Side 1 av 34 12311 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 340
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard Lavt stoffskifte av anoreksi

Er det noen med lavt stoffskifte som kan bli helt friske igjen ? Psykologen min sa at det er ikke sikkert man har lavt stoffskifte for det om blodprøvene viste det og man ikke trenger medisiner. Men hvorfor sier blodprøvene det da og legen sier jeg må ta Levaxin og jeg må det kansje ut livet blir jo forvirra jeg da. Håpet mitt er jo at jeg kan bli frisk av det men kan man det ? Og hvordan klarer man og jobbe da man har lavt stoffskifte :,( Og jeg sliter jo med andre ting også men får hjelp men føler jeg burde jobbe men klarer det ikke og føler meg så dum :,( Så har jeg et annet spørsmål jeg prøver trene 3 ganger i uka men i påsken blei det bare 2 ganger i uke. Så for litt siden hadde jeg veldig vondt i siden på låret venstre side det gikk over men nå på høyre og det verker sinnsykt og er vondt da jeg bøyer meg. Kan det ha noen med at jeg har tatt knebøy med vekter og litt for tunge :,( Kan man få skader da :,( Vet ikke om noen her vet det men :,(
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard FRISK AV HYPOTYROSE

Det trodde jeg var veldig skjelden at man kunne bli om man i det hele tatt kan det. Men nå er jo ikke jeg lege da. En prøve kan selvsagt være feil en gang, men man må jo ta flere prøver og se på pasientens tilstand også. Selv så jobber jeg nå 40% ( det vil si at jeg er sykemeldt 60%) på grunn av hypotyrosen. Det er nok de som jobber fulltid også og fungerer helt fint selv om de har hypotyrose. Andre sliter mer. For meg har det tatt tid og det er vanskelig å akseptere at jeg kanskje ikke blir som før selv om jeg får opptimal dosering. Krysser fingrene og håper på det beste. Når det gjelder smertene du har fått tror jeg det skyldes en frostrekning på grunn av at du nevner at vektene var litt vel tunge. Det går nok over om en stund skal du se.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Slik jeg har skjønt dette, så kan man ikke bli frisk av lavt stoffskifte. Men man kan bli symptomfri eller nesten symptom fri. Og at brorparten blir så bra med tiden at de fungerer helt fint i jobb og liv. Man må kanskje gjøre ting noe anderledes i livet, men det trenger jo ikke bety noe negativt.
    Det finnes folk som blir friske av høyt stoffskifte. Kanskje psykologen din har misforstått eller tenkt på feil diagnose??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Man blir forvirret når ekspertisen sier forskjellig, og psykologen din må nok lese leksa si ! Ofte kan psykologer mer om hypothyreose enn leger, men ikke denne. Når blodprøvene viser at du har hypothyreose, så har du det, det er det ikke tvil om.
    Det er heller slik at du kan ha hypothyreose selv om blodprøvene IKKE viser det.
    Og har du fått det, så blir du aldri bra. Du må fortsette hele livet med tabletter som er myntet på å erstatte de hormonene som kroppen ikke lengere produserer.
    De fleste ganger greier medisinene å gjøre den oppgaven, men noen får fremdeles problemer med dette.
    Og stoffskiftet griper inn i alle kroppens funksjoner så problemer oppstår på svært mange felt, gjerne der kroppen er svakest. Mange får derfor symptomene der de er til å leve med - andre ikke.

Må legge til at det finnes sjeldne tilstander av forbigående lavt stoffskifte, bla. etter fødsler, men de er sjeldne og retter seg selv etter noen måneder. Det ser man på prøver.

Husk at knebøy ALDRI skal tas helt fra bånn. Du må aldri slippe deg helt ned, da får du kneskader.
    Du må også passe på ikke å få strekkskader for det tar så lang tid for oss å lege dem. Driver du med dette bør du ha Cataflame inne rekkevidde og starte en kort kur så fort du kan. Helst med det samme. Du kan somoftest slutte etter en 2-3 dager, men større skader trenger lengere tid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard Lavt stoffskifte

Takker for svar Skal prøve ikke ta så tunge vekter på knebøy Men viss man har fått lavt stoffskifte fordi at man fikk Anorexia men klarer bli friskere kan stoffskifte bli normalt da ? Har hørt om noen som hadde lavt stoffskifte men nå er det bra men vet ikke om jeg blir det :,( Jeg har veldig vondt i låret så er nok en strekk eller noe men det går nok over Dere er snille på dette forumet liker dere Takker for at dere finnes
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Vet ikke om det er noe forskjell på Hypo i forhold til hvordan man har fått det, men det legen min sa til meg for 7 år siden er att jeg kommer aldri til å få tilbake mengden med energi som jeg hadde før jeg ble hypo.

For å gjøre en kort historie lang: Ble først hyper og har siden blitt hypo så kjertelen min har på en måte brent opp, så jeg kan hvertfall aldri slutte med medisiner. Da jeg ble Hypo kunne jeg glatt sove i 36 timer i strekk om jeg ikke ble vekket, så i forhold til da er jeg nå reineste energibunten. Nå etter noen mnd med Liothyroin kan jeg hvertfall konsentrere meg litt, men sliter voldsomt med grisesinnet mitt. Kan gå rett i lufta for småting, og jeg pleier vanligvis å være rolig som skjæra på tunet.

Legen min driver og skal lese om Armour, og det har hu drivi med i snart 2 mnd nå, så jeg håper att jeg skal prøve det.

Jeg har også vært hos healer, men han trodde mye av slitenheten min kommer av att vi har "besøk" i huset av 3 stk som nå er fjernet og att det går en saftig vannåre gjennom huset og tvers igjennom senga, men det har han ordnet opp i og fjernet men jeg blir ikke noe bedre nå enn ca 80% av det jeg var før jul. ARTIGT Ã… SKRIVE NÃ…R INGEN KAN AVBRYTE EN

Og jeg har sendt brev til mr Oftebro og har tenkt å prøve en time hos han og høre hva han har å si. Veit om ei som går hos han og som kun bruker Liothyroin og blir slags "medisinert" gjennom mat. 'alt skal prøves!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Kom til å tenke på noe

Dersom man tar medisiner men egentlig ikke skulle tatt det ( forbigående hypotyrose) ville man ikke da blitt fryktelig syk ( jeg mener skikkelig hyper) dersom kjertelen begynner å lage normal mengde hormoner igjen og man i tillegg tar hormoner eller?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Vi blir ofte rent i senk av bransjesjargongen, og ofte bruker vi ord som vi ikke vet akkurat betydningen av, men tror vi vet det fordi legen har forklart omtrent halvparten.
    Ved Anorexia innstiller kroppen stoffskiftet på lavbluss ved at hjernehormonet TSH senkes for å redusere kjertelproduksjonen.
    Det er en overlevelsesteknikk kroppen bruker for å redde livet. En av de grunnleggende reflekser. Dette måles også klart på blodprøver, og flere tilstander en normalt kan komme borti gir også slike resultater.
    Og ordet hypo betyr bare lav og sier ingenting om hvorfor, Thyreose peker bare på at det har med kjertelen å gjøre. Ikke hva.
    Så hypothyreose behøver ikke bety at du har en sykdom, det kan være naturlige forklaringer på hypothyreosen. Den diagnopsen stilles enkelt med funksjonsprøver av kjertelen.
    Når det gjelder spørsmål om hvorfor en pasient har hypothyreose må man ta andre prøver. Man vet jo at de fleste (90%) får dette ved at immunsystemet overreagerer og sender antistoffer mot kjertelvevet for å ødelegge denne. Disse kan måles (feks Anti-TPO og anti-TG)
    Finnes det kjente antistoffer så kalles tilstanden thyreoditt. Dette er en sykdom, for da er det patologiske forandringer i kjertelvevet. Kalles primær hypotyreose, og ordet peker på at feilen (ikke hvilken) ligger i kjertelen.
    Så finnes det mer sjeldne tilfeller der kjertelen er iorden, men ikke mottar signal fra hjernen (TSH) om å produsere nok. Dette er også hypothyreose, selv om kjertelen er iorden.
    Tilstanden kan også sjekkes og tolke seg fram til ved flere foreligggende prøver. Kalles sekundær hypothyreose.

Kjertelen skades antaglig ikke av Anorexia, den går bare inn i en hvileperiode, og varer det lenge så minker størrelsen på kjertelen, men når forholdne bedres i kroppen og hjernen igjen sender ut TSH vil kjertelproduksjonen ta seg opp igjen.
    Slik taler de lærde iallfall, men det er jo et berettiget spørsmål hvorfor stoffskiftet ikke vende tilbake til normalt da.
    Har du en diagnose, så vet du det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Cathrin spør om hva som skjer om kjertelen plutselig blir frisk mens man spiser hormoner.
    Kan vel først si at det skjer ikke.
    Men la oss tenke litt over det. Du spiser en mengde hormoner som gjør at din TSH er lav. Har du helt riktig dose er TSH lavere enn den naturlig er. Det betyr at TSH ikke er høy nok til å stimulere kjertelen til produksjon.
    Svaret må bli at du må slutte med å spise hormonene, da vil TSH bli meget høy og vil da kunne stimulere en frisk kjertel til å produsere. Når produksjonen er normal vil TSH senkes til normalproduksjonsnivå.

Det er også slik at TSH "produsenten" "hører" mere på Levaxin enn på sine egene, og forsøk har vist at en Levaxindose vil slå ut egenproduksjonen eller senke egenproduksjonen slik at totalen blir for lav.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard Lavt stoffskifte

Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte , så blei stoffskifte høyt men den siste prøven viste det mye bedre da sa legen at det var bra lå på tallet 2 og noe. Tar levaxin 100 mg. Begynte på 50 mg men det blei bedre da vi økte litt på medisinen. Men jeg føler meg ikke bedre mye humørsvingninger, trøtt, sliten forstår ikke hvordan jeg skal klare jobbe og hater og være som jeg er for jeg vil ikke være sånn. Men så tenker jeg mye også da og det sa legen at spiser opp en del energi eller myyyye da :,( Så tar også antidepressiva men føler meg ikke bedre av dem heller nå sikkert for lav dose ikke vet jeg :,( Jeg skal ditt i slutten av mnd så blir det vell blodprøve igjen og håper få vite mer igjen Jeg synes dere forklarer meg så godt jeg prøver forstå dere Men legen har ikke fortalt så mye som dere sier til meg TAKK

Side 1 av 34 12311 ... Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn