Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Question Kan I mon hjælpe med input til, hvor jeg kan starte bedst.

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Først tusinde tak til alle jer, der har bidraget så givtigt med viden og gode råd.

Jeg er ligesom så mange andre mennesker herinde (og derude) i den situation, at have lidt i mange år af de mange symptomer, der er skrevet så meget om. Blodprøverne jeg har fået taget gennem årene har alle vist, at jeg er sund og rask…. så det må være noget med psyken. Blot bliver jeg dårligere på alle fronter fysisk og psykisk.

Har for et par uger siden været hos en vejleder for opfølgning på en hormon spyttest. Der blev jeg meget overrasket (men også bekræftet i at det står skidt til) over det nedslående resultat som prøverne viste (og faktisk også bange):

Østradiol= 3.0 pg/ml
    Østriol= 3.3 pg/ml
    Progesteron= 46 pg/ml
    DHEA= 391 pg/ml
    Cortisol= 5827 pg/ml

Fik grundig vejledning om kost og tilskud af progesteron- og østriol-cremer, jod-kur osv. Har først bestilt for en uge siden, men der dukker hele tiden nye spørgsmål op som jeg skal have undersøgt og lært noget om, inden jeg kaster mig ud i for mange ting samtidig.

Især blev det bemærket hos vejlederen, at P:E ratioen er nede på 15,33 (meget lav på progesteron og høj på østradiol) og at det primært er der, jeg skal have fokus.

Når jeg tjekker ratio beregningsmetoden ud på nettet og bruger de helt specifikke omregningsfaktorer, så er ratioen faktisk helt nede på 13.51. (anbefalet værdi er min 200)

http://www.yourmenopausetype.com/men.../06112000.html

Hvad jeg også finder ud af i min søgen er, at ratioen på cortisol til DHEA er på 14,90:1 (anbefalet værdi er 5:1/6:1).

http://biohealthlab.com/test-menu/ho...ress-profiles/

Der gør mig alt sammen meget i tvivl om, hvor jeg skal starte – med jod-kuren, med progesteron/estriol, med DHEA/pregnenolon eller et helt andet sted?

Kan I mon hjælpe med input til, hvor jeg kan starte bedst.

Måske er det ikke det rigtige sted at placere mit spørgsmål, men så er I velkommen til at flytte det.

På forhånd tusinde tak for jeres svar.
    De bedste hilsner fra Rikke
    Hei Rikke

Takk for meldingen din. Det vil være nyttig å vite hva er din alder?

Håper Bellis (eller annen), flink på progesteron og andre hormoner, har erfaringer å dele med deg.

EDIT/Admin: Denne tråd er oprettet for gæsten Rikke, med indlæg flyttet fra Bellis' emne Tenketråd om progesteron og østrogener, så Bellis kan fortsætte sin tråd uden afsporing. Fordi systemet ikke tillader flytning af et gæsteindlæg til første indlæg i en ny tråd, måtte vi benytte Mod's indlæg som nr. 1 her. Beklager forvirringen.
    Sist endret av Admin; 25-03-16 kl 08:53 Begrunnelse: Nytt emne opprettet
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Uregistrerte Gjest

Smile Sv: Tenketråd om progesteron og østrogener

Hej Mod

Jeg er 50 år.

Mvh Rikke

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: Tenketråd om progesteron og østrogener

Hej Rikke

Det lyder som om, du har fået vejledning i hht. Anette Paulins forskrifter. Det har jeg også, og hvis jeg skulle starte op nu med den viden, jeg har nu 1½ år efter, så ville jeg gøre følgende:

Rydde op i alt det, der er med til at fastholde østrogendominans i kroppen - det er ud med dårlig kosmetik (stort set alle de gængse og meget reklamerede mærker) og skifte alt vaskemiddel/opvaskemiddel/håndvaskemidde ud med noget, der ikke indeholder SLS (sodium laurent sulfat), ud med plastikbøtter, ud med dårligt koge-/stegegrej, vælge at spise øko gerne hjemmelavet mad, ikke dårlig junkfood, mv.

Ud med det og så lige lade gå en periode, fordi når du starter op med progesteron, så udrenser den østrogen, og hvis der er meget af det, så oplever du øgede symptomer på østrogendominans - bumser, hedeture, væske (du tager på), mv.

Jeg ville så starte jod-kuren, for den renser også østrogen ud. Jod kan også give nogle udrensningssymptomer, da det konkurrerer med brom om receptorerne på cellerne, og når der er jod nok, så skubber det brom væk. Og bromdetox kan være lidt ubehageligt. Derudover kan jod give lidt hjertekolbøtter, hvis dine binyrer er lidt overbelastede. Jeg har været turen igennem og er nu på 38 mg jod om dagen, og jeg fortsætter.

Jeg gør typisk en masse ting samtidig og ved så ikke helt, hvad der gør udslaget - så det ville jeg lade være med.

Så ville jeg få styr på mit forhøjede cortisolniveau, det har du så heldigvis ikke, men hvis nu. Og det er vigtigt fordi progesteron og cortisol også konkurrerer om receptorerne på cellerne, og hvis der er for meget cortisol, så vinder det.
    Progesteron kan også være med til at få cortisolniveauet på plads, hvis man får progesteron nok.

Det hele her er lidt populært skrevet, og det er baseret på min egen erfaring.

DHEA er det næste, jeg vil kigge lidt på, fordi jeg havde stort set samme billede som dig, første gang jeg fik taget en spyttest, dvs. forhøjet østrogen og meget lav 44 pg/ml progesteron. Det betyder også, at jeg startede med østrogen - progesteron delen af det uden en egentlig oprydning af østrogendominans først.

Uregistrerte Gjest

Red face Sv: Tenketråd om progesteron og østrogener

Ih, tusinde tak Sylvia og alle I andre, der med jeres energi, viljestyrke og næstekærlighed har gravet al den viden frem og fået den sat sammen i en brugbar struktur og metode, som vi andre kan støtte os til.

Der er så uendeligt meget jeg kan nikke genkendende til i dette forum, så om end historier og skæbner er vidt forskellige så er symptomer/lidelser same-same. Det minder mig i den grad om en dyreudsendelse, hvor man i forskellige farvande forskede i vandets sundhedstilstand ved at måle på mikroorganismer og små bitte planktonfisk frem for at vente på, at de døde hvaler drev i land, hvor det så blev konstateret, at de havde kræft og først derefter begyndte at finde ud af, at kræften kom fra alt det møg, der lukkes ud i vandet. Og ved at sætte ind på mikro-niveau, så kunne der skabes balance i sundheden både mennesker og store og små dyr i de berørte områder.
    Sygdomme som hormonforstyrrelser viser sig tilsyneladende også langt tidligere - den kan måles, bevises, dokumenteres og behandles så den holdes nede, så hvorfor er det ikke bare at sundhedsvæsenet "do go for it"?

Nå, men Sylvia, jeg er så glad for dine anbefalinger og jeg tror, du har helt ret. Det er unægteligt en stor ommøblering, men allerede inden jeg er kommet i gang med cremerne og jod-kuren, så har de begyndende forberedelser hjulpet lidt. 500 mg C-vitamin, 375 mg magnesium og 900 mg calsium citrate om morgenen er ændret til 4 gram C-vitamin og 375/900 mg mg/cal om aftenen før jeg går i seng. Jeg har sovet 5 dage nu hvor jeg er faldet hurtigt i søvn, sovet som en bjørn i 6-7 timer i træk.
    Ja, jeg vågnede de første dage med ekstrem tunghed i kroppen og hovedpine. Men kan det mon være detox pga C-vitaminet? Det forsvandt dog efter 1/2 times tid og resten af dagene har været OK, men bedre end da jeg spiste vitaminerne om morgenen.

Hvad der også blev mig givet, har været dage næsten uden ledsmerter. Jeg har kunnet gå næsten normalt uden at vrikke som en and op ad trapperne, sætte benene over kors, rejse mig smertefrit fra en stol osv. Havde godt læst et sted herinde, at (vist nok) calsium kun virkede i hvilende/sovende tilstand, men kan det virkelig være det? Jeg tror, du har ret i en start med jod-kuren, vil være godt for jeg prøvede progesteron-creme for et par år side og det hjalp mig ikke. Men hvad hjælper det også at stikke en gødningspind i en udtørret potteplante, hvis der ikke tilføres vand først?

Hvad angår stegepanden, så er den også klaret, for jeg stegte noget kød alt for hårdt i kokosolie i for lang tid, så nu er den død.. Men hvilket mærke/produkt er fornuftigt at købe?

Tak for også for rådet om SLS-holdige varer - der helt sikkert meget, der skal udskiftes...om ikke andet så step by step.

Endnu engang mange tak - faktisk er jeg rørt og bare så glad for at I findes derude og deler herinde.

Rigtig glædelig Påske til jer alle fra Rikke

Uregistrerte Gjest

Åh, og så glemte jeg at fortælle faktisk det allervigtigste, jeg oprindeligt ville fortælle, men så kom jeg bort fra det

Jeg har været på toilettet for 6. dag i træk, det tror jeg ikke, jeg nogen sinde har prøvet i mit 50 årige liv. Alle de år med alverdens forsøg, kure og dyre medikamenter for alligevel ikke at blive helt tilfreds eller efter noget tid, hvor kroppen vender tilbage til normaltilstand af evig forstoppelse. Er det bare C-vitaminet....det jeg altid har spist, men aldrig i så høje doser og dog aldrig før sengetid.

Der er stadig mange andre symptomer som brain-fog, tristhed, social isolation, lav-energi og lav-tolerance, lidt overvægt, ødemer, øjne der løber konstant i vand, knoglesmerter (dog er det aftaget) osv., men nu er jeg på vej og jeg har nogle følges med

Rigtig god dag til alle

Kh Rikke

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Ja, C-vitaminet gør underværker på mange måder bl.a. hjælper det også med at holde maven i gang

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,756

Sitat Opprinnelig skrevet av Sylvia Vis post
    Ja, C-vitaminet gør underværker på mange måder bl.a. hjælper det også med at holde maven i gang

Du skriver ikke hvilken magnesiumtype du tar, men iallfall - en del magnesium hjelper også i forhold til treg mage.

Jeg anbefaler alltid magnesium ...-at, fordi magnesiumoksid klarer vi bare å ta opp 3-5% av, så den kan man like gjerne skylle rett i do uten å spise den først... Personlig har magnesiumcitrat eller magnesiumblandinger uten magnesiumoksid virket godt. Og ja - jeg kjenner forskjell. Det samme gjør samboeren som lett får muskelsmerter bare han "ser" på fysisk aktivitet. (Ikke les det som at han er arbeidssky, for det stemmer ikke, det er bare det at han lett får unormal muskelstølhet i et par dager etter å ha tatt i. )

Magnesiumcitrat virker muskelavslappende og dermed kan det virke positivt i forhold til spenningshodepine og annen muskelverk. På grunn av denne virkningen oppfatter en del den som søvndyssende. For stor dose = diarre i noen timer, ikke noe verre. Rent konkret så er det magnseium fra biolife eller solaray som vi har hatt best erfaring med. Magnesiumcaps fra Now anbefaler vi ikke da de ikke vil oppgi hvor stor andel magnesiumoksid de bruker i sin blanding, og vi personlig får liten virkning og lett diarre av den typen.

Det er vanskelig å oppgi mengde, siden opptaket er forskjellig. Vi har god virkning av 1 kapsel av biolife/solaray om kvelden. Dette kan vi ta daglig, eller kun ved behov. Større doser kan føre til diarre, men 2 kapsler kan også tolereres innimellom. Det avhenger kanskje av behov eller hva man har i magen fra før.

Now sine kan gi diarre fra første kapsel fra min del - ikke alltid, men altfor ofte. Og virkningen uteblir som regel. Antar at diarre-grensa passeres før "det virker"-grensa i min kropp...

Nå har jeg snakket meg helt bort, men magnesium (og selen, d-vitamin og jod) er noen av mine -tilskudd siden dette er tilskudd som jeg har merket virkning av på en veldig positiv måte. ... og fordi jeg oppfatter magnesiumoksid som et lureprodukt som folk flest bør advares imot.

Alt vel og måtte en god fortsettelse bli deg til del. (Jeg tipper at hjernetåken vil blåse noe unna når du kan begynne jod forsiktig.)

Edit: jeg ser at jeg har svart Sylvia, men det var ikke egentlig meningen... Det er til Rikke jeg i hovedsak skriver.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste melding: 06-11-12, 11:54
  2. Kan I hjælpe - hashimotos thyroiditis
    Av Helene i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 10-10-12, 12:36
  3. E-bok om å starte pasientgrupper
    Av Vigdis i forumet Biblioteket / Diverse artikler
    Svar: 0
    Siste melding: 24-01-12, 15:45
  4. Nogen der kan hjælpe med disse resultater?
    Av Honeyhob i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 20-11-10, 16:13
  5. Hvilke doseringer bør jeg starte med?
    Av pling i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 24-11-09, 22:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn