Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    23

Standard Oppfølging av stoffskiftet i graviditet

Hei!

Jeg er gravid i uke 7.

I forrige graviditet hadde jeg lavt stoffskifte på slutten (T4 på 8,9 pg TSH på 1,8). Prøvene ble taltt i 38. svangerskapsuke. Stoffskiftet stabiliserte seg i løpet av året etter fødslen, og jeg ble ikke medisinert. Her er tråden fra den gangen: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...255&highlight=

Nå når jeg er gravid igjen, tenker jeg det er lurt å følge med på stoffskiftet fra begynnelsen av. Jeg tok prøver denne uken, og har nå T4 på 13,7 og TSH på 1,37. Det ligger jo fint innenfor referanseverdiene så vidt jeg kan se. Legen min er en pur ung turnuslege. Han er helt sikkert flink, men jeg føler jeg bør passe litt på selv.

Jeg har hatt litt symptomer som likner forrige gang, bl a svimmelhet og trøtthet, samt diaré. Men jeg er også plaget med svangeskapskvalme så mye kan skyldes det også. Var ganske utslått i starten begge de forrige svangerskapene mine, med kvalme og trøtthet.

- Er mine verdier ok graviditeten tatt i betraktning?
    - Hvor ofte bør jeg ta prøver gjennom svangerskapet?
    - Er det andre verdier enn T4 og TSH som bør sjekkes, eller er det helst hvis disse avviker at man gjør det?

Jeg vet lite om dette, så jeg setter stor pris på svar!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    23

Standard Sv: Oppfølging av stoffskiftet i graviditet

Så i gamle papirer nå. Prøvene mine etter at jeg ble frisk forrige gang har ligget på T4 13,5-14,5 og TSH 0.78- 0.79.

Så nå ser det jo litt lavere ut enn det (særlig TSH er høyere), selv om det er innenfor normalen. Hvis det er mer mening i å sammenlikne med mine vanlige verdier enn med referanseområdet. Vet ikke hvor mye verdiene vanligvis varierer for en person. Kan jo hende det er på vei ned pga graviditeten, men ikke har rukket å bli så lavt ennå.

Lignende tråder

1. Oppstart Levaxin, oppfølging og fungering
    Av Qa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 47
    Siste melding: 06-05-10, 09:54
  2. Gravid i gjen - god oppfølging denne gang...
    Av Thomasine i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 34
    Siste melding: 28-04-08, 23:05
  3. 2. trimester. Har ikke fått noe tilbud om ekstra oppfølging
    Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 15
    Siste melding: 19-11-06, 22:01
  4. Jeg fikk et barn i desember 1997 og hadde absolutt ingen oppfølging av hypothyreose
    Av rubimor i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 24-08-06, 12:19
  5. Graviditet
    Av Gjest i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 13-04-05, 18:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg