Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Når byråkratiet får en på trynet.

https://www.nrk.no/norge/lege-sendte...rte-1.14186372

Ja, hvorfor skal man egentlig måtte begrunne registreringsfritak som ikke leses?

Legen har skrevet ut medisin med følgende begrunnelser uten noen tydeligvis har lest dem.

Her er noen av grunnene Wyller har oppgitt på det som heter «Skjema for resept/rekvisisjon for legemiddel uten markedsføringstillatelse»:
    Til substitusjon av B-vitaminmangel hos hamster
    Forebygging av tromboembolisk sykdom hos kolibri
    Til substitusjon av fosfatmangel hos muldvarp
    Til behandling av kvalme vannbøfler
    Forebygging av reernæringssydrom hos kongeørn
    Mot hjerneødem hos rødspette

https://www.dagensmedisin.no/blogger...-av-tidsanden/
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Sv: Når byråkratiet får en på trynet.

Og så et tragikomisk svar.. hvor kommentarfeltet nok er mer verdifullt enn selve kommentaren:
    https://www.dagensmedisin.no/artikle...eling-ulleval/

Det koster å ha et legemiddel registrert. Derfor er slett ikke alle disse midlene i klassen som krever ekstra aktsomhet. Dette faktum er underkommunisert. Og SLV burde ikke opprettholde inntrykket av at det nødvendigvis krever et særlig ansvar å skrive ut middel som ikke er registrert i Norge.
    og
    Har dere mindre tillit til leger utenfor sykehus? I så fall, hvorfor?

Tilsvar tilbake fra Wyller:
    https://www.dagensmedisin.no/blogger...rstoppede-lyr/

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Det er så sandelig IKKE ALTID "en ren pro forma-utfylling av søknadene"

Det er så sandelig IKKE "en ren pro forma-utfylling av søknadene" når der ansøges om NDT på registreringsfritag!

Ikke i tilfælde af ansøgninger om NDT (NDT= Naturlig Thyroid medisiner / Naturaal Desiccated Thyroid) fra læger som behandler norske stofskiftepatienter. Ansøgninger om medicin til dem, bliver tværtimod gransket igennem ned til sidste komma, med minutiøs omhu, før nogle efter en lang ventetid opnår en godkendelse, mens de fleste andre blot afvises -

- mens dr. Wellers ansøgninger om lægemidler på registreringsfritak "til substitusjon av B-vitaminmangel hos hamster" eller "mot hjerneødem hos rødspette" stryger direkte igennem systemets nåleøje med stempel GODKJENT?

Hvorfor norske stofskiftepatienter i Statens legemiddelverkets respekt-kategori rangerer lavere end hamster, muldvarp, køngeørn, rødspætte, vannbøfler eller kolibri - hvoraf vannbøfler og kolibri end ikke er nordmænd, og alligevel får de deres medicin på registreringsfritak? Mens norske stofskiftepatienter får som oftest et rungende NEJ!?

Jeg spørger bare!!

Jeg foreslår, at nogen tager modet til sig og fortæller dr Wyller, at han tager fuldstændig fejl, og at Statens legemiddelverket gør sit arbejde forbilledligt og fantastisk effektivt - i forhold til de 'vigtige' ansøgende læger, på vegne af de 'vigtige' patientgrupper.

Måske er dr. Wyllers geriatriske patienter 'bare' ikke så 'vigtige' i Statens legemiddelverkets øjne, eller også bruger Statens legemiddelverket så mange ressourcer på at overvåge ansøgninger om NDT fra 'stofskifte-gruppen', at det er nødt til at gå ud over ressorucer til behandling af ansøgninger fra andre sygdoms-grupper?

Ville det ikke være fair, at lade dr. Wyller opklare årsager til forskelsbehandlingen?

Der er endnu ingen kommentarer til dr. Wyllers blogindlæg Behandling av forstoppelse hos lyr – eller Helsedirektoratets tragiske treff av tidsånden, mens det går lidt bedre med kommentarer til den seneste Mer om forstoppede lyr med hele otte kommentarer, hvoraf dog endnu ingen havde opdaget, at Statens legemiddelverket blot forskelsbehandler ansøgninger om lægemidler på registreringsfritak.

NRK's artiklens journalisterne Kristian Elster og Sigrid Sollund kunne måske godt bruge eksempler på, at der dog er patientgrupper, hvem Statens legemiddelverket behandler med beundringsværdig nidkærhed, uanset at vandbøfler og kolibrier - i kampens hede - slipper igennem under radaren, mens Statens legemiddelverket er optaget af at forhindre norske stofskiftepatienter i adgangen til NDT-behandling, oder was?

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Unhappy Sv: Når byråkratiet får en på trynet.

Jeg siterer byråkraten
    https://www.dagensmedisin.no/artikle...eling-ulleval/

Men hvorfor må legen da skrive en søknad om godkjenningsfritak? Vi mener ordningen er hensiktsmessig av minst tre grunner:

• Legen blir minnet om at dette er et legemiddel som ikke er godkjent i Norge og at han/hun tar på seg et særlig ansvar ved behandlingen.

• Felles europeisk regelverk krever at legen må begrunne hvorfor pasienten ikke kan bruke et godkjent legemiddel. Reglene skal gjøre det attraktivt å søke legemiddelgodkjenning i Norge.

• Opplysninger om bruksområde gjør det mulig for Legemiddelverket – i ettertid – å vurdere om bruken av utvalgte legemidler er i tråd med intensjonen i ordningen
    (Min utheving)

Jeg leser dette som:

"Vi ønsker å skremme legen fra å bruke disse legemidlene med mindre det er livsviktig".

Og dessverre virker det.

Jeg minner også om denne kommentaren til innlegget
    Lege F 28.08.2018 15.47.01

Det koster å ha et legemiddel registrert. Derfor er slett ikke alle disse midlene i klassen som krever ekstra aktsomhet. Dette faktum er underkommunisert. Og SLV burde ikke opprettholde inntrykket av at det nødvendigvis krever et særlig ansvar å skrive ut middel som ikke er registrert i Norge.

.... så her kan man dra sine konklusjoner.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn