Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14

Tråd: T3 - dosis?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Standard T3 - dosis?

Hej alle sammen

Det er laaaaang tid siden, jeg har været herinde. Desværre fordi, jeg er rigtig syg.
    Jeg har et spørgsmål vedr. dosis og behandling med T3.

Jeg prøver lige, om jeg kan forklare:
    Efter lang tids alvorlig multisystemisk sygdom med infektioner, som blev mere og mere aggressive, fandt jeg endelig frem til, at der er tale om flere meget gamle infektioner fra flåt. Det er stadig helt nødvendigt at behandle helhedsorienteret, og jeg er nu i antibiotisk behandling hos tysk læge. Infektionerne er desværre stadig meget aggressive, og forgiftninger fra dem er alvorlige.

Jeg er i behandling med en høj dosis ERFA. En tid gik det godt, men i efteråret dykkede mit stofskifte alvorligt igen. Mit immunforsvar og infektionerne opbruger hurtigt næringsstoffer, og jeg fik det afhjulpet med tilskud af selen.

For tiden er det rigtigt slemt igen, og det er efterhånden helt tydeligt for mig, at problemet er inflammation. Jeg gætter på, at der ikke kun er tale om et problem med omdannelse men også med receptormodstand. Det er vel svært at teste for? I al fald er det sådan, at mit stofskifte falder nærmest dramatisk, når detox- og såkaldte herxheimersreaktioner er værst. Det bliver så slemt, at mit hjerte slår anstrengt, og derfor har jeg fået den høje dosis thyroid. Jeg fik også ordineret lidt Cytomel, men det kunne jeg desværre ikke tåle. Min reaktion på det føltes som en form for allergisk reaktion ligesom den, jeg kan få ved forskellige fødevarer. Mit immunforsvar er overreagerende pga. de kroniske infektioner, og det er hovedsageligt også det, der skaber problemer under detox og herx i form af inflammation.

Det korte af det lange er, at jeg bliver nødt til at snakke med min læge om T3 igen. Måske kan jeg tåle en anden type. Som det er nu, får jeg for lidt behandling for infektionerne (særligt babesia, som er en parasit beslægtet med malaria), og jeg afgifter alt for lidt. Det holder mig tilbage, og det er virkelig frustrerende for mig.

Hvis nu, jeg skal bruge en hel grain thyroid for at rette op på problemet akut, er der så nogen, der tør gætte på, hvad jeg ca. kan få brug for af ren T3?
    Jeg spørger fordi, det kunne være fantastisk at være lidt forberedt inden min snak med lægen

PS: Lidt i tvivl om, om det er det rigtige forum. Er forberedt på at indlægget bliver flyttet

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: T3 - dosis?

60 mg Erfa vil tilsvare 8µg t3 og 36µg t4 i følge den informasjonen som Erfa oppgir. Hvordan dette skal regnes om til syntetisk når man ikke har noen anelse om hvordan det ene virker i kroppen din kontra det andre er helt umulig å svare på. Spesielt siden syntetisk ikke er "bufret" og sannsynligvis vil gi en mye "skarpere" effekt enn Erfa. Svaret blir nok dessverre at du må forsøke deg fram. Tenk iallfall på oppdeling av dosen sånn at du får en "riktigere" kurve av den.
    Har du lest "Recovering with t3?" Kanskje den kan hjelpe deg noe?

Verdt å ha i bakhodet:
    The thyroid gland secretes approximately 100 μg of T4 and 6 μg of T3 daily.[87] An additional 24 μg of T3 is produced as a result of the deiodination of T4 in extrathyroidal tissues.[8
    http://www.medscape.com/viewarticle/722086_8

Se også http://tiredthyroid.com/rt3.html som diskuterer ulike protokoller, fordeler og ulemper.
    http://www.medscape.com/viewarticle/722086_8
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Af hjertet tak for din tid smgj!

Jeg kan desværre ikke logge ind på Medscape, men artiklen på Tired Thyroid ser spændende ud.
    Jeg vil overveje at skaffe bogen. Har ikke så meget kapacitet til at læse, og jeg havde umiddelbart tænkt, at det ikke lige var for mig, fordi jeg har tænkt at fortsætte med ERFA også (omend måske i en lavere dosis). Jeg ved ikke, om det kan give noget at tage medicinen til nat. Jeg vil tænke lidt mere over det.

Klart skal jeg tænke over at fordele medicinen. I første omgang havde jeg talt med lægen om at bruge den akut, fordi mit stofskifte akut dykker. Jeg ved ikke, om det giver mening. Faktisk har jeg i de situationer brug for medicin uden buffer. Det optimale ville være, hvis jeg, som man kan i USA, kunne få dråber til at bruge under tungen.

Mht. omregning så forstår jeg ERFA's tabel sådan, at der er 8 mcg T3 i en grain. Det undrer mig så, at 5 mcg Cytomel ingenting giver. Som det er nu, kan jeg have brug for ½ - 1 ekstra grain, når det er rigtigt slemt. Jeg må jo omdanne en del til brugbart T3, og hvor meget det er, kan jeg godt se, er svært at gætte på. Tænkte bare, er der måske var nogle erfaringer.

I øvrigt tog jeg en smule ekstra zink sent i går aftes, og så klarede mit hoved noget op. Jeg må trappe forsigtigt op på alting, forde det hele giver kraftige reaktioner, men jeg ved ikke, om det måske kan gøre en forskel. Immunforsvaret bruger meget zink, når man har infektioner:

http://www.lef.org/Protocols/Metabol...lation/Page-08

Jeg vil kigge noget mere på artiklen på Tired Thyroid <3

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Ja, du er jo et atypisk tilfelle fra de fleste andre her inne. Dessverre blir det da også vanskelig å overføre erfaringer. (Jeg mente ikke å være så veldig negativ, det er bare at jeg har ettervært blitt en del av de der har liten tiltro til de syntetiske erstatningene... og tenkte vel umiddelbart at de kan forverre en kompleks situasjon. Men jeg har tatt feil før og vil helt sikkert ta feil/tro feil flere ganger. Syntetisk t4 var jo det som ga meg nok "futt" til å komme videre til Erfa så jeg burde jo ikke være kun negativ heller... )
    Hmm... det første som slår meg er at sink visstnok er en co-faktor i omdanningen fra t4 til t3... og nødvendig for cellereseptoren til t3. Sinkmangel ansees som en mulig årsak til mange av "hypo type 2"-tilfellene.

http://www.naturalnews.com/039648_th...nutrition.html
    http://www.lef.org/protocols/metabol...lation/Page-08
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746228/

Jeg kaster bare ut noen tanker her... så må du plukke og sile hva der er viktig og riktig å se mer på for deg.

Alt det beste.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Det er helt OK, og det er slet ikke sikkert, at jeg KAN tåle syntetiske hormoner.
    Det er almindeligt i de her multisystemiske sygdomme som ME. fibromyalgi og kronisk Lyme, at der kommer konverteringsproblemer og receptorproblemer, og mange har derfor glæde af at få tilført ren T3.

Jeg har haft de her infektioner i 20 - 30, så det ER svært at sammenligne med noget som helst

Bemærkelsesværdigt og interessant med zink. Vi linker til den samme artikel hos LifeExtension, kan jeg se. Super med de to andre. Tak! Jeg burde på papiret få nok af alt - dog kun 20 mg zink pga. herxheimersreaktioner. Jeg var i gang med at trappe det lidt mere op, men det er meget vanskeligt, fordi jeg også må prioritere de antibiotiske midler og afgiftning meget højt, og jeg får næsten de samme behandlingsreaktioner på de ting. Den sidste tid har jeg imidlertid haft noget virus i kroppen også, og så slog det mig i går, at jeg nok havde brugt ekstra zink til det.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at komme op på 60 mg zink. Det har jeg aldrig været, og zink er også vigtigt for nervesystemet, som jo også er flænset af toxiner og inflammation. P.t. 270 mcg selen men ville også gerne have 100 mcg mere af det. Nu får jeg se, hvor meget jeg kan klare at gøre nu. Måske jeg må slå mig til tåls med langsom optrapning over måneder - men en billig indsats i forhold til, hvad jeg ellers bruger på behandling, og måske noget, der kan betale sig at gøre resten af mit liv En af mine såkaldte co-infektioner er (kronisk) mycoplasma, og zink er meget vigtig for behandling af den. "Slimhinde-mineral" jo.

For god ordens skyld masser af jern (babesia er en blodparasit, som jeg er enormt plaget af, og de røde blodceller bliver nedbrudt også under behandling - mit hår falder af ellers), masser af magnesium, 2000 mcg jod, masser af D3 og urter til at sænke forhøjet cortisol pga. infektionerne/inflammation fra dem (dyrt :( )

Tak fordi, du gider tænke med mig!
    Jeg vil opdatere tråden, når jeg har gået nogle dage på lidt mere zink

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Har du tenkt på enzymer/saltsyre?
    Jeg innså etterhvert at hva jeg inntok og hva kroppen klarte å ta opp var to vidt forskjellige ting, så da startet jeg en innsats noen måneder med et combo-produkt av saltsyre/enzymer. Det hjalp meg ett trinn videre.

For meg var det også stor forskjell på de ulike mineralforbindelsene. Jeg tok f.eks opp denne veldig godt - så godt at jeg måtte ned på halv tablett daglig.
    http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...d=52&tid=&bid=

Tvitvi for at mer sink gjør susen for deg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Hej Luuna

Tænker du på at supplere Erfa Thyroid med Liothyronin, eller ønsker du at tilpasse dosen af Erfa Thyroid, så du får mere T3 ud af det? Eller har jeg misforstået noget?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    60 mg Erfa vil tilsvare 8µg t3 og 36µg t4 i følge den informasjonen som Erfa oppgir. Hvordan dette skal regnes om til syntetisk når man ikke har noen anelse om hvordan det ene virker i kroppen din kontra det andre er helt umulig å svare på. Spesielt siden syntetisk ikke er "bufret" og sannsynligvis vil gi en mye "skarpere" effekt enn Erfa. Svaret blir nok dessverre at du må forsøke deg fram. Tenk iallfall på oppdeling av dosen sånn at du får en "riktigere" kurve av den.
    Når smgj skriver "bufret", betyder det at T3-molekyler i Erfa Thyroid er bundet til protein, hvorfra T3 ikke frigives på en gang, men lidt ad gangen. Det betyder at T3 i Erfa virker således anderledes end hvis det kom fra syntetisk tablet, og derfor kan mcg-mængderne ikke sammenlignes fodi f.eks. 10 mcg Liothyronin virker her og nu, og forsvinder efter 4-6 timer, mens det proteinbundne T3 i Erfa Thyroid cirkulerer i systemet, indtil kroppens signalstof frigiver T3 fra proteinbindingen, molekyle efter molekyle.

Cytomel er et gammelt lægemiddel fremstillet efter en klassisk opskrift uden laktose, gluten og lignende allergiske ingredienser, så hvis du reagerer negativt på Cytomel, kan jeg have mine tvivl om du bedre kan tåle andre syntetiske T3-præparater...

• Tablethjælpestoffer i Cytomel er:
    calcium sulfate, gelatin, starch, stearic acid, sucrose, and talc.

• Tablethjælpestoffer i Liothyronin Nycomed (den som sælges Norge) er:
    laktose, maisstivelse, gelatin, magnesiumstearat og talkum.

• Tablethjælpestoffer i Liothyronin 5 mcg fremstillet magistrelt på Glostrup Apotek:
    laktose, majsstivelse, magnesiumstearat, gelatine og talkum.

I al fald er det sådan, at mit stofskifte falder nærmest dramatisk, når detox- og såkaldte herxheimersreaktioner er værst.
    Hvor længe ad gangen har du oplevet disse herxheimersreaktioner? Sædvanligvis brænder den ud efter 12-16 timer, men kan også vedvare i op til nogle uger, afhængig af behandlingen, der udløser den. Ved dog ikke så meget om det i forhold til long term antibiotika behandling...

Ved at i udlandet anvendes lægemidlet Benicar (virkestof Olmesartan) til at kontrollere Herxheimer's, men om man i Danmark kender denne off labell anvendelse af Benicar (hedder vist nok Benetor i Danmark) ved jeg ikke, men det ved garanteret (?) den tyske læge.... Hvis det er en long term behandling med antibiotika (og derfor måske også long term Herxheimer's) du er i gang med, da er det værd at forhøre sig om Benicar, som helt sikkert kan købes i Tyskland på recept.

Ellers kan jeg fortælle, at de stærke detox-reaktioner som (for nogen) følger efter opstart med højdose tilskud af jod, dæmpes eller fjernes helt med klorofyl-tabletter. Det er så effektivt at de fleste detox-symptomer (hvis ikke alle) forsvinder allerede efter 12 timer. Detox er jo detox, uanset hvad det sættes i gang af, så måske kunne klorofyl - i det mindste lette de detox-relaterede symptomer? Der er nok ingen verdens ting som er så biokemisk "fredelig" og mild som klorofyl, så der er alt at vinde ved at overveje det...

Sikke noget skidt, Luuna. Men i det mindste lyder det som at du omsider er på rette vej. Krydser fingre.

EDIT:
    Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Har du tenkt på enzymer/saltsyre?
    Jeg innså etterhvert at hva jeg inntok og hva kroppen klarte å ta opp var to vidt forskjellige ting, så da startet jeg en innsats noen måneder med et combo-produkt av saltsyre/enzymer. Det hjalp meg ett trinn videre.
    Godt råd! http://bigvits.co.uk/products.asp?cid=19 Pancreatin taget mellem måltider endda effektivt "rydder op" i bestemte inflammations-udløsere, såkaldte "immunkomplekser" (Circulating Immun Complexes = CIC's), og dermed dæmper inflammationer. Har skrevet mere detaljeret om det her.
    Sist endret av Anisa; 09-02-15 kl 11:48
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Jeg kan desværre ikke tåle enzymer, hhv. fordi de bryder biofilm op og fordi min maveslimhinde er sårbar. Biofilm er en slags biologisk film, som mikroorganismerne pakker sig ind i, og når den bliver brudt ned, kommer der udslip til blodbanen. Det gør mig meget syg, og jeg må tage det langsomt. Der er endvidere det problem, at borreliaen danner en slags cyster, hvor den også er beskyttet mod immunforsvar og antibiotiske midler. Disse skal også brydes op, så jeg må tage lidt ad gangen. Tilskud af mavesyrer beskadiger også min slimhinde desværre. Jeg bruger mastic gum for at beskytte den. Et ektrakt af pistacie. Aloe vera, rød elmebark og DGL dur også, men mastic gum mest effektivt for mig. Ellers er fordøjelse selvfølgelig vigtig! Enig i det.

Selvom jeg er opmærksom på kvaliteten kan det sagtens være, at en anden type selen ville være bedre for mig - evt. et produkt, som er sammensat af forskellige typer. Hvis en højere dosis ikke gør nok, vil jeg overveje at prøve forskellige. Indtil videre er udfordringen at kunne tåle det for herx. Tak igen!

Nu kan jeg, at der er et svar mere... Må lige kigge... Er langsom...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

1000 tak Anisa!

Det er svært for mig at skrive sammenhængende meget af tiden og især i længere tid. Jeg prøver alligevel...:

Mit indlæg/spørgsmål handlede oprindeligt om at supplere ERFA (hele 6 grain!) med ren T3 af en anden type end Cytomel. Tråden kom så også til at handle om at udnytte ERFA'en bedre i forhold til konverterings- og receptorproblemer, som uden tvivl er mine største udfordringer. Så du har ikke misforstået noget. Vi har skrevet om begge dele! Beklager tågehjernen.

Tak for præcis info om hjælpestoffer!
    Jeg har erfaret, at der simpelthen ikke findes en regel for, hvad jeg reagerer på, bortset fra at koncentrerede ting kan være kritiske. Det kan så f.eks. være vegetabilsk proteinpulver eller aroniasaft. Ikke let men heldigvis lidt bedre nu. Under herx- og detoxreaktioner, hvor immunforsvaret er ekstra overreagerende, er det dog værre.

Nogen har gode erfaringer med Thybon? Måske jeg bare skulle snakke med lægen om at prøve et par forskellige. Dyrt men måske eneste metode. Og altså sideløbende arbejde på at udnytte ERFA'en bedre. Har forstået, at doser ikke kan sammenlignes!

Mht. herx så er det sådan, at jeg har fået utilstrækkelig behandling, og derfor bliver jeg ved med at herxe. Det har stået på i ca. 5 år :( Jeg er lige nu på næsten udelukkende receptpligtige midler. Det er mest skånsomt for mig p.t. Har været på overvejende urter. Det er hårdt for lige min krop, fordi de bryder cyster og biofilm ned. På den måde kan jeg ikke få behandling nok, og mikroorganismerne kommer så i vækst. Babesia er særlig svær at standse hos mig. Det kniber også nu.

Jeg har uden overdrivelse prøvet mere end 50 ting for herx. Generelt gælder tre principper: Dæmpe inflammationen, gøre kroppen mere basisk, detox.

Hovedparten af en herxheimersreaktion er en inflammatorisk reaktion, som også skaber forsuring. Immunforsvaret overreagerer på døde mirkoorganismer og deres toxiner. Derfor stort set samme reaktion ved detox. Efter nok 30 års ophobning af toxiner kan jeg f.eks. også dårligt tåle bindere. De fleste ting mobiliserer også toxiner fra vævet, og ellers sker der "bare" det, at den stakkels krop finder ud af, at den nu kan "dumpe" nogle flere toxiner via leveren, og så kommer de i sidste ende ud i blodbanen. Man kan ikke helt undgå det, når det er så massivt, og det er umuligt helt at reparere en læk tarm, før infektionerne (som hos mig foretrækker det sted :( ) er behandlet rimeligt effektivt.

Nogle midler som f.eks. æblecidereddike og bicarbonat nedbryder også biofilm, og så går det helt galt. Curcumin burde være et effektivt middel for inflammation, men det er bl.a. også anti-babesia, og så giver det jo i sig selv herx. Bestemt ikke enkelt.

Men de ting, jeg tåler er bl.a. nogle andre urter for inflammation samt fibre og højdosis chlorella. Med chlorella er det sådan, at en dosis (i min krop) på mere end 10 gram binder mere, end det mobiliserer. Derfor tager jeg 2 x 11 gram om dagen. Mere har jeg ikke råd til.

Din ide vedr. ren chlorofyl synes jeg derfor er super god! Det vil jeg simpelthen prøve af!! Tak

Medicinen, du nævner, kender jeg ikke. Den kigger jeg på!

Af hjertet tak Min behandling er ekstremt omfattende og alt for dyr. Derfor stress og uro. Men nu giver det mening, hvorfor jeg f.eks. havde næsten samme effekt af nogle urter som af Metronidazol. Og rigtig retning nu ja. Jeg læser lige op igen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Jeg kan desværre ikke tåle enzymer, hhv. fordi de bryder biofilm op og fordi min maveslimhinde er sårbar. Biofilm er en slags biologisk film, som mikroorganismerne pakker sig ind i, og når den bliver brudt ned, kommer der udslip til blodbanen.
    Det jeg kender til effekten af de "kødædende" fordøjelsesenzymer (protease-gruppen) er, at f.eks. bændelorm bliver "fordøjet" helt væk hvis vært-personen spiser massevis af umoden papaya (indeholder protein-nedbrydende enzymet papain) hver dag igennem nogle uger.

Ligesom bændelorm (og andre indvoldsorm) er mikroorganismer/bakterier også proteiner, så måske kommer det mest an på - hvilke enzymer har du disse dårlige erfaringer med, fordi ingen bakterier/parasitter burde kunne slippe levende ud af denne biofilm, hvis det var protease-enzymer, der var i spil... Heller ingen døde bakterier kan slippe ud i blodbanen efter mødet med protease-enzymer, simpelthen fordi de bliver spaltet væk forinden...

Men ellers må du jo være ret underernæret... Luuna? Flåt-sygdomme kendetegnes nemlig bl.a. af mavesyremangel og utilstrækkelige fordøjelsesenzymer, og derfor ved kun guderne hvor lidt næring din krop i virkeligheden må klare sig med... Det kan sørme ikke være alverden, under disse forhold og restriktioner, sygdommen masser sig ind på dig med.... når der ikke er nok med næring, at stå imod med.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Årsager til høj dosis Thyroid-S?
    Av FruStration i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 18
    Siste melding: 25-07-11, 11:55
  2. Usikker på Erfa-dosis
    Av Sharon i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 13
    Siste melding: 23-07-11, 11:39
  3. Høj Thyroid dosis !!
    Av iluna i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 12
    Siste melding: 26-07-10, 10:51
  4. Kan ikke øge dosis pga binyretræthed?
    Av Honeyhob i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 08-01-10, 11:56
  5. Dosis - hvor meget må man øge?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-03-07, 13:07

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg