Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
    Bozmann Gjest

Standard Sv: Muskel og leddsmerter

Jeg fikk legen min til å ta blodprøver på fredag (anti-TPO, anti-TG og TRAS, b12,D-vitamin,ferritin)

Har gått på 25mg levaxin i ca to uker nå, men ble kraftig skeptisk til dette når Anisa sa at så lav dose kan forverre lavt stoffskifte.

Det du sier om Karnitin virker jo veldig interessant! Har allerede bestilt meg dette stoffet på nett. Blir spennende om det har noen effekt.

Takk for all hjelp så langt.

Bozmann Gjest

Fikk svar på de siste blodprøvene som ble tatt.

S-Thy.perox.antis: 131 (33)
    S-TSH rec.antis: 1,5
    S-25-Hydr.Vit.D3: 145 (50-113)
    S-Kobalaminer: 350
    S-Ferritin: 212
    S-Kalium: 4,3

Alt så bra ut, utenom S-thy.perox.antis tror jeg. Hva betyr det?
    Jeg fikk han til å sende en henvisning til ultralyd av skjolbruskkjertelen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Hei

At du har forhøyet "S-Thy.perox.antis" betyr kort sagt at kroppen din produserer antistoffer den ikke bør. Dette senker stoffskiftet ditt i større eller mindre grad, og er et autoimmunt angrep.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Bozmann Gjest

Er dette det samme som TRAS?

Vil dette ha noe å si for videre behandling?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Sitat Opprinnelig skrevet av Bozmann Vis post
    Er dette det samme som TRAS?

Vil dette ha noe å si for videre behandling?
    TRAS og Anti TPO er to ulike antistoffer som kjennetegner to ulike angrep. Men de opptrer ikke sjeldent sammen heller.

TRAS er jeg ikke helt sikker på - tror det er vanligst ved høyt stoffskifte. Anti TPO har en lei tendens til å bli en fullskala hashimotos med tilhørende lavt stoffskifte og livslang behandling over tid. Men det kan ta år og det hender også at dette går i remisjon over år. Problemet er at kroppen "husker" antistoffproduksjonen sånn at problemet (om det stopper) lett kommer igjen om noen få eller mange år.

I Norge har man ingen behandling mot "bare antistoffer". Man lar det gå ... og enten kommer pasienten seg selv, eller så kommer pasienten tilbake med lavt stoffskifte og blir satt på levaxinbehandling.
    Det er i praksis kun det private helsevesnet som gjør forebyggende behandling ved (kun) positive antistoffer. Heldigvis kan du gjøre en del selv. Det meste går ut på kostholds og livsstilsendringer uansett. Men mange anser det som "for alternativt" (det er også tidkrevende og det tar lang tid å se resultater) og lar være. Det kan går bra .. .det kan gå dårlig.

Et tips uansett er å se på d-vitamin og implementere så mye som du orker av "autoimmun paleo". (Mange som går over i hashimotos har nok en skjult glutenintoleranse.) Om du søker opp en side som heter marks daily apple så finner du mye derfra.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Bozmann Gjest

Har nylig vært hos Endokrinolog. Han tok masse blodprøver og ultralyd av skjoldbrukskjertelen. Kunne se at jeg var ganske betent.
    Ble satt på 75 mcg Levaxin. Skal ta nye blodprøver i neste uke for å oppjustere Levaxin til TSH er 1.5 eller lavere.

Tok et snap av prøveresultatene. Noe spesielt å påpeke?

http://imgur.com/a/9EEpg

Bozmann Gjest

Result: Range:

B-Hemoglobin 14,7: 13, - 17,0
    B-Leukocytter 6,0: 3.5 - 11,0
    B-trombocytter 182: 145 - 348
    S-Kobalaminer 368: 175 - 700
    S-Folater 37,5 > 8,0
    S-Ferritin 248: 34 - 300
    S-Glukose 5,8: 4,0 - 6,0
    S-CRP < 1: < 5
    S-Kreatinine 66: 60 - 105
    S-Natrium 138: 137 - 145
    S-Kalium 4,2: 3,5 - 5,0
    S-Kalsium 2,53: 2,20 - 2,55
    S-Fosfat 1,15: 0,75 - 1,65
    S-Protein 72: 62 - 78
    S-Albumin 50: 39 - 50
    S-TSH 6,50: 0,40 - 4,50
    S-FT4 21,0: 9,5 - 22,0
    S-Thy . perox . antis. 93: < 33
    S-FT3, Fritt T3 5,5: 3,1 - 6,8
    S-TSH rec.antis. < 1,5 <1,5
    S-Kortisol morning 468: 120 - 600
    S-LH 2,0: 0,8 - 7,6
    S-FSH 5,3: 0.7 - 11,1
    S-Testosteron 31,6: 6,7 - 31,9
    S-25-Hydr. Vit. D3 153: 50 - 113

Bozmann Gjest

Noe spesielt å sette fingen på i blodprøvene?

Har økt dosen med levaxin til 100mcg. Ikke merka noe bedring i muskel og leddsmerter. Litt mere opplagt, men ellers det samme.
    Syns dere jeg bør be om å få suplementere med T3, eller muligens gå over til naturlig stoffskiftehormoner type Armour?
    Er det noen andre her som har erfaring med stivhet i hofte,bekkenledd,rygg og nakke?
    Trener vekter,går fjellturer og svømmer hver dag, men hjelper lite mot stivhet og leddsmertene (av og til blir det verre av trening)
    Er gluten fri og spiser Paleo kosthold, og har gjort dette de siste 2 årene.
    Håper virkerlig at det er lys i tunnelen, for jeg har bare blitt verre og verre de siste 4 årene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Muskel og leddsmerter

Noe spesielt å sette fingen på i blodprøvene?
    Jo, der er lidt at sætte fingeren på.

S-TSH 6,50 (0,40 - 4,50)
    S-FT4 21,0 (9,5 - 22,0)
    S-FT3 5,5 (3,1 - 6,8)

Du har temmelig smukke tal på Ft3 og FT4. Så fremragende, at man kunne spørge, hvorfor i alverden, dit TSH er så højt? Det er klart og tydeligt, at din krop, på TSH-sproget siger til dig, enten at din hypofyse overproducerer TSH, eller at dine celler hungrer efter stofskiftehormon, selv om der er masser af det, som ellers "svømmer" rundt i dit blod, til ingen verdens nytte.

Der kan være mange grunde til, at thyreoideahormoner ikke kommer IND i cellerne, men i stedet ophober sig i blodet. Foruden decideret resistens overfor thyreoideahormoner (receptorerne "afviser" at lade t-hormoner at koble sig til), anden (ret hyppig) grund kan være, at du ikke har proteiner nok i blodet, til at transportere t-hormonerne til deres destinationer.

S-Protein 72 (62 - 78)
    S-Albumin 50 (39 - 50)

Selv om s-protein er lige under ref.området, når albumin derimod helt op på øvre grænse af ref.området. Det betyder, at der er ganske meget protein i blodet hos dig, men om disse proteiner (særligt albumin) er til nytte for dine t-hormoner, eller de er på vej til nyrerne, for at at blive udskilt med urin. For at fastslå det, bør du få udtaget udvidede nyre-analyser, for enten at af- eller bekræfte OM du taber protein med urinen. Det forekommer hyppigt, at underfungerende nyrer bliver opdaget ved et tilfælde, når der tjekkes for protein-tab i forbindelse med lavt stofskifte trods fint t-hormonstatus.

Resultat af protein/albumin kan dog være tilfældig, hvis du under træningen nedbryder mere muskelmasse (man kan ikke træne sig ud af lavt stofskifte), end du burde, fordi det kan være tegn på overtræning. Bemærk, at selv om du ikke mener, at du overtræner, hvis du træner mere end din (hypo)krop har ressourcer til at håndtere, ja, så overtræner du.

S-Thy . perox . antis. 93 (< 33)

Når det er sagt, så er dine TPO-antistoffer næsten tre gange flere, end de bør være. Det er sørme tegn på at du muligvis er ved at udvikle autoimmunt lavt stofskifte, og under alle omstændigheder bør du prise dig lykkelig for, at du i forvejen spiser glutefrit/paleo. Det er temmelig sikkert, at hvis du spiste "normalt", ville dit anti-TPO være langt højere, og inflammationen (Hashimoto's Thyroiditt) dermed meget mere intens. Glutenfrit/paleo er udpræget antiinflammatorisk og det er nok kostholdet, som holder antistofferne nede hos dig.

Har økt dosen med levaxin til 100mcg. Ikke merka noe bedring i muskel og leddsmerter. Litt mere opplagt, men ellers det samme.
    WOW! 100 mcg Levaxin? Så må du være en lille person på maks. 62 kg. Kan det passe, at du ikke vejer mere, for hvis du gør, da forslår de 100 mcg som skrædder i helvedet, kan jeg hilse og sige. For at vide om Levaxin kan hjælpe dig, er du nødt til at gå op til "voksen" dose på mindst 150 mcg, og holde den i en måned, maks. to. Fungerer Levaxin ikke efter to måneder, vil den heller ikke fungere i fremtiden.

Syns dere jeg bør be om å få suplementere med T3, eller muligens gå over til naturlig stoffskiftehormoner type Armour?
    Er der ingen nævneværdig effekt efter maks. to måneder med dagdose på 150 mcg Levaxin, kan syntetisk T3 nok hjælpe, men nok ikke forever. Forever kan kun NDT hjælpe de fleste, er vores erfaring. NDT betyder Natural Desiccated Thyroíd.

Er det noen andre her som har erfaring med stivhet i hofte, bekkenledd, rygg og nakke?
    Trener vekter, går fjellturer og svømmer hver dag, men hjelper lite mot stivhet og leddsmertene (av og til blir det verre av trening)
    Du kan kigge igen på indholdet af linket til overtræning, og ellers prøv at finde læsestof om forbindelsen mellem aminosyren carnitin og (endokrine) myopatier (muskel og ledsmerter bl.a. ifbm. hypothyreose) samt samme søgnings-kombination, blot med coenzym Q10 i stedet for carnitine. Eksempelvis kan både hyper- og hypothyreose resultere i carnitine deficiency, som fører til et veritabelt hav af smerter i bestemte eller alle muskelgrupper, så det er afgjort værd at interessere sig for. Carnitine kan man købe i håndkøb, bl.a. i Sverige, helt lovligt. Carnitine virker bedst indtaget med masser af C-vitamin (det gør Levaxin og NDT forresten også).

Håper virkerlig at det er lys i tunnelen, for jeg har bare blitt verre og verre de siste 4 årene.
    Det bedste råd jeg kan give dig lige nu er nøjagtig samme råd, en anden mand har fået her forleden. Overvej at tilmelde dig på dr. Øverbyes My health Club, hvor du kan læse en hel del om lavt stofskifte, og stille spørgsmål. Dr. Øverbye er gået på pension og ikke længere behandler patienter, men han skriver en masse og gerne svarer på spørgsmål relateret til det, han skriver, så vidt jeg ved. Jeg kan også anbefale dr. Øverbyes bog Lavt Stoffskifte, forklart slik det skal !. Specielt bogens jod-kapitel kan anbefales alle, der ikke forstår, hvorfor deres behandling ikke virker, eller aldrig har virket.

Forresten: Ja, jeg ved, at helsefolket påstår at der er ikke jodmangel i Norge, fordi norske køer får taremel tilført foderet, og at der er jod i æggeblommer, smør osv. Sådan var det før, men gennem den sidste par årtier er er andelen af raps-rester tilført foderet til husdyr steget enorm, og raps fordriver jod fra dyr (og mennesker) som spiser det. Raps-foderet er nu så udbredt, at der nu er mere jodmangel blandt mennesker, også i Norge, end helbredet har godt af. Selv en minimal jodmangel saboterer virkningen af både Levaxin og NDT, så få lægen til at rekvirere en jod/urin analyse først. Resultatet skal helst være på mindst 1,2 µmol/døgn, men meget gerne op til 10 gange mere. Ja, jo tættere på 1200 µmol/døgn desto bedre. Prøven hedder Jod, DU eller U-Jod/d, og udbydes på Rikshospitalet eller hos Unilabs, efter hvad jeg ved.

Derudover, hvis du får brug for hyppigere blodprøver, end der er plads til i systemet, kan du bestille dem privat hos Werlabs.no. Du kan se på YouTube (på svensk) mere om Werlabs. Her kan man se alle tests Werlabs tilbyder. Når der kommer svar på de prøver man har købt, er de ledsaget af kommentarer og anbefalinger, skrevet af læger, der har vurderet resultaterne. Hvis man føler, at man ikke får en god forklaring på sine blodprøver hos lægen, er Werlabs.no en god løsning, endda ikke så dyr.

Det er muligt, at du føler at du har fået alt for mange forvirrende informationer, i stedet for bare at få et par konkrete anbefalinger, eller opskrifter. Men informationerne er altså det eneste vi tillades at dele med andre. Du skal vide, at før bedringen, var vi (herinde) meget selv-læring igennem, trods alle plager og lammende træthed. Vi har klaret det alligevel, og det vil du også, hvis du lige som os, nægter at give op. Lykke til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Bozmann Gjest

Her var det mye informasjon og prosessere!
    Vil først å fremst si takk for at du tar deg tid til å hjelpe!

Jeg veier faktisk akkurat 62 kg for tiden 172cm høy(Ned fra 78 over to siste år) Er atletisk bygd, har drevet med sport og trening hele livet.
    Hvor tidlig kan jeg ta nye stoffskifteprøver egentlig? Ser legen sier 6-8 uker, men går det greit å ta nye prøver etter 4-5 uker?
    Endokrinologen sa han ville øke levaxin dosen til TSH ble 1.5 eller lavere, så se om jeg trenger suplementere med T3.

Jeg leita litt etter informasjon angående karnitin, men alt jeg fant omhandlet behandling av Hyperhyroidism.
    Skal definitivt høre med legen min om han kan teste jod nivået mitt. Bør jeg sjekke selenium også?

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Minsten min sliter enormt med muskel og leddsmerter
    Av Pingvinen i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 19-08-11, 08:53
  2. leddsmerter
    Av mammantileir i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 4
    Siste melding: 24-10-07, 13:38
  3. smertestillende mot leddsmerter
    Av gjest i forumet Muskler, ledd og knogler