Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,075

Exclamation Fasting og kutting av sukker

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Off topic: Hvilken type faste er det du bruker? Jeg har alltid hatt tro på faste, men synes det blir for slitsomt. Jeg så at det var flere måter å anvende IF på. Har du noen erfaring med hvilken som er best? Jeg skjønner at det kan oppleves forskjellig fra person til person, men alltid kjekt å høre andres erfaringer
    Nå er jo svarfristen på spørreundersøkelsen gått ut - så vi kan godt snakke litt om min form for fasting

Det viktigste av alt - fasting, eller ei - er nok at jeg har redusert kraftig på sukker.
    Ikke spist sjokolade - kaker - eller is på en drøy måned.
    Redusert på melkeprodukter og prøver også å få vekk mest mulig hvete.

Fasting
    Jeg har med meg hjemmefra at man bør unngå å spise etter kl 22 - 'fordøyelsen må også få hvile', sa min far.
    Så har jeg alltid likt å sove lenge - så lenge man sover; så faster vi jo alle - jeg sover minst åtte timer.

Jeg har aldri vært noe frokostmenneske - men tar gjerne en kopp kaffe (eller tre). Det som er 'lov' er:
    vann - kaffe - eller te (u/ sukker, eller melk).

Spiser vanligvis ikke før eter klokka 12 - og da har iallefall jeg blitt slik innstilt at det blir helst noe temmelig sunt.
    Egg i forskjellige former er å foretrekke - spiser også en del bananer - fordi man tapper kroppen for kalium gjennom faste.
    Tar en kombo med Potassium & magnesium fra now foods. Tar nå også tilskudd av tran (omega 3).

Spiser fremdeles brødskiver, men datteren min sier (hun er min fasteguru ) at for hvert gram brød, så binder kroppen 4 - 5 gram vann.
    Vi har eksprimentert med potetvafler - og det smaker bedre enn brød. Er nok også litt lei av brød.

Så et vanlig døgn oppsummert: 16 timers faste - 8 timers 'spisevindu'

Jeg kickstartet det hele med et døgn faste og etter en ukes tid tok jeg selfier - truse og BH
    Hadde jeg ikke gjort det ville jeg ikke kunnet se at kroppen min gikk fra eplefasong til pære.
    Det er visst vanlig å miste vekt ovenfra og nedover - og også å miste visceralt (innvendig) fett først.
    Derfor er det også viktig å ta fram målbåndet - o/ bryst - u/ bryst - midje - hofter er hva jeg måler på

Min datter sier at for damer er centimeterne viktigere enn kiloene - men jeg veier meg også, da ;)
    Sist endret av Kevlin; 01-07-19 kl 13:53 Begrunnelse: æ - ø - å var blitt til kråketær
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Fasting og kutting av sukker

Takk for svar vedrørende faste, Kevlin
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Det viktigste av alt - fasting, eller ei - er nok at jeg har redusert kraftig på sukker.
    Ikke spist sjokolade - kaker - eller is på en drøy måned.
    All ære til deg, sier jeg! Da har du vært superflink Sukker er mitt store problem. Jeg har alltid hatt sukkersug, uansett hva jeg har prøvd å gjøre med det.

Fasting
    Jeg har med meg hjemmefra at man bør unngå å spise etter kl 22 - 'fordøyelsen må også få hvile', sa min far.
    Så har jeg alltid likt å sove lenge - så lenge man sover; så faster vi jo alle - jeg sover minst åtte timer.
    Din far var en klok mann. Ingen tvil om det.
    Soving, ja! Der er vi nok like. Jeg er helt avhengig av nok søvn.

Spiser fremdeles brødskiver, men datteren min sier (hun er min fasteguru ) at for hvert gram brød, så binder kroppen 4 - 5 gram vann.
    Vi har eksprimentert med potetvafler - og det smaker bedre enn brød. Er nok også litt lei av brød.
    Kjekt med en fasteguru! Så er svarene på de spørsmålene man måtte ha ikke så langt unna.
    Jeg har vanen med å spise rugsprø, så det er sjelden jeg tar en brødskive. En gang i blant steker jeg meg et par proteinrundstykker. Det er de du kjøper ferdig frosne.

Min datter sier at for damer er centimeterne viktigere enn kiloene - men jeg veier meg også, da ;)
    Dette var mange gode råd på en gang. Jeg har som sagt tidligere stor tro på fasting. Jeg tror fordøyelsen trenger ferie innimellom, slik at kroppen kan konse på heling i stedet for fordøying. Det at man ikke trenger å gå flere døgn uten føde gjør det jo mye mer overkommelig.
    De gangene jeg har prøvd tidligere har jeg gitt opp blant annet på grunn av hodepine. Da har jeg også prøvd å kutte ut kaffe, og det er ikke bra vettu

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Spørreundersøkelse i UK - retningslinjer for behandling (biased as hell!!)

Er det kun vann som gjelder i de 16 timene fasten varer? Ikke kaffe og te i tillegg? Det har jeg fundert litt på

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,075

Standard Sv: Spørreundersøkelse i UK - retningslinjer for behandling (biased as hell!!)

Er det kun vann som gjelder i de 16 timene fasten varer?
    Ikke kaffe og te i tillegg? Det har jeg fundert litt på
    Jeg drikker svart kaffe - og hvis te: kun sitrondråper, men for å få autofagi
    (populært uttrykt: kroppen spiser egne celler)
    da er det kun vann som gjelder (sier min guru her).
    Kevlin

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,362

Jeg drikker svart kaffe - og hvis te: kun sitrondråper, men for å få autofagi
    (populært uttrykt: kroppen spiser egne celler)
    da er det kun vann som gjelder (sier min guru her).
    Ok, takker, da tenker jeg vi prøver å følge guruens råd

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,075

..

Fasting
    ..

..
    Glemte å si at jeg kjører 'mannevarianten' med minst 16 timer (som regel blir det flere timer enn 16 - oftere 18 - 20 timer - og så da et mindre spisevindu - 4 - 6 timer)
    Damer som faster periodisk kan starte med mat etter 14 timer - og det må jo være godt nytt for de som kvier seg.
    14 timer minus åtte timer med søvn = 6 timer med våken faste. Kanskje la middag være dagens siste måltid, eller skyve på frokosten en - to timer.

Jeg har iallefall kommet greit inn i bikinien - nå sikter jeg meg inn på gamle badedrakter

Det som krymps først var puppene - jeg har vært DD så det var helt greit, men de forandret konsistens da en god porsjon fett slapp taket i de - så jeg håper de strammer seg litt opp igjen ;)

Den 6 juni målte jeg 102 cm rundt brystet og også rundt hoftene
    Målte istad og da er det hhv 95 cm og 98 cm

Har mistet gjennomsnittlig en kilo i uka (til nå) - veier meg om morgenen (26/5: 72 kg 4/7: 65,5 kg).
    Sist endret av Kevlin; 04-07-19 kl 11:33
    Kevlin

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,362

Glemte å si at jeg kjører 'mannevarianten' med minst 16 timer (som regel blir det flere timer enn 16 - oftere 18 - 20 timer - og så da et mindre spisevindu - 4 - 6 timer)
    Damer som faster periodisk kan starte med mat etter 14 timer - og det må jo være godt nytt for de som kvier seg.
    14 timer minus åtte timer med søvn = 6 timer med våken faste. Kanskje la middag være dagens siste måltid, eller skyve på frokosten en - to timer.

Jeg har iallefall kommet greit inn i bikinien - nå sikter jeg meg inn på gamle badedrakter

Det som krymps først var puppene - jeg har vært DD så det var helt greit, men de forandret konsistens da en god porsjon fett slapp taket i de - så jeg håper de strammer seg litt opp igjen ;)

Den 6 juni målte jeg 102 cm rundt brystet og også rundt hoftene
    Målte istad og da er det hhv 95 cm og 98 cm

Har mistet gjennomsnittlig en kilo i uka (til nå) - veier meg om morgenen (26/5: 72 kg 4/7: 65,5 kg).
    Tusen takk for opplysningene, Kevlin

Dette gjør det jo litt lettere å starte. Jeg blir bortreist til uken, så jeg starter uken etter det Jeg gleder meg til å starte, er veldig spent på hvor mye det vil koste meg. Ikke i penger, altså (Jeg ser nå at det ble mye Starte i setningene over, men et godt ord kan ikke gjentas for ofte, sier nå jeg

Gratulerer med det flotte resultatet ditt både med vektnedgang og cm-nedgang. Har du nådd målet ditt med dette?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,075

Tusen takk for opplysningene, Kevlin

..

Gratulerer med det flotte resultatet ditt både med vektnedgang og cm-nedgang. Har du nådd målet ditt med dette?
    Bare hyggelig - glad for å bli spurt jeg

Målet mitt var å bli kvitt sår som gror sååååå sakte - som klør - og når jeg endelig er kvitt noen, så har det dukket opp nye. Holdt på i fem år, eller noe med dette sårstyret :(
    Sukker er visst med på å øke betennelser i kroppen + fasting gir kroppen sjanse til å ha lengre reparasjonsfaser.

Dessuten - rett før datteren min ble født så lå vekta mi på 66 kg, så jeg vil iallefall ned på 60
    Også må jeg få mer muskler og kondis;)

1000 takk for fine ord <3
    Sist endret av Kevlin; 04-07-19 kl 22:02
    Kevlin

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Smile Sv: Fasting og kutting av sukker

Nå er jo svarfristen på spørreundersøkelsen gått ut - så vi kan godt snakke litt om min form for fasting

Alle indlæg i 'faste-dialogen' fra 'spørreundersøkelsen-tråden' er flyttet her til forummet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening og en helt ny, egen tråd 'Fasting og kutting av sukker'.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,075

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post

Alle indlæg i 'faste-dialogen' fra 'spørreundersøkelsen-tråden' er flyttet her til forummet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening og en helt ny, egen tråd 'Fasting og kutting av sukker'.
    Takk Admin - jeg hadde det på lista over ting og gjøre :-D
    Kevlin

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Er der noget sukker er godt for?
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 4
    Siste melding: 24-10-13, 20:09
  2. Sukker, overvekt, hormoner osv
    Av Vigdis i forumet Biblioteket / Diverse artikler
    Svar: 1
    Siste melding: 03-04-13, 07:29