Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Uregistrerte Gjest

Standard Hjelp til å forstå blodprøver

Blodprøver tatta pga av mistanke om lavt stoffskifte.

Faren har lavt stoffskifte, jeg mistenker faren også har binyretretthet da han også sliter med hypoglykemi. Pluss at hans far har lave jernlagre og får det ikke opp. Jeg trenger hjelp med å forstå blodprøvene og argumenter.....føler med hjelpesløs. Har prøvd å lese meg opp selv, men med lav blodprosent etter fødsel henger ikke hodet med. Sliter selv med lavt energi og har selv en mor med lavt stoffskifte og søster med hashimoto.

Samboer sine blodprøver han er utrolig tiltaksløs og sliter. Sover masse, mørke ringer under øynene. Ekstreme humørsvingninger, nesten så man skulle tro hab var bipolar. Skal veldig lite til for å vippes av pinnen. Sliter med fordøyelsen, carpel Tunnel syndrom blandt annet.

B-LEUKOCYTTER 8 (4.1-9.8)
    B-HB. 15.8 (13.4-17.0)
    B-TROMBOCYTTER 397 (164-370)

B-DIFF-TELLING:
    B-NØYTROFILE%. 52 (39-73)
    B-LYMFOCYTTER. 35 (18-48)
    B-MONOCYTTER. 10(5-13)
    B-EOSINOFILE. 2 (0-8)
    B-BASOFILE%. 0 (0-1)

S-EKSTRA SERUM:
    S-KREATININ. 75 (60-105)
    Estimert GFR: >90ml/min/1.73m2
    S-ALAT. 39 (10-70)
    S-ALK FOSFATASE 118 (35-105)
    S-GT. 42 (10-80)
    S-FERRITIN 178 (29-383)
    S-KOBALAMIN (VITB12) 151 (141-700)

S-TSH. 4.27 (0.27-4.20)
    S-FRITT T4 13.8 (12.0-22.0)
    Sist endret av Admin; 04-03-17 kl 10:53 Begrunnelse: to indlæg lagt sammen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Hjelp til å forstå blodprøver

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Blodprøver tatta pga av mistanke om lavt stoffskifte. Faren har lavt stoffskifte, jeg mistenker faren også har binyretretthet da han også sliter med hypoglykemi. Pluss at hans far har lave jernlagre og får det ikke opp. Jeg trenger hjelp med å forstå blodprøvene og argumenter.....føler med hjelpesløs. Har prøvd å lese meg opp selv, men med lav blodprosent etter fødsel henger ikke hodet med. Sliter selv med lavt energi og har selv en mor med lavt stoffskifte og søster med hashimoto.

Samboer sine blodprøver han er utrolig tiltaksløs og sliter. Sover masse, mørke ringer under øynene. Ekstreme humørsvingninger, nesten så man skulle tro hab var bipolar. Skal veldig lite til for å vippes av pinnen. Sliter med fordøyelsen, carpel
    Tunnel syndrom blandt annet.
    Hold op, hvor der er meget modgang, du og dine kære må tåle. Og alligevel prøver du at gøre noget.

Jeg må læse mig lidt op i tingene, så det bliver nok en dag eller to, før du kan få et brugbart svar. Er du sød at skrive til forummet om hvor du bor, så forummet måske kan finde en god læge til dig og familien, så tæt på jeres hjem, som muligt?

Vi snakkes
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Thyrodrama Gjest

Standard Sv: Hjelp til å forstå blodprøver

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hold op, hvor der er meget modgang, du og dine kære må tåle. Og alligevel prøver du at gøre noget.

Jeg må læse mig lidt op i tingene, så det bliver nok en dag eller to, før du kan få et brugbart svar. Er du sød at skrive til forummet om hvor du bor, så forummet måske kan finde en god læge til dig og familien, så tæt på jeres hjem, som muligt?

Vi snakkes

Hei! Takk for responsen! Bare glad noen svarer jeg! Ser innlegget mitt ble veldig rart formulert, men er kaos i hodet mitt.

Jeg vet så inderlig godt hva lavt stoffskifte kan gjøre med en person.

Min mor fikk det etter å ha født tvillinger (altså meg og min søster). Hun ble føret feil diagnosert som psykisk syk, åh, har vi ikke hørt den historien før? Litt for ofte vil jeg si. Uansett for å gjøre en lang historie kort de fant ut at det va stoffskifte. Min mor er i dag pillemisbruker, jeg mener hun ikke er optimalt behandlet med stoffskifte sitt derfor tyr hun til piller. Hun tok 25-30 piller dagen med forskjellige antidepressive/beroligende en periode. Til og med en psykiater sa at hun aldri ville klare seg uten de (hvem sier noe sånt?).

Det har påvirket min oppvekst ganske mye da mamma var fraværende, som regel lå og sov, noe hun også gjør i dag. Hun orker/orket meget lite og min far jobbet hele tiden for å få endene til å møtes. Noe som resulterte i at jeg og min tvillingsøster var mye alene og forlat til oss selv. Jeg mener selv at helsevesenet har sviktet mamma.

Dessverre har mamma aksepter mye overtramp i fra leger/spesialister som da en turnuslege sa hun ikke skulle ha liotyronin lenger, noe en endokrinolog skrev ut til henne fordi hun trengte ikke det? Arrogansen til visse folk. Hva slags får denne personen til å tro han vet bedre enn endokrinologen? Dette selv om mamma følte seg bedre med liotyronin. Mamma fikk prøvd erfa en sommer og klarte å slutte på sobril helt alene. Hun var som et nytt menneske gikk på butikken noe hun aldri gjorde ellers. Leste bøker i racerfart.

Jeg ble meget overrasket, opplevde en side av mor jeg aldri har sett. Erfa et jo som de fleste her vet vanskelig å få utskrevet av lege, enda vanskeligere å få helfo til å innvilge, så den visa ble kort. Mamma følte selv at erfa ikke funket godt på den tid, var rundt den tid erfa hadde noe problemer med ustabile doser eller noe?

Husker godt da jeg var med mamma til legen og vi nevnte erfa, tror jeg, husker ikke 100% da jeg har litt foggy brain etter fødsel. Og legen lurte på hvorfor vi mente naturlig var bedre en syntetisk (jeg kom ikke på at naturlig thyroid hadde t3 også), og sammenlignet syntetisk insulin med naturlig insulin at det var like bra? Hjalp ikke å si at mamma følte seg bedre på naturlig thyroid.

Jeg kan ikke så mye om stoffskifte men har skjønt at lavt stoffskifte og hypoglykemi henger sammen? At kortisol kan hjelpe?

Så var det samboer som sliter noe fryktelig. Når hans mor fortelle hvordan hans far var, kjenner jeg igjen symptomene så alt for godt. Ekstreme humørsvininger, lavt blodsukker, sover mye, tåler ikke stress, tåler svært lite osv osv.

Det er så mange tanker og følelser at jeg vet ikke om dette kommer fram på rett vis. Needless to say at jeg føler med ganske hjelpesløs mot et system som heller sykeligjør stoffskifte pasienter med sine standar blodprøvesvar behandlinger.

Vi holder til i nærheten av Trondheim.

Takk for fine ord, Anisa! Har lest et par tråder her inne og ser du svarer på mange. Beundringsverdi at du bruker din energi og tid til å hjelpe andre. Flink er du.

Lignende tråder

1. Trenger litt hjelp å forstå blodprøvene
    Av M.Lille i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 11-11-13, 10:16
  2. Hjelp til å forstå prøvesvar?
    Av pling i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-12, 22:22
  3. Skal vi forstå vores pårørende, før de kan forstå os?
    Av Anisa i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 8
    Siste melding: 28-12-11, 15:23
  4. Trenger hjelp til å få jenta mi til å forstå..
    Av kjuliussen i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 8
    Siste melding: 23-01-11, 15:09
  5. Skal vi forstå vores pårørende, før de kan forstå os?
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 6
    Siste melding: 14-01-11, 20:09

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn