Side 3 av 9 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 86
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Dosering av erfa thyroid

Næ, jeg har heller ikke set nogen anbefalinger mht overgangsperiode. Jeg skar ned på Euthyroxen for at føle mig lidt bedre tilpas med tanken - føle mig mere sikker, så at sige.

Og ja, Erfa anbefaler jo selv, at man skifter direkte over.

Men man kan jo godt lave en overgangsperiode, bare man øger hurtigt nok. Eller i en periode får en kombination af Erfa og syntet - det er vel bare at få nok eller komme til at få det så hurtigt som muligt?

Nielsigne

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    39
    Meldinger
    28

Har nå gått på erfa i noen dager og føler meg mye bedre i formen. Kjennes mye mer naturlig for kroppen enn levaxinen. Har tatt 125 mg pr dag, og vet ikke om dette kanskje er litt mye? Har hatt problemer med å sove om natten de siste dagene og litt hjertebank. Vet ikke om dette kanskje er helt naturlig når man begynner på medisin med t3?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Dosering av Erfa thyroid

Hej igen

Jeg har jo ikke nogen facitliste som sådan - måske fik du en for lille dosis, da du brugte Levaxin, og så skal du vel have noget, der svarer til mere i sidste ende.

Men jeg ville i hvert fald ikke selv turde gå direkte fra 50 mikrogram syntetisk medicin til 125 milligram thyroid. Og det er sådan, jeg forstår, at du har gjort?

Hvis mine 2oo mikrogram Euthyrox svarer til 2 grains, altså 125 milligram, så svarer 100 mikrogram til 1 grain - altså 60 / 65 milligram

Og hvis jeg havde brugt 50 mikrogram Euthyrox, ville jeg have startet med ½ grain Erfa, altså en kvart tablet à 125 milligram. Men så nok lagt til derefter - og tempoet ville komme an på, hvad kroppen mener om sagen

Det er det, jeg gør nu. Men det går langsomt; jeg skiftede fra 200 µ syntetisk medicin til en daglig Erfa-tablet på 125 milligram, altså 2 grains, har været forbi punktet på 3½ grain og har så sat dosis ned igen, fordi jeg ikke kunne overkomme hastigheden.

Tager nu 2 et halvt grain, altså 1 tablet à 125 milligram og så en kvart tablet af samme slags oveni. Smelter det hele under tungen, hvilket efter min mening giver en rigtig god optagelse. Om en uges tid sætter jeg dosis op igen - med en kvart tablet, svarende til et halvt grain, så jeg er på i alt 3 grains.

.... Men som bl.a. Hansen så ofte har skrevet, så skal man også øge i en vis fart for ikke at ryge ned og få det dårligt. Man kan vist endda få flere symptomer end man havde før medicinskiftet, hvis man ikke øger, når man har brug for det.

Jeg læste et sted, at man før i tiden har brugt det som metode at give en ret stor portion medicin og så trappe dosis ned, når der kom symptomer. Jeg aner ikke, om det var en god måde at gøre det på - men i hvert fald tænker jeg, at det af hensyn til binyrerne kan være mest fornuftigt at gå lidt forsigtigt frem. Hvad man har stillet op med binyrerne før i tiden ved jeg ikke - måske har man ikke vist så meget om dem, som vi gør nu. Og så er det jo endda et område der får meget lidt opmærksomhed!

Nielsigne

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Jeg ble anbefalt som S.M. ble å bytte over en lengre periode,
    25 mg Levaxin mot 30mg erfa,
    det har gått knirkefritt og med kun stigning i form kurven,
    jeg brukte 75mg Levaxin og følte meg ikke fin av det,
    økte litt innimellom men fikk lett overdoserings symptomer,
    nå har jeg øket så jeg ligger på 90mg erfa og føler meg bedre og bedre,
    skal etterhvert prøve å øke litt ofr å se om kroppen er på optimal trivsel nå,
    tar 60 på morgen og 30 utpå ettermiddag,
    fått beskjed om å ta dem en halvtime før mat,
    Har 60 og 30 mg så jeg lettere kan finjustere for å finne hva jeg burde ha,
    ligger ikke så høyt som mange andre så det er vel litt funksjon igjen i den avstompa kjertelen.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av Pebles Vis post
    fått beskjed om å ta dem en halvtime før mat,
    Bare pass på at du ikke spiser noe som inneholder soya (som f.eks. smør) i inntil tre timer etter inntak av Erfa. Det står på Erfas hjemmeside at soya kan hindre opptak av tabletten i tarmen.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Bruker dere grain som måleenhet på erfa i danmark?

Hvis ikke skjønner jeg ikke vitsen med å bruke denne måleenheten,
    den måles i mg her i norge,
    hvorfor da blande grain inn i bildet,
    det skaper jo bare forvirring for mange
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Neida - det er kun Nielsigne.
    Hej hej Nielsigne
    Og nei Pebels, jeg har alltid regna i Grains når det kommer til Tyroidene. Alle de andre Tyroidene gjør jo det, men ikke ERFA.

Grain er en gammel kruttvekt man ikke helt har definert. Tyroidene har brukt denne side tidenes morgen, så det henger ved. Jeg har sett alle vektenheter mellom 60 og 65 milligram for denne.
    Og ERFA har jo lagt seg kloss opp til disse vekter.
    Men det er dumt at det ikke er så lett å regne med verdiene de har valgt.

Jeg gjorde også den feil å regne 60mg som 1Grain, og så anta at 125 var det samme som 2Grain.
    Men det er det ikke........ Ikke helt.

2stk 60mg tabletter burde vært like mye som en 125mg, men er det ikke.
    Det er en liten forskjell :

Så 1stk 60mg + 1stk 125mg er lett å regne som 3Grain - og det hadde jo vært mye enklere !
    Det er 35µgT4 i 60mg + 73µg i 125mg så det er tilsammen 108µgT4 i denne dosen.
    Det er 38µg i 1Grain av de alle de andre Tyroidene. Altså 114µgT4.
    I ERFA er det altså 108µg i den dosen som ligner nærmest på 3Grain - forskjellen er av liten betydning. En eventuell forskjell i hvordan tarmopptaket er, vil ha større betydning.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Forøvrig lite men stort hint,
    jeg ble anbefalt av legen og tygge tablettene,
    men så fikk jeg et mye bedre og fornuftig hint som fungerer tusen ganger bedre,
    jeg lar tablettene løse seg opp/smelte under tungen,
    de er meget lett oppløselige,
    instant opptak uten noe særlig hjelp fra tarmen(som er diffus i hva den vil ta opp)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Metoden var brukt av mange med Armour Thyroid produsert før 1999.
    Det nye formular umuliggjorde dette.
    Med ERFA går det fint, og de andre Tyroidene.

Jeg har ikke sett utført studier på effekten av dette men noen brukere lovpriser metoden.

Noen rene fakta.
    T3 tas alltid opp 100% uansett hvordan man tar dem.
    T4 er et større molekyl som har vansker med å diffundere i tarmen, og helt sikkert ikke kommer igjennom i munnhulen.
    Min antagelse er vel at eventuell effekt vil ha med enzymene i spyttet å gjøre.

Intressant tema, fint om noen har mer om dette......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

jeg bare vet at ved påkrevd hurtig og effektivt opptak legges produktet under tungen,
    sukker ved føling og nitroglyserin

Side 3 av 9 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-07-12, 01:08
  2. hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
    Av Emily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-02-12, 09:20
  3. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 23:11
  4. Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
    Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-04-10, 11:16
  5. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 11:06

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn