Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Meldinger
    11

Standard TSH har gått fra 2.70 til 2.0. Ikke øke Levaxin?

Hei!

Jeg har som mange andre ment a jeg har hatt problemer med stoffskiftet i mange år, men jeg begynte først på Levaxin i sommer når TSH var på 8 og anti-TPO var på 160. Dosene mine har vært ca slik:
    8 TSH: begynte på 25 mcg
    8 TSH: begynte på 50 mcg
    2.7 TSH og 80 anti-TPO: begynte på 75 mcg

Nå er jeg på 2.0 blank. Jeg har nettopp byttet lege pga flytting, og det er tydelig at han ikke kan så mye om stoffskifte som min tidligere lege. (Han er dog ellers flink, og jeg avventer med å bytte lege.) Han var allikevel ganske bestemt på at jeg ikke skulle øke noe mer nå, fordi det var tydelig at 75 mcg hadde effekt. (Det var litt mer enn 5 uker mellom de to siste blodprøvene.) Dette stiller jeg spørsmål ved (det var jo tydelig at også 50 mcg hadde effekt, men jeg økte jo da?) og lurer på om dere har noen tanker rundt dette?

Er forresten litt usikker på om denne havnet i riktig kategori, så jeg beklager på forhånd om det ble feil.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Standard Sv: TSH har gått fra 2.70 til 2.0. Ikke øke Levaxin?

Hei!

Gjeldende retningslinjer for behandling av lavt stoffskifte med Levaxin, sier at du skal ha en TSH mellom 0,5 og 1,5, og FT4 liggende høyt i referanseområdet. Referanseområdet er de tallene du finner i parantes ved siden av dine egne verdier på blodprøvearket. Og så skal du jo helst føle deg vel, selv om noen leger er mer opptatt av hva blodprøvene viser. Hvordan har du det med dine?

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Meldinger
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Hei!

Gjeldende retningslinjer for behandling av lavt stoffskifte med Levaxin, sier at du skal ha en TSH mellom 0,5 og 1,5, og FT4 liggende høyt i referanseområdet. Referanseområdet er de tallene du finner i parantes ved siden av dine egne verdier på blodprøvearket. Og så skal du jo helst føle deg vel, selv om noen leger er mer opptatt av hva blodprøvene viser. Hvordan har du det med dine?
    Hei, og takk for svar!

Jeg mener at FT4 lå høyt innenfor referanseområdet første gang jeg tok blodprøver, men jeg har ikke målt den etter dette. Jeg planla egentlig å få legen til å se mer på FT3&4 dersom jeg ikke følte meg bedre innenfor referanseområdet på TSH, men først må jeg jo komme meg dit.

Når det kommer til hvordan jeg føler meg, så har jeg fremdeles alle de stoffskiftesymptomene jeg alltid har vært plaget med, med unntak av et lite (men merkbart) løft (iløpet av de siste 3-4 ukene) av den kroniske hjernetåka. Når det er sagt, så har jeg har også hatt tydelige symptomer på lavt stoffskifte en tredjedel av livet mitt, så jeg er ikke helt sikker på hvor 'normalen' ligger i forhold til å føle seg bra. Dette spurte han dog ikke om når vi snakket om blodprøvene mine, han bare sa at verdiene var gått ned og at jeg skulle holde meg på samme dose. Jeg og legen min var enige om at jeg skulle doseres slik at jeg kom i nedre sjikt av referanseområdet, og jeg tenker jo at å være nede på 0,5-1,0 burde være et greit utgangspunkt. Det er derfor jeg lurer litt på hvorfor han mener at dosen min ikke skal økes ytterligere?

Det høres også (kanskje) med til historien at legen min var svært positiv til at anti-TPO var halvert (det var jo forøvrig jeg også positivt til), og at han brukte det som et argument for å ikke øke dosen mer. Jeg vet ikke nok om anti-TPO og hvordan den oppfører seg ifm. dosering til å argumentere med han om det heller.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Lightbulb Sv: TSH har gått fra 2.70 til 2.0. Ikke øke Levaxin?

Tidsskrift for Den norske legeforening
    Behandling av hypotyreose

Av dr. Egil Haug
    Hormonlaboratoriet
    Aker universitetssykehus

Direkt lenke til artikkelen
    Last ned artikkelen som PDF her

Sitat 1.
    Dagsdosen tilsvarer 1,60 – 1,70 mcg L-tyroksin/kg kroppsvekt.

Sitat 2.
    Behandlingsmålet er å gjøre pasientene klinisk eutyreoide og å normalisere TSH- og tyroksinkonsentrasjonen i blodet (12). L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Konsentrasjonen av tyroksin (FT4/red.) ligger da hos de fleste pasienter i øvre tredel av referanseområdet, men hos noen pasienter vil tyroksinkonsentrasjonen være lett forhøyet. Dette skyldes at thyreoidea normalt er ansvarlig for 10 – 20 % av kroppens trijodtyroninproduksjon, og den produksjonen må ”erstattes” av en høyere tyroksinkonsentrasjon.

Sitat 3.
    Ved behandlingskontroll bør blodprøve til bestemmelse av TSH-nivå og nivået av fritt tyroksin tas om morgenen, og pasienten bør ikke ta dagens L-tyroksindose før etter prøvetakingen. Det er nødvendig fordi konsentrasjonen av fritt tyroksin er økt med 15 – 20 % de første 8 – 9 timene etter inntak av L-tyroksindosen. Det er også viktig å huske at etter en doseendring går det 6 – 12 uker før TSH-nivået i blodet reflekterer den nye L-tyroksindoseringen.

Sitat 4.
    Noen pasienter med hypotyreose føler seg ikke bra, selv om de er behandlet med L-tyroksin i doser som har ført til normalisering av TSH-konsentrasjonen. Ofte vil disse pasientene føle seg bedre dersom de får økt L-tyroksindosen, slik at TSH-konsentrasjon er i området 0,2 – 1,0 mIE/l. Det er viktig at L-tyroksindosen ikke er så høy at det fører til forhøyet trijodtyroninkonsentrasjon (FT3/red.), fordi det øker risikoen for osteoporose (13).

("Forhøyet" betyr "over referanseområdet", men det skjer nesten aldri i behandling med Levaxin.)

Last ned artikkelen som PDF her og send den til legen din.
    Sist endret av Mod; 11-10-15 kl 16:29
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Meldinger
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    [INDENT]
    [INDENT]Sitat 1.
    Dagsdosen tilsvarer 1,60 – 1,70 mcg L-tyroksin/kg kroppsvekt.
    Dette har jeg faktisk letet etter en kilde på, for jeg leste det en plass og spurte han om det, og han sa at han aldri hadde hørt on det. Tusen takk for vedlegg, jeg skal skrive det ut og gi det til han neste gang jeg er innom.

Utifra hele artikkelen høres det fint ut som om jeg kan øke dosen min enda en gang - jeg er ganske tung, og føler meg ikke så mye bedre at det gjør noe.

Men det som gjør meg så usikker, er at samme lege sa at han ville ha meg ned på et TSH-nivå på ca 0.5-1,0. Utifra det han sier høres det ut som om han mener at TSH-nivået skal gå videre ned (som sagt har det gått ned 0,7 på fem uker) på 75 mcg. Det er her jeg blir litt usikker - stemmer det? Og kan jeg forvente at jeg uansett må opp på en dose på 125-150 mcg utifra vekten min? Er det usannsynlig at 75 mcg vil gi meg symptomer på høyt stoffskifte?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Jeg synes det høres ut til at du skal øke dosen en, og kanskje flere, ganger til, til du har en TSH rundt 0,5 - 1, kanskje ned mot 0,2 hvis du da fortsatt ikke føler deg bra. Med Levaxin er det vanlig å øke med 5-6 ukers mellomrom, fordi det tar så lang tid før virkningen vises.

Det høres ikke usannsynlig ut at du skal opp i en dose på den størrelsen du nevner. Jeg veier rundt 70 kg, og brukte 125 mcg Levaxin mens jeg gikk på det. Bruker du p-piller kan det hende du må ha enda mer. Neste gang du har legetime, kan du jo spørre om hvorfor h*n mener du ikke skal øke, når du fortsatt har symptomer med dine 75mcg? Det viktigste er jo at du føler deg bra, ikke hvordan blodprøvene ser ut.

Fungerer det fortsatt ikke med Levaxin når du har fått ned TSH enda mer, kan du begynne å lese deg opp på Liothyronin, som vanligvis brukes som tillegg til Levaxinen, og om NDT som er frysetørket kjertel fra gris (produktnavn f.eks Armour Thyroid, Erfa Thyroid, Nature-Throid m. fl.). Mange av oss har fått et bedre liv med det.

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Meldinger
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Jeg synes det høres ut til at du skal øke dosen en, og kanskje flere, ganger til, til du har en TSH rundt 0,5 - 1, kanskje ned mot 0,2 hvis du da fortsatt ikke føler deg bra. Med Levaxin er det vanlig å øke med 5-6 ukers mellomrom, fordi det tar så lang tid før virkningen vises.

Det høres ikke usannsynlig ut at du skal opp i en dose på den størrelsen du nevner. Jeg veier rundt 70 kg, og brukte 125 mcg Levaxin mens jeg gikk på det. Bruker du p-piller kan det hende du må ha enda mer. Neste gang du har legetime, kan du jo spørre om hvorfor h*n mener du ikke skal øke, når du fortsatt har symptomer med dine 75mcg? Det viktigste er jo at du føler deg bra, ikke hvordan blodprøvene ser ut.

Fungerer det fortsatt ikke med Levaxin når du har fått ned TSH enda mer, kan du begynne å lese deg opp på Liothyronin, som vanligvis brukes som tillegg til Levaxinen, og om NDT som er frysetørket kjertel fra gris (produktnavn f.eks Armour Thyroid, Erfa Thyroid, Nature-Throid m. fl.). Mange av oss har fått et bedre liv med det.
    Dette var veldig innsiktsfullt - tusen takk for innspillet. Jeg kommer til å øke til 100 mcg, og heller følge med på eventuelle overdoseringssymptomer.

Jeg har lest litt om Liothyronin, som jeg har et godt inntrykk av. Regner med det ikke har noen hensikt å nevne dette for fastlegen min før jeg er på <0,5, men skal ha det i bakhodet.
    Jeg har også fått tilbud om henvisning til endo, men det regner jeg heller ikke med at har noen hensikt før i det minste blodverdiene mine er under kontroll...

Lignende tråder

1. Heisann. Har gått på Levaxin i ett og ett halvt år.
    Av Tonjemy i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 15
    Siste melding: 09-12-14, 19:27
  2. Heisann. Har gått på Levaxin i ett og ett halvt år.
    Av Tonjemy i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 17-11-14, 23:36
  3. nå har jeg gått opp snart 7 kg siden oppstart med levaxin
    Av tcelinet i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 4
    Siste melding: 01-08-11, 11:38
  4. Er det noen som IKKE har gått opp i vekt av å begynne på levaxin? :)
    Av tcelinet i forumet Vektøkning / vekttap med Levaxin?
    Svar: 17
    Siste melding: 16-07-11, 19:25
  5. Gått på levaxin i tre år, og prøvene har kun vært "ok" en gang
    Av Pinky i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 20-05-05, 23:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn