Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    30
    Meldinger
    7

Standard Akkurat funnet ut at jeg er gravid (lavt stoffskifte)

Heisann.

Jeg fant ut idag (!) at jeg er gravid, tror jeg er rundt uke 5. Hva bør jeg gjøre nå? Har lest utrolig mange forskjellige råd på ymse sider angående medisiner, matvaner, jod etc... Skal selvfølgelig bestille time hos fastlegen. Men dere som har vært gravide før og har diagnosen lavt stoffskifte, er det noe spesielt jeg bør tenke på allerede nå?

Jeg har ingen kjertel forresten, operert bort hele pga. kreft for 2,5 år siden, radiojod også. Går på levaxin og dosen har vært den samme siden operasjonen, og jeg har fungert veldig bra

Tusen takk på forhånd!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Akkurat funnet ut at jeg er gravid (lavt stoffskifte)

Hej Lumos

Tillykke med graviditeten.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lumos Vis post
    Jeg fant ut idag (!) at jeg er gravid, tror jeg er rundt uke 5. Hva bør jeg gjøre nå? Har lest utrolig mange forskjellige råd på ymse sider angående medisiner, matvaner, jod etc...
    Jeg tror at herinde får du ikke så mange forskellige råd, andet end ganske få vedr. Levaxin-dose og jod. Hvad angår madvaner... Det vigtigste er at du følger din madlyst - lige meget hvad "alle mulige andre siger".

Det, en gravid kvinde har lyst til at spise, uanset hvor "mærkeligt" eller "usundt" - har hendes krop meget brug for, og det kan sagtens være meget forskelligt fra, hvad andre gravide kvinder har madlyst til. Her er der ingen anden facitliste, end at følge trofast sine egne instinkter, fordi de tager ikke fejl.

Så er det næste, som er meget vigtigt - jod.

Du skal vide, at selv de kvinder som ellers ikke har jodmangel, kan nemt få jodmangel i graviditeten alligevel, fordi i første trimester udskiller/taber alle gravide uforholdsmæssigt meget jod. Det er en medicinsk kendsgerning mange læger overser, så både for den gravides skyld og for barnets skyld (udvikling af hjernen, og senere evner til læring) - er der i denne periode intet vigtigere end at finde ud af tilskud af ekstra jod + at øge dose af Levaxin - så hurtigt som muligt.

Skal selvfølgelig bestille time hos fastlegen. Men dere som har vært gravide før og har diagnosen lavt stoffskifte, er det noe spesielt jeg bør tenke på allerede nå?
    I de første 16 uger af graviditeten er fosteret 100% afhængig af T4 og T3 fra moderen. Selv om "folk" siger, at barnet skal nok "tage fra moderen, det barnet skal bruge", er det en myte. Det bedste for moderen og for fosteret er, at de begge har T4 og T3 nok i løbet af graviditeten.

Din baggrund er lidt anderledes end de "almindelige" lavt stofskifte patienter, fordi du er (sandsynligvis) behandlet med høje(re) TSH-undertrykkende Levaxin-doser, så du behandles sandsynligvis i forvejen med højere doser af Levaxin, end dem med lavt stofskifte af andre årsager (end kræft).

Derfor er det meget vigtigt for dig, at du behandles fortsat med TSH-undertrykkende medicin-doser, uanset graviditeten. Du bør være meget opmærksom på netop dette når du taler med din læge, fordi mange læger blander tingene sammen, når en kræftpatient bliver gravid, og de begynder at behandle efter TSH-normalområder i stedet for TSH-undertrykkende. Hverken du eller fosteret har godt af det, hvis det sker.

Sammenhæng mellem graviditet og TSH er, at jo lavere TSH (uanset under nederst i normalområdet), desto bedre chancer for en vellykket graviditeten. Vær meget opmærksom på en udbredt misforståelse - også blandt læger, at et ekstremt lavt TSH = overdose eller højt stofskifte. Så længe FT4 og FT3 befinder sig indenfor deres normalområder - er alting i orden, uanset selv et usynligt TSH.

Så indtil videre behøver du ikke tænke på andet end at:

- finde ud af det med jod-tilskud (ikke alle læger er klar over jod-problemet i graviditeten, så du kan blive nødt til, selv at læse dig op i det),

- og få så hurtigt som muligt snakket med lægen om at øge Levaxin med mellem 30 og 50%, således at dit TSH forbliver undertrykt,

- og ellers hygge dig (kose deg) med ro i hverdagen, spise hvad du har lyst til og lade den første trimester forløbe roligt og ukompliceret, uden at stresse med flere fremtidsplaner.

-Lev i nuet de første par måneder eller tre. Det er altid det bedste at gøre i begyndelsen af enhver graviditet.

Det er hvad jeg kan svare på dit spørgsmål.

Lykke til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    30
    Meldinger
    7

Standard Sv: Akkurat funnet ut at jeg er gravid (lavt stoffskifte)

Tusen takk for et langt og utfyllende svar! Skal skrive ned de nederste punktene og ta med til legen min. Har heldigvis en veldig forståelsesfull og god lege som hører på det jeg har å si!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Akkurat funnet ut at jeg er gravid (lavt stoffskifte)

Tusen takk for et langt og utfyllende svar! Skal skrive ned de nederste punktene og ta med til legen min. Har heldigvis en veldig forståelsesfull og god lege som hører på det jeg har å si!
    Glad for at høre det. En lydhør læge er GULDværd.

Husker fra min egen graviditet for mange år siden, at fra dag et kunne jeg lige pludseligt ikke spise andet end kogte blomkål og grønne bønner, masser af tomater med creme fraiche, kogte kartofler med oceaner af smør, kilovis af saltsyltede agurker og litervis af kaffe med piskefløde.

Pludselig kunne jeg ikke udstå synet af brød, pasta, ris, øst, fisk og kød... og alle var efter mig med advarsler, fordømmelse og pegefingre, som om det var min skyld, at jeg ikke kunne spise "sundt" og "varieret". Mit barn ville blive for lille, skrøbelig og svag på denne kost, fik jeg at vide. Han blev født fuldbåren, næsten fem kg og 60 cm. Med fine tænder og frisk som en fisk gennem hele barndommen og indtil nu.... (han er nu 39 år ). Det er vigtigt, ikke at lade sig overkøre af andre, og lytte til sine instinkter.

Havde en god veninde, der gennem næsten 2/3 dele af sin graviditet spiste kun rugbrødsmadder med smør, sild, optøede jordbær og flødeskum på... Jeg fik kvalme bare af at se hende spise, men hun gnaskede denne underlige mad i sig, med største velbehag.

Forresten, et vigtigt råd mht. at få jod gennem kosten: spis ikke saltvandsfisk og heller ikke vild eller opdrættet laks, mens du er gravid. Uanset hvad "de" siger, er der alt for mange tunge metaller i alt-godt-fra-havet-maden, så hellere i stedet et par dråber Lugol's hver dag.

Ha' en rigtig god sommer.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Gravid og lavt stoffskifte
    Av pling i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 17-02-12, 22:02
  2. Lavt stoffskifte og prøver å bli gravid.
    Av piah87 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 14
    Siste melding: 08-02-11, 22:18
  3. Gravid med lavt stoffskifte, og sliter med søvn.
    Av shnuppii i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 6
    Siste melding: 20-01-10, 09:38
  4. Pga lavt stoffskifte er jeg akkurat begynt med Levaxin
    Av kaja1970 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 17
    Siste melding: 01-01-08, 22:23
  5. Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
    Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 20:08

Søkeord for denne tråden