Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    AVSR Gjest

Standard Graves sykdom, mann

Hei.
    Jeg er en mann rundt 50 som har hatt Graves i 5 år. I alle disse årene er jeg blitt behandlet med Neo M. og formen er noenlunde ok. Verdiene mine er innenfor normalen, bortsett fra antistoffene(TRAS), som synker langsomt. Er på rundt 5 nå.
    Leververdiene er lett forhøyet. Drikker sjelden alkohol. Legen mener Neo er den sannsynlige årsaken til de forhøyede verdiene.
    Er periodevis urolig. Lette mageproblemer.
    Der nevnes jodbehandling. Jeg er svært skeptisk til det, siden en slik behandling ikke kan reverseres.
    Jeg har hatt god nytte av å lese trådene i dette forumet, og jeg ønsker å stiller et spørsmål som kanskje noen kan gi noen svar på.
    Er der noen som har erfaring med langvarig behandling kun på Neo?
    Noen som har kostholdsråd?
    Noen tanker om radioaktiv jodbehandling?

Mvh
    Likesinnnet

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Lightbulb Sv: Graves sykdom, mann

Hej AVSR

Jeg gætter, at det er dine levertal, som er den umiddelbare årsag til at din læge foreslår radiojod. Altså for at du ikke længere skal behøve behandling med NeoMercazole.

Problemet er (som du ganske korrekt har på fornemmelsen), at behandlingen af Graves med radiojod er i virkeligheden behandling af Graves med lavt stofskifte. Når først hele skjoldbruskkirtlen er "dræbt" med radiojod, vil lavt stofskifte afløse højt stofskifte, men selve Graves vil nok fortsætte.

Desuden skal man (som Graves-patient) sandsynligvis gennem flere omgange af radiojod, før effekten er stabiliseret. Graves giver dog ikke op så let, og når Graves på skift slås med lavt stofskifte i en menneskekrop, i den mellemliggende tid, vil Graves intensiveres mellem radiojod-behandlinger, hvilket vil nok give dig en hel del andre plager end "periodevis urolig" og "lette mageproblemer".

Når det er sagt, så er lavt stofskifte i (efter)behandling med Levaxin, ingen garanti for at din lever vil få det bedre end med Neo-Mercazole. En af de typiske eftervirkninger af lavt stofskifte og long term behandling med Levaxin, er netop... forhøjede levertal, højt kolesterol m.m. Så hvis du ønsker at beskytte din lever, er effekten af radiojod nærmest den samme som effekten af en Lotto-kupon, tillige med at lavt stofskifte behandlet med Levaxin og justeret efter TSH, er heller ingen dans på roser.

Vi er mange her, og andre steder, som meget gerne ville bytte tilbage til hyperthyreose, kan jeg love for. Jeg husker flere, som i fortiden på dette forum, er kommet tilbage efter et længere fravær, bebrejdende os for ikke at have advaret dem mod det lavt stofskifte, som jo altid følger efter effektiv radiojod-behandling, med eller uden operation.

Jeg tror også, at det ikke kan udelukkes, at du kan bliver rådet til fjernelse af din skjoldbruskkirtel, når/hvis du ikke opnår velvære og trivsel i tiden efter radiojod. Det er du nødt til at have i mente, når du træffer dine fremtidige beslutninger.

Hvis jeg var i samme situation, velvidende om alt det, jeg ved i dag, ville jeg klart vælge at fortsætte med Neo-Mercazole i den laveste effektive dosering, fordi det er altså ingen fornøjelse at være ældre med lavt stofskifte, kan jeg love for.

Når du spørger til kosthold, ja, her kan du gøre en masse selv, såfremt du konsekvent følger principper i anti-inflammatorisk kost og undgår flerumættede planteolier med højt indhold af Omega-6. Visse bestanddele i disse olier over-aktiverer autoimmunitet endnu mere, end den er i forvejen hos Graves- og Hashimoto's patienter.

Du kan prøve at undersøge glutenfri kost, idet den kan man ikke komme galt af sted med, når der skal lægges låg på inflammationen udspringende af overaktiv autoimmunitet. Vær også særlig opmærksom på bitre grøntsager, som din lever vil elske og takke dig for. Ellers er der mange bøger om anti-inflammatorisk kost at finde, både på norsk og engelsk.

Andet vigtigt for alle, som ønsker at berolige deres overaktive autoimmunitet er fravalg af bestemte typer af mælkeprodukter. Økologiske syrnede mælkeprodukter med normalt mælkefedt-indhold kan godt tåles uden at provokere immunsystemet - men kun de som er fremstillet af ikke-homogeniseret mælk. Ferske, homogeniserede og fedtfattige mælkeprodukter bør absolut fravælges. Fuldfed fløde er dog i orden at spise, da den ikke trigger autoimmuniteten, medmindre man er laktose-intolerant i forvejen.

Hvis du ønsker at beskytte, understøtte og "reparere" din lever, aminosyren N-Acetyl-Cysteine (NAC) er noget af det bedste til formålet. NAC er nærmest umulig at overdosere, og kan købes i håndkøb i de fleste EU-lande. Hvis du gerne vil vide mere om NAC, kan du finde masser af informationer på Nettet, og du kan starte med at læse om det her på forummet her og her.

Idet NAC også er lever-rensende, bør den ikke stå alene, men gerne må følges med gram-doser af C-vitamin fordelt over dagen, rigeligt med lever-venlige fedtstoffer i kosten, som kokosolie, og ellers bør du også overveje et kvalitet-multivitamin sammensat med flest muligt amino-chelated (på norsk: "aminokelert") mineraler, samt vitaminer i videst muligt omfang af organisk oprindelse. Ikke fordi det er bare en fiks idè at undgå alt syntetisk eller lignende, men blot for at gøre det nemt for leveren at omsætte, i stedet for at belaste den med at skulle spalte "træge" (bio)kemiske forbindelser.

Under alle omstændigheder, kan permanent lever-støtte med NAC og med de understøttende kosttilskud, sammen med en anti-inflammatorisk kost - ende med generel, betydelig forbedring af din livskvalitet, selv med fortsat behandling med Neo-Mercazole.

Næsten til sidst, men ikke mindst, måske det aller vigtigste gode råd - hvis du beslutter at gå i gang med dette "gør-det-selv-projekt": det er de tre T'er - TING TAGER TID. Bring ro i sindet, vær tålmodig, hjælp din krop ved ikke at stresse, lad den selv arbejde med bedringen på sine egne præmisser. At presse og stresse, er den bedste vej til netop ikke at opnå en bedring. Der er ikke noget, som hedder "hurtig bedring" hvis man overfokuserer og hele tiden holder øje med selv de mindste detaljer.

I begyndelsen, kan et projekt som dette opleves som ret besværlig og tidsrøvende, men gevinsten kan, med tiden, i høj grad råde bod på begynder-besvær. Desuden hvis din familie gør det til et fælles projekt, hvor andre familiemedlemmer deltager sammen med dig om den anti-inflammatoriske kost, helt eller delvis - da kan du få den støtte du behøver + hele familiens helbred vil blive bedre, og der kommer fede, sorte tal på bundlinjen i familiens totale energi-regnskab. Det er altid godt for den enkelte, og i fællesskab med hinanden. Håber, du har en familie som forstår dig og hinanden.

Lykke til, og god bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Ny med graves sykdom
    Av Rema i forumet Graves sykdom
    Svar: 19
    Siste melding: 18-12-13, 20:08
  2. Ny med graves sykdom
    Av Rema i forumet Presentasjoner
    Svar: 9
    Siste melding: 08-11-13, 17:30
  3. Graves sykdom og glutenfri mat.
    Av Iren85 i forumet Graves sykdom
    Svar: 4