Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    41
    Meldinger
    106

Standard Hvordan og hvorfor bytte fra Levaxin til Armour/ERFA?

Har skrevet litt i vekttråden at jeg har ikke-eksisterende forbrenning på Levaxin. (Har hatt radioaktiv jodbehandling for 7 år siden). Sliter også med at jeg alltid er iskald, tørr hud og konsentrasjonsvansker/glemsomhet. Ser at mange har gått over på Armour/ERFA. Hva er greia egentlig? Jeg kan for lite om dette, legen min også selvom hun ikke virket negativ.
    Hvem av de er best? Er det noen farlige bivirkninger? og er dette behandling som burde kombineres med Levaxin? Legen min mente det ikke skulle kombineres.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Hvordan og hvorfor bytte fra Levaxin til Armour/ERFA?

Når det gjelder fordelene med naturlig thyroid så foreslår jeg at du leser litt rundt på forumet her. Men jeg kan jo nevne at mange av de som sliter med brainfog på levaxin blir bedre av dette ganske raskt på thyroid.

Jeg vil påstå at Erfa er "best" fordi den inneholder færre bindemidler som gjør den tungt oppløselig enn Armour. Men virkestoffet er det samme, så samme virkning kan oppnås på Armour. En del trenger dog mer Armour enn Erfa for å ha samme virkning, så det kan bli dyrere. Noen foretrekker dog Armour.

Farlige bivirkninger? Ikke andre enn de du også kan få ved bruk av levaxin.

Kombibehandling; noen synes det fungerer, andre ikke. Jeg har bittelitt levaxin ved siden av, de fleste ikke.

Det som er viktig med denne typen medisin (med levaxin også, selv om mange ikke innser det) er å sette seg inn i hvordan det fungerer, hva som fungerer for en selv og ikke overlate styringen av medisin/stoffskifte til legen. Legen sitter ikke i kroppen til pasienten og å overlate til legen å styre etter blodprøver vil være som å overlate rattet til en blind mann som kun hører trafikken og hva du sier, men ikke ser... Man kan la legen veilede, men ikke styre.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    41
    Meldinger
    106

Takk, men er det kjent at problemer med forbrenning blir bedre på ERFA og??

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    2,767

Dersom kroppen får det bedre kan forbrenningen bli bedre. Det er ingen garantier da thyroid er et hormon, ikke et slankeprodukt.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    41
    Meldinger
    106

Men da jeg hadde lav TSH (pga høy FT4?) hadde jeg mye bedre forbrenning m.m.. Spm er om man kan øke litt på FT4 for å få opp forbrenningen litt. Sist jeg tok prøver var TSH 1,3 og FT4 på 21 og legen mente hun ikke hadde mye å gå på her da FT4 ikke burde over 23. Men noe kan den vel økes?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    2,767

Det kan hende, men igjen... ingen automatikk her heller. Det er ikke som å skru på en termostat. Man kan øke hormonnivået i kroppen, men hva kroppen bruker hormonene til kan vi ikke kontrollere.

fT4 kan danne både fT3 og rT3. Kun fT3 brukes aktivt. rT3 fungerer som en brems. Du får ikke gjort noe annet enn å prøve og erfare hva som fugerer for deg ...

Lignende tråder

1. Bytte fra erfa til levaxin og liothyronin...
    Av Mann71 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 19-07-13, 18:17
  2. Svar: 3
    Siste melding: 28-05-13, 18:50
  3. Det beste med å bytte til Armour - fra Levaxin?
    Av Milli i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 02-09-12, 22:00
  4. Bytte fra Levaxin til Armour
    Av Milli i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 10
    Siste melding: 24-08-12, 20:45
  5. hvordan gå fra levaxin/liotyronin til armour?
    Av anitab i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 06-09-07, 12:16

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn