Side 2 av 9 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 86
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Standard Sv: Dosering av erfa thyroid

Jeg byttet likt med erfa mot levaxin,

får ikke overdoserings symptomer som med levaxin så jeg har kunnet øke erfa slik at det virker mer optimalt, nå har jeg så godt som ikke hjertekramper og harahjerte, og det blir bare mindre og mindre

Lite hint, vi måler de fleste medisiner i mg ihvertfall her i norge så når det brukes grain i innlegg er det mange som blir forvirret og det er vi vel nok fra før,

vet at Hansen hadde et innlegg om utregning,
    men for oss i norge er ikke grain en stor realitet,
    kansje litt i overkant påståelig, men jeg får ihvertfall all min medisin i mg.

Jeg er ikke så oppegående enda at jeg har alle disse forskjellene i hodet,
    kansje greit å referere i mg i f.eks parentes hvis man absolutt skal bruke grain?

S.M.! Jeg var stiv og mørbanket i kroppen hele tiden på Levaxin og var avhengig av en del smertestillende for å kunne bevege meg, etter skifte til erfa har dette bare blitt bedre,

jeg har også begynt på et produkt bestilt på nettet som heter Vioflex,
    meget bra,
    jeg har etter byttet og etter at jeg begynte på dette nesten ikke brukt smertestillende,

jeg går ihvertfall lenger og lenger utpå ettermiddagen før jeg må det,
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Bare til fenomenet Grain.
    Vektenheten ble brukt fra starten av, og brukt i godkjenningspapirer.
    I dag er de fleste Thyroidproduktene avhengige av denne godkjenningen - kjent som "grandfathering" for å få markedsadgang.
    Det listes opp en rekke krav og de er målsatt i Grain.

Og vi er jo et lite land som bare må tilpasse oss.......

ERFA er et unntak.
    De har forstått at de godt kan omregne til passende målesystem uten å bryte reglene. De bruker gram.
    Men har likevel klart å vanskeliggjøre !
    De har to tablettstyrker : 60 og 125 milligram.
    At de har valgt slik fratar iallfall meg muligheten for hoderegning.
    Eks:
    En vanlig dose bestående av 1stk.60mg + 1stk125mg.
    Hvor mye T4 er det i den ?
    jo, det er 35 + 73=108µgT4
    I halvlannen 125mg er det 109,5 og i 3stk.60mg er det 105µg.

Hadde det vært enklere om de valgte 60 og 120 ?
    Og - hadde det vært enklere å benytte Grain ?
    3Grain er lettere å forholde seg til enn 180mg på samma måte som tommer, fot og pint's er bedre tilpasset på enkelte hverdagslige mål enn cm og liter.
    Skal man endre dosen, så er det jo greitt å endre med en kvart eller en halv isteden for ett eller annet tosiffret tall man skal huske.
    Men for matematikkeren.......?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    39
    Meldinger
    28

Takk for fine svar! Ja må si at jeg føler meg litt forvirret. Begynner med 1/2 125mg. Men hvor ofte bør man øke dosen og hvor mye hver gang? Tar det lang tid før man merker bedring? Vet levaxinen tar noen uker, men er vel anderledes med denne pga t3?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Mange merker en endring raskt, andre bruker litt tid. Dersom en halv av 125 mg virker ok, kan du sikkert forsøke å øke til 125 mg etter noen dager? Det som er viktig er jo at den tabletten du spiser i dag, den kan ikke testes på blodprøve før om 4-6 uker. Og det sier noe om at om du øker ekstremt, kan du risikere å gå fra hypo til hyper.

Jeg mener jeg leste ett sted på ERFAs hjemmeside at du kan øke 2-3 ganger din vekt i mg, altså veier du 50 kg burde det bli 150 mg, veier du 100 kg 300 mg. men det er individuelt. Det er jo ikke sikkert at alt blir absorbert av kroppen, det kan være rot med opptak i tarm og andre steder i kroppen, så da trenger du kanskje større dose. Som eksempel: jeg bruker nå 125 mg+60 mg ERFA daglig. Jeg har hatt høyere dose, men var da overdosert. Siden jeg hadde levd et hypoliv i mange år, med underdosering fra den gamle legens side, visste jeg ikke lengre hvordan det var å ha det godt, hvordan det var å være i balanse. Dermed overdoserte jeg, og trodde at min lett hypre tilstand var en normaltilstand. Så det kan være lurt å ta blodprøver av og til, for å se hvor du ligger.

For endel er det best å ha FT4 i øvre skikt av skalaen de opererer med på labben. Andre har det kanskje best når de ligger litt lavere. Det kan være lurt å ha en liten helsedagbok, på pc eller på papir, hvor du av og til noterer hvordan du har det, og når du øker eller senker dosen. Og sammenlikne med blodprøvene hvor FT4 og FT3 lå når du hadde det dårlig eller bra...Eller skrive opp om du legger til kosttilskudd.

Aporopos kosttilskudd så kan selen, magnesium, sink og andre mineraler være av stor verdi for deg med lavt stoffskifte, D3 er også viktig å få nok av. Så om du ikke får tilgang på naturlig sol, kan det være lurt å ta tilskudd. Dette kan du få legen til å sjekke. Du kan lese mer om det på forummet her og andre steder.

Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det er også helt normalt coco.
    En kan bli kokko av mindre for å fleipe litt u-ærbødig.

Oppstart på Levaxin ?
    Initialdoser er avhengig av flere faktorer - og noen er ikke kjente på forhånd.
    Det er vel enighet om at en bør øke så fort kroppen tillater - så fort den kan nyttiggjøre seg økningen.
    Og kroppens svakeste punkter er binyrene og der igjennom også hjertet.
    Øker man for fort, kan binyrene nærmest få sjokk og stoppe opp.
    Jeg syns likevel at det er noe man merker. Blir man slapp og utilpass etter en urolig periode kan dette være på gang.

De som begynner på stoffskiftehormoner, gjør jo dette fordi det er mangelvare. Kroppen bør derfor respondere positivt på behandlingsstart.
    Uteblir dette, eller får en negative meldinger, bør en senke dosen igjen og melde om dette til legen.

Det finnes Levaxin i 25µg styrke - alle i oppstartfasen bør ha denne !
    Startdose er vanligvis anslått til 50µg/dag.
    Doseøkninger med 25µg om gangen hver måned. Når dosen kommer over 100 bør en halvere økningen og kanskje også forlenge tiden.
    Støter en på hjerteuro eller bank, som gjerne oppstår første gang ved leggetid, er det tegn på at dosen er i toppområdet.
    Senk den litt, og se det an. Mål etter en måned.

Liothyronin mener jeg i hovedsak bør gis hvis kroppen ikke klarer å omdanne nok T3 fra en full T4 dose (Levaxin).

Overgang fra Levaxin til et Tyroid er også så fort som kroppen tåler. Mange tåler å starte på 125mg ERFA og øke etter noen uker eller når en kjenner behov for det. Husker at jeg gikk mange måneder før jeg følte behov for å øke.
    Det vanlige er å øke med 30mg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Hansen, det er ERFA COCO har startet på, ikke Levaxin
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    39
    Meldinger
    28

Ja. Det var akkurat det svaret jeg trengte nå, bare at det var feil medisin
    Du har kanskje samme kunnskapen om erfa? Hadde vært topp

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg mener jeg leste ett sted på ERFAs hjemmeside at du kan øke 2-3 ganger din vekt i mg, altså veier du 50 kg burde det bli 150 mg, veier du 100 kg 300 mg. men det er individuelt. Det er jo ikke sikkert at alt blir absorbert av kroppen, det kan være rot med opptak i tarm og andre steder i kroppen, så da trenger du kanskje større dose.
    Det stod også ett eller annet sted der at man ikke bør ta Erfa sammen med soya-produkter og at man bør vente i tre timer før man spiser noe med soya, da dette kunne hindre opptaket av medisinen i tarmen. Jeg har forsøkt å finne et smørprodukt uten soya, men jeg har vanskelig for å finne det. Jeg tar tablettene om morgenen før jeg spiser, så det hadde vært greit å ha noe smør som ikke inneholder soya. Er det noen her som har et forslag?
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Hej igen coco

Det, jeg mente med mine omregninger, var, at vil man skifte direkte over, så kan man gøre det sådan, at man regner sin Levaxin / Eltroxin/ Euthyrox om til Erfa. Det er det, min læge har gjort.

Så kan det godt være, man skal have mere senere, men som producenten af Erfa siger, så burde det være muligt at skifte direkte over. Jeg skiftede i overensstemmelse med det, lægen havde skrevet på recepten, og som også passer meget godt, når man regner om fra mikrogram til milligram /grains.

Det er muligt at skifte over et par dage. Eller gøre som Sonja, der har en meget nænsom måde, hendes læge har foreskrevet, og som strækker sig over et længere tidsrum.

Jeg selv mærkede hurtigt effekten af medicinen, og jeg tør med mine erfaringer godt stå inde for, at det er helt anderledes, end når man tager syntetisk medicin.

Jeg skiftede medicin i løbet af en formiddag og gjorde som beskrevet i tråden her nedenfor. det er ikke sikkert, det er lige godt for alle at gøre det på den måde, det kan jeg jo ikke vide noget om. Men jeg turde gøre det, fordi jeg ikke har andet at bøvle med, som fx diabetes eller dårligt hjerte.

I tråden her har jeg glemt at nævne, at jeg de sidste fire dage, jeg tog Euthyrox, skar ned fra 200 til 100 µ . Det gjorde jeg, fordi jeg var lidt bange for at mærke for meget til skiftet. I sidste ende mærkede jeg stort set ingenting. Jeg har dog læst, at det for nogle kan være overvældende at mærke mere puls /mærke mere til den puls, man har ... Men jeg har slet ikke registreret sådan noget - på noget tidspunkt.

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...8787#post88787

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Vi skrev omtrent samtidig ser jeg, og jeg ble opptatt i en telefon mitt i - så det gikk litt tid med å skrive.
    Jeg mente å skrive mer, men det ble ikke tid.

Jeg vet ikke om det er foreslått noen overgangsmetode ved overgang til Tyroide preparater.
    ERFA foreslår på sine sider at man går rett over fra en dag til neste fra en normal Levaxindose til 125mgERFA.

Jeg kan ikke bruke min egen overgang som eksempel, for jeg var liv redd og økte alt for sakte.
    Men hvis jeg skal problematisere, kan tenke meg at en direkte overgang vil kunne gi høy fT3 i en kort periode. Dette fordi Levaxin har en halveringstid på en uke, så selv om man stopper doseringen vil Levaxinen produsere mesten som får i mange dager.
    Bytter man rett over til ERFA vil T3 fa denne komme i tillegg til den Levaxinen forsyner kroppen med.
    T4 fra denne vil komme inn i "køen" og ikke skape problemer.

125mg ERFA inneholder 17µgT3, så det er ikke alverden. De fleste vil ikke merke noe til dette.

Side 2 av 9 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-07-12, 01:08
  2. hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
    Av Emily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-02-12, 09:20
  3. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 23:11
  4. Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
    Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-04-10, 11:16
  5. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 11:06

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn