Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    rugesola Gjest

Unhappy Hvordan er det å leve med Hashimotos?

Jeg fikk diagnosen Hashimotos etter post partum tyroeditt. Jeg ba om henvisning til medisinsk poliklinikk og prøvene jeg måtte ta før jeg kom dit innebar blant annet anti-TPO som da var forhøyet. Jeg hadde hatt lavt stoffskifte og blitt behandlet for dette i 10 år. Fikk ikke post partum tyroeditt etter førstemann, men etter nr. 2.

Jeg blir behandlet med levaxin og kontrollprøvene som tas er TSH og fritt t4. Det tok halvannet år før ting roet seg på akseptable verdier(TSH mellom 0,5-1,5, fritt t4 rundt 18), men plutselig er TSH under 0,5 igjen... Jeg kjenner lett på symptomer på overdosering og underdosering, kroppen reagerer kraftig både over og under grensen uavhengig av om jeg er bevisst på prøvesvarene. Det har alltid vært jeg som har bedt om å få ta nye prøver, og de har da vært utenfor vinduet. Det er spesielt tydelig på fordøyelsessystemet og humøret.

Det er slitsomt å svinge slik og jeg forstår ikke hvorfor det er sånn. Når vi har endret på dosen har det vært en liten endring og prøvesvarene har vært fine en periode før de plutselig er ute å kjøre igjen.

Er det sånn det skal være? Resten av livet? Har jeg nå en kronisk betennelse som vil svinge konstant? Kan jeg påvirke sykdommen i noen grad ved mat og aktivitet?

Jeg vet det finnes masse informasjon, men det er vanskelig for meg å lese på engelsk og jeg har ikke konsentrasjonsevne eller overskudd til å lete.

Håper noen kan hjelpe.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Standard Sv: Hvordan er det å leve med Hashimotos?

Hei! Ettersom du skriver at du har Hashimoto's går jeg ut fra at du har fått påvist at din Anti-TPO er forhøyet. Men har du fått tatt en blodprøve som heter TRAS (TSH-reseptor antistoff)? Noen har begge deler forhøyet, jeg mener jeg har lest at det kan føre til slike svingende verdier som du skriver om.

Men selv uten forhøyet TRAS er det nok ikke uvanlig at det svinger mye og formen går opp og ned, dessverre 🙁

rugesola Gjest

Hei!

Jeg tok en haug med blodprøver da jeg skulle til spesialist på medisinsk poliklinikk. Det ble der oppdaget forhøyet anti-TPO og det var da jeg fikk diagnosen. Frem til da var det bare målt TSH og fritt T4 hos fastlegen. Jeg kan ikke huske at spesialisten nevnte TRAS på denne timen. Kan se om fastlegen kan svare på dette.

Før jeg fikk barn var blodprøvene stabile og jeg regulerte aldri på medisindosen. Jeg fungerte på ingen måte bra, men det var stabilt. Spesialisten nevnt over kunne fortelle meg at jeg hadde vært undermedisinert de siste 10 årene. TSH hadde ligget rundt 3,5+.

Nå som dette ble oppdget og jeg vet at jeg skal ligge mellom visse verdier hadde jeg et håp om å fungere bedre! Jeg har blitt delvis uføretrygdet. Men det ser ikke sånn ut... Jeg fungerer forsåvidt adskillig bedre enn jeg gjorde på en høyere dose med Levaxin, depresjonene har forsvunnet og jeg orker å trene.

Så det er slik at det vil svinge resten av livet? Spesialisten nevnte at hvis blodprøvene var fine i et år, men at jeg ikke følte det fungerte kunne jeg få prøve en kombinasjonsbehandling med et annet medikament. Jeg vet ikke om det vil gjøre noe med svingningene?

Og jeg lurer fortsatt på om jeg kan gjøre noe selv, altså om kosthold og fysisk aktivitet har noe å si for tyroideafunksjonen? Jeg trener jevnlig, men er usikker på om hard trening er bra når jeg er overdosert. Har forstått det slik at men ved høyt stoffskifte forbrenner også muskler, vet ikke om det gjelder overdosering også?

Det er vanskelig når ikke fastlegen kan svare på noen spørsmål :(

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Det er ikke sjovt at have en Hashimotos, der svinger - puha....

Du kan gøre rigtig meget selv til at få det bedre. Min hashimotos er nu i ro, og det er rigtig dejligt.

Du kan se på dit kosthold, hvor rigtig mange oplever at få det bedre af at kvitte gluten, mælk, soja, sukker, mv., og i første omgang leve efter fx en autoimmun paleo diæt, indtil du har fundet ud af, hvad du reagerer på.

Selen er et kosttilskud, som er rigtig godt for skjoldbruskkirtlen, det er også zink, c-vitamin, en god multivitamin, magnesium, mv. og endelig d-vitamin.

Når du har en autoimmun reaktion i kroppen er en hård træning ikke det bedste, men let træning og gerne lidt styrke træning er godt. Og gerne gåture i smukke omgivelser, så man bliver lidt glad

rugesola Gjest

Tusen takk for svar!

Jeg føler at skjoldbrukskjertelen er forstørret i perioder, ikke mye men litt. Er dette forbundet med betennelse/aktivitet som påvirker verdiene?

Det jeg synes er vanskelig, hvis dette skal svinge, er at en dosejustering bare vil være midlertidig, for at jeg så må justere igjen. Og så skal jeg vente ytterligere 3 mnd til neste måling for å se om justeringen er riktig. Det er virkelig lange ventetider.

Nå vet jeg ikke lenger hva jeg er, med tanke på forrige justering. Om jeg er "normal" eller høyt/lavt. Jeg føler meg tungsinnet, har ikke spesielle symptomer på overdosering. Magen fungerer sånn passe bra, dvs ikke forstoppelse/diare, det er en ting jeg ofte ser endringer. Har fet hud, men det kan like gjerne være kosten. Må gjøre noe med den ja. Har vært mye trøstespising i det siste, og det hjelper ikke på. Har lite overskudd og er mye trøtt. Har ikke orket å trene på lenge, noe som også gjør alt "verre". En ond sirkel rett og slett. Kanskje det er høsten. Det hjelper ikke å ha hundre alternativer for hvorfor ting er som de er. Men det er helt klart at jeg fungerte atskillig bedre en stund tilbake.

Jeg skal ta tak i meg selv og finne tilbake gode matrutiner og trening, håper dette kan hjelpe. Jeg synes det er vanskelig å finne den rette balansen når det gjelder trening. Helst vil jeg ta den helt ut. Det er vanskelig å skynde seg sakte...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Hei

3 måneder mellom vurderinger er unødvendig lenge når verdiene dine ikke er stabile. Dersom du går på levaxin kan du godt gå ned til 1 måned med stabil dose før du sjekker verdiene pånytt.
    Høsten er ofte en tid hvor vi som er på erstatningsbehandling må dosere opp. Så det kan like gjerne være stoffskiftets reaksjon på høsten du merker. Mye og god søvn, samt forsiktig trening - gjerne ute og på dagtid - kan lette denne tiden helt generelt.

Ja, at du "kjenner" kjertelen kan være et signal på at betennelsen er i aktivitet. Tar du selen? Har du fått målt jod i døgnurin? Har du fått en ultralyd av kjertelen?
    Jeg synes Sylvias tanker er gode. Betennelsen kan påvirkes med kost og tilskudd, men det krever tid og tålmodighet. Det som flest reagerer mest positivt på er å kutte gluten.
    (Fet hud henger for meg sammen med melkeprodukter. Mindre melk = bedre hud for meg.)

Jeg vet du ikke trenger å høre dette - men ut i fra beskrivelsene dine i tråden kan det virke som at legen din ikke har spesielt god kunnskap om eller interesse for stoffskiftebehandling. (Selv om det er positivt at vedkommende snakker om kombinasjonsbehandling.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

rugesola Gjest

Takk for svar!

Det var en spesialist på medisinsk avdeling som nevnte kombinasjonsbehandling. Han har jeg vært hos en gang etter å ha blitt henvist av eget ønske.

Jeg har vært til ultralyd, dette var også noe jeg selv ba om. Der så de forstørret thyroidea som følge av betennelse, ikke noe annet.

Jeg kan spørre om å få måle døgnurin. Handler det om binyrene?

Jeg kjøpte selen og har tatt det og multivitamin i perioder. Fikk sjekket "alt" av vitaminer og mineraler sist jeg tok blodprøver og alt var fint. Jeg skal se om jeg kan få utskrift av prøvesvarene. Kanskje jeg skal begynne å ta tilskudd igjen. Jeg har forstått det slik at man i noen tilfeller kan ha nytte av større doser enn det som ligger under anbefalinger?

Hukommelsen har vært helt borte i det siste og ting jeg tenker på forsvinner i det jeg snur hodet en annen vei. Det er veldig frustrerende og jeg har gått glipp av mye fordi jeg ikke har noen gode rutiner på å skrive det ned. Jeg tror hele tide at jeg skal huske det!! Det ender meg at jeg glemmer å kjøpe bursdagsgaver, glemmer å ta med rent tøy til ungene i barnehagen, glemmer avtaler jeg har gjort med 5-åringen. Føler meg stadig vekk helt tom og veldig dum...

Mannen min fnyser av kostholdsendringer siden han mener de ikke er vitenskapelig bevist og han blir nok riktig fornærmet om jeg ikke vil spise det hjemmebakte brødet hans. Jeg har nulltoleranse for laktose og reagerer på mange andre matvarer med luftsmerter og oppblåst mage. Har vurdert low foodmap, men unngår i stor grad det jeg vet jeg reagerer på (erter, kål, løk, brokkoli, fersken, blomkål, bønner, linfrø ++).

Finnes det noen spesialist i Hamar-området som er anbefalt? Han jeg var hos var ikke endokrinolog slik jeg forsto det, men jobbet som spesialist på medisinsk poliklinikk.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Jod handler mest om det kan være en jodmangel til stede. Hashimoto's blomstrer under ubalanse på selen/jod. Jod måles ikke pålitelig i blod.

Det her med dårlig hukommelse og reduserte kognitive evner er dessverre vanlig dersom kroppen ikke klarer å omdanne nok av levaxinen til at hjernen blir fornøyd. Dessverre er det få leger som "tror" på dette.

Men ... for mange letter "hjernetåka" på Erfa thyroid siden den inneholder både fT4 og fT3 - både det aktive og lagerhormonet, ikke bare lagerhormonet sånn som levaxin gjør.

Jeg kjenner dessverre ikke til leger i Hamarområdet. Men kanskje https://legejoakimiversen.com/ kan være en person å forsøke.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Er symptomer noe vi må leve med???
    Av janne2 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 28-07-12, 10:27
  2. Hvordan synes du det er å leve med hypotyreose?
    Av flaggstang i forumet Å akseptere stoffskiftesykdommen og leve med den
    Svar: 1
    Siste melding: 18-01-12, 20:28
  3. Hashimotos - hvordan utvikler den seg over tid?
    Av Karatekid i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-06-11, 16:18
  4. Svar: 16
    Siste melding: 06-06-10, 18:59
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn