Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    41
    Meldinger
    26

Standard Høyt stoffskifte? Trenger hjelp til min far. Lang sykehistorie

Min far hadde influensa i høst. Ble liksom aldri bra av dette. Begynte etter hvert å plages veldig med hjerteflimmer, i tillegg til de vanlige influensaplagene som utmattelse, feber, svetting, vonde muskler m.m. Influensaen forsvant før jul, men ikke hjerteflimmeret og den dårlige almenntilstanden. Ble lagt inn for observasjon og undersøkelser 27.12. Flimmeret ga seg på et par dager, og ble sendt hjem igjen. Må nevnes at han for 8 år siden ble hjerteoperert pga infarkt, og har senere hatt inngrep i forbindelse med plager med hjerteflimmer siste årene og har gått på diverse medisiner grunnet dette. Flimmeret har kommet og gått i perioder. Men før influensaen i høst, og derpå flimmer igjen etterpå, så var det over ett år siden sist med flimmer.

Etter undersøkelsene i jula og på nyåret så er han nå diagnostisert med høyt stoffskifte. Legen påstod at det var pga akutt medisinen han får for å dempe flimmeret når han først har fått det. Tar ikke den til vanlig. Merkelig at han ikke har fått høyt stoffskifte av det tidligere da, for han har i mange år brukt den ved flimmer anfall, og dermed har det forsvunnet innen kort tid, og før de hadde trengt å sette strøm på han for å få tilbake normal hjerterytme. Ved innleggelse på sykehus siste årene, pga flimmer anfall, så har han fått kraftige doser av denne medisin intravenøst også, men aldri fått høyt stoffskifte av den grunn.

Ble tatt prøver 22.12:
    Hemoglobin 12,2 LAV
    Leukocytter 2,3 LAV
    TSH <0,01 LAV
    Ft4 78 HØY

Blodprøvene 27.12 sa:
    TSH < 0,01 LAV
    Ft4 48,1 HØY
    Ft3 12,3 HØY
    Anti-TPO 46 HØY
    Anti TSHr < 1,0
    Leukocytter 2,1 LAV
    Monocytter 16 HØY

TSH er lav, Ft4 og Ft3 er alt for høy, Anti-TPO er for høy, og hvite blodceller er for lav. I tillegg ble ny blodprøve av Ft4 tatt 6.1 og da var denne 65, fortsatt alt for høy. Eneste medisinen han fikk i jula da de påstod han hadde fått høyt stoffskifte av medsinien mot flimmer var Prednisolon tabletter som han skulle ta en stund fremover. Var det 3 måneder ca? Han nevnte noe om at de hadde gitt han noe kontrast veske eller noe lignende fra armene i forbindelse med undersøkelsene i jula, og at de hadde sjekket skjoldbruskkjertelen. Var visst ikke noe å utsette på denne. Veit ikke hva de kontrastvæske undersøkelsene var, men tror ikke det hadde noe med radioaktiv jod behandling å gjøre. Han kan ikke huske å ha fått jod selv i hvertfall.

Synes i hvertfall at konklusjonen med høyt stoffskifte grunnet flimmer medisin skurrer. Hva mener dere med tanke på de prøvene han har tatt? Og hva med så lav blodprosent og hvite blodceller i tillegg? Kan også nevne at han allerede i 2010 hadde prøver på Anti-TPO på 86, 67 og 74, dvs høy iflg St. Olav. TSH på 2,5 og 4,3, Ft4 på 17 og 19 og Ft3 på 5,1 var normal i 2010. Ble også tatt reverse T3 i 2010, som var 0.5 og normal. Blodprosent Hemoglobin var 15 og normal i 2010. Leukocytter på 6,4 var normal i 2010. Hadde generelt høye verdier av Ferritin (jern) i 2010 også. ca rundt 400. Ellers normale stoffskifte verdier i 2008-9 med TSH som varierer fra 1-4 på flere prøver. Hvorfor ble det ikke i 2010 tatt tak i at Anti-TPO var høy? Selv om de andre stoffskifte verdiene var normal.

Håper noen kan hjelpe meg med dette og komme med noen synspunkter rundt blodprøvene og evt råd. Føler bare han er overlatt til seg selv nå, med kraftig redusert almenntilstand, der han har omtrent alle symptomer på stoffskifte problem. Og blodprøvene tilsier at han har høyt stoffskifte med lav TSH, høy Ft3 og Ft4 og samtidig høy Anti-TPO. Kan det være noe annen sykdom som gir utslag i stoffskiftet, tenker da på at hvite blodceller og blodprosent har blitt så lav?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,211

Question Sv: Høyt stoffskifte? Trenger hjelp til min far. Lang sykehistorie

Hej Cossie

Sitat Opprinnelig skrevet av Cossie77 Vis post
    TSH er lav, Ft4 og Ft3 er alt for høy, Anti-TPO er for høy, og hvite blodceller er for lav. I tillegg ble ny blodprøve av Ft4 tatt 6.1 og da var denne 65, fortsatt alt for høy. Eneste medisinen han fikk i jula da de påstod han hadde fått høyt stoffskifte av medsinien mot flimmer var Prednisolon tabletter som han skulle ta en stund fremover. Var det 3 måneder ca? Han nevnte noe om at de hadde gitt han noe kontrast veske eller noe lignende fra armene i forbindelse med undersøkelsene i jula, og at de hadde sjekket skjoldbruskkjertelen. Var visst ikke noe å utsette på denne. Veit ikke hva de kontrastvæske undersøkelsene var, men tror ikke det hadde noe med radioaktiv jod behandling å gjøre. Han kan ikke huske å ha fått jod selv i hvertfall.

Synes i hvertfall at konklusjonen med høyt stoffskifte grunnet flimmer medisin skurrer. Hva mener dere med tanke på de prøvene han har tatt?

Det skurrer nok alligevel ikke så meget, hvis flimmer-lægemidlet hedder Amiodarone (andet navn Cordarone). I så fald får din far mindst ½ million mcg elemental jod hver dag, og af SÅ meget jod vil mellem 2 og 3 procent af alle behandlede patienter, udvikle thyreotoxicose, uanset at de evt. før har været problemfrit behandlet med dette lægemiddel.

Du kan læse om Amiodarone i denne tråd, jeg har skrevet for at forklare hvor ufarlig jod i virkeligheden er, når ellers så enorme daglige mængder under behandlingen for hjerteflimmer, kun påvirker så få patienter, som tilfældet er. Det er bare så trist, at netop din far er havnet i denne gruppe lige nu - hvis det ER Amiodarone/Cordarone han er i behandling med?

Hvis det, i stedet var Dronedaron, ville din far nok ikke udvikle så høje værdier af thyreoideahormoner, til gengæld Dronedaron er en hel del mindre effektiv til at stabilisere hjerterytmen. Der er også flimmer-lægemidlet, der hedder Flecainid (Flekanid), men det gives vist nok ikke til patienter der er hjerteopererede (?), tror jeg.

Thyreotoxicose pga. Amiodarone er let at behandle, ved at cutte Amiodaron, men det løser ikke din fars problem med hjerteflimmer. Ved du om man havde evt. overvejet at give din far en pacemaker?

Jeg ved, at pacemaker sædvanligvis tilbydes patienter med for langsom og uregelmæssig hjerterytme, men den kan altså også bruges ved for høj hjerterytme og flimmer der ikke reagerer på behandling, eller når man overreagerer på Amiodarone, som det nu er, tror jeg, tilfældet med din far.

Når man behandler flimmer-patienter med pacemaker, kan det blive nødvendigt at brænde med laser sinusknuden i hjertets højre side, for netop at lukke af for overstimulering af hjerterytmen, så pacemakeren fremover overtager hele styringen af hjerterytme,i det rette tempo. Og så må man have en pacemaker for resten af livet, men også for resten af livet får man ro og roligt hjerte, selv om blodfortyndende behandling skal fortsætte, mener jeg at have læst om før.

Den hjerteoperation din far er gennemgået før, ved du hvilken side af hjertet var involveret? Man kan få infarkt af forskellige årsager, og hvis operationen påvirkede den side, hvor sinusknuden befinder sig, kunne styringen af hjerterytmen blive påvirket også.

Din far kan altså ikke fortsætte som det er nu, og tingene tyder altså på, at som det er nu, bliver hans hjerte slidt mere og mere, til selv en pacemaker ikke kan nytte mere, så måske er tiden inde til en second opinion med henblik på at undersøge andre muligheder, end de som hidtil ikke har fungeret permanent? Det ville jeg afgjort overveje, hvis jeg var dig, Cossie.

Og hva med så lav blodprosent og hvite blodceller i tillegg? Kan også nevne at han allerede i 2010 hadde prøver på Anti-TPO på 86, 67 og 74, dvs høy iflg St. Olav. TSH på 2,5 og 4,3, Ft4 på 17 og 19 og Ft3 på 5,1 var normal i 2010. Ble også tatt reverse T3 i 2010, som var 0.5 og normal. Blodprosent Hemoglobin var 15 og normal i 2010. Leukocytter på 6,4 var normal i 2010. Hadde generelt høye verdier av Ferritin (jern) i 2010 også. ca rundt 400. Ellers normale stoffskifte verdier i 2008-9 med TSH som varierer fra 1-4 på flere prøver. Hvorfor ble det ikke i 2010 tatt tak i at Anti-TPO var høy? Selv om de andre stoffskifte verdiene var normal.

Håper noen kan hjelpe meg med dette og komme med noen synspunkter rundt blodprøvene og evt råd. Føler bare han er overlatt til seg selv nå, med kraftig redusert almenntilstand, der han har omtrent alle symptomer på stoffskifte problem. Og blodprøvene tilsier at han har høyt stoffskifte med lav TSH, høy Ft3 og Ft4 og samtidig høy Anti-TPO. Kan det være noe annen sykdom som gir utslag i stoffskiftet, tenker da på at hvite blodceller og blodprosent har blitt så lav?
    Anti-TPO er ganske vist lidt over normalområdet, men ikke så alarmerende. Paradoksalt nok, blodprocent er lav, men ferritin er (for) høj (?). Det kan betyde at din fars jernlager er muligvis (over)fyldt, uanset at blodprocenten er lav

Når leukocytter er lave og monocytter er høje plejer det betyde at immunsystemet er svækket og der er (derfor?) brug for flere monocytter, som er en slags "skraldemænd" der jagter og tilintetgør fremmede elementer som virus, svampekim, døde celler osv.

Grunden til din fars lave blodprocent må være anden, end jernmangel, fordi i din fars tilfælde er ferritin (for) høj, bare så han ikke finder på at tage jerntilskud. I det hele taget, er det ikke sundt for mænd, at tage tilskud af jern, medmindre blodprøver viser meget lav ferritin. De mest hyppige årsager til lavt blodprocent trods intakt jern-depot, plejer at være mangler på nogle/flere nutrienterne som B- og C-vitaminer, B12-vitamin, folinsyre, zink, magnesium, kobber, kisel, kobolt, molybdæn og mangan.

Det ville være temmelig nyttigt, at din fars blod blev analyseret for ALLE de mikro- og makro-nutrienter, der er analyser til på offentlige laboratorier. Når han er en ældre mand, mangler han HELT sikkert en hel del, ikke mindst fordi mavesyren er faldende hos de fleste ældre. Lad ham spise to mellemstore kogte, pillede, groft revet rødbeder UDEN noget som helst, heller ikke salt. Hvis hans urin efter et par timer, eller dagen efter er rød eller rødlig, da mangler han mavesyre til at trække næringsstoffer ud af sin mad. Jo rødligere urin, desto større mangel på mavesyre og mindre gavn af den spiste mad.

Jeg gætter også at din far er sat på et hjerte-diæt, der faktisk også kan give massive nutrientmangler, hvis der ikke suppleres med kosttilskud og med kredsløb-neutrale, mættede fedtsyrer, som findes i f.eks. kokosolie. Kroppens kemi er temmelig fintfølende, og særlig hos ældre skal der ikke meget til, før mangler der ellers tolereres bedre af yngre, ødelægger helbredet hos ældre. Afgjort værd at være opmærksom på.

Håber, du og din far vil seriøst overveje second opinion og grundig undersøgelse på en privat klinik med hjerte-/kredsløb ekspertise. Jeg ved ikke hvor gammel din far er, men min erfaring siger mig, at gode dage er endnu mere vigtige på ældre dage, end de var i ungdommen, i hvert fald, hvis man ikke skal herfra i utide.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    41
    Meldinger
    26

Standard Sv: Høyt stoffskifte? Trenger hjelp til min far. Lang sykehistorie

Tusen takk for veldig gode svar Anisa.

Det stemmer at min far har gått på Cordarone. Dette er brukt, frem til mars 2015, som akuttmedisin med tabletter ved små flimmer anfall og intravenøst på sykehus ved innleggelse pga større plager med flimmer. Fra mars 2015 og til ca september 2016 ble Cordarone brukt fast daglig for å unngå flimmer. Hvis jeg ikke forstår deg feil da så har dette overforbruket av medisinen ført til thyreotoxicose, eller hva? Dvs lave nivåer av TSH og høye nivåer av tyroksin og trijodtyronin. Høres ikke bra ut. Betyr dette at han har fått en betennelse i skjoldbrukskkjertelen pga for mye Cordarone? Behandlingen på St. Olav ble i julen å kutte ut Cordarone og gi han 3 mnd med Prednisolon. Vil TSH, Ft4 og Ft3 normalisere seg igjen når han kutter ut Cordarone? Han snakket om at han hadde blodprøveresultater fra før mars 2015, DVs før han begynte fast på Cordarone. Skal se om jeg finner dem.

Han har de siste årene flere ganger brukt betablokkere, Sotacor, men synes han blir alt for rolig av disse. Og uten blir han for urolig. Vanskelig balansegang tydeligvis.

Har ikke hørt snakk om pacemaker. Vet ikke så mye om hjerteoperasjon, men kan nevne noe som står i en epikrise fra St. Olav fra 2009: N-STEMI i 2007, deretter ACB-operert med LIMA til LAD og 2 venebypass. Paroxysmal atrieflimmer. Har hypertenjson og urinsyregikt.

Ferritin prøvene var fra 2010, så vet ikke hva de er nå. Jeg skal få han til å ta blodprøver av alle vitaminer og mineraler på St. Olav snarest. Han er forresten ikke veldig gammel enda. Kun 58 år. Infarkt da han var 49/50.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,211

Question Sv: Høyt stoffskifte? Trenger hjelp til min far. Lang sykehistorie

Hej Cossie

Det stemmer at min far har gått på Cordarone. Dette er brukt, frem til mars 2015, som akuttmedisin med tabletter ved små flimmer anfall og intravenøst på sykehus ved innleggelse pga større plager med flimmer. Fra mars 2015 og til ca september 2016 ble Cordarone brukt fast daglig for å unngå flimmer.

Hvis jeg ikke forstår deg feil da så har dette overforbruket av medisinen ført til thyreotoxicose, eller hva? Dvs lave nivåer av TSH og høye nivåer av tyroksin og trijodtyronin. Høres ikke bra ut.
    Ja, det lyder sådan, at først efter at han blev sat i forebyggende behandling med Amiodarone, at thyreotoxicose blev udviklet. Det var jo, trods alt, 1½ år med daglig Cordarone ( Cordarone og Amiodarone er det samme) , og det er alligevel overraskende, at der skulle gå 1½ år før thyreoitoxocose er brudt ud. Det tyder altså, på en slags overdose, over tid...

Betyr dette at han har fått en betennelse i skjoldbrukskkjertelen pga for mye Cordarone?
    Kun hvis han i forvejen havde underliggende, latent autoimmun sygdom i skjoldbruskkirtlen, i hans tilfælde ("hyperthyroid") "helst" Graves. Man kan sagtens have TPO-antistoffer ved Graves, men så må man også have TRAS-antistoffer. Er der ingen TRAS, kan man alligevel have anti-TPO (han har ikke så mange) uden at have Hashimoto's.

Behandlingen på St. Olav ble i julen å kutte ut Cordarone og gi han 3 mnd med Prednisolon. Vil TSH, Ft4 og Ft3 normalisere seg igjen når han kutter ut Cordarone? Han snakket om at han hadde blodprøveresultater fra før mars 2015, Dvs før han begynte fast på Cordarone. Skal se om jeg finner dem.
    Ja, det ville være nyttigt at se, hvordan din fars thyreoidea-status var før han overgik til daglig Cordarone, fordi hvis hans blodprøver viste hormonale afvigelser i thyreoideahormoner, burde det stå i journalen sammen med begrundelsen for ændringen af Cordarone til daglig administration. Det ville også afklare, hvilken form for Cordarone-reaktion - type 1, eller 2 - din far har udviklet. Der eksisterer også en tredje "diagnose": "blandet type af amiodarone-induced thyreotoxicosis, man får hvis lægerne ikke ved, hvorfor patienten overreagerer på behandling.

Man kan læse en del mere i artiklen (fra 2011) Management of Amiodarone-Related Thyroid Problems

Har ikke hørt snakk om pacemaker.
    Nej, men det kan altså gå hen og blive et vigtigt spørgsmål i relation til evt. beslutning om behandling af din fars Cordarone-induceret thyreotoxicose med antithyroid-lægemidler (som carbimazole, methimazole eller propylthiouracil), fordi DETTE bør du og din far grundigt gennemtænke FØRST. Hvis din far i forvejen ikke havde Graves eller "varme" knuder, ja, så vil behandling med anti-thyroide lægemidler give ham lavt stofskifte senere. Det kræver, at du og din far tager en grundig samtale med hinanden, for at finde ud af om din far er indstillet på at risikere lavt stofskifte, oven i alt det, han i forvejen slås med? Eller om anden løsning ville være at foretrække?

Derfor er det vigtigt at tænke på alternativer som enten en pacemaker eller en implanterbar defibrillator (cardioverter-defibrillator, [ICD] også kaldt for en "intern hjertestarter").

Man kan forholdsvis let finde oplysninger om pacemakere, men informationer om defibrillatorer er noget sværere at finde. Hvis du scroller lidt ned til afsnittet "Implanterbar defibrillator" i en dansk artikel Hjertedefibrillator, implanterbar på Sundhed.dk (offentlig hjemmeside), vil du sikkert finde flere søgeord for evt. at lede efter tilsvarende info i Norge.

Her er også en læseværdig artikel på engelsk, man kan lære meget af: Overview of Pacemakers and Implantable Cardioverter Defibrillators (ICDs).

Han er forresten ikke veldig gammel enda. Kun 58 år. Infarkt da han var 49/50.
    At din far kun 49 år, da han blev syg, ja, DET vækker en eftertanke. Man kan overveje, om din fars sygdom oprandt så tidligt i hans liv, ikke tilfældigvis er udtryk for en genetisk mutation, enten nedarvet eller senere udviklet, og først aktiveret da han var sidst i 40-erne?

I artiklen Gene mutations in cardiac arrhythmias findes flere informationer, ikke mindst i referencerne til artiklen. Ellers er der en hel del at finde på denne url.

Håber virkelig, at i begge, du og din far, vil lykkes med at skubbe til denne sag, så din far kommer tættere på en mere effektiv løsning. Det bedste råd, jeg kan give er, aldrig, aldrig, aldrig nogensinde godtage noget som helst, uden først selv at læse/lære om det. Og er der den mindste chance/råd til second opinion, tag den!

Lykke til!
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    41
    Meldinger
    26

Standard Sv: Høyt stoffskifte? Trenger hjelp til min far. Lang sykehistorie

Denne saken har ligget død en stund grunnet sykdom hos meg, men skal nå forsøke å ta tak i den igjen. Har et par spørsmål ang min fars Cordarone/Amiodarone utløste hypertyreose.

Fikk endelig en utskrift av min fars Thyreoideascintigrafi m/opptaksmåling den 28.12.16. St. Olavs Hospital skriver; Det sees på pertechnetatscintigrafi intet opptak i gl. thyreoidea. Og det sees på MIBI-scintigrafi knapt påviselig opptak i gl. thyreoidea. Vurderers som type 2 AIT. Konklusjon; Amiodarone-indusert thyreotoksikose type 2. Supplerende; Relativt uttalt hypertyreose med fT4 på 77, varm og takykard.

Forstår det slik at St. Olavs har konkludert med thyreotoksikose type 2 pga bruk av Cordarone over lang tid. Fritt T4 var ca 70-80, fT3 12, TSH<0,01 og lav blodprosent og lav hvite blodceller rundt nyttår. Er satt på 3 mnd med Prednisolon, og Cordarone brukes ikke etter nyttår.

Hatt mye plager med hjerteflimmer etter jul. Gikk lengre og lengre tid mellom hvert anfall. Begynte på Betablokkere igjen. Like etter fikk han hjerteflimmer igjen, denne gang ikke så hardt som tidligere i januar, men langvarig. Gikk nylig 2-3 uker med litt hjerteflimmer. Tror han er bedre nå.

Høres dette ut som riktig behandling for han? Kun bruk av Prednisolon og betablokkere? Og er det riktig å ikke bruke Cordarone ved anfall, selv om han tidligere er forgiftet av dette? St. Olav har kun hatt fokus på å følge utvikling på fT4. Den har gradvis gått nedover fra 80 til 60 til 48 og nå forrige uke på 28. Begynner å nærme seg normalt. Men formen er ikke så bra, og plages med flimmer fortsatt. Usikker på hva hans TSH ligger på nå.

Jeg lurer på. Når de målte hans skjoldbruskkjertel ved nyttår så fungerte den ikke, dvs null opptak. Burde ikke da fT4 være 0 også, eller var den høy pga bruk av Cordarone? Og hva skjer med kjertelen når Cordarone kommer ut av kroppen etter bruk av Prednisolon? Betyr deres måling at kjertelen vil begynne å fungere igjen, eller er den permanent defekt og bør opereres bort? Hvis den ikke lengre fungerer så vil vel fT4 fortsette å synke under normal, dvs mot lavt stoffskifte, eller hva? Og da trenger han vel Levaxin for det??? Og hvordan vil TSH og fT3 utvikle seg fremover når fT4 synker?

Mye jeg lurer på her, håper noen kan svare på noe av dette.

Det stemmer at han er arvelig belastet ang hjerteproblemer. Var nok derfor han fikk så tidlig infarkt. Hans far døde av hjerteinfarkt da han var 52. Min far har Hyperkolesterolemi, dvs arvelig høyt kolesterol. Det samme har jeg, men ikke fått påvist genfeil.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,211

Thumbs up Sv: Høyt stoffskifte? Trenger hjelp til min far. Lang sykehistorie

SÅ GODT at du kom tilbage, Cossie

Jeg vil læse noget mere om efterdønninger af Cordarone, og jeg har også en masse af notater at gennemgå om dette emne.

Vi snakkes så snart jeg har mere nyt til dig.

Lignende tråder

1. Hjelp! Et høyt stoffskifte behandles med Levaxin?
    Av Hello i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 07-05-13, 16:45
  2. Har en lang sykehistorie som har resultert i ME-diagnose
    Av eline i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 7
    Siste melding: 09-09-12, 20:26
  3. Svar: 2
    Siste melding: 07-04-12, 11:41
  4. Operert for knutestruma. Lang sykehistorie.
    Av rosa i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 16
    Siste melding: 04-04-12, 18:03
  5. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 25-03-12, 00:14

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn