Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 48
    Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Standard Sv: "Fine" blodprøver, struma og jodmangel?

Ååh... Kjennes ut som om jeg har hatt det litt for travelt. Etter bare få dager på 3 dråper, økte jeg til 4 på fredag, og i dag har jeg hodepine og lett flimring for øynene. At det går an å glemme så fort hvor frustrerende akkurat de to der er... Går ned til 3 igjen noen dager til...

Ellers har jeg noe som synes å ha blitt værre. Tarmen synes å ha blitt enda tregere. Tidligere var det seigt og neverending. Nå heller det mot forstoppelse....

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Nå har jeg vært i utenriksfart i 3 uker og kom tilbake på jobb nå etter påske. Har økt jodtilskuddet gradvis og har nå stått på 5 dråper/dag de siste 4 dagene. Var kjempespent på hvordan det skulle bli å komme tilbake på jobb ift hodepine og syn. Og det er bare fantastisk! Ingen trykk i hodet eller hodepine, synsforstyrrelsene er borte og brillene har jeg ikke brukt i dag... Jeg føler meg nesten frisk

Joda, okei... jeg har jo struma fortsatt, men jeg bad legen om å henvise meg til ny ultralyd... Det tar vel 3 måneder og så får jeg en ny måling av kulene

Nå går det rett vei, dere!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Thumbs up Sv: "Fine" blodprøver, struma og jodmangel?

Hej Anne

Tillykke med fremgangen, og dit ræsonnement.

Mystisk nok, og absolut ikke logisk, har jeg læst en hel del, hvoraf det fremgår at langt flere oplever "symptomer" ved opstart af jodtilskud ved lave doser, end ved normal-høje. Jeg læser at betydeligt flere der er startet med 12 mg Iodoral eller Lugol's dagligt - meget hurtigere roser effekten, hvorimod blandt dem, der er startet "forsigtigt" med mcg-doser ad gangen... er tydeligt flere der i begyndelsen har oplevet en "reaktion".

Bemærk at jeg skriver ikke "alle", fordi der selvfølgelig eksisterer personlige præferencer for alt... også for tilskud af jod. Eller for f.eks. æggehvide, som (indtil jeg startede selv med jod) gjorde mig dødsyg, men derfor har alligevel ingen myndigheder frarådet folk at spise æg, vel? Men det er altså påfaldende, at hvis der er grund til at klage over symptomer / reaktion i forbindelse med opstart af jodtilskud, er det hos dem med den forsigtige og langsomme fremgangsmåde, at klager er flest, indtil der er gået nogen tid.

På den anden side er testing af jodtilskud noget af det mest safe fordi jod bindes ikke fast/permanent til væv og "stoffer" i menneskekroppen, men udskillelsen starter så snart jodtilskud er indtaget. Derfor er det tæt på umuligt at dø af jod-overdose, medmindre man er en forsøgsrotte der får tilført mellem 200 og 500 mg jod pr kg kropsvægt, pr dag. Betyder det så, at en person der vejer f.eks. 70 kg skulle indtage mellem 14 og 17 gram, før (over)dosen af jod burde blive dødelig... ?

Ikke nødvendigvis. Der er vist alligevel en forskel mellem forsøgsrotter og mennesker, fordi en herre på 54 år blev indlagt på et hospital i USA d. 27. februar 1972, 18 timer efter at han har indtaget omtrent 600 milliliter af kaliumjodid-opløsning indeholdende i alt 15 gram af jodid. Denne mængde (15.000.000 = 15 millioner mcg) er i omegnen af hundred tusinde gange mere end den anbefalede daglige tilførsel... Burde manden så ikke falde død om på stedet, hvis det satans jod er så farlig? Særlig da manden i forvejen havde gennemgået både en stor lungeoperation og fik sin ene nyre fjernet efter at var blevet skudt, tillige med at han drak 1½ liter øl og røg to pakker cigaretter dagligt... Ikke lige frem et skoleeksempel på jernhelbred, vel?

Ved indlæggelsen (altså 18 timer efter at han har indtaget alt det jod) var hans blodtryk 126/82, han trak vejret en smule uregelmæssigt, 70 gange i minuttet. Han var hævet i ansigtet, på halsen og i munden (spytkirtlerne), og hans hjerterytme var forbigående (skriver de) lidt uregelmæssig. Hans bedring forløb "uneventful", som de skriver, og han blev udskrevet få dage efter, frisk som en fisk. (Kilde)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Han har nok bare udskilt noget af det skidt, der hober sig op i kroppen af alle de cigaretter = hævelser

Tina

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Litt usikker nå... Gikk tilbake til 4 dråper, etter å ha fått prikking i huden igjen, denne gangen i hele ansiktet. Skjønner ikke helt hvorfor, nå som det har vært borte i lengre tid. Det forsvant ikke etter reduksjonen heller...

Er dosen for høy eller for lav? Er det noe annet jeg mangler? Jeg tar 70μg D3, B mix, 100μg selen og 375 mg magnesium, samt et standard multi-vitamineral.

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Prikkingen i huden forsvant ikke etter noen dager på 4 dråper, så jeg var kjapt tilbake på 5. For 4 dager siden fikk ved et "ulykkestilfelle" 6 dråper i glasset. Etter det har jeg fortsatt på den dosen. Prikkingen er ikke borte, men bedre...

På tirsdag skal jeg til kontroll på rev.poli. og det passer fint for jeg har hatt mye trøbbel med knærne siste måneden. I den forbindelse ble det tatt nye blodprøver og det kan jo bli spennende nok.

Ellers har jeg fått innkalling til kirurgisk poli. Jeg har forsøkt, gang på gang, å få legen til å undersøke svaret fra den forrige ultralyden, og om dette virkelig er nødvendig. Etter mye om og men, har jeg fått til svar at han syns at jeg skal stille til den timen, uten noen videre forklaring. Så da gjør jeg det da, selv om jeg ikke har noe å operere...

Jeg har forresten økt til 600mg magnesium, og nå virker det som om krampene i fotbladene er borte

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Nå har jeg vært til kontroll, både på rev.poli. og kir.poli.

Kirurgen gikk kjapt gjennom saken; oppdaget strumaet selv i oktober, vært på ultralyd i januar... Blitt værre etter det? NEI! Kirurgen og sykepleieren kikket begge på meg. Nei, jeg har tatt jod-tilskudd og føler selv at strumaet har skrumpet inn, sa jeg.

Kirurgen var litt opptatt av et hus han holdt på å selge og den pågående budrunden, men sykepleieren virket oppriktig interessert i det jeg kunne fortelle om jod-erfaringene og bestilling av tilskudd fra England. Kirurgen konstanterte forøvrig at knutestruma var det snilleste jeg kunne ha inni der, men at det nok var en mening med at jeg kom dit, selv om jeg ikke var interessert i kirurgi...

Så over til blodprøvene:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anne7 Vis post
    Ok, her kommer mine prøver, tatt like før jul... (2014)
    TSH: 1,3 (0,2-4)
    FT4: 18,2 (11-23)
    FT3: 5,1 (3,5-6,5)
    Anti-TPO: 32 (<100)
    TRAS: 0,8 (<1)
    D: 78 (50-150)
    B12: 213 (170-650)
    Ferritin: 160 (15-200)
    De nye prøvene tatt 30. april viser:
    TSH: 0,89 (0,3-4,2)
    FT4: 18,9 (11-22)
    FT3: 5,2 (3,1-6,8)
    B12: 404 (150-700) (Jeg har husket sprøyta mi ;) )
    Ferritin: 168 (10-170)
    Hb: 14,8 (11,7-15,3)

Kolesterolet mitt er fortsatt lavt, i nedre grenseland ihht ref.verdi, og TSH har ikke skutt i været, snarere tvert om. Folat er høyt over ref. mens magnesium er litt over ref. Ikke noe å bry seg om, sa de på sykehuset.

Det jeg nå lurer på, er om magnesium kan gi prikking i huden..? I forbindelse med at jeg gikk tom for tabl., økte jeg dosen fra 325 mg til 600 mg. Denne økningen har gjort at krampene i føttene er borte. Men så kom denne prikkingen tilbake da...?
    Det tilbakevendende spørsmålet blir da, for mye eller for lite..??

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,748

1) Hvilket magnesiumtilskudd er det du tar? Det er stor forskjell på opptagbarheten til magnesiumoksid og magnesium ... -at-er. Av magnesiumoksid regner man at bare 5% tas opp....

2) Hvordan står det til med d-vitamin hos deg?

3) Spiser du lavkarbo?

Jeg tenker at kolesterol er nødvendig for danning av d-vitamin (i sammenheng med folat, såvidt jeg husker) ... Lavkarbo er en glimrende måte å fremme opptak av fettløselige vitaminer på, og om man spiser den svenske lavkarbovarianten, med naturlig fett og masse grønnsaker, så vil det hjelpe på alle vitaminmangler som følge av fettsyrebrist, samt tilføre litt kolesterol fra kosten....

Kolesterol må man ha passe av og på rett plasser, så for lite er slett ikke bra.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Æsj, trodde jeg hadde sjekket at magnesiumet var bra, men det var gjerne den gamle boksen, det da... Denne boksen står det magnesiumhydroksid på...

D-vitaminene er på vei oppover. Tar 70 μg D3 (og trosser nok en gang legen ;) ) Det ble ikke tatt komplette blodprøver denne gangen, da det bare var pga kontroll på rev.pol.

Huff... Lavkarbo våger jeg ikke tenke på engang. Jeg er avhengig av brød, ris og poteter, men jeg er ikke redd for fett eller grønnsaker i kosten...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,748

Jeg kjøper d-vit-blodprøver gjennom disse:
    http://www.grassrootshealth.net/

Det koster ikke all verden og er bare fingerspissprikking 2ggr årlig. Jeg fikk engang prøven samtidig som en prøve analysert på norsk lab og de var så og si identiske, så den siden av saken er grei.

Dersom det er magnesiumoksid du har nå så kan det forklare at du må ha mer for å få samme virkning. For meg tok det over et år på 400mg magnesium-[blanding fra Solaray]-at før jeg fikk symptomer på at jeg hadde nok. Det skjedde gjennom at lemus gjenoppsto på magnesium og stoppet da jeg sluttet å ta det regelmessig, men byttet til dann og vann, i snitt ca 1 gang ukentlig. Jeg *tror* at det var noen reservoar (les: i bein og muskler etc) som skulle fylles.

Når det gjelder lavkarbo så er det ikke som en graviditet... man kan spise "litt" lavkarbo. ;) Bare forsyn deg med middag, saus og grønnsaker før potet/ris/pasta og kanskje spise middagsrester i stedet for brød og ost til lunch... Det er mange måter å "vri" et kosthold på om man tror man har nytte av det. Med så lav kolesterol så hadde nok jeg vurdert det... for lav kolesterol er ikke bra for kvinner. Det er statistisk sett mye verre enn å ligge i overkant. Og verre jo eldre man blir.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste melding: 05-04-13, 16:35
  2. "Fine" verdier - Paradoksale symptomer
    Av Danski i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 23
    Siste melding: 14-01-11, 13:05
  3. "Fine blodprøver", men føler meg ikke frisk
    Av Lærer'n i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 14-11-10, 21:28
  4. Alle klassiske symptomer på lavt stoffskifte men har "fine" verdier
    Av stavros i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 2
    Siste melding: 24-04-10, 14:39
  5. "Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
    Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 16
    Siste melding: 28-09-05, 21:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn