Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Thumbs down Human-Etisk Forbund

Nordmenn er Europas mest naive befolkning

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Et andet sted på forummet snakker vi om læger der anklager andre læger for at bruge metoder, som ikke undervises i på lægeskoler.

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann
    Hiver inn en artikel fra Aftenposten, hvis det er greit. Les mer: http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle4049448.ece
    «Legevitenskapen er kunsten å underholde pasienten, mens kroppen helbreder sykdommen», sa Voltaire. I dette utsagnet ligger det like mye visdom om leger som om kroppen vår – en presis organisme som gitt litt tid har en utrolig evne til selvhelbredelse, uten terapi, pulver og piller. Men mens tiden går, står en industri klar med betalingsterminalene sine til å ta imot sine pasienter. En industri som aldri sier nei og kan hjelpe deg med hva det måtte være: candida, hiv, lav miltenergi, kreft og tretthet. Det eneste de krever tilbake er at du husker pinkoden din og holder deg vekk fra vaksiner...

.... siger den gode læge Jørgen Skavlan om "selvhelbredelse, uten terapi, pulver og piller"? Men Voltaire sagde også: "Læger er folk der giver medikamenter, som de ved lidt om, til at helbrede sygdomme, de ved mindre om, til mennesker, som de intet ved om."

Skavlan siger også: "Men mens tiden går, står en industri klar med betalingsterminalene sine til å ta imot sine pasienter. En industri som aldri sier nei og kan hjelpe deg med hva det måtte være..."

Havde jeg ikke vist på forhånd at han hentyder til den alternative medicin, ville definitionen passe tusinde gange bedre på skolemedicinen og lægemiddelindustrien.
    Jørgen Skavlan, lege: - Nordmenn er Europas mest naive befolkning

- Nordmenn er Europas mest naive befolkning, sier lege Jørgen Skavlan. Han ble kåret til Årets
    almennlege 2010. Denne filmen er del av kampanjen Ingen liker å bli lurt! og er produsert på
    vegne av Human-Etisk Forbund.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Om fanatisme og fanatiske skeptikere...

De alternative som "ikke virker" mister etterhvert sine pasienter. Nei - markedskreftene er ikke perfekte ... men hadde de vært det så hadde også skolemedisinen hatt problemer. (Nei, de subsidieres de... og har inndirekte fjernet seg fra markedskreftene...! Rart. )
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Ingen liker å bli lurt!

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    De alternative som "ikke virker" mister etterhvert sine pasienter. Nei - markedskreftene er ikke perfekte ... men hadde de vært det så hadde også skolemedisinen hatt problemer. (Nei, de subsidieres de... og har inndirekte fjernet seg fra markedskreftene...! Rart. )
    At dømme efter de massive forsøg på at nedgøre læger der ikke gør som de bliver beordret til af de skolemedicinske læge-kollegier, og at dømme efter den massive skeptiker-bevægelse Jørgen Skavlan er gjort til talsmand for - må det stå skidt til, med resultaterne og (vigtigst) fremtidsudsigterne for den skolemedicinske industri inkl. farmaceutisk industri...

Tænk bare på hvor stor en fortjeneste er der på lægemidlerne. En almindelig, gammeldags beroligende tablet indbringer fortsat 500.000% fortjeneste, hver gang en læge udskriver recepten. Levaxin er også en guldgrube for enorme avancer hver gang recepten udskrives og indløses. Folk tænker bare ikke på det, men oplever Levaxin som billig, fordi de glemmer (eller ved ikke) at staten betaler masser penge i tilskud til hver boks Levaxin udleveret på apoteker. I sammenligning ville naturthyroid (Thyroid Erfa eller Armour Thyroid) være meget billiggere for samfundet end Levaxin, men det har folk ikke en opfattelse af, fordi apotekpriser på naturthyroid er kunstigt skruet op af.... apoteker.

For hver gang en stofskiftepatient indløser en hvid recept på naturthyroid - sparer samfundet masser penge på ikke at behøve udbetale det tilskud, som normalt følger med Levaxin-recepter. Hvis apotekpriser på naturthyroid blev reguleret ned til de faktuelle priser, ville samfundet spare masser af penge, selv ved udgiften til naturthyroid på blåresept... I USA hvor der ikke er statsligt tilskud til lægeordinerede lægemidler - er Synthroid (syntetisk T4) afgjort det dyreste lægemiddel til behandling af hypothyreose, mens naturthyroid (surprise, surprise) er det billigste.

Hvad angår dr. Skavlan... hver gang han åbner munden offentligt, tikker massevis gode, norske kroner på kontoen, og således tjener han det dobbelte og tredobbelte indkomst, af hvad selv den mest velhavende "naturbehandler" opnår som en årlig indkomst i Norge. Jeg var ved at falde ned af stolen, da jeg tjekkede ud skattelisterne...

... så lige på dette punkt har han ret, når han så skamløst forkynder, at nordmænd er en naiv befolkning. Havde nordmænd været mindre "naive" - havde de undersøgt skattelisterne og spurgt dem selv om, hvordan kan en fastlæge oppebære en så høj indtægt, uden samtidigt ikke at forsømme sin lægegerning?

Døgnet har (for fanden) kun 24 timer, og der er no way in hell, at man kan nå både at tage hånd om "25 talkshow om dagen" (dvs. 25 daglige patienter), brillere i medierne og med glamourøse overklassesysler, holde foredrag, skrive bøger, passe sit engagement i Human-Etisk Forbund og vedligeholde samfundsdebatter... og revse de naive nordmænd. Uanset at døgnet kun har 24 timer at gøre godt med?

Hvad var parolen for kampagnen mod de naive nordmænd? Nå ja... "Ingen liker å bli lurt!" Nej, det liker ingen, medmindre det er dr. Skavlan, man blir lurt av - fortrinsvis ved hjælp af mindst to af Berit Ås' fem hersketeknikker: latterliggjøring*) og påføring av skyld og skam**).

*) "Latterliggjøring foregår når individers innsats blir hånet eller ledd av..." - som f.eks. at latterliggøre dem, der søger alternativ hjælp, når skolemedicinen har fejlet.

**) "Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking" - Når man udleverer sit folk ved at kalde sine landsmænd for "naive" i konteksten "la seg lure"... bliver disse betegnelser latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking en nøjagtig afsløring af dr. Skavlans egen sølle habitus, og tro mig - der er hverken klasse, format eller humane og etiske kvaliteter hos den person, som har så let til at behandle sine medborgere kollektivt med latterliggørelse, ydmygelse, udlevering og æreskrænkning.

Man kan finde rimelige forklaringer på en underlig adfærd hos alle, men der findes ingen rimelig undskyldning for mobning og storhedsvanvid.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: Om fanatisme og fanatiske skeptikere...

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post

- Nordmenn er Europas mest naive befolkning, sier lege Jørgen Skavlan. Han ble kåret til Årets almennlege 2010. Denne filmen er del av kampanjen Ingen liker å bli lurt! og er produsert på vegne av Human-Etisk Forbund.
    Det som virkelig er kommet bag på mig er at begreber som "human" og "etisk" står bag dr. Skavlan og mobbe-kampagner kollektivt rettet mod en hel befolkning. Dr. Skavlan har jo også skrevet forordet til Edzar Ernsts bog "Bløff eller behandling?" udgivet på.... Humanist Forlag.

Jeg kan slet ikke genkende disse, eller ærværdige begrebet koblet til dr. Skavlans virke, og ellers aktivisme som kampagnen "Ingen liker å bli lurt!" udøvet af Human-Etisk Forbund. Der er ikke meget "humant" eller "etisk" i hverken idegrundlaget, metoden eller virkemidler anvendt i denne aktivisme.

Hvad er etik? Iflg. Det Etiske Råd:

"Etik drejer sig om, hvad vi bør gøre som enkeltindivider og som samfund. (...)

Inden for den normative etik er man optaget af at finde frem til, hvordan vi bør handle. Her er der flere forskellige retninger hvilket vil sige, at der ikke er enighed om, hvilke etiske principper der er de rigtige – eller om etik i det hele taget er et spørgsmål om at opstille generelle principper for den rigtige handling. Det lægger nogle grupper af filosoffer vægt på, mens andre i stedet undersøger de etiske fænomener som de opstår i de sammenhænge, som vi indgår i og lader etikken vokse ud af den.

En ting kan alle, der beskæftiger sig med spørgsmålet, dog blive enige om. Når man handler etisk, sætter man ikke sig selv fuldstændigt i centrum. Man tager hensyn til andre ved at lade deres interesser tælle næsten lige så meget som ens egne."

Humanist er en "person der bekender sig til humanisme som livsanskuelse; person der lægger vægt på det enkelte menneskes værdi og rettigheder".

Humanisme er en "livsanskuelse som sætter mennesket i centrum og lægger vægt på det enkelte menneskes værdi og dets mulighed for at udvikle sig i frihed og moralsk ansvarlighed, uafhængigt af ydre autoriteter"

Human-Etisk Forbund skriver om sig selv bl.a.:

"Forbundet ble stiftet i 1956 i Oslo. Initiativtaker var Kristian Horn (bildet), som var styrets leder de første 20 år. Han utformet forbundets idégrunnlag og utviklet kontakten med International Humanist and Ethical Union (IHEU). (...)

Gjennom nesten 60 år har forbundet vært en tydelig stemme i norsk samfunnsdebatt. Det har utrettelig kjempet for å skille stat og kirke, mot kristne formålsparagrafer i barnehage og skole, for livssynsfrihet, menneskerettigheter og kvinners og minoriteters rettigheter."
    (Kilde)

Denne International Humanist and Ethical Union (IHEU) skriver om sig selv bl.a.:

"The International Humanist and Ethical Union (IHEU) is the sole global umbrella organisation embracing Humanist, atheist, rationalist, secularist, skeptic, laique, ethical cultural, freethought and similar organisations worldwide.

Founded in Amsterdam in 1952, our vision is a Humanist world; a world in which human rights are respected and everyone is able to live a life of dignity. We work to build and represent the global Humanist movement that defends human rights and promotes Humanist values world-wide."
    (Kilde)

Uanset hvordan man ellers vender det og drejer, er de fremtrædende værdier hyldet af disse organisationer - menneskerettigheder, retten til at leve sit liv i værdighed, retten til at have sit eget livssyn i fred osv. osv. Så når Human-Etisk Forbund skriver at det "utrætteligt" kæmper for "livssynsfrihet, menneskerettigheter og kvinners og minoriteters rettigheter" - hvordan kan det hænge sammen med en kampagne som "Ingen liker å bli lurt!", der netop fratager det "naive norske befolkning" den basale rettighed til - på det individuelle plan og under ansvar for sit samfund - at leve sit eget liv i overensstemmelse med egen livsanskuelse, herunder retten til valget af måder og metoder til pleje af eget og familiens helbred.

I stedet for at støtte mobning og krænkelse af hele befolkning, burde Human-Etisk Forbund ikke kæmpe for retten til ikke at dø på hospitaler af "utilsigtede hændelser" som forfejlet pleje, forkerte diagnoser, bivirkninger af lægemidler, forkerte lægemidler, kommunikationssvigt eller lægefaglig arrogance? Alene i Danmark dør i omegnen af 5000 mennesker hvert år af... at være indlagt på et hospital. I Norge er det et sted imellem 3 og 4 tusinde om året... Ingen liker å bli lurt, ej heller af hospitalerne, men Human-Etisk Forbund hellere retter skytset mod... kvantemedisin eller kloge koner?

I stedet for at støtte mobning og krænkelse af hele befolkning, burde Human-Etisk Forbund ikke hellere kæmpe for retten til ikke behøve at dø af sygdomme, negligeret i hobetal på lægeklinikker, i deres evindelige jagt på hypokondere?

I stedet for at støtte mobning og krænkelse af hele befolkning, burde Human-Etisk Forbund ikke hellere kæmpe mod medicinalindustriens netop dehumaniserende og afgjort uetiske gigantiske indflydelse på medicinsk behandling og uddannelse af nye læger?

Mig bekendt, griber folk til "kvantemedisin", "homøopati" eller alle de øvrige "alternative" behandlinger, som Human-Etisk Forbund og dr. Skavlan i fællesskab angriber og latterliggør - i yderste nødstilfælde - efter at den etablerede medicin har fejlet stort og håbløst. Men i modsætning til den etablerede medicin - dør ingen af orthomolekylær medicin, eller af kvantemedisin, eller af antioxidanter, eller af at lytte til ånder, eller hvad ved jeg... for et forblive i dr. Skavlans retorik.

Der er SÅ meget i denne verden at kæmpe for et forbund til forsvar for humanisme og etik, men hvad gør Human-Etisk Forbund i stedet? Det går mod det svage, det nemme offer - en befolkning, hvis medlemmers forbrydelse er at efterleve denne helt basale menneskerettighed, der er retten til at leve et liv - på det foreliggende grundlag - opbygget og organiseret som det er for den enkelte muligt selv at vælge.

Det er hverken "humant" eller "etisk, og en ideologisk katastrofe for et Human-Etisk Forbund at gå ind for det, medmindre Forbundet blev netop lurt og kuppet af.... fanatiske skeptikere?

Grunden til at jeg reagerer mod denne sag er at jeg føler mig krænket af den måde dr. Skavlan og Human-Etisk Forbund udøver det humane og det etiske på. At leve og handle humant og etisk i den verden vi lever i, er værdier, jeg er ikke kommet sovende til og regningen herfor fortsat betales hver eneste levende dag.

Hvis de grundlæggende rettigheder til respekt, til eget frit valg, til ansvaret for egne valg, bliver indskrænket eller endda frataget et folk - hedder det ikke længere et demokrati, men en totalitær samfundsorden betinget af fanatisme, i direkte konflikt med etik og humanisme, i direkte modstrid med Human-Etisk Forbunds eget idegrundlag.

Interessekonflikter: ingen.
    Jeg har aldrig benyttet de "alternative", uanset at jeg har kun de værst tænkelige personlige erfaringer med etableret medicin. Jeg klarer mig uden nogen af dem, og har i sinde at fortsætte med det for resten af mine dage, uanset hvad.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Human-Etisk Forbund

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post

Jørgen Skavlan, lege: - Nordmenn er Europas mest naive befolkning

- Nordmenn er Europas mest naive befolkning, sier lege Jørgen Skavlan. Han ble kåret til Årets
    almennlege 2010. Denne filmen er del av kampanjen Ingen liker å bli lurt! og er produsert på
    vegne av Human-Etisk Forbund.
    Dr. Skavlan får her hjælp af den berømte canadisk-amerikansk tryllekunstner, forfatter og skeptiker... James Randi, inviteret af Human-Etisk Forbund. Hans kommentarer gældende specifikt Norge og nordmænd starter ca. 6 minutter inde i videoen.

– Jeg er veldig takknemlig for å ha blitt invitert av Human-Etisk Forbund til å gjeste Norge, og se
    situasjonen med egne øyne. Jeg har hørt fra flere mennesker som er bekymret over hva som skjer
    i Norge og resten av Skandinavia. Det var en gang jeg trodde at Norge var et av de mer rasjonelle
    landene når det kom til å tro på overnaturlige evner og annet lurendreieri. Det ser derimot ut som
    om det er noen mennesker som er bestemte på å ta landet tilbake til middelalderen. La oss motstå
    den revisjonen, sier James Randi.

James Randi ble invitert er av Human-Etisk Forbund i forbindelse med aksjonen ”Ingen liker å bli lurt”
    som forbundet lanserte i mars.
    (2011)

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Standard Sv: Om fanatisme og fanatiske skeptikere...

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det som virkelig er kommet bag på mig er at begreber som "human" og "etisk" står bag dr. Skavlan og mobbe-kampagner kollektivt rettet mod en hel befolkning. Dr. Skavlan har jo også skrevet forordet til Edzar Ernsts bog "Bløff eller behandling?" udgivet på.... Humanist Forlag.

Jeg kan slet ikke genkende disse, eller ærværdige begrebet koblet til dr. Skavlans virke, og ellers aktivisme som kampagnen "Ingen liker å bli lurt!" udøvet af Human-Etisk Forbund. Der er ikke meget "humant" eller "etisk" i hverken idegrundlaget, metoden eller virkemidler anvendt i denne aktivisme.
    "Den 2. mai 2011 arrangerte Human-Etisk Forbund en debatt om alternativ medisin på Litteraturhuset i Oslo. Her kan du se et opptak fra hele debatten.

I panelet satt legene Jørgen Skavlan og Stein A. Evensen, samt Andreas N. Bjørndal (homeopat MNHL) og Bernt Rognlien (lege, homeopat og akupunktør). Debattleder var Erik Lundesgaard. Debatten ble arrangert som en del av aksjonen Ingen liker å bli lurt."

Møte om alternativ medisin, Litteraturhuset i Oslo, 2. mai 2011 (1:56:19 VIMEO)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn