Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Yrfi Gjest

Standard Min datters blodprøvesvar

Min datter har svært mange symptomer på lavt stoffskifte, men blodprøvene kommer opp normale.

Kan noen hjelpe meg å synse litt om disse prøvesvarene?

Fritt T3 (3,5-6,5) : 5,3
    Fritt T4 (9.0-19,0): 10,4
    TSH (står ikke normalområde) 1.80

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Min datters blodprøvesvar

Hej Yrfi

Hvor gammel er din datter?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Yrfi Gjest

Standard Sv: Min datters blodprøvesvar

Hun er 16 år

Litt mer:

B-Hemoglobin (11.0-15.0) : 14
    B-Leukocytter (3.5-11.0): 6.7
    B-Trombocytter (150-450) 322
    P-25-OH-VitaminD total : 68
    P-25-OH-VitaminD2 : <10
    P-25-OH-VitaminD3: 68
    P-ALAT (<45): 26
    P-Albumin (36-48): 46
    P-Alkalisk fosfatase (35-400): 201
    P-ASAT (15-35): 29
    P-Ferritin (10-200): 13
    P-Folat (>7.0): 10.3
    P-Fritt T3 (3.5-6.5): 5.3
    P-Fritt T4 (9.0-19.0): 10.4
    P-Glukose (4.0-6.3): 4.8
    P-GT (<40): 11
    P-HDL-Kolesterol (1.0-2.7): 1.7
    P-Jern (9-34): 20
    P-Karbamin (Urea) (2.6-6.4): 3.2
    P-Kobalamin (vit. B12) (170-650): 333
    P-Kolesterol: 5.0
    P-Kreatinin (42-89): 57
    P-LD (<205): 216
    P-LDL-Kolesterol (1.3-4.3): 2.9
    P-Natrium (137-145) :141
    P-TPO antistoff (<6): <3
    P-Triglyserid : 0.98
    P-TSH : 1.80
    S-Kalium (3.6-5.0): 4.6

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Min datters blodprøvesvar

Sitat Opprinnelig skrevet av Yrfi Vis post
    Min datter har svært mange symptomer på lavt stoffskifte, men blodprøvene kommer opp normale.

Hej Yrfi

Ja, jeg kan i hvert fald godt forestille mig, hvorfor din datters tal vurderes som normale. Hver for sig kan de se normalt ud, men der er et par afvigelser. Bl.a. P-LD (lidt for høj, bør tjekkes igen så tidligt på morgenen som muligt, og uden at din datter har anstrengt sig fysisk inden blodprøvetagning).

Stofskifte-relateret afviger hendes Ferritin, som er alt for lavt. Ferritin på kun 13 er så langt nede, at dette alene kan give symptomer på lavt stofskifte. Grunden er at pga. så lavt Ferritin hæmmes bio-aktiviteten af FT3 og uanset at der er nok af den i blodet, er det ikke i blodet FT3 skal gavne, men i cellerne. Derfor er det vigtigt at opklare Ferritin-afvigelsen, før man kan komme videre.

Din datter kan have jernmangel uanset at hendes P-Jern er normal. Det kan bekræftes eller afkræftes ved en blodprøve som hedder S-TfR (Transferrin-reseptor). Ved forhøjet TfR bliver jernmanglen bekræftet og man kan komme videre til en løsning.

Problemet med faktisk jernmangel (Ferritin på 13 er meget tæt på) er at der kan være flere forskellige årsager, hvorved nogle ikke kan afhjælpes med jern-tilskud, simpelthen fordi uanset hvor meget tilskud man pøser på med, bliver det bare ikke optaget.

Den hyppigste ("almindelige") grund til hæmmet optag af jern er mangel på enten selen, eller zink, eller jod, eller alle de tre mineraler. De skal være nogenlunde i en indbyrdes balance før jernmangel kan effektivt behandles med tilskud. Derudover mangel på hver af disse mineraler, kan hver for sig også give endda stærke lavt-stofskifte-lignende symptomer.

Din datter bør derfor undersøges for S-Selen, P-Sink og U-Jod/d (= Jod i døgnurin). Når resultaterne foreligger, kan man gå i gang med at balancere disse fire mineraler.

Efter at din datters Ferritin er hævet op til i øverste halvdel af referenceområdet, kan man se tiden lidt an for at se om hendes symptomer mildnes. Under alle omstændigheder vil hun få det bedre af at balancere disse fire mineraler, men hvis ikke alle hendes plager forsvinder, bør man se på stofskiftet.

Der er en metode anvendt i udlandet, hvor man udregner T4/T3 ratio, som kan påvise det, ingen blodprøver kan enkeltvis: hvor effektivt fungerer thyreoideahormoner på inde i cellerne. Hvis du kan be' lægen om to prøver: Total T4 og Total T3, vil jeg gerne udregne ratioen for dig. Resultatet vil give dig et pålideligt tegn på, hvor bio-effektiv er din datters omsætning af thyreoideahormoner. Det kan vise om din datters plager stammer fra stofskifte-problemer, eller om man skal lede videre efter årsagen.

Hvis du kan fortælle lidt mere om din datters hverdag, hvad plager hende (og dig) mest, kan det være at der findes gode tips her, som kan hjælpe i mellemtiden.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Yrfi Gjest

Takk for svar!

Hovedproblemene i hverdagen er som følger:

Uro/angst/depresjon
    Energiløshet/sliten
    Iskald/fryser - sover med to dyner selv om sommeren
    Varmeintoleranse (klarer ikke mye varme eller sol, dusjer tilogmed i lunkent vann)
    Uregelmessig, kort mens med korte sykluser
    Svimmelhet spesielt ved øyebevegelser
    Skvetten/sensitiv/tåler lite
    Muskel og leddsmerter
    Vektøkning (rundt 10 kg på et år)
    Neglene vokser ikke
    Magesmerter/kvalme
    Hodepine
    Mister hår
    Ofte lett blåaktige / mønstrede hender
    Feberfølelse
    Samler mye vann i perioder, går plutselig masse på do og kan ha gått ned flere kg etter en slik runde
    Trett
    Sensitiv for støy og lys
    Migrene

For å legge til, hun har alltid vært et menneske med stort sosialt liv og masse masse massevis av energi - så det er absolutt "out of caracter" for henne å være så sliten.

Kanskje er alt psykisk men synes ikke vi bør slå oss til ro med det før vi vet at det fysiske er på track.

Jeg glemte å skrive dårlig konsentrasjon/hukommelse opp på listen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Yrfi Vis post
    For å legge til, hun har alltid vært et menneske med stort sosialt liv og masse masse massevis av energi - så det er absolutt "out of caracter" for henne å være så sliten.

Kanskje er alt psykisk men synes ikke vi bør slå oss til ro med det før vi vet at det fysiske er på track.
    Hej Yrfi

Jeg kan SÅ godt forstå at du er urolig. Det er, i hvert fald, ikke sådan at en 16-årig skal have det, på tærsklen til et voksent liv.

At læse alt det du skrev er hårdt med tanke på din datter, og føles som déjà vu, altså jeg har læst så mange lignende beskrivelser her, ikke nødvendigvis nøjagtigt samme, men en svær at gennemskue blanding af symptomer og tegn, der umiddelbart ikke hænger sammen, og som sædvanligvis ikke påkalder sig lægernes faglige opmærksomhed - hvis symptomerne ikke passer ind i deres facitlister.

No way, at din datters tilstand skyldes hendes psyke. Ganske vist kunne Uro/angst/depresjon, Energiløshet/sliten, Hodepine, trøtthet og Migrene, til nøds kaldes for "psykisk", men resten af hendes symptomer er klart fysiske. Vær opmærksom på, at læger som henviser til psyket som et universelt svar på vanskelige tilfælde, oftest dækker (med det) over egne, ringe kompetencer.

Du er urolig med god grund, og din tvivl er velbegrundet, men jeg tvivler om du (som mor) kan klare dig på egen hånd med at tage vare på din datters bedste, evt. henvist af egen fastlege til en tilfældig speciallæge, praktiserende indenfor det offentlige. De arbejder også efter facitlister.

Man kan selvfølgelig lade det komme an på en prøve, hvis det ikke var for at din datter er så ung, og i den vigtige udvikling hun går igennem som teenager, hver dag bør vejes på en guldvægt.

Admin har tjekket det IP-nummer dine indlæg er skrevet fra, som viser i hvilken landsdel du bor, og ret tæt på findes en privat lægeklinik, som flere vores brugere har vældig gode erfaringer med, simpelthen fordi de for første gang kom i bedring efter at have været på denne klinik. Hvis du vil have oplysning om klinikken, kan du skrive til forummet via Kontakt Oss hvis du foretrækker at informationen skal være anonym, eller kan jeg bare skrive det her i tråden, hvis du hellere vil det.

Du kan også selv gøre en hel del derhjemme for at mildne din datters symptomer. Sig til hvis du vil vide mere, men det kan ikke stå alene. Din datter har under alle omstændigheder brug for at blive grundigt udredt hos en kompetent læge, og det kan kun gå for langsomt.

Din datter er heldig, at hun har dig.

Yrfi Gjest

Fikk hentet ut utskrifter fra alle år.

Har ikke fått skrevet inn alt enda, men noe som forundrer meg er at Ferritin i 2014 var så lavt som 7, og TIBC var 83 ( (14 - 18 år: 45 - 75 µmol/L ) - samtidig var D-total bare 48. Fremdeles har legen bare rapportert tilbake at alt var normalt.

Hun har antakeligvis hatt jernmangel i mange år.

Per nyeste blodprøver er Ferritin 14, TIBC 76 og D-vitamin 70.

Tenker vi tester jern en stund og så titter innom en annen lege om det ikke hjelper på situasjonen. Det er ikke merkelig om hun har mangler, hun er sær på hva hun spiser / det er få ting hun liker.

Du kan gjerne legge inn forslaget i tråden

Takk for hjelpen så langt!

Lignende tråder

1. Blodprøvesvar
    Av rodstilk i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 16-04-13, 11:03
  2. Blodprøvesvar
    Av splstudine i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 29-05-10, 11:54
  3. Mine og min datters blodprøver