Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
    Medlem siden
    May 2018
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    14

Standard Som en hundehvalp...

Kære I.
    Min historie er desværre alt for lang trods jeg kun har eksisteret her i 3 årtier...
    Jeg kan pt ikke redegøre for den kronologisk da min hukommelse forværres konstant.
    Jeg gør det så godt jeg kan og skal nok forsøge at korte det ned så meget som muligt.

Jeg husker ikke min barndom og kan derfor ikke fortælle om oplevelser før jeg som teenager begynder at få det svært. Jeg har da svært ved at rumme livet og forstår ikke hvad jeg skal på denne planet. Jeg føler mig forkert og anderledes. Jeg mister min mor da jeg er nyudsprungen voksen med første barn i maven. Senere følger flere børn og jeg kører i overhalingsbanen. Jeg har styr på det hele. Jeg får en fornemmelse af at hamsterhjulet begynder at køre hurtigere end jeg kan løbe og føler hele livet til sidst kører videre uden mig.
    Jeg bliver sygemeldt med stress.
    Forsøger at starte karrieren op igen, men igen ruller hjulet hurtigere end mine fødder kan træde.
    Jeg begynder at hallucinere og får kognitive vanskeligheder og ender med diagnosen skizofreni. Jeg bliver behandlet med antipsykotisk og snart følger ny diagnose; maniodepressiv.
    Jeg har dage hvor jeg end ikke lykkes med at træde ud af sengen, og dage hvor jeg løber hurtigere end hjulet.
    Jeg har flere somatiske oplevelser; smerter i brystet og åndenød, smerter i lænden, listen er lang. Jeg har været indlagt og gået til lægen alt for mange gange. Sendt hjem med "dine prøver er fine, det er nok psykisk, det er nok stress". Jeg føler mig ikke hørt fordi alt hvad jeg oplever jo kan stamme fra mit sind. Og det gør det måske sikkert også, men det gør ikke mine fysiske oplevelser mindre rigtige...

Senest bad jeg min læge tjekke mine hormoner i april da jeg oplever min indre termostat er gået i stykker. Jeg har kronisk hedetur! Jeg har også mere eller mindre kronisk PMS pludselig og et nyt ord bliver introduceret i mit liv: Hangry. Jeg er sur (angry) fordi jeg er sulten (hungry). Konstant! Jeg kan spise så stort et måltid at min mand og husets teenager-drenge kan blive fascineret og skræmte på én gang - og så kan jeg stadig være glubende sulten derefter!
    Jeg er begyndt at tabe mig trods den øgede appetit... ikke meget dog (-1,5 kg pt), men jeg er vant til at de mængder kalorier der pt ryger indenbords sætter sig på sidebenene med det samme. Der plejer at være kontant afregning!
    Efter et stort måltid ville jeg i gamle dage gå omkuld med mavesmerter pga overfyldt mave, nu kredser mine tanker om hvad jeg nu skal spise. Mad mad mad. Det er det eneste jeg kan tænke på!

Jeg har gået og skrevet mine symptomer ned, så dem får I lige på en liste her:

Appetit: spiser meget mere end jeg plejer, helst proteiner, men bliver ikke mæt selvom jeg spiser dobbelt så meget som resten af familien (mand og teenager-drenge bla.)
    Konstant sulten og rumlende mave.
    Trods stort kalorieindtag har jeg tabt mig (pt 1,5 kg) Craver ofte efter salt og fedt.

Humør: Føles som kronisk pms, sur og kortluntet, særligt hvis meget sulten (hangry)

Temperatur: Har det varmt hele tiden og særligt hænder og fødder brænder og sveder, vasker jævnligt hænder i koldt vand for at lindre og søger kolde flader til fødderne.

Energi: Skifter mellem overvældende træt og manisk energi.

Hukommelse: bliver utroligt nok værre (troede ikke det var muligt)
    Til tider forvirret og "tabt" (kan hænge sammen med hukommelsen)

Blødningsforstyrrelser: uregelmæssig i både tid og styrke. Kramper i underliv uden for cyklus.

Irriterede øjne: trykker let inde bag og briller generer. Mit (nær)syn er forværret hvert år i 10 år, men i år er det forbedret i følge optiker (Faldet -0,50). Føles sommetider som om jeg har noget i øjnene, venstre øje værst.

Hår: Hår som tidligere groede som ukrudt synes at være gået i stå.

Puls: Normal puls: 50+/÷ Nu: 75+/÷
    Bliver til tider unormalt hurtigt forpustet, typisk ifm galoperende hjerte. Har været indlagt med trykken for brystet for et par år siden og der fandt man ved scanning lidt åreforkalkning i det yderste og mindste kar omkring hjertet.

Hoste og rømmen: Har haft nattehoste i et halvt års tid sidste år og blev tjekket med scanning og kikkert, men intet at finde. Hoster stadig af og til nat/morgen og rømmer mig mange gange om dagen, føles som en tudse i halsen.

Søvn: Vågner tidligt (kl 4-6) (typisk sengetid 23-01) og har det så varmt at jeg, trods træthed og groggy og ustabil på benene, gerne går tur med hunden for at køle ned. (Gik feks i kortærmet, shorts og sandaler imorges kl 5 hvor temp var 10 grader)

I perioder øget tissetrang (1 gang i timen frem til middag ca)

Bumser og bylder på ryg, lår og i ansigt.

Andre diffuse oplevelser: Listen er lang... Kan nævnes periodevis muskeltræthed, ømme hæle mm. Har været indlagt en del gange og typisk udskrevet uden diagnose andet end "psykisk betinget". Jeg har fået mærkatet: "Psykisk syg" (skizofreni+bipolar) og det kan derfor være svært at blive hørt når man har fysiske udfordringer - jeg føler mangel på forståelse for den holistiske helhed/sammenhæng. Døjer med kognitive vanskeligheder i form af dårlig hukommelse, koncentrationsbesvær, lav stresstærskel mm.
    Har i øvrigt også samlet diagnosen "Hortons hovedpine" op på vejen, har dog kun haft én stor klynge og én mindre.

Jeg har kigget mine seneste blodprøver igennem (hvor jeg bad lægen tjekke hormoner fordi jeg frygtede tidlig overgangsalder eller noget) det eneste jeg kan se har noget med hormoner at gøre (efter at have læst og læst herinde) er TSH, det ligger på 1,33, som er inden for normalen.

Jeg magter ikke at rende til lægen endnu en gang, frygter de snart smider mig på den lukkede med ny diagnose: hypokondri.

Jeg ved godt I ikke kan fortælle mig, ud fra mit skriv her, at jeg har forhøjet stofskifte og at det forklarer alt hvad jeg nogensinde har haft af uforklarlige oplevelser og at jeg blot skal spise en mælkebøtte dagligt så bliver mit liv som på en romantisk feelgood film.
    Det ved jeg godt ikke er muligt... men hvad vil jeg så med dette skriv? Det ved jeg ikke... måske jeg er heldig at én en dag kontakter mig og siger "det virker genkendeligt!"? Eller måske nogle af jer kan fortælle mig hvor jeg kan gå hen og få hjælp? Eller blot hvor jeg skal starte? Feks "slå 3 kolbøtter mens du nynner en glad sang inden sengetid, så vil du se en bedring i løbet af et par årtier".

Jeg er som en hundehvalp: spiser som var det mit første og sidste måltid, fræser rundt som en skoldet skid og falder så omkuld indtil jeg vågner og det hele starter forfra.

Jeg er så fortvivlet...(og løber snart tør for mad!)

De bedste hilsner, M
    Gjestebruker. Gjester kan få tilgang til å skrive på nettsiden vår ved å få en midlertidig gjestekonto. Gjestekontoen utløper automatisk etter ett år.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Question Sv: Som en hundehvalp...

Hej M

Sikken redelighed, hva'?

Hvis din læge kender til bare halvdelen af dine symptomer, burde du fyre ham/hende på gråt papir. På den anden side, med den enorme mangel på praktiserende læger, er det ikke bare lige til at skifte læge, medmindre man har råd til at skifte til sygesikringens Gruppe 2. De samme læger, der ellers så gavmildt skoser Gruppe 1-patienter, har en helt anderledes, respektfulde tilgang til patienter i Gruppe 2.

Desuden, med din for-historie af psykiatriske diagnoser, er det "nemt nok" at affærdige et tilfælde som dit, hvilket du jo også har erfaret. På den anden side, må der være grænser for, hvad man tilskriver psykisk sygdom. Man får sgu ikke akne på det meste af kroppen, af psykiske tilstande. Heller ikke umættelig, glubende madtrang, endda uden vægtøgning, kommer af en psykisk sygdom.

Med så mange somatiske symptomer, kunne jeg vove pelsen og sige, at dine psykiske diagnoser sagtens kan være opstået som følge af fysisk sygdom, der åbenbart bliver mere og mere forgrenet (af mangel på lægehjælp), at denne knude efterhånden ikke kan løses uden specialmedicinsk ekspertise.

Med flere fortidens diagnoser følger medicinsk behandling. Er du i behandling med lægemidler nu? Og hvis du er, hvilke lægemidler indtager du for tiden, og i hvilke doser, samt hvor længe har du gjort det?

En hel del af problemer du beskriver, kunne lyde evt. som bivirkninger af lægemidler.

Sitat Opprinnelig skrevet av Gjestebruker M Vis post
    Jeg er som en hundehvalp: spiser som var det mit første og sidste måltid, fræser rundt som en skoldet skid og falder så omkuld indtil jeg vågner og det hele starter forfra.

Ja! Lige netop denne sammenligning (med en hundehvalp) kunne få mig til at udbryde: "fuldt hormon-panel i blod og urin, urinanalyse aminosyrer samt en MR scanning af hypofysen, æggestokke og binyrerne - i en aller helvedes fart, tak", hvilket leder videre til et konkret spørgsmål: har du en (f.eks. arbejdsgiverbetalt) sundhedsforsikring? Sygeforsikring Danmark? Har du råd til privat lægehjælp? Evt. i udlandet?

Multiple (med alskens symptomer tilsyneladende i øst og vest) tilstande menes af fagkundskaben, at være sjældne, men hvordan kan de være mindre sjældne, når det absolute flertal af de ganske almindelige, mindre- eller middelbemidlede patienter, særligt de kvindelige - aldrig bliver undersøgt for andet, end det mest simple, angivet på analyserekvisitionsformular? (Kvindelige patienter får dårligere behandling end mænd i sundhedsvæsenet)

Jeg vil foreslå at du tager et par allround spørge-tests dr. hertoghed har udarbejdet for dem, der har planer om at konsultere hans klinik i Belgien. De er ikke et diagnose-værktøj, men er vejledende og ikke mindst også kan bruges til at skabe et overblik over egne symptomer, specielt når der er mange, forvirrende forskellige symptomer ad gangen.

Den første er en alle-hormon-deficiency-test (PDF 2,38 MB) og den anden - All-vitamins-deficiency-tests (PDF 1,4 MB). Prøv når du får tid (lyst), og fortæl hvad de viser.

Jeg vil også opfordre dig til, aldrig nogensinde mere gå til læge, uanset praktiserende eller speciallæge, uden en bisidder. Det bedste ville være, hvis du kunne have din mand med som bisidder. Jeg kan love for, at foruden at danske læger tøver med blankt at afvise patienterne, særlig de kvindelige, når der medbringes ægtemanden som bisidder, kan ægtemanden (eller samleveren) fungere også som et sandhedsvidne på, at "konen er ikke bare..."

Og nu vil jeg repetere spørgsmål, du meget gerne må svare på, når du kan:

1. Med flere fortidens diagnoser følger medicinsk behandling.
      - Er du i behandling med lægemidler nu?
      - Og hvis du er, hvilke lægemidler indtager du for tiden, og i hvilke doser,
      - samt hvor længe har du gjort det?
      ---
    2. hvilke lægemidler (og for hvad) har du evt. fået over længere periode før i tiden i tiden?
      ---
    3. Har du råd til at blive medlem af sygesikringens Gruppe 2?
      - Har du en (f.eks. arbejdsgiverbetalt) sundhedsforsikring?
      - Sygeforsikring Danmark?
      - Har du råd til fuldt privat lægehjælp?
      - Evt. i udlandet?

Kan du have bedst mulig dag?
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    May 2018
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    14

Standard Sv: Som en hundehvalp...

Kæreste admin, af hjertet tak for din respons! Jeg sidder pt (midt i et måltid selvfølgelig) og hyler over følelsen af at blive forstået. Tak, bare tak... <3

Jeg skal svare så godt jeg kan, tilgiv mig hvis noget ubevidst bliver udeladt.

Tager ingen fast medicin længere. Har trappet ud af alt fordi jeg ikke følte det hjalp og oplevede værre bivirkninger end virkning. Jeg har prøvet alverdens antipsykotisk, antidepressiv, angstdæmpende samt stemningsstabiliserende.

Jeg husker langt fra navnene på medikamenterne, men har i 5 år haft seroquel/quetiapin som pn (ved behov, feks psykose), dette har jeg stadig og tager sjældent. Jeg er ekstrem medicinfølsom og selv mindste dosis slår mig omkuld.
    Fast antipsykotisk i 4 år var abilify.
    Stemningsstabiliserende er der prøvet: litium og noget andet jeg har glemt navnet på, men som er almindeligt til maniodepressive.
    Angst medicin var jeg kort på lyrica.

Jeg er førtidspensionist og en fattiglus ;)
    Jeg er medlem af Danmark gruppe 5 som den eneste forsikring.

Jeg vil tage alle de test du har sendt mig og vender tilbage med resultaterne hurtigst muligt.

Tak for dig <3

Dbh M
    Gjestebruker. Gjester kan få tilgang til å skrive på nettsiden vår ved å få en midlertidig gjestekonto. Gjestekontoen utløper automatisk etter ett år.

Medlem siden
    May 2018
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    14

Standard Testresultater

Så har jeg taget de 2 tests. Beklager den lange svartid, men jeg har faktisk siddet med de test siden mit sidste svar. Min hjerne tygger drøv;)

Wow, bekræfter mig i at jeg snart bliver stemplet som hypokonder ;)

All hormones:
    Melatonin 23 (probable)
    Growth hormone 15 (possible)
    Thyroid 12 (possible)
    Cortisol 21 (probable)
    DHEA 12 (possible)
    Pregnenolone 17 (possible)
    Aldosterone 18 (possible)
    Estrogen (possible)
    Progesterone 19 (possible)
    Testosteron 12 (possible)

All vitamin:
    A 12 (possible)
    B1 8 (Satisfactory)
    B2 9 (possible)
    B3 18 (possible)
    B5 5 (satisfactory/possible)
    B6 2 (satisfactory)
    B7 0 (satisfactory)
    B9 4 (satisfactory)
    B12 6 (possible)
    C 14 (possible)
    D 13 (possible)
    E 10 (possible)
    K 8 (possible)
    Omega-3 4 (satisfactory)
    Omega-6 1 (satisfactory)
    Zinc 4 (satisfactory)
    Iron 2 (satisfactory)
    Magnesium 4 (satisfactory)

Jeg har forsøgt mig med vitamin + mineral tilskud i en periode, men glemmer at tage dem. Men i en måned tog jeg multivitamin, osteoform, B6, gingko biloba, spirulina, husk og symbioflor. Mest pga manglende energi og varierende hård/lind afføring.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Hei.
    Leit at du har behov for dette forumet. :(

Har du vært testet for diabetes? En del av symptomene dine kan tyde på det?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2018
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Hei.
    Leit at du har behov for dette forumet. :(

Har du vært testet for diabetes? En del av symptomene dine kan tyde på det?
    Hej smgj.
    Tak for dine tanker <3

Nej jeg er ikke blevet testet for diabetes... jeg har selv haft tanken at det virker som blodsukkerdyk når jeg bliver hangry efter kort tid uden mad. Jeg må jo nok alligevel tage en tur til lægen, selvom det virker fuldstændig uoverskueligt! :(

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Sitat Opprinnelig skrevet av Gjestebruker M Vis post
    Hej smgj.
    Tak for dine tanker <3

Nej jeg er ikke blevet testet for diabetes... jeg har selv haft tanken at det virker som blodsukkerdyk når jeg bliver hangry efter kort tid uden mad. Jeg må jo nok alligevel tage en tur til lægen, selvom det virker fuldstændig uoverskueligt! :(
    Håper du finner ut av det.

Hyppig vannlating er også et diabetessymptom. Samt at det kan virke på synet. Så om ikke annet er det verdt å teste for å utelukke det.
    (Om jeg ikke husker feil så er det også noen antidepressiva som øker risikoen for å utvikle diabetes ...
    https://tidsskriftet.no/2018/01/fra-...diabetesrisiko )

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Popper innom med en liste over diabetessymptomer.

https://www.dietvsdisease.org/9-earl...-and-children/
    https://www.healthline.com/health/di...anced-symptoms

Du kan også se om du finner poster av brukeren som kalles pingvinen her inne. Hun hadde en del overlappende symptomer med det du beskriver. (For hennes del så det ut til å være et komplekst sykdomsbilde med flere autoimmune tilstander - blant annet lavt stoffskifte og diabetes. Uten sammenlikning for øvrig så kan det være greit å lese for å se om man kjenner igjen noe. )

Medlem siden
    May 2018
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Popper innom med en liste over diabetessymptomer.

https://www.dietvsdisease.org/9-earl...-and-children/
    https://www.healthline.com/health/di...anced-symptoms

Du kan også se om du finner poster av brukeren som kalles pingvinen her inne. Hun hadde en del overlappende symptomer med det du beskriver. (For hennes del så det ut til å være et komplekst sykdomsbilde med flere autoimmune tilstander - blant annet lavt stoffskifte og diabetes. Uten sammenlikning for øvrig så kan det være greit å lese for å se om man kjenner igjen noe. )

Tusind tak for dine tanker og for link mm
    Ja jeg læste igår om symptomer på diabetes, men synes ikke at kunne kende mig selv deri. Jeg er jo voldsomt sulten konstant og mit syn er forbedret, hm...
    Jeg vil prøve at stalke pingvinen hihi, tak for din viden <3

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Nei, det kan godt hende at det er skivebom. I så fall vil du ha fått vite hva det ikke er.

Men med såpass mange sammenfallende symptomer for diabetes/blodsukkerforstyrrelse generelt:
    - hyppig vannlating
    - hunger
    - irriterte øyne
    - søvnproblemer
    - uforklarlig vekttap
    - smerter i føtter (?)

- hurtig puls (diabetestendens + medisininteraksjon = hypoglycemia)
    - svetting (diabetestendens + medisininteraksjon = hypoglycemia)
    - forvirring

- underlivsproblemer er ikke ukjent ved ubehandlet diabetes/blodsukkerforstyrrelse hos kvinner.
    (PCOS, urinveisinfeksjoner, soppinfeksjoner, økt/unormal utflod, manglende seksuell interesse og neuropati i området)

Og med risikofaktorene
    - abilify
    - lithium
    - quetiapine

i historikken (disse er alle forbundet med høyere diabetesrisiko og/eller å være problematiske i personer med tendenser til ustabil blodsukkerhåndtering generelt -> hyopglycemia) så ville iallfall jeg bedt om å få det vurdert/sjekket ut.
    (Ja, mange symptomer er også overlappende med andre sykdomstilstander - og det er heller ikke sikkert at man er "velsignet" med kun én tilstand, men ett sted må man begynne.)

(Om du absolutt ikke vil gå til legen igjen så kan du starte med en blodsukkermåler og se om du kan avkrefte dette problemet selv? )

Lykke til!

Side 1 av 3 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn