Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Unhappy Efterlyses oprejsning til dr. Kielland

Oprejsning til dr. Kielland efterlyses.

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg har forgæves forsøgt at søge informationer om den norske læge (med efternavn Kjelland), som på 1960-tallet er blevet udskreget som syndebuk af den samlede norske front af læger, og hvis navn er efterfølgende blevet brugt som advarsel til at skræmme flere generationer af lægestuderende - så de for Guds skyld ikke kom til at "overbehandle" deres patienter. Det er disse advarsler, der er den egentlige grund til at du, jeg, vi, trods behandling, er fortsat syge i dag!
    Jeg har kontaktet en journalist som kunne fortelle at legen du etterlyser het Jan Kielland. Han klarte med nød og neppe å redde sin legelisens fordi han var fullstendig uansvarlig med hensyn til forskrivning av tyroksin. Journalisten har selv sett noen av hans skrifter, og legen mente at det riktige var å gi pasienter så mye tyroksin at de ble sterkt hypertyreote, og så trappe ned, noe han hadde plukket opp i England. Kielland reddet legelisensen fordi Jens Christian Hauge var en venn av hans kone, og han bisto ham som juridisk rådgiver.

Det var ingen ringere enn Harry Haugen og Axel Strømme som gikk inn for å frata ham legelisensen. Journalisten spurte Haugen om det - han ville ikke si noe, men han har sett Haugen og Strømmes brev, og det var meget skarpt. Senere har han snakket med Jens Chr. Hauge om saken.

Det var to dr. Jan Kielland - den andre var gynekolog og hadde etter sigende aldri i trøbbel med helsemyndighetene.

Det var så ikke på 1960-tallet, men tidligere at jagten er gået ind på dr. Kielland. Jeg har læst mig lidt mere op i hans historie, men det er ikke meget, man kan finde...

Foruden at blive nævnt på hjemmesiden til Gravferdsetaten i Oslo kommune og med mere eller mindre løse bemærkninger i flere af Per Egil Hegges artikler, ved vi i dag forbløffende lidt om dr. Jan Kielland.

Den brutale og ubestridelige sandhed er dog, at den norske lægestand gjorde dr. Kiellands liv til et helvede, mens dr. Kielland var i live, og senere blev lægestuderende underholdt med skadefro "Kjelland-jokes", under deres uddannelse i behandling af lavt stofskifte, snæversynet i overensstemmelse med den velkendte behandlings-dogme. Den samme medicinske dogme, der har overlevet til den dag i dag, og fortsat hersker og hærger, ødelægger tusindvis af familiers liv, gør tusinder til sociale klienter og koster familierne, samfundet og staten enorme summer i udgifter til behandling af følgesygdomme til lavt stofskifte, samt udgifter til forsørgelse af de invaliderede ofre for den forfejlede, medicinske, dogmatiske behandling af lavt stofskifte.

Havde man dog i det mindste reflekteret over dr. Kiellands metode til at behandle lavt stofskifte, og lyttet til ham dengang sidst i 1940-erne, ville dagens norske læger høste ros og anerkendelse for at hjælpe de syge og deres familier tilbage fra ruinen, og til livet igen.

I stedet, anført af savlende professorer, som en flok hyæner kaglede datidens norske lægestand, og i samlet flok satte de efter dr. Kielland og hans metoder. Den norske lægestand har begået et karaktermord på en kollega, og den norske lægestand gør sig fortsat lystig på hans bekostning, når nye læger uddannes og afrettes.

Det siger ikke så lidt om lægestandens iboende, hierarkiske, hensynsløse kontroladfærd udøvet over de læger, der tænker selv og frem for alt - tænker mere på deres patienter end de frygter den læge-kollegiale kontrol og den kollegiale tvang til at makke ret. Nøjagtig som det er sket med Kiellands danske navnebror, dr. Jan Kvetny.

Det burde de nyudklækkede patientorganisationer og patientaktivister skrive sig bag øret i en aller helvedes fart, før de spilder endnu mere tid på at rende Stortinget og Folketinget på dørene, idet helvedet fryser til is før demokratiet får lov til at lovgive med sigte på at ændre en medicinsk behandling. Read my lips: it's never gonna happen!

Der er kun en ting at gøre for at svække, eller helst - helt fjerne den skadelige, lavt-stofskifte-medicinske dogme, som i dag ruinerer så mange liv: medicinsk viden, medicinsk viden og atter medicinsk viden. Glem alt om "ny forskning". Det relevante (skole)medicinske litteratur findes og fandtes allerede på dr. Kiellands tid, men da denne viden går direkte imod de savlende professorers dogmer, og ligeledes går den imod medicinalindustriens økonomiske interesser, måtte den oprindelige forskning og dens resultater manipuleres ud i glemslen, så indædt at selv et karaktermord på en kollega - på et menneske - har de begået, uden at blinke.

Også vores egen, højt værdsat og respekteret Per Egil Hegge trænger til at modificere sin vinkel på denne sag, hvis dr. Kielland ikke skal blive ved med at skulle vende sig i sin grav, hver gang artiklerne bringer hans navn frem i den uretfærdige kontekst, der fortsat mobber hans minde.

Det løber mig konstant koldt ned ad ryggen, hver gang tanken strejfer mig... hvad mon Kiellands kære måtte gennemgå, som vidner til lægestandens jagt på faderen.

To be continued...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Post Sv: Efterlyses oprejsning til dr. Kielland

Jeg har vært litt inne på nasjonalbibliotekets sider og tittet - og finner ikke mye på Kielland

Finner marginalt med opplysninger i denne boka - Norges leger : 1967
    http://www.nb.no/nbsok/nb/e92912a757...e9?index=7#253
    - han er oppført (såvidt det er) på side 250..

Kanhende jeg bruker feil søkeord
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. «For sånn gjorde dr. Kielland»
    Av Mod i forumet Per Egil Hegge
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-15, 05:23

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder