Vil det bli problemer med å få registreringsfritak også?

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Det store spørsmålet er HVORFOR de gjør dette.
    Og ikke minst HVEM.....

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Exclamation Sv: Slutt på naturthyroid på blå resept?

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Og ikke minst HVEM.....
    Min teori:
    Hvis folk kan ta en upatentert medisin - og så bli kvitt stadig flere tilstander og symptomer..;

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=225

Hva vil de ikke tape i inntekter på patenterte medisiner (som holder folk u-friske og med stadig flere følgesykdommer)!!!

Follow the Money. For som i alle mordsaker
    (for dette er langsomt drap);
    hvem tjener på dødsfallet?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Jeg var hos spesialist i Oslo i går, for å få søkt om å få Armour'en på blå resept. Jeg vet at jeg kommer til å få avslag, men tenker at det er viktig at mange søker, for å få vist at så mange ikke har det bra på Levaxin. Så får jeg klage avgjørelsen videre når den kommer.

Fastlegen har prøvd å søke, men fikk avslag på søknaden fordi han ikke var spesialist - så jeg hadde time hos en slik. Å søke om Armour for meg var - etter ansiktsuttrykk og kroppsspråk - ikke noe han akkurat gjorde med glede, men jeg fikk med meg et papir med hans underskrift og stempel på. Punktet med "utdypende begrunnelse" har han ikke skrevet noe på, så den får jeg ordne selv. Det var en selsom opplevelse.

Han hadde ikke mange pasienter som brukte Armour eller annen NDT. Han hadde ingen tro på at det hadde noe for seg, ettersom det ikke var dokumentasjon på at det virket. Likevel mente han at Levaxinen ikke var noen god medisin, fordi de fleste fortsatt hadde symptomer når de gikk på den. Liothyronin var han heller ikke positiv til. Derimot mente han at mange med lavt stoffskifte gjerne kunne ha ME i tillegg til sin stoffskiftesykdom, og anså det tydeligvis som noe ikke-stoffskifterelatert. At utmattetheten hadde noe å gjøre med dårlig omdanning fra T4 til T3 å gjøre, eller dårlig opptak i tarmen trodde han visst heller ikke på: "jasså, du har lest det der, ja" var kommentaren. Og at binyrene kunne bli slitne, var bare udokumenterte påstander fra nettet.

Det må være mye prestisje som står på spill for disse legene? Det er kanskje slik at hvis de går inn på behandling som ikke er forsket på, blir de sett ned på av spesialistkollegaene sine? Det er jo meningsløst, og tragisk: en lege som har syke pasienter ut og inn av kontoret sitt hver dag, gir dem medisiner som han vet ikke virker så særlig godt - og vil ikke vite noe om alternativene som faktisk fins? Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å finne en sånn jobb meningsfylt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Unhappy Sv: Slutt på naturthyroid på blå resept?

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Det må være mye prestisje som står på spill for disse legene? Det er kanskje slik at hvis de går inn på behandling som ikke er forsket på, blir de sett ned på av spesialistkollegaene sine? Det er jo meningsløst, og tragisk: en lege som har syke pasienter ut og inn av kontoret sitt hver dag, gir dem medisiner som han vet ikke virker så særlig godt - og vil ikke vite noe om alternativene som faktisk fins? Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å finne en sånn jobb meningsfylt.
    Det gør flere læger også, finder deres job meningsløst... Det er for det meste de ligeglade eller kun det fåtal med en stålsat medicinsk-faglig integritet, som kan overleve og modstå den kollegiale terror, som dikterer de svage i sindet hvordan de skal udøve deres lægegerning.

Jeg har engang kendt en praktiserende læge, der først fik sin autorisation i en alder af 38 år. Kun 12 år efter har han afviklet sin lægegerning fordi han ikke kunne holde ud hverken den kollegiale terror (hans ordvalg) og alskens diktater skabt i fællesskab af myndigheder og "pinger" i lægeforeninger. Hans historie skrev jeg i tråden Træthedspatienter får en psykisk diagnose, i et indlæg hvor flere detaljer kan læses... om den process, der har ført denne læge til at opgive lægegerning i utide...

... men andre læger, de opgiver på andre måder. Læger topper i alle statistikker for selvmord og misbrug i forhold til alle andre faggrupper.

"Man har vidst længe, at der var en ekstra risiko for, at læger begår selvmord, men man har ikke tidligere sat det i forhold til andre faggrupper, og der overrasker det virkelig, at de ligger helt i top. De begår oftere selvmord end selv de arbejdsløse”, siger Esben Agerbo, adjunkt ved centeret og hovedforfatter på undersøgelsen, til avisen.

Læger vælger seks gange så tit at tage deres eget liv som medlemmer i den gruppe, der begår færrest selvmord – arkitekter og ingeniører, skriver avisen.

Generelt viser gennemgangen af selvmordsstatistikken fra 1991 til 1997 fordelt på i alt 55 faggrupper, at mennesker i lavtlønnede jobs begår flere selvmord end de højtlønnede. Har ens job lav status, er man også i højere grad i farezonen, end hvis man har et højstatus-arbejde.

Men læger bryder med det mønster. Undersøgelsen siger ikke noget om årsagen, men muligvis skal den søges i lægerollen.

Her, her, her, her og her kan læses mere om det, men ellers kan man bare google. Både i Danmark og det det store udland. Der er rigeligt at finde...

Denne praktiserende læge jeg nævnte før, han sagde direkte at han er blevet læge for at hjælpe syge mennesker, ikke for at slikke sine kolleger i r..... (hans egne ord) så for ham stod valget mellem at stoppe eller hænge sig (hans egne ord).

Det som kendetegner gode mennesker er, at de ofte ikke er lige så robuste som dumme svin! Når så gode læger bliver tvunget til at kaste handsken i ringen og opgive lægegerningen - hvem bliver så tilbage?

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Og ikke minst HVEM.....
    EDIT/ Forresten, det måske ikke så underligt at der holdes så stærkt på syntetisk behandling. Sundhedsmyndigheder (særlig Lægemiddelstyrelsen), lægestanden og medicinalindustri er en forening af kræfter, patientgrupperne i virkeligheden ikke kan stille meget op imod, vel? Og hvad er det så, som er så vigtigt for disse lobbyister? Læste et eller andet sted, at selv om Levaxin, Eltroxin og Euthyrox ikke er specielt dyre for patienterne, koster de kassen i statslige tilskud i forhold til producentpriser... ½ million % i avance pr pille er slet ikke usandsynligt, og dette vel at mærke EFTER at udviklings-, produktions- og distributionsomkostninger ER fratrukket.

Legemiddelverket lever af medicinalindustri, og overfører evt. "overskud" til statskassen; medicinske uddannelser og lægestanden er direkte subsidieret af medicinalindustri, så det er i masser af "vigtige" menneskers og investorers interesser, at lav hypothyreose IKKE bliver effektivt behandlet med naturthyroid.

Der er enorme fortjenester i hypothyreose som behandles syntetisk... de mange følgesygdomme, ikke at forglemme. Bl.a. diabetes. Sikke en undergang for Novo Nordisk, hva'?

Nej, nej, nej. Ikke noget naturthyroid til os... Det manglede bare, sådant frækt at undergrave medicinalindustrien og alle disse... arbejdspladser. Vis samfundssind! Hold kæft og æd Levaxin! (ironi kan forekomme)
    Sist endret av Anisa; 21-02-15 kl 23:58
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Unhappy Sv: Slutt på naturthyroid på blå resept?

Hej Bettie Jeg regner ikke med at der er nogen gode nyheder siden sidst, siden du ikke skrev mere i mellemtiden. Men jeg er fortsat ked af den måde, din læge kommenterede din henvendelse på:

Han hadde ikke mange pasienter som brukte Armour eller annen NDT. Han hadde ingen tro på at det hadde noe for seg, ettersom det ikke var dokumentasjon på at det virket.
    Jeg var før opmærksom på dette HELFOS uvæsen med krav til "dokumentation", og har kommenteret netop på det som en kommentar til emnet "Studie: Succesfuld omlægning til Armour Thyroid fra syntetisk levothyroxin" (Journal of Endocrinology, Diabetes & Obesity, Volume 2, Issue 3, July-September 2014, ISSN: 2333-6692) jeg har postet info om i oktober sidste år her

At utmattetheten hadde noe å gjøre med dårlig omdanning fra T4 til T3 å gjøre, eller dårlig opptak i tarmen trodde han visst heller ikke på: "jasså, du har lest det der, ja" var kommentaren.
    Hvor ellers skulle man finde og læse gammel og ny forskning, som f.eks. disse to artikler om netop "dårlig omdanning fra T4 til T3" ?

Studie: Betydeligt lavere FT3 hos de "syntetisk" behandlede.
    Clinical Endocrinology, Volume 81, Issue 6, pages 907–915, December 2014 DOI: 10.1111/cen.12527

Studie: Betydeligt dårligere kognitiv funktion og psykisk velbefindende hos de syntetisk behandlede patienter.
    Clinical Endocrinology, Volume 57, Issue 5, pages 577–585, November 2002 DOI: 10.1046/j.1365-2265.2002.01654.x

Og at binyrene kunne bli slitne, var bare udokumenterte påstander fra nettet.
    Aha... udokumenterte påstander fra nettet, som f.eks. denne ? Studie: Nedsatt binyrebarkfunksjon hos pasienter med primær hypotyreose. International Journal of Endocrinology 2014; 2014: 313519. Published online 2014 Aug 7. doi: 10.1155/2014/313519

Måske burde denne tråd successivt opdateres med mere lødig, medicinsk "dokumentasjon-til-HELFO", for alle som netop leder efter dokumentationen, og tilfældigvis havner her på forummet?

Ikke fordi jeg har tiltro til at "dokumentationen" vil gøre en forskel, når HELFOs agenda så tydeligt er at nægte de syge en ikke-syntetisk behandling, men så kan HELFO, i det mindste ikke bruge påstanden om "manglende dokumentasjon" som troværdig begrundelse for afslag...
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Nei, ingen nyheter i så måte. Blir ikke noe særlig nytt, når jeg ikke har klart å få søknaden lenger enn til kommoden i gangen . Har hatt en periode med lav energi, og da blir det mye utsettelse av ting som ikke haster umiddelbart.... Prokrastinere, er det ikke det det heter med et fint ord? Helfo-søknaden er rammet av prokrastinering.

Takk for linker til artikler, Anisa! Jeg skal skrive dem ut og sende med søknaden.

Helfo, og endokrinologene, mener jo at de ikke kan gi NDT, og gi den på blå resept, fordi det ikke er forsket nok på. Det tror jeg rett og slett handler om at legemiddelindustrien ikke kan ta patent på disse medisinene fordi de har naturlig opphav, og at det dermed er mindre mulighet for å tjene penger på dem. Hvis et stort selskap bruker millioner på å forske på et produkt, uten å kunne ta patent på den, vil andre selskaper konkurrere om å selge det samme, og de får mindre igjen for forskningsmidlene de har lagt ut. Det offentlige helsevesenet burde ta konsekvensen av at levaxinen ikke er god nok, og forske på alternativene!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Slutt på naturthyroid på blå resept?

Har hatt en periode med lav energi, og da blir det mye utsettelse av ting som ikke haster umiddelbart.... Prokrastinere, er det ikke det det heter med et fint ord? Helfo-søknaden er rammet av prokrastinering.
    Ja, det er det det hedder - prokrastinering. Jeg har svaret dig lidt mere i din egen tråd, for ikke at afspore denne.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Slutt på 200-kronersgrensen fra 1975
    Av Mod i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 5
    Siste melding: 13-10-14, 18:01
  2. Dette angrer døende på ved livets slutt
    Av Vigdis i forumet Biblioteket / Diverse artikler
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-12, 08:13
  3. Slutt på Armour tyroid ?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner