Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Exclamation Godkjenning av resepter på "natur thyroid"

Er det ikke efterhånden sværere end før, i Norge, både at opnå recepten på "naturthyroid" hos lægen, og ellers endnu sværere at få den godkendt hos Statens Legemiddelverket?

Var det ikke noget om, at der skal en hel del dokumentation på, at den i Norge tilgængelige medicin ikke fungerer godt nok, før en godkendelse af "registrerings-fritaget" medicin overhovedet kan overvejes af Statens Legemiddelverket?

I så fald, kunne jeg virkelig godt tænke mig at vide, på hvilket medicinsk-fagligt grundlag, Statens Legemiddelverket i Norge, overhovedet kan godkende recepter på «naturlige» bioidentiske hormonene udskrevet i anledning af «anti-aging hormonbehandling» ?

Jeg har læst artiklen Aldri si aldring publiceret sidste år i avisen DN Dagens Næringsliv (sorry, betalingsartikel), og selv om jeg personligt ikke har det mindste mod anti-aging medicin - ikke det mindste (!), blev jeg alligevel ilde berørt da jeg læste om at det er så meget nemmere at blive behandlet for aldring end for lavt stofskifte... med «naturlige» bioidentiske hormonene.

Selv om steder som Balderklinikken også tilbyr bioidentiske hormoner, er «Dr. Dag» og Heggeli Helhetsmedisin eneste norske aktør som reklamerer for «anti-aging hormonbehandling».
    På den ene side står Balderklinikken fast på at holde i kort snor patienter med lavt stofskifte, Balderklinikken helst vil behandle med syntetisk T4-analog (som molekylært er forskellig fra menneskelig thyroxin = ikke bioidentisk), helst i så små doser som muligt. Og hvis patienten direkte insisterer på det bioidentiske "naturthyroid" fordi den syntetiske behandling íkke virker.... vil Balderklinikken helst blande det «naturlige» bioidentiske hormonene (Erfa, Armour) med tillæg af det "unaturlig" syntetisk, fordi Balderklinikken hævder at de «naturlige» bioidentiske hormonene er ikke gode nok til at behandle sygdom, men til anti-aging er de gode nok alligevel?

Den selvsamme Balderklinik alligevel tilbyder de selvsamme «naturlige» bioidentiske hormonene til friske mennesker, blot for at modvirke det, ellers så naturlige aldersforfald? (ironi kan forekomme)

Så er det at jeg får lyst til at stille et spørgsmål: hvorfor i helvede er Balderklinikken så fjendtligt indstillet til netop de thyreoidea-syge, siden de ellers friske, bare aldrende andre patienter, uden problemer kan blive behandlet med de «naturlige» bioidentiske hormonene, mens thyreoidea-syge skal (ofte forgæves) bede og tigge for optimalt doseret behandling med "naturthyroid"?

Reseptbelagt

De bioidentiske hormonene som skrives ut på Heggeli Helhetsmedisin er klassifisert som legemidler og må skrives ut på resept.

 – Siden noen av dem ikke er godkjente som legemidler i Norge, må det søkes om såkalt «spesielt godkjenningsfritak», sier Steinar Madsen i Statens Legemiddelverk om de «naturlige» bioidentiske hormonene som tilbys på Heggeli.

 – Det betyr at legen må skrive ut en spesiell resept. Apoteket sender rapport til Legemiddelverket om alle legemidler som skrives ut på denne måten. Legen påtar seg et spesielt ansvar ved å bruke legemidler som ikke er godkjent. Han må sette seg inn i bruken, informere pasienten grundig og følge opp pasientene både for å sjekke virkning og bivirkninger.
    Den samme tanke som før... Statens Legemiddelverk, som har så store problemer med at "tilkende" de norske syge behandling med "naturthyroid", og som hele tiden modarbejder denne behandling - alligevel godkender Statens Legemiddelverk de "spesielle resepter" på «naturlige» bioidentiske hormonene... der ikke anvendes til behandling af sygdom?

Thyreoideapatienter skal fremlægge randomiseret, videnskabelig dokumentation for at det «naturlige» bioidentiske thyreoideahormon virker og fungerer, før Statens Legemiddelværket overhovedet gider beskæftige sig med sådan en ansøgning, så er det at jeg får lyst til at spørge...

... hvilken randomiseret, videnskabelig dokumentation for at de «naturlige» bioidentiske hormonene virker og fungerer, kræver Statens Legemiddelverket af de klinikker, der anti-age-behandler friske, aldrende mennesker?

Hvorfor denne forskelsbehandling?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Godkjenning av resepter på "natur thyroid"

Jeg har ikke inntrykk av at godkjenningsfritak er vanskeligere enn før Der har utfordringen alltid vært å finne en villig lege. (Forresten så virket fastlegen min villig til å fortsette å skrive ut for meg, basert på at "det er det jeg bruker og fungerer på"... Skal forfølge den nærmere om jeg blir syk og må innom igjen.)

Men blå resept (= samme lave pris som for levaxin, ikke "det hvite ut av øynene") har visstnok blitt så godt som umulig...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Ja, blå resept er mer eller mindre umulig for tiden, og det tragiske er at flere spesialister ikke lenger vil søke om blå respt fordi "ingen får det".
    Leste senest i dag om ei som anket det inn for trygderetten, og da snudde Helfo kontra og godkjente blå resept fremfor å la det gå for trygderetten. Ser at det er flere som nå gjør seg klare til og anke avslaget på blå resept inn for trygderetten.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg har ikke inntrykk av at godkjenningsfritak er vanskeligere enn før Der har utfordringen alltid vært å finne en villig lege. (Forresten så virket fastlegen min villig til å fortsette å skrive ut for meg, basert på at "det er det jeg bruker og fungerer på"... Skal forfølge den nærmere om jeg blir syk og må innom igjen.)

Men blå resept (= samme lave pris som for levaxin, ikke "det hvite ut av øynene") har visstnok blitt så godt som umulig...
    Jeg tænkte nu også på alle de genvordigheder Levaxin-resistente patienter skal så gruelig meget igennem for at opnå en hvilken som helst recept på "natur-thyroid". Hvor mange gange har vi ikke læst her, om lægernes afvisninger med den begrundelse, at der ikke findes videnskabeligt belæg for anvendelsen af "natur-thyroid" i behandlingen af hypothyreose? Største parten af de tusinder bøn om behandling med "natur-thyroid" bliver afvist, nærmest på samlebånd...

Hvilket mon videnskabeligt belæg findes for at behandle aldring med både "natur-thyroid" andre «naturlige» bioidentiske hormonene ? "Natur-thyroid" indgår nemlig i denne cocktail, kan jeg hilse og sige...

Jeg har lige kigget på et skema "RESEPT/REKVISISJON FOR LEGEMIDDEL UTEN MARKEDSFØRINGSTILLADELSE jf. legemiddelforskriften § 2-5".

En af rubrikker der skal udfyldes af lægen er "Indikasjon" og den næste, lige nedunder hedder: "Medisinsk begrunnelse for, hvorfor et markedsført alternativ ikke kan benyttes. Begrunnelse må opgis for at søknaden skal kunne behandles. Ved gjentatt rekvirering må begrunnelse gis hver gang (se rettledning)"

Hvilken "Indikasjon" mon angives for aldring?

Og kan der overhovedet være en "medisinsk begrunnelse" for behandling af en tilstand som aldring, der ikke engang har sin egen medicinsk ICD-10-kode (International Classification of Diseases). 10-tallet står for tiende udgave af dette system... eller skal denne aldring-patient have en hele masse urigtige diagnoser skrevet i journalen, for at have noget at udfylde denne rubrik med?

Gad vide, hvordan Statens Legemiddelverket har tænkt sig at effektuere kravet om medicinsk begrundelse, når der ikke er nogen?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvorfor denne forskelsbehandling?
    Den samme forskelsbehandling gør sig gældende i forhold til andre patientgrupper, endda videreført til nye tinder: blå resept: VG skriver at "Regjeringen foreslår at deler av den såkalte «moralparagrafen» fjernes fra legemiddelforskriften. Det innebærer at potensmidler kan bli tilgjengelig på blå resept."

Hvorfor er mændenes rejsning mere en menneskeret end et velfungerende stofskifte?

Fordi der er respekt om Prostatakreftforeningen og Kreftforeningen.

Fordi både stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H) og parlamentarisk leder Harald Nesvik (Frp) sagtens kan forestille dem de frygtelige plager mænd med rejsningsproblemer, må leve med...

Fordi "Det betyr også mye for alle koner, partnere og kjærester. Et reddet liv skal også leves, og et fungerende sexliv kan være en viktig del av livet." siger Kreftforeningen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    59
    Meldinger
    30

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Hvorfor er mændenes rejsning mere en menneskeret end et velfungerende stofskifte?

Fordi der er respekt om Prostatakreftforeningen og Kreftforeningen.

Fordi både stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H) og parlamentarisk leder Harald Nesvik (Frp) sagtens kan forestille dem de frygtelige plager mænd med rejsningsproblemer, må leve med...

Fordi "Det betyr også mye for alle koner, partnere og kjærester. Et reddet liv skal også leves, og et fungerende sexliv kan være en viktig del av livet." siger Kreftforeningen.
    Så skal jeg da pænt hilse og sige, at et stofskifte som fungerer dårligt på syntetisk stofskiftemedicin netop giver potensproblemer, såh.... blandt endokrinologer er det bestemt ikke en menneskeret at få rejsning

Lignende tråder

1. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn