Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Bozmann Gjest

Standard Muskel og leddsmerter

Jeg har slitt med muskelsmerter, senebetennelser og stivhet i hofte,rygg,nakke,skulder de siste 4 årene. Jeg minstenkte at de kunne være en reumatisk sjukdom, derfor fikk jeg henvisning til reumatolog.

Han fant ingenting på blodprøver. Men han testet også stoffskifte mitt, og det viste seg at jeg hadde TSH på 7.71. Fikk beskjed om å teste stoffstifte mitt hos fastlegen min et par måneder sener og, TSH var fortsatt høy.

Legen min har gitt meg resept på en lav dose Levaxin.

Kan det være stoffstiftet som har forårsaket alle disse muskel og leddplagene mine? Jeg har aldrig hatt noen problemer før dette begynte for ca 4 år siden. Det har bare blitt gradvis verre over tid også.

Begynte med smerter stivhet i korsrygg, beveget seg så ned i hoft, så kne, oppover ryggen, skulderen og nå nakken. Sliter også med senebetennelse i albue og håndledd. Jeg har også vondt under føttene.

Jeg vet ikke hvilke andre tester han tok, men hvilke tester bør jeg spørre etter?

Er det andre som har erfaring med muskel/leddsmerter forårsaket av lavt stoffskifte?

Bozmann Gjest

Standard Sv: Muskel og leddsmerter

Fikk idag svar på hvilke andre målinger som ble gjort.
    De var som følger:
    S-FT3, fritt T3: 4,0 og S-FT4: 14,0
    Hva er betydningen av dette?
    Hvilke andre prøver anbefaler dere at jeg spør om å bli tatt?

Bozmann Gjest

Prøvene som ble tatt var TSH: 7.71 (0,27-4,2) Fritt T3: 4,0 (3,1-6,8) S-FT4: 14 (12-22)
    Jeg fikk beskjed om å ta 1 tablett 25mg levoxin om dagen.
    Er denne dosen for lav?

Setter pris på all hjelp.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Muskel og leddsmerter

Hej Bozmann

Sitat Opprinnelig skrevet av Bozmann Vis post
    Jeg har slitt med muskelsmerter, senebetennelser og stivhet i hofte,rygg,nakke,skulder de siste 4 årene. Jeg minstenkte at de kunne være en reumatisk sjukdom, derfor fikk jeg henvisning til reumatolog.

Han fant ingenting på blodprøver. Men han testet også stoffskifte mitt, og det viste seg at jeg hadde TSH på 7.71. Fikk beskjed om å teste stoffstifte mitt hos fastlegen min et par måneder sener og, TSH var fortsatt høy.

Legen min har gitt meg resept på en lav dose Levaxin.

Kan det være stoffstiftet som har forårsaket alle disse muskel og leddplagene mine? Jeg har aldrig hatt noen problemer før dette begynte for ca 4 år siden. Det har bare blitt gradvis verre over tid også.

Begynte med smerter stivhet i korsrygg, beveget seg så ned i hoft, så kne, oppover ryggen, skulderen og nå nakken. Sliter også med senebetennelse i albue og håndledd. Jeg har også vondt under føttene.

Jeg vet ikke hvilke andre tester han tok, men hvilke tester bør jeg spørre etter?

Er det andre som har erfaring med muskel/leddsmerter forårsaket av lavt stoffskifte?
    Prøvene som ble tatt var TSH: 7.71 (0,27-4,2) Fritt T3: 4,0 (3,1-6,8) S-FT4: 14 (12-22)
    Jeg fikk beskjed om å ta 1 tablett 25mg levoxin om dagen.
    Er denne dosen for lav?

Setter pris på all hjelp.
    1. Du har lavt stofskifte. Der er ingen tvivl.
      ---
    2. Lavt stofskifte manifesterer sig forskelligt, mere eller mindre i forskellige dele af kroppen, hos forskellige patienter.
      ---
    3. Hos flere syge, lavt stofskiftet "sætter" sig på muskler og led, og hvis ubehandlet eller underbehandlet, kan det føre til udvikling af autoimmun ledegigt.
      ---
    4. Du er voldsomt underbehandlet med Levaxin.
      ---
    5. Fordi en for lav dose Levaxin undertrykker skjoldbruskkirtlens restproduktion af hormoner (dvs. forværrer lavt stofskifte), for lav dose Levaxin skader mere end ingen Levaxin.
      ---
    6. Du er i hænderne på en læge, der ikke har rette kompetencer til at behandle din sygdom.

Prøv at gange tallet 1,8 med X kg dvs. din kropsvægt i kg, og du vil få tallet på, hvor mange mcg Levaxin, din dose bør være på per dag. Som minimum, medmindre du er 80 eller 90 år gammel (du skrev ikke hvor gammel du er).

Nogle (læger) siger at det tal man bruger til at beregne dosen af Levaxin x kropsvægt, skal være 1,6 (ikke 1,8), men der er kilder som hævder at omregningsfaktor for mænd bør være højere end for kvinder, så 1,8 er afgjort bedre for dig at teste en beregning med. Specielt fordi du har så massive symptomer fra muskler og led.

Jeg kunne linke til en masse medicinsk forskning, som bekræfter en tæt sammenhæng mellem lavt stofskifte og skade på muskler og led, men der findes ekstremt lidt om det på "skandinavisk". Det er ikke sikkert, at du orker at læse engelsk, som du har det nu?

Kort sagt: du kan sagtens få det bedre, endda meget bedre (hos rette læge), men det er helt udelukket, at du får det bedre af en daglig dose på 25 mcg Levaxin. Sorry
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Bozmann Gjest

Takk for svar! Syns det hørtes veldig lite ut med 25mg dagen. Har bedt om flere blodprøver (Anti-TPO, Anti-TG, TRAS,b12, ferritin,kalium, D-vitamin).
    Noen andre prøver jeg bør ta?

Helt supert visst du linker til den forskningen, jeg er interessert i å lese så mye som mulig, og engelsk er ingen hindring.

Jeg er forresten 33 år.

Takk for hjelpen Anisa.

Bozmann Gjest

Spørte forresten på et engelsk forum hva de syns om anbefaling av 1,8 x kroppsvekt for medisinering, og fikk da dette svaret.

That's a formula used when you don't have a thyroid. That's what is called "full replacement." You likely don't need that level of medication. As such, you have to go through this process of starting low, having labs re-run, and then making dosing decisions from there.

Hva syns du om dette?

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Smile Sv: Muskel og leddsmerter

Spørte forresten på et engelsk forum hva de syns om anbefaling av 1,8 x kroppsvekt for medisinering, og fikk da dette svaret.

That's a formula used when you don't have a thyroid. That's what is called "full replacement." You likely don't need that level of medication. As such, you have to go through this process of starting low, having labs re-run, and then making dosing decisions from there.

Hva syns du om dette?
    Hej

Hvad kan man synes om det, andet end... øh, bullshit? (pardon my french)

Du var havnet på et forum for tilhængere af biokemiske parametre til vurdering, diagnose og behandling af lavt stofskifte. Det er nemlig sådan, at man kan sagtens være biokemisk "euthyroid" (frisk, helbredt) på papiret, samtidigt med at man klinisk er helt til rotterne, altså invaliderende syg i virkeligheden. Du må selv vælge, hvad du hellere vil tro på, blodprøver eller din krop? Og i mellemtiden, indtil Anisa kommer rendende med links til dig, kan du se på denne artikel, som er kun en af flere med samme konklusion:

The Starting Dose of Levothyroxine in Primary Hypothyroidism Treatment. A Prospective, Randomized, Double-blind Trial.
    INTEMED. 2005;165(15):1714-1720. doi:10.1001/archinte.165.15.1714.

"Our study supports the recommendation of a full replacement starting dose of levothyroxine of 1.6 μg/kg in healthy adult patients younger than 65 years. Moreover, our study also provides evidence that it is safe to treat patients older than 65 years with hypothyroidism with a full replacement dose of levothyroxine if they have no history of ischemic heart disease."

Ellers må du meget gerne læse dette emne, og så finder du ud af, at 1,8 mcg/kg er ingenting i sammenligning med hvad behandlingsdoserne var før 1973, hvor tilbagefald af lavt stofskifte hos dem som var i behandling, stort set var ukendt.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Bozmann Gjest

Bør jeg be fastlegen min henvise meg til Endokrinolog?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Muskel og leddsmerter

Noen andre prøver jeg bør ta?
    Hej Bozmann

Jo, jeg kunne anbefale analyser af aminosyren L-carnitine (karnitin) BÅDE i urin og i blod. De to carnitine-analyser, ved jeg, udføres i Norge. Derimod ved jeg ikke om norske laboratorier udfører måling af ubikinon (koenzym Q10) i blodplasma (her et udenlandsk eksempel).

Der er masser af medicinsk forskning som påviser, at carnitin er (for) lavt i både lavt og højt stofskifte, særlig hos patienterne som plages af muskel- og ledsmerter. Simpelt tilskud af carnitin (købes i håndkøb i Sverige eller i de fleste andre EU/EØS lande) kan enten mildne eller fjerne muskel- og ledsmerter hos patienter ramt af lavt eller højt stofskifte.

Hvis du ser dig om i underforummet Aminosyrer, finder du en hel del også om carnitin, så du efterfølgende ved hvad du skal lede efter på internettet.

Ellers er det antistof-prøver (som anti-TPO, anti-TG og TRAS) som altid bør tages hos hypo-patienter der lider af muskel- og ledsmerter. Hvis de prøver ikke er taget, så få det gjort i en fart, fordi det har betydning for typen af behandling.

Helt supert visst du linker til den forskningen, jeg er interessert i å lese så mye som mulig, og engelsk er ingen hindring.
    Der er simpelthen for meget at linke til... men hvis du selv søger med fraser som musculoskeletal manifestations of hypothyroidism på både den engelsksprogede Google.com og på Scholar.Google.com, vil du finde masser af superrelevant læsestof.

Hva syns du om dette?
    Ved du hvad, Bozmann? Du har fået nogle ganske tankevækkende (og retvisende) bud på mulige forklaringer og svar, men jeg kan ikke se at du har reflekteret over de svar, du allerede har modtaget, andet end at du spurgte videre på et andet forum. Skal vi ikke aftale, at jeg svarer på dit spørgsmål, når jeg ved hvad DU tænker, i forhold til de svar, du allerede har fået?

Bør jeg be fastlegen min henvise meg til Endokrinolog?
    Det op til dig selv, kære Bozmann. Måske trænger du til nogle EGNE erfaringer på dette felt? Du er kun 33 år gammel, så du har rigeligt med levetid at sætte på højkant. Ellers kan du læse om norske hypo-patient-erfaringer med endokrinologer i underforummet Endokrinologer.

Jeg ønsker dig lykke til, og en god bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    551

Hvor lenge har du stått på 25 mg levaxin? Det er en begynnerdose. Det er vanlig å starte opp med lav dose. Så tas det nye blodprøver med ca. 6 ukers mellomrom, og dosen justeres opp til blodprøvene ser bra ut. Går du på Levaxin, er mål for behandlingen at TSH skal være mellom 0,5 og 1,5, og FT4 i øvre del av referanseområdet - pluss at man selvfølgelig helst også skal føle seg bra.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Minsten min sliter enormt med muskel og leddsmerter
    Av Pingvinen i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 19-08-11, 08:53
  2. leddsmerter
    Av mammantileir i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 4
    Siste melding: 24-10-07, 13:38
  3. smertestillende mot leddsmerter
    Av gjest i forumet Muskler, ledd og knogler