Jeg har for tredje gang (gjennom årene) søkt og lett etter denne oppskriften - derfor kopierer jeg oppskriften og infoen til en egen tråd
1000 takk til Anisa

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Den normale mave producerer saltsyre, som påvirker absorptionen af ​​thyreoideahormoner. Det ser ud til, at lav ​​mavesyre reducerer absorptionen af ​​thyreoideahormoner indtaget oralt, med mellem 22 og 34% ! Omvendt, personer med lav mavesyre, der indtager Betaine Hydrochlorid, vil kunne forvente enten bedre effekt af deres behandling med thyreoideahormoner, hvis deres madicindose før var i underkanten, eller - hvis deres medicindose før var tilstrækkelig - kan disse patienter forvente at deres medicin vil virke stærkere pga. forøgelse af optage-grad, som følge af et forbedret niveau af deres mavesyre.

(Stofskifte)patienter med nedsat sekretion af mavesyre har brug for en øget dosis af thyroxin, hvilket tyder på, at den normale mavesyresekretion er nødvendig for en effektiv absorption af oral thyroxin. Selvom den kliniske betydning af disse fund er klart defineret, er selve mekanismen medvirkende til at tarm-absorption af thyroxin er nedsat hos patienter med hypochlorhydria - fortsat ukendt ....

Frit efter kilde: Gastric Acid May Be Required for Proper Absorption of Oral Thyroxine (Medscape)

Hvad skal man sige? Usikker på 'for lidt' eller 'for meget' mavesyre? Ta' "Rødbede-Testen"!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
.. koge to mellemstore rødbeder med skræl. Når de er kogte og afkølede, skal de skrælles spises uden salt eller andet smagsgivende. Så skal din mor holde øje med wc-kummen og se om urinen bliver rød, og senere om afføring bliver brun/rød eller næsten sort. Det er ikke en joke.

Hvis urinen bliver rød, da er det en kendsgerning at din mor ikke længere danner mavesyre nok, og uden mavesyre rigtig dårlig optag af både medicinen og næring. Er der derimod mavesyre nok - vil urinen blive som den plejer (ikke rød eller lyserød).

Jeg tror nu nok, at din mor mangler mavesyre og samme med andre forhold i fordøjelsessystemet, de fleste (alle?) ældre mennesker udvikler med alderen - ville jeg indføre følgende i den daglige "fordøjelses-livsførelse":

1. Betaine HCL - mavesyrekomponent, 1 kapsel før hvert måltid (man får ikke "for meget" mavesyre ud af det). "Tyndtarms-suppen" bliver ikke go´nok til optagelse uden tilstrækkeligt med mavesyre. Lav mavesyre fremmer candida og andre toxin-producerende mikroorganismer. Derudover er Betaine HCL en effektiv aflastning af binyrer (kan huske budskabet, men ikke begrundelsen, det kommer nok)
    ---
  2. Fordøjelsesenzymer - medvirker til rette sammensætning af "næringssuppen" i tyndtarmen, uden enzymer eller med for få - dårlig optag af både lægemidler og næring. Til måltider med bønner og kål bruges denne.
    ---
  3. MSM - regenererer tarmenes slimhinder og "tætner" tarmen ved "Leaky Gut Syndrome". Så u-belastende, end selv ½ kg på en gang, giver ikke problemer.

Jeg tror, at de alle (eller lignende) kan købes i EU, på Vitaviva.com eller andre EU-netsteder. Man kan også købe fordøjelsesenzymer på danske apoteker, men de er frygtelig dyre og ikke så alsidigt sammensatte. Det ved jeg, fordi den sidste jeg kender der fik livet tilbage via denne "coctail" er en mand, der efter 11 tarmoperationer (Crohn) var ved at dø af underernæring, fordi han kunne ikke længere optage næring fra maden og apotekets dyre enzymer hjalp ikke stort. Hos alle ældre mennesker falder tarmens tæthed pga. aldersbetinget henfald af tarmslimhinder. Hos alle ældre mennesker falder udsondringen af fordøjelsesenzymer og hos alle ældre mennesker falder produktion af mavesyre. Det sidste hjulpet godt på vej af, at alle danske ældre får kontant besked på at leve saltfattigt. For lidt salt i kosten = for lidt mavesyre = "ulykkelige" binyrer.

Håber du vil seriøst overveje. Effekten af denne "tarm-support-coctail" er forbløffende. Desuden rapporterer en del folk på nettet, at deres mavesyreproduktion er blevet normaliseret efter et rum tid med tilskud af Betaine HCL og det er altid godt, når kroppen selv genoptager sine funktioner.