Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Sep 2016
    Sted
    Danmark Jylland
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Exclamation Fra Erfa Thyroid til jod

Edit/Admin, d. 10. februar 2017:

Her er en beretning, livsvigtig for alle, der lider af "uforklarligt" lavt stofskifte!

Helen kom til forummet som gæst, i begyndelsen af september sidste år (2016). På dette tidspunkt, og ca. 5 år efter at hun blev syg, var Helen nydiagnosticeret og ventede på levering af Erfa Thyroid fra et tysk apotek, bestilt på recept, hendes læge har udskrevet til hende. I mellemtiden brugte Helen håndkøbspræparatet ThyroGold fra USA (beskrevet i dette indlæg fra 2013).

Helens historie - diagnosen lavt stofskifte "kun" efter fem års sygdom og allerede så hurtigt efter, en recept på Erfa Thyroid (svarende til Thyreoid i Danmark, eller Armour Thyroid i USA) - burde afgjort være en solskinshistorie, men det blev det langt fra. Helen reagerede "forkert" på behandlingen, også efter at hun omsider modtog sin Erfa Thyroid fra det tyske apotek. Der fulgte nogle måneders indlæg fra Helen med beskrivelser af symptomer, som ellers ikke burde opstå under behandlingen med Erfa Thyroid, og mens tiden gik, Helens krop blev ved med at reagere mod behandlingen, med en række symptomer på overdose, som i betragtning af Helens ellers lav-normal medicindose - var fuldstændig uforklarlige.

Efterhånden var Helens tråd blevet temmelig kompliceret, endda til tider så modløs, at den var ikke længere egnet som kilde til håb og læring for de mange´forummets gæster, hvoraf de fleste er nybegyndere, så for ikke at risikere, at Helens tråd blev til en anti-reklame for "naturlig thyroid", har vi flyttet den offline, hvor Helen heldigvis fortsatte med at skrive sammen med nogle af forummets kloge veteraner. Helen fortsatte med at rapportere udsving i trivslen og uforklarlige on and off hyper-symptomer af behandlingen med Erfa Thyroid.

Ordet "jod" blev nævnt af Sylvia for første gang d. 27. september sidste år, og selv om Helen ellers ikke umiddelbart responderede på det i sin tråd, fortalte hun en måned efter at hun allerede ca. to uger forinden startede med at bruge Lugol's jod-opløsning transdermalt (på huden) og d. 30. november skrev Helen igen om jod:

"Jeg havde jo også en tydelig effekt af jod - blev klart hyper, de første par gange jeg tog det, og måtte nedjustere. Det skulle ikke være usædvanligt, men jeg funderer lidt over om jodmangel, mon kan være en årsag til mit lave stofskifte. Jeg har jo ikke rigtig fundet årsagen, da jeg ikke har antistoffer eller andet, som fremstår som en klar årsag."

Den 1. december svarede smgj:

"Uten antistoffer er det vanskelig å vite hvordan din kjertelfunksjonalitet er. Om du mistenker jodmangel så er det et reelt problem mange steder i Danmark. Og jeg vil vel si at det ville være klokere å adressere en jodmangel med jod, ikke stoffskiftemedisin".

smgj foreslog Helen at læse dr. Brownsteins bog Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It. Det viste sig (dagen efter) at Helen allerede har købt den, så selv om hun fortsatte behandling med Erfa Thyroid, jod-vinklen kom i fokus fra sidelinjen, fulgt op på af Sylvia d. 5. december 2016, hvorefter Helens tråd har ligget stille, indtil for to dage siden, d. 8. februar 2017.

I betragtning af den senere udvikling, kan man sagtens sige, at Sylvia, smgj og Helen, i fællesskab forandrede Helens hidtidige nederlag til et velberettiget håb om reel bedring, med tilskud af jod i hovedrollen.

Vi har derfor bedt om, og fået lov til at anvende kopien af Helens indlæg af d. 8. februar i år til start af en ny tråd, her i underforummet Lavt stoffskifte og jod, fordi nu ser det ud til, at Helens mangeårigt lavt stofskifte sandsynligvis er opstået på grund af latent "symptomfri" jodmangel, og ligeledes ser det ud til, at Helen kunne trappe ud af medicinsk behandling, som en direkte følge af jod-tilskuddet.

Dette er så vigtig en vinkel i behandlingen af lavt stofskifte, at emnet afgjort fortjener sin egen tråd, lige som andre syge af "uforklarligt" lavt stofskifte, fortjener at høre om Helens erfaringer.

Læs Helens beretning herunder. Edit/Admin slut.

Hej med jer,

Min tråd er jo “offline” og det er helt fint med mig. Men vil altså alligevel lige give en lille update, hvis nogen skulle være interesserede. Interessant er det i hvert fald, synes jeg. Jeg er kommet på lidt af en jod-rejse.

For at sige det kort, så har jod ændret næsten alt. Jeg har fået det bedre på så mange områder. Ikke mindst har jeg energi til at være i gang stort set hele dagen uden problemer, hvilket ikke har været muligt i årevis. Og det er endda uden at det straffes dagen efter. Det er lige før jeg vil sige, at jeg er på 100% energi - i hvert fald de fleste dage. I januar klarede jeg at flytte uden problemer og jeg laver glad planer for aktiviteter hele dagen uden de store betænkeligheder.

Nedtrapning af Erfa: Jeg trappede ud af Erfa henover december fra omkring 130 mg til 0 på cirka en måned. Det viste sig jo i slutningen af november, at jeg var overdoseret (FT3: 11.6 (3.9-6.8) og FT4: 26.9 (12-21)). Jeg var også begyndt at tage lidt jod og besluttede mig for at fortsætte med det og så gå ned i Erfa, hver gang jeg fik høj hvilepuls - det lod til at være det mest klare tegn på overdoseringen for mit vedkommende. Det passede med, at jeg trappede 30 mg ned cirka hver 10.-14. dag og det gik fint. Det var min intention at blive på Erfa, hvis pulsen stabiliserede sig, men da jeg var på 30 mg tænkte jeg, at så kunne jeg ligeså godt se, hvad der skete helt uden. Jeg har ikke været på Erfa siden 1. januar.

Fra cirka 15. december trappede jeg op fra cirka 20 mg jod til omkring 40 mg. Har haft enkelte korte pauser siden, men ellers ligget stabilt deromkring.

Op- og nedture: I juledagene begyndte jeg at få det bedre, end jeg havde haft det i flere år. Fantastisk! Jeg var afslappet indeni, glad, energisk, dansede rundt og sang. Følte mig også en smule varmere. Efter 3-4 dage hvor jeg bare fik det bedre og bedre, blev jeg pludselig mega træt og følelsesladet. Græd og havde det træls i kroppen, sov bare og blev væskeophobet. Jeg fik også nyresmerter og holdt tre dages jod-pause, hvorefter jeg langsomt trappede op igen.

Der har været et par af den slags “helingskriser” - hvor jeg har haft det utrolig godt og umiddelbart efter bliver meget træt. Det er nu efterhånden en måned siden, at jeg for alvor havde sådan en tur og har haft det stabilt godt med god energi og symptomer, der retter sig langsomt. Grundlæggende har jeg en følelse af at være OK og af at tingene heler.

Positive (og neutrale) forandringer
    • Detoxsymptomer som bumser, svedlugt, hovedpine, træthed.
    • Meget mere energi. Selv når jeg er træt, så er det mere søvnig-behageligt-træt og ikke sådan jeg-kan-ikke-slæbe-mig-nogensteder-hen. Jeg er ligesom fysisk frisk, selv når jeg er søvnig-træt.
    • Mere psykisk ro.
    • Generelt fysisk velbehag - har det godt i min krop det meste af tiden.
    • Jeg har LYST til ting - hvilket sikkert hænger sammen med energien.
    • Jeg fik en opblusning af tics ved øjnene, som jeg tidligere har døjet meget med i min stress-periode, men de forsvandt efter et par uger.
    • Jeg sover godt - i starten på jod havde jeg dog et par uger med let og urolig søvn.
    • Pulsen har været helt normal siden den 13. januar.
    • Mit hår er mega blødt (måske fordi jeg er blevet vant til strå-hår) og min hud er også blødere
    • Kan høre musik igen uden at det føles som larm! Dét har jeg savnet
    • Min cyklus er stort set tilbage på sporet.
    • Er måske lidt varmere - for det meste. Ikke VARM, men heller ikke ulideligt kold.
    • Hårtab er stort set væk
    • Jeg har taget nogle kilo på, hvilket helt tydeligt har en sammenhæng med jodet. Har tidligere læst en del af en endokrinolog, der hedder Diana Schwarzbein, som taler for, at en vægtstigning kan være en del af en naturlig heling af stofskiftet. Så jeg tager det cool med det. Ikke mindst fordi jeg jo samtidig kan se, at det der foregår, er godt.

Uændret
    • Jeg er stadig kølig, men for det meste er det ikke helt ind til benet - og ofte tænker jeg ikke over det.
    • Kolde fingre og tæer meget af tiden
    • Er stadig gul i huden (betakaroten)
    • Ofte ret væskeophobet
    • Stadig lidt cyklus-issues - men det lader til at blive bedre for hver cyklus. Der har selvfølgelig ikke været så mange endnu, da jeg kun har været igang siden december.
    • Et par andre små-symptomer, som generelt synes at være på retur

Jeg har læst Brownsteins “Iodine” + “Overcoming hypothyroid” og Lynne Farrows “Iodine crisis” - især sidstnævnte vil jeg virkelig anbefale. Men de er alle gode - så tak for anbefaling smgj

Jeg ved ikke, om jeg kommer helt tilbage til normal - men jeg håber det! Og lige nu tror jeg på det. Men jeg gemmer selvfølgelig Erfaen - og hvis jeg stadig har stofskiftesymptomer om 6-12 måneder, så vil jeg nok begynde at overveje at gå på NDT igen. Men lige nu vil jeg se, hvor det her jod bringer mig hen.

Jeg har ikke noget problem med NDT - ved ikke om det har virket sådan, fordi jeg var urolig over ikke at have det godt. Men jeg har altså hele tiden haft positive forventninger til Erfa. Jeg havde det bare ikke godt og det viste sig jo som sagt også, at jeg var overdoseret. Det er også sandsynligt, at jodmangel kan have været en årsag til, at jeg ikke har kunnet ‘tage imod’ Erfaen. What do I know.

Jod-test i december: Jeg fik i øvrigt taget en jod-test (inkl brom, arsen m.fl) i december. Jeg var på 21 mg jod 15. december. Jeg fik svar en uges tid senere. Test-stedet kunne ikke sige ret meget om jod-resultatet - andet end, at det var højt, nemlig 9817 ug/g. Deres referenceramme var så også 100-380, som må være udfra, at man tager de anbefalede 150 mcg. Var ikke helt sikker på, hvad jeg skulle udlede af det, men viste sig jo så ikke at være så vigtigt egentlig, set i lyset af de meget positive virkninger, jeg har haft.

Hvad jeg bed mere mærke i, var, at jeg udskilte brom (5029) en lille smule over referencerammen (700-4800) og arsen (45, hvor den skal være under 42) også. Jeg gætter på, at jeg udskilte en del af det, netop fordi jeg tog en del jod - som jo efter sigende udrenser disse andre halogener som brom, fluor og klor. Det var bl.a. også på baggrund af det, at jeg valgte at fortsætte på jod, dengang i december.

Det var vist det.
    /H
    Sist endret av Admin; 10-02-17 kl 18:13
    Ubehandlet lavt stofskifte (uden antistoffer) fra 2010. Erfa siden 2016. I ventetiden på Erfa (2016) + Fra Erfa Thyroid til jod (og tilbage til Erfa) (2017)

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Sv: I ventetiden på Erfa

Hej Helen

Hvor er det fantastisk læsning

Jeg er nu på 62 mg jod, og undervejs har jeg haft det præcis, som du skriver. En svedlugt, som jeg ikke selv kunne holde ud, bumser, 3 kilo på maven, trææææthed og meget mere.

Det går stadig op og ned, men det er mange år siden, jeg har haft det så godt i kroppen og lyst til at sætte nye ting i gang.

Det, at du har så meget jod i din prøve, kan betyde, at der var meget brom, der skulle ud. Det skriver både Brownstein og Farrow om. Den eneste test, der virkelig duer, er døgn-jod-urin testen, og det er nok ikke den, du har gået hos din læge - tænker jeg ;-)

Det kan være, at du får varmen på 40 mg, men det kan også være, at du skal længere op. Mit mål er 100 mg, og at jeg på den dosis kan skræmme både Herpes og Epstein-Barr virussen ud af min krop eller helt i dvale.

Sylvia

Medlem siden
    Sep 2016
    Sted
    Danmark Jylland
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Tak Sylvia! - og tak også for dine jod-tråde. Dem havde jeg meget glæde af, især i starten, hvor jeg læste dem flere gange

Stort sammenfald i reaktioner hos os Jeg glemte faktisk også at skrive, at jeg har fået mere mundvand! Mener, at du også skrev noget med "glasskår" i spytkirtler i en tråd? Det prøvede jeg også lige inden, at jeg så begyndte at få mere mundvand + en følelse af mere fugtige øjne. Jeg havde egentlig ikke været generet af en følelse af 'for lidt mundvand' - men det er heller ikke ringere at have mere. Og der er vist noget med en jod-spyt-sammenhæng.

Det kan sagtens være, at du har ret i, at der var meget jod, fordi at der skulle meget brom ud. Jeg fik den der test fra ZRT ("dry-urine"), som du nævnte tidligere - og nej, der er nok ikke noget der slår loading-testen, men jeg var under alle omstændigheder glad for at se, at der var en del brom, fordi det gav mig mod til at fortsætte.

Jeg regner med at blive på ca 40 mg, så længe der sker gode ting. Hvis bedringen stagnerer, så må jeg se, om jeg vil prøve at gå højere op.

Spændende, hvad din jod-øgning bringer med sig! Forhåbentlig en masse godt. Jeg følger i hvert fald med i din tråd
    Ubehandlet lavt stofskifte (uden antistoffer) fra 2010. Erfa siden 2016. I ventetiden på Erfa (2016) + Fra Erfa Thyroid til jod (og tilbage til Erfa) (2017)

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Question Sv: I ventetiden på Erfa

Sitat Opprinnelig skrevet av Helen Vis post
    Hej med jer,

Min tråd er jo “offline” og det er helt fint med mig. Men vil altså alligevel lige give en lille update, hvis nogen skulle være interesserede. Interessant er det i hvert fald, synes jeg. Jeg er kommet på lidt af en jod-rejse.
    Aller tiders! Ikke blot jod, men mindst lige så meget du selv! Du trodsede den offentlige jod-fobi og gik all in i forsøget. Og nu oplever du en belønning, adækvat til graden af dit mod på at lade jod komme an på en prøve. Tillykke!

Dit jod-indlæg er temmelig værdifuldt for almen oplysning, så jeg vil gerne høre, om du vil give din tilladelse til, at jeg "klipper-og-klistrer" jod-sporet fra din tråd, og kopierer dit næstsidste indlæg - til begyndelsen på en selvstændig tråd ude på åbent forum, i jod-kategorien? Det kan redde mange liv, kan jeg love for, så jeg håber, at du vil sige ja.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Sep 2016
    Sted
    Danmark Jylland
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Tak for det, Admin!

Det er helt i orden. Du klipper-og-klistrer bare løs

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Question Sv: Fra Erfa Thyroid til jod

Hej Helen. I lige måde.

Det blev ikke så meget klippe/klistre, men i stedet nøjedes jeg at skrive en indledning/resumè editeret ind i dit indlæg fra i forgårs. Kan du godkende det, som start på en ny Helen/jod-tråd?

Medlem siden
    Sep 2016
    Sted
    Danmark Jylland
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Standard Sv: Fra Erfa Thyroid til jod

Det er rigtig fint, Admin - godt overblik. Det er bestemt godkendt

Medlem siden
    Sep 2016
    Sted
    Danmark Jylland
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Hej med jer,

Jeg vil lige komme med en update på min jod-rejse. Desværre blev den ikke helt så eventyrlig, som jeg troede, den ville, da jeg skrev den 8. februar.

Jeg var ellers meget bevidst om, at jeg ikke skulle være for hurtig til at berette om min succes, for at være sikker på, at det i virkeligheden ikke skyldtes Erfa fremfor jod. Men det er der noget, der tyder på, at jeg var alligevel.

Jeg trappede (som der står i de tidligere indlæg) ud af Erfa fra starten af december og var helt Erfa-fri fra 1. januar. Så da jeg stadig havde det godt fem uger senere, tænkte jeg, at Erfa’en måtte være ude af systemet og at mine fremskridt måtte skyldes jod. Og faktisk havde jeg det godt indtil slutningen af februar, med undtagelse af enkelte dage - det vil sige to hele måneder uden Erfa - men så crashede jeg så også. Jeg lå i min seng virkelig meget de følgende tre uger. Æv, mand.

Pludselig blev kontrasten også meget tydelig; altså mellem at have det godt og have lavt stofskifte. Måske fordi jeg lidt havde glemt, hvordan det er at have det godt. Så da energien forsvandt igen, var det næsten ikke til at bære.

Efter tre ugers crash kunne jeg konkludere, at det ikke gik den rigtige vej og måtte også sande, at det alligevel ikke var jod alene, der gjorde det for mig. Men det kan selvfølgelig godt være, at jod har hjulpet på, at jeg kunne optage Erfa’en. Min puls reagerede i hvert fald tit kort tid efter, at jeg havde taget jod. Det kan også være, at jeg simpelthen havde øget dosen for hurtigt i efteråret og derfor gået direkte fra lavt til højt stofskifte. Det er lidt svært at sige. Måske var det en blanding. Grundlæggende har jeg nu stadig ret stor tiltro til jod - ikke mindst på baggrund af alt, hvad jeg har læst efterhånden - og jeg tager stadig jod; pt. 15 mg dagligt. Og jeg synes også, at læger i langt højere grad bør prøve at give stofskiftepatienter jod før medicin.

Nå, men jeg startede altså på Erfa igen 20. marts (og droppede planen om at give jod et helt halvt år). Denne gang øgede jeg lidt langsommere end jeg gjorde i mit første forsøg i efteråret og det lader til, at jeg indtil videre har ramt mit max omkring 120 mg. Det er gået meget mere smooth denne gang, end det gjorde i efteråret, hvor jeg ligesom ikke rigtig mærkede nogen positiv effekt og konstant havde høj puls - der var jeg også helt oppe på 165 mg. Effekten er kommet lige så stille denne gang - og der er ingen puls-problemer. Den seneste uge er energien begyndt at komme tilbage for alvor.

Så jeg ved ikke Admin, måske trådens titel og intro bør ændres igen eller måske skal den helt fjernes? Det styrer du, i fht. hvad du synes, er bedst. Jeg beklager virkelig de komplicerede forløb, jeg har haft, som nok ikke gavner forummet det helt store. Det havde været fedt at bidrage med en solstråle-historie - og selvfølgelig havde det ikke mindst været fedt, hvis jod-projektet var lykkedes. Men nu lader det i det mindste til, at det lykkes med at få livet tilbage - og det er jo nok i bund og grund det vigtigste. Men jeg beklager i hvert fald besværet!

Mange hilsner til jer alle,
    /H

PS: Lidt tanker om det hele; sygdoms-accept, konsekvenser og læger
    Jeg er rigtig lettet over, at have mærket, at jeg kan få det godt igen. Sådan som jeg havde det i januar og februar var fantastisk. Det har nok også gjort, at jeg har været lidt mere rolig her anden gang, fordi jeg vidste mere om, hvad jeg kunne forvente.

Det har været en utrolig svær proces for mig at nå til at acceptere, at jeg har en sygdom, der kræver medicin. Jeg har vidst siden 2012/13-stykker, at jeg har lavt stofskifte, men jeg troede i meget lang tid, at det ville være muligt for mig, at helbrede det naturligt. “Jeg kan da ikke være syg - jeg har jo altid været rask” - og ja, sådan er det jo; man er rask, indtil man bliver syg. Og det er sikkert ikke unikt for mig, at have de tanker. Men jeg insisterede nok lidt for længe på, at jeg kunne helbrede det naturligt.

Det hele startede for mig i 2010 med en voldsom følelsesmæssig oplevelse og det gjorde måske også, at det var svært at skelne det ene fra det andet; når man er i følelsesmæssig krise, er det jo ikke usædvanligt at mærke det på sin krop også. I et par år tolkede jeg mine fysiske symptomer som stress og krise. Da jeg endelig fik sporet mig ind på, at der var noget fysisk galt, troede jeg, at jeg kunne fixe det med at blive stress-fri, røgfri, veganer og tage en uddannelse (fjernstudie pga energien selvfølgelig). Jeg gjorde alle de ting - og ingen af disse fortryder jeg overhovedet! Men jeg fortryder dog lidt, at jeg ventede så længe, som jeg gjorde, med at acceptere sygdommen og starte på medicin.

Jeg ved, at jeg ikke har mistet nær så mange år, som flere herinde har. Men de seneste fem-seks år, har virkelig sat sine spor; fysisk, psykisk og socialt. Når jeg nu får min energi helt tilbage, skal jeg langsomt til at bygge alle disse ting op igen. Forhåbentlig kommer det til at gå godt.

Udover min egen stædighed i forhold til at ville helbrede sygdommen naturligt, så har lægerne nu også gjort sit til, at det ikke er gået hurtigt nok. Det kan jeg jo se, at jeg heller ikke er ene om. Det er nemlig ikke fordi, jeg ikke har været ved lægen i løbet af de seneste fem år - det har jeg været flere gange. Og jeg har endda flere gange sagt: “Den er gal med mit stofskifte!” Og hver gang er TSH (det eneste de vil tage) kommet tilbage omkring 2.5 og “det er jo fint”. Heldigvis fandt jeg en privatlæge, som er mere åbensindet og som tilmed tilbyder NDT. Men altså.. Det er jo grotesk, at det er sådan…

Min tillid til læger er efterhånden ikke-eksisterende. De læger jeg har haft har været søde og rare og velmenende. Men de tror godt nok for meget på deres eget p*s. Det er helt utroligt, at man ikke har tillid til, at vi som patienter kan mærke, når der er noget galt i vores krop.

Jeg har følt mig.. Jeg ved ikke, hvad jeg skal kalde det.. Umyndiggjort? Og mistroet og misforstået.
    Det er virkelig et ensomt sted at være syg på den her måde; læger, venner og familie har jeg oplevet sige; “måske er det noget med din indstilling” - pludselig føler man sig ikke set eller kendt, selv af de mennesker, der er tættest på een. Pyha. Sådan har jeg i hvert fald haft det og jeg håber faktisk, at mine nærmeste vil se en tydelig forandring og forstå, at de måske godt kunne have troet mere på mig.

Det har været en gave, at have adgang til dette forum og læse andres oplevelser og se, at man ikke er alene om disse oplevelser - selvom det jo faktisk også er ret forfærdeligt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Thumbs up Sv: Fra Erfa Thyroid til jod

Sitat Opprinnelig skrevet av Helen Vis post
    Jeg vil lige komme med en update på min jod-rejse. Desværre blev den ikke helt så eventyrlig, som jeg troede, den ville, da jeg skrev den 8. februar.

Jeg var ellers meget bevidst om, at jeg ikke skulle være for hurtig til at berette om min succes, for at være sikker på, at det i virkeligheden ikke skyldtes Erfa fremfor jod. Men det er der noget, der tyder på, at jeg var alligevel.

Jeg trappede (som der står i de tidligere indlæg) ud af Erfa fra starten af december og var helt Erfa-fri fra 1. januar. Så da jeg stadig havde det godt fem uger senere, tænkte jeg, at Erfa’en måtte være ude af systemet og at mine fremskridt måtte skyldes jod. Og faktisk havde jeg det godt indtil slutningen af februar, med undtagelse af enkelte dage - det vil sige to hele måneder uden Erfa - men så crashede jeg så også. Jeg lå i min seng virkelig meget de følgende tre uger. Æv, mand.

Pludselig blev kontrasten også meget tydelig; altså mellem at have det godt og have lavt stofskifte. Måske fordi jeg lidt havde glemt, hvordan det er at have det godt. Så da energien forsvandt igen, var det næsten ikke til at bære.

Efter tre ugers crash kunne jeg konkludere, at det ikke gik den rigtige vej og måtte også sande, at det alligevel ikke var jod alene, der gjorde det for mig. Men det kan selvfølgelig godt være, at jod har hjulpet på, at jeg kunne optage Erfa’en. Min puls reagerede i hvert fald tit kort tid efter, at jeg havde taget jod. Det kan også være, at jeg simpelthen havde øget dosen for hurtigt i efteråret og derfor gået direkte fra lavt til højt stofskifte. Det er lidt svært at sige. Måske var det en blanding. Grundlæggende har jeg nu stadig ret stor tiltro til jod - ikke mindst på baggrund af alt, hvad jeg har læst efterhånden - og jeg tager stadig jod; pt. 15 mg dagligt. Og jeg synes også, at læger i langt højere grad bør prøve at give stofskiftepatienter jod før medicin.

Nå, men jeg startede altså på Erfa igen 20. marts (og droppede planen om at give jod et helt halvt år). Denne gang øgede jeg lidt langsommere end jeg gjorde i mit første forsøg i efteråret og det lader til, at jeg indtil videre har ramt mit max omkring 120 mg. Det er gået meget mere smooth denne gang, end det gjorde i efteråret, hvor jeg ligesom ikke rigtig mærkede nogen positiv effekt og konstant havde høj puls - der var jeg også helt oppe på 165 mg. Effekten er kommet lige så stille denne gang - og der er ingen puls-problemer. Den seneste uge er energien begyndt at komme tilbage for alvor.

Så jeg ved ikke Admin, måske trådens titel og intro bør ændres igen eller måske skal den helt fjernes? Det styrer du, i fht. hvad du synes, er bedst. Jeg beklager virkelig de komplicerede forløb, jeg har haft, som nok ikke gavner forummet det helt store. Det havde været fedt at bidrage med en solstråle-historie - og selvfølgelig havde det ikke mindst været fedt, hvis jod-projektet var lykkedes. Men nu lader det i det mindste til, at det lykkes med at få livet tilbage - og det er jo nok i bund og grund det vigtigste. Men jeg beklager i hvert fald besværet!

Mange hilsner til jer alle,
    /H

Hej Tak for hilsner og update.

Der er ingen grund til at ændre trådens titel, idet i bund og grund er det uløseligt forbundet med jod, uanset at du ikke kunne fuldstændig kvitte behandlingen med Erfa Thyroid. Af dit forløb at dømme - hvis du fra starten havde været klar over at du havde jodmangel, og din jodmangel blev behandlet ligeledes fra starten... ville du højst sandsynligt være helt rask (frisk) i dag.

Hvad de færreste (om nogen overhovedet inkl. lægerne) er klar over, er at selv de mildeste grader af jodmangel laver om på skjoldbruskkirtlens hormondannelse og måden, alle fire deiodinaser (DIO1, DIO2, DIO3 og IYD = de enzymer som står for omdannelsen af T4 til T3 i de forskellige, kroppens vævsgrupper/organer) fungerer på.

Derudover ved ikke mange (om nogen) at deiodinesernes molekyler er selv opbygget af bl.a. atomer af jod, hvilket selvfølgelig påvirker deiodinasernes selveste mængde og aktivitet og det betyder, at ved jodmangel, selv i den mildeste grad - er der færre aktive deiodinase-molekyler til rådighed for omdannelsen af T4 til T3. Mon de fleste af de mange mennesker, der lider af lavt stofskifte angiveligt fordi de ikke omdanner nok af T4 til T3, i virkeligheden lider af det fordi langvarig jodmangel har skadet deres omdannelse af T4 til T3?

Resultatet bliver, at jo længere jodmanglen, selv i sin mildeste grad får lov til at bestå, desto mere "vedværende" bliver de biofysiske og biokemiske, strukturelle/systemiske ændringer, jodmanglen påvirker menneskekroppen til i den tid jodmanglen fortsætter.

Selv om det lyder underligt, fortsætter den funktionelle jodmangel alligevel, uanset at jodmanglen begynder at blive behandlet med tilskud af jod, fordi at "kurere" jodmangel minder temmelig meget om at vende en supertanker i rumsø - det kan ikke gøres i en håndevending og det kan ikke gøres hurtigt. Det kan tage adskillige timer at vende en supertanker 180 grader, og det tager mindst to år at helbrede jodmangel, uanset om behandlingsdoserne er lave, moderate eller høje, og hvis man starter højt og hurtigt kan man sagtens misse sit mål, som det er sket for dig.

Fortvivl ikke. Du er allerede godt på vej, selv om det fremover gerne må gå langsommere end du måske oprindeligt havde lyst til. Hvis du fortsætter med f.eks. 6+ mg/dag jod, dog gerne uden at stresse kroppens selv-reparations-funktioner med overflow af dagligt jod over 10-12 mg, samtidigt med at du bliver doseret med Thyroid Erfa så du med denne kombination, efterhånden opnår en stabil tilstand af symptomfrihed - kan det sagtens ske at du af og til vil opleve at dit stofskifte selv giver dig besked på at sætte Erfa-dosen ned, eller måske lidt op mod vinteren, og så igen ned, måske endnu lidt mere ned end sidst? Og således kan det fortsætte gennem et par år eller tre, indtil du måske når til en helt Erfa-fri tilstand af stofskiftet, hvor du ikke længere behøver behandling med Erfa?

Det er set før, men det også er set før, at enkelte optimister fulgte op på succesen ved også at "trappe ud" af tilskud af jod, hvorefter efter nogen tid kom deres lavt stofskifte tilbage for fulde gardiner. Det sker altid når folk opfatter jod som lægemiddel, i stedet for at opfatte jod som det den er: et næringsstof, som er nødvendigt at tilføre lige som det er nødvendigt at spise og drikke, for at overleve.

Hvor meget daglig jod netop du har behov for at fungere optimalt vil vise sig efterhånden som du fortsætter med at balancere jod med Thyroid Erfa, indtil Erfa evt. udfaser sig selv. Nogle ender med at trives meget fint med kun 2 mg jod/dag, mens andre trives ikke før de er oppe på 10, 20 eller 50 mg per dag. Så er der andre der er nødt til at fortsætte med kombinationen af jod og Thyroid (eller syntetisk T4) fordi de åbenbart er så celle-skadede af langvarig jodmangel, at deres kroppe ikke længere kan repareres fuldstændigt, men så længe de passer deres medicin og jod, har de det alligevel enormt meget bedre end de havde det før.

At tilpasse jod og medicindose til hinanden er derfor en langvarig process, (nogen gange) op ad bakke, fordi de individuelle biokemiske præferencer er så forskellige individerne imellem. Det kan man ikke gøre noget ved, andet end at styre/sigte efter graden af symptomfrihed og glædes ved selv de mindste bedringer. Hvis du kan smide tøjlerne og lade din krop reparere sig i sit eget tempo, uden (for) hyppige eksperimenter eller tvangsforventninger, bliver du sandsynligvis belønnet med et liv, du ellers troede, var gone forever.

Det bedste ville være, hvis du ikke konstant er opmærksom på effekten af din behandling, men bruger selv de korteste symptom-frie øjeblikke til at bygge andet (end sygdom, forventninger osv.) mål for tilværelsen, helst noget interessant og meningsfyldt (for dig), som vil få dig til, hver aften at glæde dig til at stå op næste morgen.

Held og lykke!

Medlem siden
    Sep 2016
    Sted
    Danmark Jylland
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Tak for det, Admin - og tak for info om deiodinaserne! Interessant!

Og ja, jeg vil nu fokusere mindre minutiøst på effekterne af behandlingen Det hænger jo nok også lidt sammen med, hvordan man har det. Når den er helt gal, er det svært ikke at fokusere på andet, men under opturen i januar og februar var mit "udsyn" i allerede langt større. Så.. Det skal nok komme. Og jeg har det jo allerede bedre igen. Jeg fortsætter stille og roligt med jod og Erfa og ser, hvad der sker. Og jeg kommer med en update, hvis der en dag er banebrydende nyt.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 19:11
  2. Dosering av erfa thyroid
    Av coco i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 46
    Siste melding: 04-09-11, 22:55
  3. Erfa Thyroid og erfaringer.
    Av Jeanette Ws. i forumet Naturlig Thyroid medisiner