Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Hashimotos, jod og mig

Efter at have læst rigtig meget omkring jod, Hashimotos og kroppens generelle behov for jod, er jeg overbevist om, at det er meget vigtigt for os alle.

Da jeg er en kylling, har jeg sat mig grundigt ind i, hvad der er vigtigt, inden jeg går i gang med jod, og jeg har gjort følgende:

Fået målt jod i spot urin prøve (nok ikke helt så godt som døgn jod udskillelses prøven), resultatet var pr. l urin:
    Jod – 144 mcg/l
    Brom – 2 mg/l

Jod ligger under WHO’s anbefalinger som er 150 mcg, og Brom ligger lidt over referencen givet i testsvaret. Dog har jeg læst, at dem, der er rigtig hårdt ramt af brom, kan udskille fx 147 mg brom. Min konklusion er derfor, at jeg ikke er så hårdt ramt. Og dog vil brom sidde på mine jodreceptorer og dermed blokere for en god optagelse af jod.
    Derimod vil jeg tro, at jeg udskiller stort set alt det jod, jeg indtager. Det tror jeg, fordi der ikke er meget jod i den kost, jeg spiser.

Igennem 1 år har jeg bl.a. taget 200 mcg selen, 400 mcg magnesium, en stærk b-vitamin (b-stress), zink, og jeg har reduceret indtaget af calsium. Jeg bruger salt i vand en eller to gange om dagen. Så jeg burde have gjort min skjoldbruskkirtel klar til jod.

Jeg har fået scannet min skjoldbruskkirtel, og den er lysegrå med mange mørkere grå diffuse pletter, der er ingen knuder og ingen cyster. Fint, så er der ingen knuder, der er autonome og kan sende ekstra hormoner ud i kroppen. Æggestokkene er også scannet, og der er kun en enkelt vandcyste.

Jeg ved også fra scanningen, at skjoldbruskkirtlen er så nedbrudt, at den ikke kommer til at arbejde selv igen, så hvad er så mit formål med dette? Det er:

Bedre omdannelse af T4, bedre udnyttelse af T3.
    Passe på mine bryster, da en stor del af joden bliver brugt/oplagret af brysterne.
    Jod understøtter apoptosis – programmeret celledød, så cellerne dør naturligt og ikke vokser vildt.
    Reducere min østrogendominans.
    Forhåbentlig forsvinder cysten på venstre æggestok.
    Jod tager livet af div. baktierier og vira – jeg har EBV (monocleose som 18 årig), Herpes (forkølelsessår), HPV (keglesnit) og hvis jeg har H-pylori (et velkvalificeret gæt).
    Det r egulere bakterierne i kroppen, så de gode og sunde bakterie får mere plads.

Jeg er klar over, at jeg skal rimeligt højt op i dosis for at få glæde af disse egenskaber, så jeg er i gang med at kravle der op. Hvor højt jeg kommer, ved jeg endnu ikke, men jeg tænker at opdatere denne tråd jævnligt.

Lige nu tager jeg ca. 7,5 mg jod om dagen, og jeg har det fint. Jeg har taget det gennem lidt mere end en uge, og før da mindre dose (3mg og 4,5 mg). Der har været lidt ”glasskår” i mine spytkirtler, men det er vist væk nu. Jeg er vågen også om aftenen.

Den eneste gene, jeg har, er min mave, som virker som om, jeg har rigtig meget mavesyre. Så nu prøver jeg at pakke jod ind i en magnesiumkapsel og så tage den sammen med mad.
    Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Hashimotos, jod og mig

Tid til en lille status

Den dag jeg skrev ovenstående indlæg, satte jeg dosis op til 15 mg. Det gik rigtig godt resten af søndagen og mandagen, men tirsdag vågnede jeg med hovedpine, og jeg havde det som om, jeg var blevet banket. Lidt feberagtigt havde jeg det også og godt stiv i nakke og øvre ryg.

Jeg blev jo forskrækket og tænkte, at det var joden. Så straks satte jeg dosis ned til 3 mg og blev der. Hovedpinen blev ved og holdt sig i 2 uger.

Min konklusion er, at det var nok ikke joden. Jeg tror, det var noget influenza-halløj, som jeg er omgivet af.

Nu er jeg på vej op igen og tager i dag 6 mg. Jeg har det rigtig fint med en god energi. Så stigningen bliver 1 dråbe af gangen. En dråbe er 1,5 mg jod.

Jeg har to forskellige styrker - 3% som er 1,5 mg til sammen og en 12% som er 7,6 mg.

Det er meget vigtigt at læse på flasken eller producentens hjemmeside og på den måde finde ud af, hvor meget jod der er i. Selv om mange jod-hjemmesider opererer med Lugol's og angiver en standard styrke, så er den standard styrke ikke gældende for alle producenter.

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Tid til en status igen

Jeg tager nu ca. 20-22 mg jod. Nu går det fint, men der har været lidt småting undervejs:

Sjov kløe på kroppen - sådan her og så der. Dog lidt mere under venstre bryst.
    Revner i huden ved tommelfingerneglene - jeg havde ikke skåret mig på papir.
    Revner i mundvigene.
    To store flotte forkølelsessår.
    Og bumser...
    Træthed - bare træt, træt, træt.

De første ting er blevet meget bedre, revnerne kom sig i løbet af en uges tid.

Trætheden varede et par uger, indtil jeg kom i tanke om, at jeg har læst at jod og salt kan skubbe til både jern- og kaliumbalancen. Jeg søgte her på forummet og på andre netsider og fandt sammenhængen.

Det betyder, at jeg nu har taget lidt jerntilskud og cellesalt fra New Era "Ferr. Phos" samt to forskellige slags kalium (kalium svarende til i alt 1g). Det har virkelig hjulpet.

Da jeg startede på kalium, kunne jeg mærke en bedring hurtigt efter, jeg tog tabletten. Den aftog så efter nogle timer. Det var så samme tur efter næste tablet. Nu er det - 4 dage senere - stabilt, dvs. jeg oplever ikke de samme svingninger. Jeg forsætter lige et par dage mere, og så sætter jeg dosis ned og ser, hvordan et går.

Tina

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Det er så spennende det du får til med kosttilskudd.
    Her opplever jeg at behovet kjennes mindre. Jeg tar nå litt jod innimellom og magnesium når jeg har vært slem med musklene, jern i "dann og vann" og en multivitamin i ny og ne. Det hender også det blir litt d-vitamin/omega3, men her forsøker jeg å få mest fra sol/solarium. Det hadde sikkert vært mer og hente, men på den annen side så kjennes det ok ut for meg.

Har du tenkt på bvitaminer og fettsyrer for huden? Jeg brukte i en periode udo's choiche (ca gjennom 2 flasker, 3ts daglig) og syntes at huden ble smidigere og penere - talgklumper forsvant samtidig - da?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Det er så spennende det du får til med kosttilskudd.
    Her opplever jeg at behovet kjennes mindre. Jeg tar nå litt jod innimellom og magnesium når jeg har vært slem med musklene, jern i "dann og vann" og en multivitamin i ny og ne. Det hender også det blir litt d-vitamin/omega3, men her forsøker jeg å få mest fra sol/solarium. Det hadde sikkert vært mer og hente, men på den annen side så kjennes det ok ut for meg.
    Det håber jeg virkelig på - at det vil komme der til, hvor jeg behøver mindre af det alt sammen. Tænk, hvis jeg en dag kunne højes med en multivitamin og lidt andet "dann og vann". Jeg har dog en helt fast overbevisning om, at jeg finder mig til rette med nogle gode tilskud, når kroppen er på plads igen.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Har du tenkt på bvitaminer og fettsyrer for huden? Jeg brukte i en periode udo's choiche (ca gjennom 2 flasker, 3ts daglig) og syntes at huden ble smidigere og penere - talgklumper forsvant samtidig - da?
    Ja, jeg tager begge dele. Bumserne er også blevet meget mindre. Her tænker jeg også, at det, at jeg er begyndt at regulere østriol og progesteron giver nogle reaktioner. Oven i er jodtilskud også udrensende hvad angår østradiol - det kan også give bumser.

B-vitaminer er en af de ting, jeg kigger på lige nu. Har indtil nu brugt Solarays B-stress. Bøtten er ved at være tom, så jeg er på jagt efter andre b-vitaminer. Det kan jo være, at Solarays ikke støtter godt nok. Jeg kigger lidt på de b-vitaminer, der indgår i ATP-cofactor og b12.

I de nye multivitaminer (food state fra Cytoplan), jeg tager, er folsyren methylfolate.

Tina

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Hvordan går det med deg og jod'en?

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Tak smgj

Jeg har det faktisk fint Inden ferieturen sydpå forsøgte jeg at sætte dosis op til ca. 45 mg, og der nåede jeg mit maximum i denne omgang, fordi mit hjerte gav sig til at slå kolbøtter/palpitations. Det, har jeg læst mig frem til, kan være detox af brom og flour, det kan også være overanstrengte binyrer.

Derfor besluttede jeg, at holde en uges fri fra jod. Da vi kom hjem igen startede jeg op på en noget lavere dosis, og så må vi se hvor langt, jeg kommer i denne omgang. Lige nu tager jeg 22,5 mg, og det har jeg det fint med.

Det giver god energi og varme

Jeg har ikke fået taget blodprøve siden januar, og jeg tror, jeg venter til i aug/sept. Jeg er stadig et pjok, der er bange for alle mulighed reaktioner

I mens læser jeg videre. Jeg er faldet over denne artikel, som tager sit udgangspunkt i flour i vand (amerikansk artikel). Den viser også udskillelse af brom og fluor ved forskellige doser jod. Den største udskillelse er ved 3 tabletter af 12,5 mg - testet ved 1, 2 eller 3 tabletter.

Jeg vil lige indskyde, at artiklen er bestemt ikke videnskabelig. Det er Guy. E. Abraham, der har testet på sine patienter. Jeg gad godt være del af sådan en test hos min læge

Det passer så nok meget godt med, det jeg oplevede. Nemlig at det begyndte at gå stærkt med udskillelse ved mere end 36 mg.

Artiklen er her: http://www.stbenedictshealthcare.com...nd-bromide.pdf

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Lige en kort status fra mig

Jeg har længe taget 30 mg jod, og det har jeg det rigtig fint med. Og jeg har fået målt mine stofskifte hormoner igen, og der var ingen sjove udfald af hverken antistoffer eller TSH

Tina

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Og hvorfor er jeg ikke så veldig overrasket...

Dr. Brownstein snakker jo også om en midlertidig, symptomfri oppgang i TSH.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Da jeg var på sygehuset med hjerteflimmer i sidste uge, blev jeg spurgt, hvad jeg tog af kosttilskud. Jeg nævnte (lidt uroligt) jod, og at det var 30 mg, til det sagde den unge kvindelige læge blot, at det var rigtig fornuftigt.

Tina

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hashimotos medisinering
    Av Karri i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 24-09-11, 22:28
  2. Kan se ut som du har Hashimotos....
    Av uheldig i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 3
    Siste melding: 16-02-11, 09:28
  3. Hashimotos og anti-TPO
    Av Tornerose i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 04-01-11, 08:57
  4. Hashimotos muskelsmerter
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 3
    Siste melding: 19-07-09, 04:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn