Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    25
    Meldinger
    11

Standard Ingen effekt av Levaxin. Hva gjør jeg nå?

Heisann godtfolk

Jeg går på 125 mcg Levaxin, og sist jeg var hos lege var TSH på 0,5. Jeg hadde lette overdose-symptomer en stund etter at jeg startet på 125 mcg (men kombinert med stress og angst som medfulgte eksamenstiden er jeg i ettertid usikker på om det faktisk var på grunn av levaxin.)

Greia med levaxin er at jeg utover dette ikke har effekt av den, på hverken godt eller vondt. Kan glemme den en uke i slengen uten å merke noe, har prøvd å følge faste inntakstider, samt variere når på døgnet jeg tar den.

Jeg tror oppriktig talt at eg etter 7 måneder er jeg enda mer deprimert, utmattet, "nervesyk", trenger mer søvn (som jeg ikke trodde var mulig, vi snakker en times høneblund på dagen og 9-12 timer søvn om natten), jeg har grå hår (i begynnelsen av 20-årene), og syklusen min blir bare mer og mer uregelmessig (legen har diagnosert meg med PCOS, som godt kan stemme, men det er en diskusjon for en annen tråd)

Hva kan jeg gjøre nå? Jeg planlegger å dra til legen i løpet av januar, men henvender meg hit for å spørre hvilke blodprøver jeg burde ta, og hva jeg videre burde foreslå for legen min. Hva burde jeg se etter av resultater for å starte en annen medisin?

Annet:
    Lio, dersom noen forelslår dette, er litt ugunstig, på grunn av dosefordelingen. Finnes det en type T3 hvor man kan ta alt i en dose? Er Levaxin/Lio og Amour det samme, bare syntetisk vs naturlig?

Jeg har sett litt på å gå over til f.eks. Armour, men som student vet jeg rett og slett ikke at jeg har råd – i hvert fall om jeg har samme «effekt» her som på Levaxin. Hvor lenge burde man prøve den før man kan vente resultater?

Min mor har gått på Levaxin i 20 år, og merker god effekt av medisinen. Er det litt rart at jeg ikke har det, da?

Jeg setter utrolig stor pris på å kunne komme til et så godt og ressurssterkt forum som dette for hjelp. Tusen takk til alle som bidrar

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Ingen effekt av Levaxin. Hva gjør jeg nå?

Du bør, ved hver kontroll av stoffskiftet, alltid ta TSH, FT3 og FT4.

Husk at du ALLTID skal ta stoffskifteprøver så nær klokken åtte om morgenen som mulig og selvsagt ALLTID være medisinfastende.
    Om det ikke allerde er sjekket, så ville jeg også fått legen til å sjekke d-vitaminer, B12 og ferritin. Alle disse har en tendens til å bli for lave ved lavt stoffskifte, samtidig som det er viktig og ha disse i orden for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg skikkelig av stoffskiftemedisinen.

Levaksin er kunstig FT4.
    Lio er kunstig FT3.
    Erfa og Armour er naturthyroid (frysetørrest skjoldbruskkjertel fra gris) og den inneholde alt det en frisk kjertel skal ha; blant annet både FT3 og FT4.

Levaksin har en lang halveringstid og derfor ville det vært ganske uvanlig om du merket akutt noen stor effekt av å hoppe over en dose eller to. Om du derimot glemmer opp til en uke av gangen, så vil dette på sikt merkes ved at du får symptomer på lavt stoffskifte.
    Lio har en veldig kort halveringstid og det er derfor dosen må deles opp. Tar du en døgndose av det vil det enten bety at du vil få overdosesymptomer når effekten er på topp, eller du går på en for svak dose.....

For noen er kombinasjonen Levaksin/Lio helt utmerket. Yngste sønnen min går på den kombinasjonen. Han tar 75 mcg Levaksin og 10 mcg Lio om morgenen og så tar han 10 mcg Lio ettermiddag/kveld. Han er snaut 60 kilo.
    For meg funket ikke Levakisn alene og jeg tålte ikke Lio, så jeg går på Armour og stortrives med det. Slik jeg forstår det, så er det tilnærmet umulig og få naturthyroid på blå resept nå, og naturthyroid koster en hel del. Levaksin og Lio vil begge gå inn under blå resept-ordningen.

Når det gjelder Levaksin, så kan det ta ganske lang tid før du finner din optimale dose og begynner å få kontroll over stoffskiftesymptomer. Med mindre du går til en privatlege kan det være vanskelig og få resept på naturthyroid, iallefall om du ikke først har forsøkt Levaksin i kombinasjon med Lio.

Lignende tråder

1. Effekt av Levaxin svekkes av defekt gen DIO2
    Av Vigdis i forumet Virker medisinen ikke?
    Svar: 1
    Siste melding: 17-07-13, 08:10
  2. Redusert effekt av levotyroksin (Levaxin) ved samtidig bruk av soyatilskudd
    Av Bettie B. i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 0
    Siste melding: 12-10-12, 23:11
  3. Har ikke god nok effekt av Levaxin
    Av Martha i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 15
    Siste melding: 09-06-10, 17:44
  4. Finnes det ingen annen måte enn Levaxin for å øke ft4?
    Av bambi i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 09-05-08, 14:25
  5. Ingen tegn til tørr hud FØR jeg begynte på Levaxin
    Av mona? i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 2
    Siste melding: 18-05-05, 22:06

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg