Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Uregistrerte Gjest

Standard Noen som kan hjelpe?

Hei
    Jeg er en jente på 32år som har blitt behandlet for lavt stoffskifte med Levaxin i ca 9år. Har egentlig aldri merket noen forskjell om jeg har gått på medisener eller ikke noen gang. Har ikke hatt noen store plager som mange av dere andre her har. Men har siden ungdomstiden slitt med å være uopplagt og vært mye deprimert. Men nå i det senere tid har jeg følt meg mye dårligere og sliter veldig med psyken. De siste ukene har jeg hatt en uforklarlig prikking i armene bryst og bein. Får veldig angst og har store problemer med å sovne på kvelden pga dette Blir kjemperedd for at det er noe alvorlig galt med meg. Får ikke noe hjelp av fastlege som sier alt er bra og vil henvise meg til psykolog. Har lest veldig mye her inne og på andre steder om lavt stoffskifte, feilmedisinering og alternative medisiner. Jeg vil derfor legge ut mine siste blodprøvesvar for å se om det er noen som har noen innspill: Tar 150mikrogram Levaxin daglig

Hb-HbA1c 5.4 [4.3-6.1]
    B-Leukocytter 8.8 [3.5-11.0]
    Diff.telling er ikke mulig på maskin pga ødelagte celler. Mistanke om gammel prøve/feil oppbevaring. Hvis diff er ønskelig, må ny prøve
    ankomme laboratoriet samme dag.

B-Erytrocytter 4.53 [3.70-5.00]
    B-Hemoglobin 13.3 [11.5-15.0]
    B-EVF 0.42 [0.35-0.46]
    Analysert dagen etter prøvetaking. Resultatet vil være 2-8% for
    høyt.

B-Trombocytter 305 [150-450]
    B-Nøytrofile Se kommentar [1.90-8.00]
    Se kommentar

B-Lymfocytter Se kommentar [1.00-5.00]
    Se kommentar

B-Monocytter Se kommentar [0.20-1.00]
    Se kommentar

B-Eosinofile Se kommentar [0.00-0.70]
    Se kommentar

B-Basofile Se kommentar [0.00-0.20]
    Se kommentar

P-ASAT 21 [15-35]
    P-ALAT 17 [<45]
    P-Alkalisk fosfatase 92 [35-105]
    P-GT 11 [<45]
    P-Kreatinin 78 [45-90]
    P-Glukose 5.5 [4.0-6.3]
    P-Kobalamin (Vit.B12) 431 [140-650]
    P-Albumin 49 [36-48]
    P-25-OH-Vitamin D, total 50
    Resultatet er målt verdi av P-25-OH-vitamin D3. Godt vitamin D-nivå,
    kan være gunstig at nivået ligger over 75nmol/l.

P-25-OH-Vitamin D2 <10
    P-25-OH-Vitamin D3 50
    P-Fritt T4 13.0 [9.0-19.0]
    P-TSH 2.40 [0.50-3.60]
    P-Fritt T3 3.1 [3.5-6.5]
    P-TPO antistoff 189 [<6]
    Pt-GFR estimert >60 [>60]

På forhånd takk for alle innspill

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Noen som kan hjelpe?

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Hei
    Jeg er en jente på 32år som har blitt behandlet for lavt stoffskifte med Levaxin i ca 9år. Har egentlig aldri merket noen forskjell om jeg har gått på medisener eller ikke noen gang. Har ikke hatt noen store plager som mange av dere andre her har. Men har siden ungdomstiden slitt med å være uopplagt og vært mye deprimert. (...) eg vil derfor legge ut mine siste blodprøvesvar for å se om det er noen som har noen innspill: Tar 150mikrogram Levaxin daglig

Hej

Dit P-25-OH-Vitamin D3 på 50 - er for lav. Sørg for at D3 kommer op på (helst) 100 eller mere. Kombination af lavt stofskifte og for lidt D3 kan give flere psykiske symptomer, hvor falsk bipolar og depression, er nok de hyppigste.

Desuden dit P-Albumin 49 [36-48] er over øverste ref.området og det betyder, at du kan have tendens til at nyrerne udskiller for meget protein med urin = tab af protein. Be' lægen om fuld udredning for evt. afvigelser i din nyre-funktionen, som (hvis bekræftes) kan hæmme transporten af T-hormon (fra restproduktionen i skjoldbruskkirtlen og fra Levaxin-tabletten) til kroppens celler, hvor omdannelsen til T3 sker.

P-Fritt T4 13.0 [9.0-19.0]
    P-TSH 2.40 [0.50-3.60]
    P-Fritt T3 3.1 [3.5-6.5]
    P-TPO antistoff 189 [<6]
    Selv om FT4 og FT3 ligger "pænt" i midten af ref.området, er det alligevel ikke imponerende tal, og dit TSH på 2,40 viser at du er underdoseret med Levaxin. Behandlingsmålet i behandling med Levaxin er at den skal doseres således, at TSH holdes nede på 0,5 eller maks. 1,5. Hjælper det ikke, bør man øge dosering af Levaxin, så TSH bliver og opretholdes på mellem 0,2 - 1. Læs mere herunder:

Behandling av hypotyreose av Egil Haug, Tidsskrift for Den norske legeforening: Nr. 9, 10. april 2002, Tidsskr Nor Legeforen, 2002; 122:935-7
    Dr. Haug skriver bl.a.: Behandlingsmålet er et TSH-nivå0,5 – 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 – 1,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat.

Selv om du behandles med 150 mcg/dag, "siger" dit TSH (på 2,4) at din Levaxin-dose er for lav. Du bliver nødt til at tale med din læge, og forlange, at blive behandlet som dr. Haug beskriver. Hans artikel er pensum-læsestoffet i uddannelsen af læger, så det burde være ganske realistisk at forvente, at behandlingsmålet bliver overholdt, også af din læge.

Dr. Haugs artikel er en "bibel" indenfor endokrinologi i Norge, og hvis din læge alligevel ikke kender den, ja, så er det altså ikke dit problem, men lægens. Nogle patienter opnår "behandlingsmålet" allerede ved 75 mcg/dag, mens andre skal op på over 200 mcg/dag, og hvis patienten er "resistent" over for thyreoideahormoner, ja, så er over 500 mcg/dag også set før. Du bliver nødt til at insistere på, at din behandling doseres adækvat til det norske behandlingsmål, beskrevet af dr. Haug.

Men nå i det senere tid har jeg følt meg mye dårligere og sliter veldig med psyken.
    Selv om du havde stabil effekt af behandlingen gennem 9 år, ændrer tingene sig med alderen alligevel, og således kan det godt ske, at andre af dine hormoner ikke længere yder samme backup som før, og du kan derfor have brug for årstidsbestemt dosering af Levaxin: større om vinteren og lavere til foråret igen.

For mere detaljeret forklaring, venligst læs tråden Er der sammenhæng mellem medicindose og årstider?

De siste ukene har jeg hatt en uforklarlig prikking i armene bryst og bein.
    Ja, du skal vide, at temmelig mange patienter i langvarig behandling med Levaxin, efterhånden udvikler en tilstand som hedder spinocerebellar ataxi udviklet pga. langvarig thyreoideahormon-mangel, og som kan være årsag til mange forskellige symptomer, der dog ikke er ens for alle patienter. "Prikking" hører til gruppen af symptomer udspringende fra en tilstand kaldt paræstesier. Du kan læse mere om det i emnet Ataxi, men klik ikke på links i indlægget nr. 4, da de alle er "døde", kan jeg se.

Der er ikke andet at gøre ved det, end at forfølge dr. Haugs behandlingsmål og give tid. "Prikking" er nemlig ikke den eneste symptom på spinocerebellar ataxi og hvis hormonmangel fortsætter, vil andre ataxi-symptomer efterhånden støde til.

Får veldig angst og har store problemer med å sovne på kvelden pga dette Blir kjemperedd for at det er noe alvorlig galt med meg. Får ikke noe hjelp av fastlege som sier alt er bra og vil henvise meg til psykolog. Har lest veldig mye her inne og på andre steder om lavt stoffskifte, feilmedisinering og alternative medisiner.
    Der ER noget alvorligt galt med dig, men IKKE livsfarligt. Selv om et ødelagt liv dør man ikke af, kan psyken tage skade af alle disse lidelser forårsaget af ikke adækvat behandling, og det er, hvad der sker for dig nu. Desværre er der ikke andet at gøre end at forbedre din behandling via din læge, eller en anden læge.

Du selv kan hjælpe bedringen med på vejen, ved at gå over til et 100% anti-inflammatorisk kosthold, og begynde at interessere dig også for mineralerne, som jern, selen, jod, zink. Er du i underskud af bare et af dem, eller alle er tilstede i din krop i forkerte mængder i forhold til hinanden, vil alene dette forværre lavt stofskifte, og kræve større behandlingsdose af Levaxin.

Be' lægen om blodprøver for jern og ferritin, selen, zink og A-vitamin, samt en døgnurin-prøve af jod. Den sidste hedder Jod i urin og kan sendes til Rikshospitalet for analyse, hvis der ikke er laboratorier som udfører denne analyse, tæt på hvor du bor. Bare vær opmærksom på, at når du har TPO-antistoffer (Hashimoto's) bør du ikke starte tilskud af jod før du forinden har opbygget et depot af selen gennem mindst 3-4 uger.

Jeg håber, at du nu har fået lidt at arbejde med, og en ting er sikker: uanset hvor dårligt du har det nu, er der ingen grund til at ligge søvnløst om natten. Det du nu lider af er lavt stofskifte på grund af underdose. Ikke andet. Og hvis det bedste din læge kan tilbyde dig, er en henvisning til psykiater eller psykolog, så må du lede efter en anden læge, der tager sin lægegerning alvorligt. En læge, der tørrer sine patienter af med psykiater-henvisninger, er ikke en god læge.

God bedring og lykke til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Uregistrerte Gjest

Standard Sv: Noen som kan hjelpe?

Takk for opplysende svar. Har du noe tips til hvem jeg kan kontakte for å få hjelp.? Lynx medesinske senter har inntakstopp , hva med balderklinikken eller andre som er godt opplyst har peiling.

Lignende tråder

1. hei kan noen hjelpe?
    Av ziriuz i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 19-07-12, 19:29
  2. Noen som kan hjelpe?
    Av maritamor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 6
    Siste melding: 18-02-12, 01:04
  3. Ny her. Kan noen hjelpe?
    Av Micri i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5