Side 9 av 9 Først ... 789
Viser søkeresultater 81 til 86 av 86
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    39
    Meldinger
    28

Standard Sv: Lavt stoffskifte? symptomer og blodprøver

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Prøv at mase på at få jod-prøven gjort... Det er nødt til at gå "efter bogen" i tilfælde som dit... Jeg ville ikke turde give gode råd om at "teste" tilskud af jod til en person, med så kompliceret sygdomsbillede som dit.

Men ellers kunne du læse tråden til BerKath? BerKath er en mand fra Midt Norge. Hans helseproblemer er anderledes end dine, men lige så "tossede", synes jeg. Efter mange år med så omfattende sygdom, at det nærmest kunne kaldes for tortur, kaldte han jod for et mirakel. Måske kan du lære noget af hans erfaringer og derigennem får energi til at insistere på at få den jod-urinprøve taget? Der er ingen vej udenom. Du er nødt til at vide hvad jod-status er, før du kan komme videre.
    legen min sa at dem ikke hadde mulighet å ta den prøven. må man til en spesiell lab for å få testet jod i døgnurin?

er så ufattelig lei av å ha det sånn her nå. legen min tar ikke dette alvorlig ,og jeg sliter bare mer og mer for hver dag som går. ifølge han er jeg frisk, men er jo IKKE det, og har ikke vært det på minst 10år. kan sikkert høre om han kan sende meg videre til en spesialist, men innen hva og evt hvor? må jo være noen som kan finne ut av hva som foregår i kroppen min. noen anbefalinger?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Tenker han har slått ei plate i deg

Ikke lenge siden jeg leste her inne om en fastlege som hadde fyllt ut på feil skjema -
    og det ble bare krysset ut og rettet opp og sendt til rett laboratorie (altså, det som foretar døgnurin-analyse)...

Jeg har aldri fått tatt den prøven selv, men det er vel slik at man må bruke en spesiell dunk
    - noen kan sikkert svare mer presist senere idag men måtte bare skrive noen ord mtp en så vrien og vrang lege!!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Legen skriver rekvisisjon.
    Man henter selv dunk(er) på sykehuset (eller om du har et samarbeidsvillig legekontor kan du få dem til å bestille dunkene for deg) på labratoriet/der man tar blodprøver. Hver dunk tar 2,6 liter tror jeg det var, så alle vi her i huset har hatt behov for to dunker
    Man samler urin i et døgn (du får med beskrivelse over når starte og slutte + at urinen skal oppbevares kjølig underveis) Du tar med deg rekvisijonen og dunkene og leverer dem samme dag på sykehuset.

Slik er det iallefall vi har gjort det.
    Vi leverer til Sørlandet Sykehus, Arendal og de vil ikke at man skal ta med bare en prøve fra dunkene, men levere hele inn.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Ikke lenge siden jeg leste her inne om en fastlege som hadde fyllt ut på feil skjema -
    og det ble bare krysset ut og rettet opp og sendt til rett laboratorie (altså, det som foretar døgnurin-analyse)...
    Det kan ha vært meg?
    Min fastlege hadde aldri rekvirert døgnurin jod (før jeg insisterte, og fikk det etter flere runder med masing). Han fylte ut lokalsykehusets standardskjema, men skulle ha brukt Hormonlaboratriets skjema. De fiksa det på laboratoriet på sykehuset samtidig som jeg fikk utlevert en dunk og en passe dårlig oppskrift på hvordan jeg skulle ta prøva det døgnet jeg samla opp. Leverte tilbake dunken til lokalsykehusets laboratorium, og de fiksa resten. Det var veldig lang ventetid på svaret, og jeg husker jeg tenkte en stund at de hadde rota det bort. Men det kom til slutt etter 2-3 mnd... (Tydeligvis ikke en prioritert prøve, siden "ingen" i Norge har jodmangel - det er opplest og vedtatt, noe også fastlegen fortalte meg samtidig som han ga meg rekvisisjon)

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    39
    Meldinger
    28

Standard verre etter oppstart på erfa

har nå startet opp med prøvebehandling på erfa thyroid. Har tatt 30 mg i 5 dager, og formen min blir bare verre og verre. hodepine/press i hode, lite energi, "spacet" i hode, småkvalm og umotivert. Generelt veldig dårlig.
    Er dette vanlig etter oppstart på erfa? burde jeg fortsette med denne medisinen og evt øke dosen, eller bare stoppe behandlingen?

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    621

Standard Sv: verre etter oppstart på erfa

Sitat Opprinnelig skrevet av coco Vis post
    har nå startet opp med prøvebehandling på erfa thyroid. Har tatt 30 mg i 5 dager, og formen min blir bare verre og verre. hodepine/press i hode, lite energi, "spacet" i hode, småkvalm og umotivert. Generelt veldig dårlig.
    Er dette vanlig etter oppstart på erfa? burde jeg fortsette med denne medisinen og evt øke dosen, eller bare stoppe behandlingen?
    Det skete også for mig - mange af mine symptomer på for lavt stofskifte vendte tilbage, Undtagen hjernetågen, min hjerne var helt med fra dag 1.

30 mg gør ingen ting for dig. Det er en meget lav dosis. Jeg startede på 60 mg og satte dosis op efter kort tid (5 dage passer nok meget godt). Jeg gik op til 125 mg ret hurtigt og blev der et stykke tid op til 6 - 8 uger. Så er det tid til at mærke godt efter og få taget en blodprøve igen.

Hvis du løber ind i ubehag i form af fx hjertebanken, så fortsæt på den dosis i 5 - 7 dage og se om ikke det retter sig igen. Jeg oplever hjertebank i den periode hver gang, jeg sætter dosis op. Falder hjertet til ro, så er dosis nok ok.

Du har også en rest af det syntestiske medicin i kroppen, da halveringstiden er 14 dage. Jeg oplevede, at i den tid var kroppen oveni lidt forvirret over de to forskellige typer af medicin.

Held og lykke med det.

Tina

Side 9 av 9 Først ... 789

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-07-12, 01:08
  2. hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
    Av Emily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-02-12, 09:20
  3. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 23:11
  4. Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
    Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-04-10, 11:16
  5. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 11:06

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn