Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    42
    Meldinger
    494

Standard Tenketråd om progesteron og østrogener

Nå starter jeg en tenke-høyt-tråd som muligens utvikler seg til en erfaringstråd.

Jeg har ikke tenkt å skrive en avhandling om min forhistorie - den er å lese via lenka i signaturen. Kort fortalt har jeg av en eller annen grunn lavt stoffskifte, men ingen unormale blodprøver. I alle fall ikke så langt ut fra det lille som er undersøkt.
    Sist uke fikk jeg tatt blodprøver, også av progesteron, østrogen(er) mv. Når legen(e) verken forstår seg på kompleksiteten, eller er villig til å tenke litt selv, må jeg gjøre det. Jeg kan lite, men leser desto mer, og er relativt god på å sile informasjonen jeg leser. Det hender jeg må lese det samme tre ganger, med flere ukers eller måneders mellomrom, før det modnes og jeg forstår relevansen i innholdet. Jeg har tidligere lest tråder her om kjønnshormoners (og særlig østrogens) virkning på stoffskiftet, og nå er jeg igjen på det sporet. Igjen lever jeg i håpet om at blodprøvene vil avdekke noe. Om de ikke gjør det, så er det i alle fall enda et svar på hva "jeg ikke feiler". Jeg mener selv at jeg ikke er i mål med å undersøke de mest aktuelle mulige årsakenen til hvorfor jeg nå er dårlig. Men jeg begynner å få noen puslespillbrikker på plass.

Uansett tenker jeg at tiden er moden for å prøve progesteronkrem. Kalenderen sier at jeg skal ha mensen i morgen, og det var en plan med å ta blodprøvene så nær opptil mensen som mulig - nettopp fordi jeg har vært dårligere rett før mensen, spesielt de siste to årene. PMS og tidvis nedstemthet har fulgt meg siden puberteten, og i enda større grad sammen med inntak av p-piller. Dette var bl.a årsaken til at jeg kutta ut p-piller og fikk legen til å skrive bivirkningsrapport for ca 8 år siden.

I dag har formen vært dårlig. Mye dårligere enn på lenge. Kald, sliten, øresus, tiltaksløs og sur. Veldig hyggelig for mann og barn... Formen får alltid en oppsving (og blir nærmest hyper) når mensen kommer, og utover ettermiddagen i dag har jeg skrellet av det ene laget med ull etter det andre, så jeg ser lyset i tunnellen.

Jeg vurderer sterkt å stikke innom helsekosten i morgen og kjøpe en progesteronkrem (fra vill yamsrot selvfølgelig). Håpet er at det fungerer med en gang - innen neste tid for PMS!
    (Edit: Jeg har jo 10-14 dager å bestemme meg på, så jeg behøver ikke gjøre det i morgen...!)

Jeg burde muligens vente til jeg har prøvesvarene, i tilfelle jeg bommer totalt. Men, hodet og magefølelsen sier "kjør på!".

Om jeg vinner i Lotto bestiller jeg sporenstreks en time i Belgia!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Thumbs up Sv: Tenketråd om progesteron og østrogener

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Når legen(e) verken forstår seg på kompleksiteten, eller er villig til å tenke litt selv, må jeg gjøre det. Jeg kan lite, men leser desto mer, og er relativt god på å sile informasjonen jeg leser. Det hender jeg må lese det samme tre ganger, med flere ukers eller måneders mellomrom, før det modnes og jeg forstår relevansen i innholdet. Jeg har tidligere lest tråder her om kjønnshormoners (og særlig østrogens) virkning på stoffskiftet, og nå er jeg igjen på det sporet. Igjen lever jeg i håpet om at blodprøvene vil avdekke noe. Om de ikke gjør det, så er det i alle fall enda et svar på hva "jeg ikke feiler". Jeg mener selv at jeg ikke er i mål med å undersøke de mest aktuelle mulige årsakenen til hvorfor jeg nå er dårlig. Men jeg begynner å få noen puslespillbrikker på plass.

Vedlagte filer Vedlagte filer
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Jeg vurderer sterkt å stikke innom helsekosten i morgen og kjøpe en progesteronkrem (fra vill yamsrot selvfølgelig). Håpet er at det fungerer med en gang - innen neste tid for PMS!
    (Edit: Jeg har jo 10-14 dager å bestemme meg på, så jeg behøver ikke gjøre det i morgen...!)
    Det er svært at afgøre, hvad er "virkning" og hvad er "indbildning", men for mit vedkommende skete det at efter at jeg smørrede Estriol-cremen (efter at have smørret med progesteron-creme på den modsatte side af kroppen), mærkede jeg straks en tydelig "lettelse", som om at en eller anden "træghed" var lettet. Jeg var ikke engang klar over at der var denne "træghed" før jeg bemærkede dens fravær... Så jo, hvis det er progesteron som er nøglen til din PMS, kan du sagtens opleve at symptomerne hurtigt mildnes, men det mest effektive er nok at følge cyklus....

Alting afhænger også af, hvordan dit binyre-status er, idet i tilfælde af at der for lidt gang i cortisol, sker det at i cortisol-underskuds-situation "stjæler" binyrerne det progesteron der ellers befinder sig i kønskirtlerne, for at omdanne det til det kortisol, som aktuelt mangler, og på denne måde (og med samme årsag) står man lige pludselig med progesteron-mangel lokaliseret til anden/andre kirtler end den kirtel der ellers primært genererer PMS-reaktion....

Under alle omstændigheder - god idè, Bellis. Både for ældre i/efter overgangsalderen, og ellers for yngre med symptomer på PMS og/eller østrogen-overload (dominans) pga. utilstrækkeligt progesteron, og det er i det sidste tilfælde hvor estriol-cremen i tillæg til progesteron-cremen, virkelig gør nytte... Det er grunden til at cremen findes også som en kombination af disse to hormoner.

(Estriol er 100% cancer-safe)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    42
    Meldinger
    494

Standard Sv: Tenketråd om progesteron og østrogener

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Under alle omstændigheder - god idè, Bellis. Både for yngre med symptomer på PMS og/eller østrogen-overload (dominans) pga. utilstrækkeligt progesteron, og det er i det sidste tilfælde hvor estriol-cremen i tillæg til progesteron-cremen, virkelig gør nytte...
    Jeg var faktisk innom en helsekost etter jobb og kjøpte en god progesteronkrem i dag. En ukes tid til jeg starter å bruke den. Skriver bak øret dette med estriolkrem! ...og ser frem til å få blodprøvesvarene - det blir omtrent midt mellom jeg starter å bruke kremen og PMS setter inn for fullt.

Her fant jeg en interessant artikkel om progesteron - har forresten lest det andre steder også. Ser enda en gang en sammenheng med damene på morssiden med bl.a hhv hjerteinfarkt(er), bryst- og livmorkreft.

Edit: Jeg kjenner til sammenhengen mellom kortisol og progesteron. Jeg har en anelse om hva som kom først i manko her - det gjenstår å se om det stemmer... ;-)

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    42
    Meldinger
    494

Har smurt i 4 dager, og lurer virkelig på om jeg merker positiv forskjell! Jeg tør egentlig ikke tro det selv, siden det er så tidlig. Har legetime i morgen, og da får jeg vite svaret på blodprøvene. Hormonpanel i spytt kunne kanskje vært sikrere, men det kan jeg tenke på til en annen gang...
    I går (med barna på overnatting hos besteforeldre) tok jeg på arbeidsbukse, hørselvern og hansker og satte på arbeidslys fordi det ble mørkt... Jeg gikk rett og slett ut for å snekre plantekasser - noe jeg har planlagt noen uker, med tanke på å få de ferdige før hagesesongen starter. Mannen trodde ikke jeg skulle få gjort så mye som jeg rakk i går kveld (ble ikke helt ferdig)! Jeg ble vanvittig stiv og støl i baken (i mangel på god arbeidsstilling), men verken stivheten eller gårsdagens fysiske superutskeielse (som fire år tilbake ikke ville vært noe unaturlig for min del) har ikke ført til noe negativt overhodet. Som sagt - det er for tidlig å si om kremen virker. Jeg har hatt veldig svingende form de siste årene (spesielt siste to-tre år), men akkurat nå føles det bare godt, ikke "hyper-godt" som før. Jeg var forresten omtrent slik i fjor før sommeren, da jeg hadde starta opp på jodtilskudd - men så ble jeg dårligere utover. Det var sannsynligvis fordi Levaxinet ble omdannet til rT3 og bremsen ble satt på. Det ble bedre med Erfa.

Hva om alle mine plager bunner i progesteronmangel/østrogendominans?
    (Men, på en annen side, så har jeg også tidligere vært inne på mulige årsaker, uten at det har vært noen reell underliggende årsak)

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    42
    Meldinger
    494

Standard Prøvesvar

Serumprøver:
    Østradiol: 0,44 nmol/l
    Progesteron: 22 nmol/l
    FSH: 5 IE/l
    LH: 4,0 IE/l
    (Prøven er tatt mot slutten av syklus, da dette er den verste tiden formmessig)

Jeg har ikke rukket å se på mer enn østradiol-progesteronratioen (fordi jeg gikk ut og gjorde ferdig plantekassene )
    Stemmer det virkelig at ratioen er 50??

Et stykke ned i denne teksten av John Lee står det at spytt-ratioen bør være på 200-300:1, andre steder seg jeg det står at optimal ratio er 600:1. Spørsmålet jeg trenger å vite litt mer om, er om de relative verdiene i serum kan sammenlignes med de relative verdiene i spytt.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    621

Jeg tror, det er forskelligt, hvordan ratioen skal være alt afhængig af, hvor I livet man er - her mener før eller efter overgangsalder - og måske også hvor i cyklus man er, når man er, når det er før overgangsalderen.

Her i Danmark har vi denne: http://naturligehormoner.blogspot.dk/.

Det er også den vej igennem, jeg har fået testet mine hormonniveauer i en spyttest. Svaret her kommer retur med intervaller, der er gældende for, hvor man er i livet.

Tina

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    42
    Meldinger
    494

Takk tinash17!

Jeg har allerede vært inne på den nettsiden og lest, i forbindelse med at jeg ville finne ut om østrogen/progesteron kan være synderen. Jeg skal se enda litt mer der.

Jeg er vel i hva som kalles perimenopause - jeg er langt fra overgangsalderen (damene hos meg er sene, så jeg har minst 20 år igjen), men samtidig har progesteronnivået naturlig begynt å falle mot menopausen etter hvordan jeg tolker grafer "der ute". Hvis mitt progesteron allerede var lavt, så vil det jo nå selvfølgelig bare bli verre og verre de neste årene (dersom jeg ikke tilfører progesteron). Det er hva jeg tenker i alle fall. Men så er jeg av typen som elsker konkrete svar og bekreftelser, så en spyttprøve er noe jeg skal tenke på. Samtidig - jeg tenker som med stoffskiftet: dersom noe er feil/i ubalanse, og man tilfører naturlige hormoner, vil hormonene virke dersom feilen er reell, og ikke virke (eller føre til mer ubalanse og dårligere form) dersom det ikke var noe feil. Dette tilsvarer praksis for stoffskifteutredning noen tiår tilbake, da man hadde kun klinikk og "enkle" tester for å avdekke lavt stoffskifte. Dersom legen fortsatt var i tvil, var den ultimate løsning å tilføre stoffskiftehormoner (som på den tiden uansett var naturlige/bioidentiske), og dersom pasienten ble bedre hadde man svaret. Og med tiden har man komplisert (og forbedret) utredningsprosessen ved å utvikle en rekke blod-, spytt- og urinprøveanalyser...

Dette er bare helt utrolig spennende!

Akkurat nå er jeg på vei inn i "den slemme uke" (aka PMS-helvete). Jeg fikk forresten ikke hormonkviser etter eggløsning denne gangen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Dette er bare helt utrolig spennende!
    Ja, det er det... helt utroligt spændende.

Hej Bellis Håber at "den slemme uke" (aka PMS-helvete) er long gone, og at du har lyst til at se på endnu en østrogen/progesteron artikel → dr. Lam's Estrogen Dominance By: Michael Lam, MD, MPH. Et fund for alle videbegærlige.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    42
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Ja, det er det... helt utroligt spændende.

Hej Bellis Håber at "den slemme uke" (aka PMS-helvete) er long gone, og at du har lyst til at se på endnu en østrogen/progesteron artikel → dr. Lam's Estrogen Dominance By: Michael Lam, MD, MPH. Et fund for alle videbegærlige.
    Tusen takk for lenke til artikkel! Jeg har ikke sett den før, og er nå halvveis. Har fått noen tankevekkere, og mye treffer godt!

"Den slemme uke" ble "den nemme uke"
    Menstruasjonsdagene hadde ikke like stort innslag av "hyper-tendenser", og mot slutten av først uke måtte jeg øke på Erfadosen. Jeg tilskriver det østrogendominans som følge av oppstart av progesteron. Smører igjen i ca to uker om to dager.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Progesteron krem
    Av janis i forumet Progesteron
    Svar: 3
    Siste melding: 09-11-11, 17:51
  2. Progesteron krem
    Av janis i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 3
    Siste melding: 09-11-11, 17:51
  3. Ekstremt lave østrogener og kæmpe hårtab.
    Av Annie i forumet Andre hormoner
    Svar: 28
    Siste melding: 03-02-10, 12:23
  4. Progesteron
    Av Marianne i forumet Progesteron
    Svar: 0
    Siste melding: 03-08-06, 22:10

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder