Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
    Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Standard "Fine" blodprøver, struma og jodmangel?

Hei igjen
    Jeg har altså fått struma, til tross for "fine" blodprøver. Etter å ha blitt noe provosert av forklaringene på hvorfor man får struma, satte jeg i gang å lese om fenomenet. Dermed gikk det opp for meg at jeg har målt jod i døgnurinen gang før, hos Øverby i Arendal for 4-5 år siden.

Det viser seg at den på det tidspunktet var på hele 0,3 µmol/24t. Jeg kan ikke huske at jeg fikk opplyst denne verdien dengang... (Eller så visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre med den..) Uansett, nå har jeg trumfet gjennom en ny måling og svaret kom i dag, 0,9. Det er akkurat innenfor "normalen", så hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg vel fått beskjed om den også var fin, og trodd på det!

Jeg var nok muligens sykere i 2010, men symptomene blir bare fler og fler, og jeg holder på å bli sprø av det.

Jeg har bestilt Lugols 5% og kommer til å forsøke meg fram med jodtilskudd. Hva slags dosering jeg skal starte med, har jeg ikke kommet fram til ennå... Håper bare at flasken kommer trygt gjennom tollen...

Takk for mye godt lesestoff her på forumet!

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Standard Sv: "Fine" blodprøver, struma og jodmangel?

Da har de dyrebare dråpene ankommet fra England. Jeg har fortsatt ikke klart å finne noen mal for hvor stor dose jeg bør starte på, selv om jeg har funnet noen gode tråder her.

For morro skyld smørte jeg en av de nyankomne dråpene på innsiden av overarmen for 4 timer siden. Den er redusert til en svaak gul skygge. Ellers har jeg inntatt 2 dråper i kveld og tenker at jeg fortsetter med det, enten til noen sier at jeg bør justere, eller til jeg merker noen endring. Antar at jeg ikke kan bli sykere av dette...

Er det noe jeg bør, eller ikke bør, spise/drikke samtidig med jodinntaket? Jeg tar de andre tilskuddene til frokost. Multi B, D, Magnesium og Selen. B12-sprøyta forsøker jeg å huske hver 3. mnd.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne7 Vis post
    Da har de dyrebare dråpene ankommet fra England. Jeg har fortsatt ikke klart å finne noen mal for hvor stor dose jeg bør starte på, selv om jeg har funnet noen gode tråder her.

For morro skyld smørte jeg en av de nyankomne dråpene på innsiden av overarmen for 4 timer siden. Den er redusert til en svaak gul skygge. Ellers har jeg inntatt 2 dråper i kveld og tenker at jeg fortsetter med det, enten til noen sier at jeg bør justere, eller til jeg merker noen endring. Antar at jeg ikke kan bli sykere av dette...

Er det noe jeg bør, eller ikke bør, spise/drikke samtidig med jodinntaket? Jeg tar de andre tilskuddene til frokost. Multi B, D, Magnesium og Selen. B12-sprøyta forsøker jeg å huske hver 3. mnd.
    Du har kanskje allerede funnet den norske bloggen aetherblogg som tar for seg "The iodine crisis"? Der er i alle fall "The iodine supplementation protocol" gjengitt, hvor det står om andre tilskudd. I tillegg står det litt om detoxsymptomer og -løsninger. Anisa har nevnt noe om rent klorofyll dersom man opplever detox. Har ikke lenka akkurat nå, men den finner du ved å søke litt!

Jeg mer eller mindre fulgte dette opplegget. Begynte på lite jod, og økte gradvis. Fikk ingen detoxproblemer, og merket ingen bedring. Men da boksen gikk tom (var forsyningsproblemer med Iodoral, og jeg var så teit at jeg ikke bestilte Lugols), så ble jeg dårligere, tross nedtrapping. Akkurat nå tar jeg 12,5 mg LugoTabs (tilsvarer Iodoral) pr dag, og går over til Lugols når tablettboksen er tom. Er spent på om Lugols har en annen virkning enn tabletter. Blir en ny urinprøve om en stund - til høsten eller neste vår eller kanskje neste høst...

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Tusen takk, Bellis!
    NÅ har jeg funnet bloggen og skrevet den ut Skal sammeligne mengden vitamineral jeg tar med det som står her, og kanskje tilføye noen flere.

Hvor lenge har du tatt jodtilskudd, og hvor lav var du? Jeg har bare fiine prøver og kommer neppe til å bli satt på noen form for medisiner, med mindre det blir strumaoperasjon. Legen er overbevist om at jod-tilskudd ikke kommer til å innvirke på situasjonen, i motsetning til meg

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,751

Vel, jeg er iallfall sikker på at en tilstrekkelig mengde av alle næringsstoffer er viktig for å ha det bra i lengden. Det er selvfølgelig ingen garanti mot sykdom, men jeg er overbevist om at det iallfall ikke er mulig for verken selvreparering eller immunsystem å fungere godt uten at alle bestanddeler er til stede i tilstrekkelige kvantum. *sniff*
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    494

Hvor lenge har du tatt jodtilskudd, og hvor lav var du? Jeg har bare fiine prøver og kommer neppe til å bli satt på noen form for medisiner, med mindre det blir strumaoperasjon. Legen er overbevist om at jod-tilskudd ikke kommer til å innvirke på situasjonen, i motsetning til meg
    Jeg måtte lese i min egen historie for å få hjelp til å huske...
    Døgnurin jod viste 2,2 (ref. >0,8 - 8,6). Jeg starta med 6,25 mg Iodoral tabletter juli 2014 og økte til 25 mg i løpet av 3-4 uker. I september gikk jeg tom, og da ble formen dårligere. Utpå høsten fikk jeg igjen tak i jod, og nå tar jeg 12,5 mg hver dag, sammen med selen.

Jeg tror at om du har jodmangel, så kan det hende det løser seg for din del med å rette på det. Jeg vet det er mulig, og har snakket med en lege som har sett det hos flere pasienter, og vet om andre leger som forteller om det samme. Man må begynne med det mest åpenbare, og hos deg er det naturlig å begynne med jodtilskudd. Gi deg selv noen uker, og ha i bakhodet at du kan få detoxproblemer. Hvis du har overskudd, kan du også bruke tid på hvorfor du har næringsmangel. Det er ikke sikkert du finner svaret på akkurat det, men kanskje du finner andre svar på veien! Kan hende du har for lavt inntak av jod ernæringsmessig, eller at kroppen ikke tar det opp (og da er det interessant å bruke litt tid på årsaken til det).

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

Takk igjen!

Jeg er vel ikke lenger i tvil om at jeg har jod-mangel, med verdier på tidl. 0,3 og nå 0,9 (døgnurin). Hva årsken er, er usikker. Vi har opphopning av struma, tarmkreft og psoriassis i min mors familie, og min tanke er da om det kan ha noen sammenheng? Jeg ble jo fortalt at grunnen til mitt struma nok var arv, iom at blodprøvene er fine og at jodmangel er ikke-eksisterende i Norge, hvertfall på Sørlandet...

Jeg tenker at jeg blir på to dråper Lugol's i døgnet, og så må jeg finne noen kvasse c-vitaminer å spe på med. Så får vi se om jeg får noen reaksjoner eller om jeg glatt øker dosen om ei uke eller så...

Ha ei god helg, dere!

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    86

En liten oppdatering i jod-prosjektet mitt
    Etter 5 dager med 2 dråper (à 5mg jod) har jeg i kveld økt til 3. Jeg har ikke merket noen "bivirkniner".

Status på vesentlige symptomer er som følger: De to siste dagene har trykket i hodet vært betydelig redusert og har ikke medført hodepine. Synsforstyrrelsen er fortsatt til stede, med den synes å være i endring, og ikke minst, strumaet er mykere og kraftig redusert!

Gjett om jeg gleder meg til legetimen neste uke? Legen som sa at å innta jod ikke kom til å ha noen som helst innvirkning på strumaet eller status forøvrig. Jeg er jo, tross alt, frisk!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,751

Struma var jo i lange tider kalt "jodmangelstruma" mye fordi de ofte trakk seg tilbake ved tilførsel av jodrik kost ... Og det var før vi hadde ferdigmat med mye jod-fordrivende omega6.
    Det er nok dessverre en historieløs lege du har. Og som kjent - unnlater man å teste for "fordi det ikke finnes", så finner man heller aldri jodmangel.

Det første man finner dersom man søker på "iodine deficiency symptoms" er
    Worldwide, iodine deficiency is the most common cause of thyroid enlargement and goiter (see Goiter brochure). Within a goiter, nodules can develop. Patients with a large goiter may experience symptoms of choking, especially when lying down, and difficulty swallowing and breathing.
    Og disse bildene: https://www.google.no/search?q=iodin...w=1920&bih=910 hvorav ikke få viser store struma.

Wikipedia sier dessuten
    Goiter is said to be endemic when the prevalence in a population is > 5%, and in most cases goiter can be treated with iodine supplementation. If goiter is untreated for around five years, however, iodine supplementation or thyroxine treatment may not reduce the size of the thyroid gland because the thyroid is permanently damaged.
    Det kan nok f.eks hende at din familie har en genetikk som tilsier at dere skyller ut mye av jod'et dere tar opp. Da hjelper det ikke om dere spiser like mye jod som andre folk. Eller at dere av en eller annen grunn forbruker mer jod for å holde dere friske. *trekker på skuldrene* Siden leger og medikamentprodusenter jobber utifra teorien om at alle kropper fungerer likt (iallfall om de er av samme kjønn) så er det vanskelig å få forståelse for sånt. Det må man finne ut av og forholde seg til selv, dessverre.

Når det gjelder jod så er Dr. Brownstein sin bok fin, selv om jeg ikke tror de dosene han bruker for noen av sine pasienter er nødvendige for alle.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: "Fine" blodprøver, struma og jodmangel?

Hej Anne7 Tillykke med de foreløbige jod-iagttagelser.

Gjett om jeg gleder meg til legetimen neste uke? Legen som sa at å innta jod ikke kom til å ha noen som helst innvirkning på strumaet eller status forøvrig. Jeg er jo, tross alt, frisk!
    I anledning af den forestående legetime:

Du skal lige være opmærksom på, at hos flere "jod-deficiente" der er påbegyndt tilskud af jod - kan TSH stige til så højt som op til 75, og hvis du skal have taget blodprøver efter legetimen, da kan det ikke udelukkes at dit TSH-tal kan få lægen til at falde ned af stolen. Det er ikke alle, hvis TSH reagerer på jod, men det sker for mange, så være opmærksom på det, så du ikke bliver forskrækket når/hvis...

Der findes en hel del "moderne" forskning, som konkluderer at "for meget jod" kan fremkalde hypothyreose, netop pga. denne midlertidige stigning af TSH, selv hos (forsøgs)personer der ikke har hypothyreose. Der skal, trods alt, en længere værende jodmangel, før man udvikler hypothyreose pga. den, så hvis disse "friske" forsøgspersoner sættes på tilskud af jod, og deres TSH stiger, konkluderer læger at de har udviklet jod-induceret hypothyreose.

Det er altså alene TSH der bruges som indikator på lavt stofskifte, uanset at de egentlige stofskiftehormoner - T4 og T3 - rent faktisk er helt normale, og uanset at hypo-symptomer slet ikke er der (hos friske forsøgspersoner), eller mildnes og fortager sig hos de syge, efterhånden som de fortsætter med deres tilskud af jod...

Denne "forhøjet-TSH-tilstand" (dvs. det "falske" lavt stofskifte) kan vedvare i op til 6 måneder, og dette sker absolut uden at det betyder en forværring af lavt stofskifte. Tværtimod. Der er ingen mer-hypo-symptomer og FT4/FT3 er normale.

TSH rises temporarily in early supplementation with iodine:

"TSH is went up on IodineThis is a common occurrence when a person starts to take iodine after being deficient. The body increases TSH to stimulate production of thyroglobulin which is used to bind to the iodine in thyroid hormone production. Individuals can have TSH levels as high as 75 for up to 6 months without clinical signs of hypothyroidism. The best values to check with labs if there is a concern are the Free T3 and Free T4. You will find in most cases that the “frees” are nicely within the ranges."

Citatet stammer fra The Guide to Supplementing with Iodine. What you need to know to get started. Du kan finde og downloade den nederst i denne tråd.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Når det gjelder jod så er Dr. Brownstein sin bok fin, selv om jeg ikke tror de dosene han bruker for noen av sine pasienter er nødvendige for alle.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste melding: 05-04-13, 16:35
  2. "Fine" verdier - Paradoksale symptomer
    Av Danski i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 23
    Siste melding: 14-01-11, 13:05
  3. "Fine blodprøver", men føler meg ikke frisk
    Av Lærer'n i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 14-11-10, 21:28
  4. Alle klassiske symptomer på lavt stoffskifte men har "fine" verdier
    Av stavros i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 2
    Siste melding: 24-04-10, 14:39
  5. "Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
    Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 16
    Siste melding: 28-09-05, 21:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn