Side 1 av 9 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 86
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    39
    Meldinger
    28

Standard Dosering av erfa thyroid

Hei! Jeg har fått skrevet ut erfa thyroid av legen (125 mg), og lurte på hva som er anbefalt startdose? Tas det en eller flere ganger pr dag og hvor lang tid tar det før man øker dosen/hvor mange mg øker man i slengen? Og tilslutt lurte jeg på om det har noe å si at jeg begynner på thyroid før jeg tar kortisol test i spytt? Vil det påvirke resultatet av prøven?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Dosering av erfa thyroid

Hej Coco og velkommen
    Sitat Opprinnelig skrevet av coco Vis post
    Hei! Jeg har fått skrevet ut erfa thyroid av legen (125 mg), og lurte på hva som er anbefalt startdose?
    Du skriver ingenting om baggrunden for dit spørgsmål: hvorfor du fik recepten på Erfar Thyroid; er du i behandling med Levaxin og i givet fald, hvor længe var du det; hvad er din aktuel dosering af Levaxin (i fald du medicineres med den) osv. Uden at kende mere til din baggrund, er det umuligt at sige noget om noget.

Desuden (så vidt vides) er det ikke tilladt på forummet direkte at spørge om, eller anbefale medicindosering og lignende. Men det er helt ok at berette om egne erfaringer og her kunne du måske lære noget af tråden Pakningsvedlegget til Erfa? Om dosering..

Du kan også bruge søgefunktionen ved at vælge "Avansert søk" og dernest vælge Search Titles Only (under "Nøkkelord") på søgeord dosering.

Tillykke med din recept
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Dosering av erfa thyroid

Hei Coco!

Startdose er forskjellig fra person til person, hva du velger å starte på. Jeg startet på ca 100 mg og økte til 150 etter et par dager. Jeg bruker nå en dose jeg deler opp i fire deler spredt ut over dagen. Andre synes det fungerer best med å ta hele dosen på morgenen, eller dele den i to eller tre. Det må du nesten bare finne ut av selv. Kanskje kan du øke en kvart 125 mg pr uke eller halvannen uke, det kan du jo kjenne litt på formmmessig?

Og nei, såvidt jeg vet påvirkes kortisoltesten ikke av at du tar thyroid. Jeg tok thyrpoid da jeg tok testen, en gangske høy dose, og testen viste at jeg lå lavt på kortisol. Uansett er det lurt å være oppmersom på både hyper og hyposymptomer mens du øker. Noen klarer ikke å øke til optimal dose thyroid dersom kortisolet er lavt.

Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    39
    Meldinger
    28

Har lavt stoffskifte og Fikk først levaxin. startet med 50mg pr dag men pga at jeg ble dårlig sluttet jeg for en uke siden, og idag fikk jeg erfa tyroid. Er første gang legen min har skrevet ut dette sa han, så regner med at dere har mer peiling enn han når det gjelder dosering. Men skjønner at det ikke er lov å anbefale noe. Kan jeg spørre om hvordan dere ville startet opp da?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Jeg fikk skrevet ut thyroid i går, må nå vente i to til tre uker for å få medisinen sier apoteket. Dette tiltross for at de kunne skaffe medisinen til tirsdag....

Jeg stod i utgangspunktet på 100mcg levaxin og 20mcg liothyronin fordelt p tre doser per dag. Dette tilsvarer 180mcg levaxin i følge legen på Balder. Ble satt på en startdose med totalt 90mg (60-30) per dag. Planen er at jeg skal opp i 90-60, men binyrene er ikke i særlig form viste spyttprøvene så jeg trenger litt tid på meg. Levaxin og liothyronin til tross, så viser cortisol i spytt for lave prøver.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    39
    Meldinger
    28

Var ikke så veldig lett å dele disse tabelettene, men hva om jeg deler dem i 2 og spiser en på morgenen og en på ettermiddagen? Blir jo da totalt 125mg pr dag. Er det en passelig dose? Ble så usikker....

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Nå vet ikke jeg styrken på tablettene dine. Sikkert lurt å starte på en dose som tilsvarer den du gikk på med levaxin, og evt øke derfra ved behov.

Les på glasset hvor mange mcg T4 og T3 det er i hver tablett. T3 dosen ganger du deretter med 4 for å regne den om til hvor mye T4 den tilsvarer. Da burde du se hvor mye du kan starte med.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

På Erfas egne hjemmesider står det at 1 tablett a 100 mcg syntetisk stoffskiftemedisin (som Levaxin) tilsvarer 1 tablett a 60 mg Erfa. Det var legen min som viste meg dette.
    Se nederst her i tabellen der det står om 0,1 mg (100 mcg): http://www.erfa-sa.com/Thyroid/english/mono_en.html
    http://erfa-sa.erfa.net/thyroid_en.htm

Min lege ba meg om å kutte ut 1 tablett 100 mcg Levaxin og erstatte den med 1 60 mg Erfa hver tiende dag til hele Levaxindosen på 350 mcg er byttet ut. Er halvveis i byttingen nå. Har slitt med en forferdelig stivhet i kroppen siden påske da jeg økte levaxinen fra 300 til 350. Er ikke fullt så stiv nå, ser ut til at Erfa hjelper. Dessuten ble blodsukkeret mitt mye mer stabilt gjennom dagen, og det skjedde fra første tablett med Erfa. Det var såpass markant at jeg trodde det var noe galt med blodsukkermåleren min. Men det var det ikke! Jeg er heller ikke fullt så stuptrøtt lengre som jeg har vært i de siste ukene.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Hej coco

Jeg har skiftet mine 200 mikrogram Eltroxin ud med 2 grains Erfa.

Så hvis jeg nu havde brugt 100 mikrogram Eltroxin, skulle jeg have haft 1 grain.

Og hvis jeg havde brugt 50 mikrogram Eltroxin, ville lægen nok have skrevet ½ grain på recepten.

Nogle skifter lige over, andre ved gradvist at erstatte noget af den syntetiske medicin med thyroid.

Hvis binyrerne er trætte efter lang tid med for lidt t3, kan de reagere. Læs om binyrer

Thyroid doseres ikke efter tsh, men det vil din gode læge sikkert hjælpe dig med at finde ud af

Tsh'en går mod nul, når man får thyroid - første indlæg her er en email fra en overlæge på OUS Aker. Den kan du måske bruge?
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...verlege+Louise

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jo, man kan nok regne på mange måter.
    En 60mg ERFA inneholder 35µgT4 + 8µgT3. Så er det mange som regner slik at det jo går med4-5 ganger så mye T4 til å lage T3 og tenker slik at T3komponenten på 8µg dermed kan 4-5 dobbles og tillegges de 35µgT4 og på den måten kan det sammenliknes med Levaxin sitt T4-innhold.
    Altså 8µg x 5=40+35=75.

Bare det at det er helt feil å regne slik !
    Regnestykket er forsåvidt korrekt, men det kan ikke brukes til dosesammenlikning av den grunn :
    Hvis du skal ha en fritt T4 i blodet, så får du ikke det av å spise T3 !
    Kjære vene, det trenger man ikke være rakettforsker for å innse.
    Det er kun ERFA sitt T4-innhold som er ansvarlig for det T4-lager som bygger seg opp i blodet.

Og det viktigste du skal passe på, er å få din fT4 OPP i en for deg korrekt verdi. Og gjerne høyere enn det noen måneder for å få starta deg opp.

I de fleste tilfeller vil TSH være null og fritt T3 være for høy.
    Slik blir det - slik skal det bare være.

Så kan man jo fundere over at man trenger mye mindre ERFA-T4 enn Levaxin-T4 for å oppnå samme verdi.
    Og det skyldes mest at tarm-opptaket er bedre hos ERFA, og det skyldes at ERFA bruker bindeproteiner mens i Levaxin er hormonene bundet til Natrium.
    Det er de to mest åpenbare forskjeller mellom tablettene.

Studier viser også at (det var gammel Armour) opptaket er bedre og mer ukritisk til tarminnholdet, enn Levaxin er.

Så mener jeg bestemt at vi ikke ska stole på hverken regnestykker eller leger, men stole på oss selv.
    Dosen vår skal ikke være noe annet enn den vi trives med.
    Klart at mange er helt nedkjørte når de endelig får behandling, og selvtilliten er lav.
    Da mener jeg jo at det er bedre å følge en doseplan.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 9 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-07-12, 01:08
  2. hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
    Av Emily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-02-12, 09:20
  3. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 23:11
  4. Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
    Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-04-10, 11:16
  5. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 11:06

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn