Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    2

Standard Bedre å la medisinen smelte i munnen enn å svelge den?

Hei, jeg er ny her. Ser noen av dere mener at det er bedre å la medisinen smelte i munnen enn å svelge den. Gjelder dette også Levaxin? Jeg tar 25mikrogram 4 dager i uken og 50 mikrogram 3 dager i uken.

Jan Reinert
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Bedre å la medisinen smelte i munnen enn å svelge den?

Nei, Levaxin svelger du. Husk å ta den med en gang du våkner på morgenen, la det gå en halv time før du spiser etter at du sveget tabletten. Anisa har også skrevet om at noen får det bedre om de tar den om kvelden. La det da gå to timer etter at du har spist før du tar den. Les pakningsvedlegget, noen medsiisner og kosttilskudd gjør at medisinen virker dårlig, så ta dem noen timer unna levaxin
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    2

Takk for kjapt svar! Mye bra lesing her.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av turbohay Vis post
    Hei, jeg er ny her. Ser noen av dere mener at det er bedre å la medisinen smelte i munnen enn å svelge den. Gjelder dette også Levaxin? Jeg tar 25mikrogram 4 dager i uken og 50 mikrogram 3 dager i uken.

Jan Reinert
    Hei Jan Reinert

Jeg har gått 6 år på Levaxin og aldri forsøkt ha den under tungen. Jeg vet egentlig ikke om det egner seg heller. Thyroid fra Erfa har en annen konsistens som gjør at smelting under tunga egner seg, dessuten absorberes det direkte ut i blodet, som gjør at virkningen er raskere OG man trenger ikke vente med å spise for optimal virkning.

Når det gjelder Levaxin (levotyroxin T4) så blir pasienter i Nederland (som bruker tilsvarende syntetiske levotyroxin) oppfordret å ta tabletten enten 20 min før mat eller 2 timer etter mat for å få fullgod virkning, noe som ikke er nevnt på pakningsvedlegget klistret på levaxinboksen her i landet.

I vedlegget står det forøvrig at man ikke skal ta dobbel dose hvis man har glemt tabletten en dag. Min lege sa derimot at om man glemmer å ta dosen en dag, kan man dele tabletten og ta den ekstra dosen over f.eks de to neste dagene. Det viktige med Levaxin er å få riktig ukedose.

Jeg følte meg aldri bra nok på kun Levaxin, og i 2009 fikk jeg kombibehandling med Liotyronintillegg (T4 + T3). En god stund merket jeg oppsving og bedre energi, men etter ca ett år opplevde jeg å få flere plager og nye problem. Det jeg antakelig ikke burde gjort, var å la legen sette ned Levaxindosen fra 100 til 75 mcg + Liotyronin 20 mcg.
    Jeg burde beholdt Levaxin 100 mcg + Liotyronin.

Å gå på syntetisk kun T4 er verst for mange p.g.a konverteringen fra T4 til T3 i kroppen, og derfor er en kombibehandling nesten uansett et bedre alternativ når man ikke får Thyroid. Dette står det en del om i Stop the Thyroid Madness av Janie A. Bowthorpe, til tross for at hun mener Thyroid / Armour fra gris er best tilpasset mennesket og inneholder naturlig T4, T3, T2, T1 og kalsitonin. For å få resept på Thyroid, brukte jeg argumentet at T4 + T3 ikke lenger virket, og nevnte alle mine tilleggsplager for fastlegen.

Lykke til!

Lignende tråder

1. Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger
    Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 24
    Siste melding: 22-11-18, 23:03
  2. Bør jeg redusere medisinen?
    Av Cita i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 0
    Siste melding: 20-10-12, 18:48
  3. Dele opp medisinen?
    Av wonki i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 6
    Siste melding: 04-11-10, 13:39
  4. Løse opp Armour/erfa i munnen....
    Av knokkel i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 14
    Siste melding: 23-10-10, 13:13
  5. knusk tørr i munnen og halsen...
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinner
    Svar: 10
    Siste melding: 01-12-06, 20:57

Bokmerker

Regler for innlegg