Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Standard Gravid uke 26, lavt fT4/TSH

Fikk ved en, mer eller mindre, tilfeldighet målt stoffskiftehormoner hos legen. Fritt tyroksin var på 4,25. Legen ville ikke gjøre noe med det, men har lest meg til at dette er relativt lavt, selv til å være gravid. Fikk ikke oppgitt verdier på T3 og TSH, så antar at disse var innenfor normal.
    Det som kan ha skjedd er at legen forvekslet fT4 og TSH i farta på telefonen, og at det er TSH som er 4,25. Hva betyr i så fall det?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Gravid uke 26, lavt fT4/TSH

Enten det er FT4 som er 4,25 eller om det er TSH som er 4,25, så betyr begge variantene at stoffskiftet ditt er lavt. Er det FT4 så er det katastrofalt lavt.....
    Om TSH er 4,25 så KAN fremdeles din FT4 være innenfor referanseområdet, men mest sannsynlig lavere enn det bør være.
    Mange leger gidder ikke å sjekke FT3, så det er slett ikke sikkert din lege har gjort det.
    Jeg ville, om jeg var i dine sko,fått ut svarene skriftelig.
    Stemmer det at FT4 er på lusne 4,25, så bør du komme deg til en annen lege faderlig fort for å starte opp med medisinering. Høres utrolig rart ut at en lege ikke vil behandle stoffskiftet om det er så lavt. Som gravid er det til og med enda mer rart.

Jeg TROR at det må være TSH som har steget til 4,25. Stoffskiftet ditt er da lavere enn det burde være, men endel leger velger å følge med om det var en tilfeldighet som førte til for høy TSH eller om det er et reelt lavt stoffskifte som trenger behandling.

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    38
    Meldinger
    15

Jeg tror egentlig at du har rett, at det er TSH som er 4,25. Hvor lavt må fT4 være før man får medisiner. Jeg har symptomer på lavt stoffskifte, men ikke tilsvarende fT4 på 4,25. Hva er innenfor normale verdier?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Det varierer fra labratorium til labratorium.
    Mine prøver blir testet på Sørlandet sykehus og der er referanseområdet 11-22.
    Andre steder kan det være 10-20 og andre steder andre tall enn det også.

Det normale for de aller fleste vil være å ligge i det øvre området og for noen, faktisk rett over.

Hvis du krever kopi av prøvesvaret, noe du har full rett til, så vil referanseområdet ofte stå. Står det ikke, så vil du kunne finne det ved å søke på der de er testet.

Er ikke FT3 tatt, så ville jeg bedt om å få ta nye prøver, TSH, FT3, FT4 så nær klokken åtte som mulig. Hormonene våre varierer gjennom dagen og referanseområdet går ut i fra at de er tatt klokken åtte.
    Jeg ville også bedt om at B12, ferritin og d-vitaminer sjekkes, da disse faller når stoffskiftet faller og disse kan hver for seg gi de samme symptomer som lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av June Vis post
    Jeg tror egentlig at du har rett, at det er TSH som er 4,25. Hvor lavt må fT4 være før man får medisiner. Jeg har symptomer på lavt stoffskifte, men ikke tilsvarende fT4 på 4,25. Hva er innenfor normale verdier?
    Hei, June!
    Du skrev dette for tre dager siden. Jeg håper du på denne tiden har fått bekreftet at det er TSH og ikke FT4 som er SÅ lavt. Uansett må du få en annen lege til å hjelpe deg. Helst i går!
    Når du er gravid har du ikke anledning til å «tro» noe om prøvene. Du må vite.
    Jeg ønsker deg og babyen lykke til og alt godt til dere

Lignende tråder

1. For lavt stofskifte og svært ved at blive gravid
    Av FKHS i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 29-05-12, 06:15
  2. Gravid og lavt stoffskifte
    Av pling i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 17-02-12, 22:02
  3. Lavt stoffskifte og prøver å bli gravid.
    Av piah87 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 14
    Siste melding: 08-02-11, 22:18
  4. Gravid med lavt stoffskifte, og sliter med søvn.
    Av shnuppii i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 6
    Siste melding: 20-01-10, 09:38
  5. Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
    Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 20:08

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg