Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Kan man dø av lavt stoffskifte?

jeg lurer på det. Mitt stoffskifte raste fort ned i kjelleren etter å ha vært høyt for en stund siden. Nå håper jeg å få Amour, men dersom jeg ikke får det så raser min verden hetl i grus og da vil jeg bare kutte ut hele Levaxinen, det er bare tydelig at den ikke hjelper. Føler det slik at livet mitt bare dreier seg om søvn det er ikke noe liv lenger. Dersom jeg kutter ut Levaxin kommer jeg til å dø tilslutt da? Sist gikk jeg ned fra T4 på 40 til T4 på 7 på 2 uker så om jeg kutter det helt ut hvor lavt blir det da tro. Beklager å skrive slike deppressive tanker her men det er altså noe jeg lurer på.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Hei håper ikke du dør da Uff :,( Jeg vet ikke nok om det om man kan det. Jeg føler også det samme men jeg vil dø av Lavt stoffskifte eller Anorexia en av de tar livet mitt. Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg men forstår ikke tall får kansje vite hvorfor tall er et sinnsykt problem for meg Jeg har aldri kunnet matte rart :,( Jeg ville og prøvd Amour men vet ikke hur man får det :,( Håper du får det viss du trenger det Jeg bruker og Levaxin og har aldri merket som legen sa du vil føle deg bedre etter 1 tabl hm jeg venter ennå jeg og føler meg også bare værre :,( Så jeg forstår deg , men ikke kutt ut Levaxin før du har fått noe annet som virker da snakk med din lege. Men virker Armour da på alle? Viss den gjør det hvorfor får ikke alle pasienter den da så de kan få det bedre med sin sykdom? GODKLEMZ TIL DEG Ta vare på deg selv
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    16

Standard

Nei, jeg tror ikke en dør av lavt stoffskifte, men det er jammen ikke godt å visne heller. Jeg er midt oppi et liknende fall som deg (raste fra FT4 30 til FT4 14 på 1 mnd), og det er ikke godt. Har i forbindelse med fødsel/svangerskap gått fra hyper til hypo, til hyper og nå sikkert hypo igjen. Jeg skal skal ta nye prøver i månedsskiftet, og er veldig spent på det har fortsatt å rase nedover. Det kjennes litt sånn ut, men jeg klarer liksom ikke helt å skille noe fra noe lenger. Jeg vet bare at jeg ikke er som jeg skal!

Kan ellers bare gi deg en gooooood klem!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard Re: Kan man dø av lavt stoffskifte?

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin
    jeg lurer på det. Mitt stoffskifte raste fort ned i kjelleren etter å ha vært høyt for en stund siden. Nå håper jeg å få Amour, men dersom jeg ikke får det så raser min verden hetl i grus og da vil jeg bare kutte ut hele Levaxinen, det er bare tydelig at den ikke hjelper. Føler det slik at livet mitt bare dreier seg om søvn det er ikke noe liv lenger. Dersom jeg kutter ut Levaxin kommer jeg til å dø tilslutt da? Sist gikk jeg ned fra T4 på 40 til T4 på 7 på 2 uker så om jeg kutter det helt ut hvor lavt blir det da tro. Beklager å skrive slike deppressive tanker her men det er altså noe jeg lurer på.
    Da vil jeg først råde deg til å gå til en annen lege!
    Dersom du ikke får Armour og Levaxin ikke hjelper, bør du utredes nøye for å se om det kan være noe annet som forårsaker plagene dine. Stoffskiftesykdommer er ikke de eneste sykdommene her i verden, selv om det kan synes slik for noen hver her inne...

Jeg leste et sted (tror det var i boka av Trine Bjøro/Sylvi Aanderud, "Thyreoideasykdommer, årsaker, diagnostikk og behandling") at det dør i snitt to personer hvert år av lavt stoffskifte i Norge. Da går det så langt at man havner i koma, og da er det 50 % sjanse for at det går galt. Men det er altså en seigpining over mange, mange år forut for dette.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Standard

Vel, siden de funksjonene som utrettes av kjertelen er såpass viktige vil jeg tro at man kan dø av det? Fant dette på en webside: "Left untreated, severe hypothyroidism can lead to convulsions, coma, and death." Det er nok i de helt ekstreme tilfellene at døden kan inntreffe. Som for eksempel de som utvikler hypothyreose som bor midt i jungelen og ikke har tilgang til lege/medisiner (for å sette det helt på spissen).

Men jeg tror ikke du kommer til å dø, kjære deg! Som sagt er det sikkert i veldig ekstreme og alvorlige tilfellene folk dør. Jeg tror du kan ta det helt med ro Klem!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

man kan falle i møyedemkoma hvis det blir utløst av en forkjølelse eller influensa eller noe akutt. Noe utløser det. Det kan ta ganske lang tid før man kommer så langt.

Men jeg vil bemerke at hvis du kutter ut lavaxin så stiger TSH og TSH trigger antistoffene. For mange er antistoffene problematisk, andre merker dem knapt.

Jeg ville prøvd å fjerne triggere for antistoffer, samt tatt selen.
    Ting som trigger antistoffer er jod, TSH, MSG, røyk, stress, forurensing, aspartam, poteter, tomater, gluten, allergier mm.

Antistoffer kan være årsak til svingninger i ft4-nivåer.

Eller autonome knuter. De har ikke så mye med antistoffer å gjøre tror jeg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har visst ikke antistoffer slik jeg har forstått det på prøvesvarene som ble tatt for å påvise det. Men det kan kanskje komme senere? Jeg tenker som så at om legen er vanskelig med å skrive ut Amour til meg og kanskje bare henger seg opp i prøvesvar så kan jeg slutte å ta medisin en stund jeg og da blir det sikkert slik som sist at stoffskifte raser ned i kjelleren og da blir jo ikke prøvene fine. Sist var i alle fall legen rask å få meg til øyeblikkelig hjelp time for da var stoffskiftet lavt. Så kanskje det hjelper ham til å forstå at jeg er syk han trenger jo ikke vite at jeg ikke tar medisiner om han er vanskelig altså. Amour vil jeg prøve og jeg skal gjøre alt for å få tak i dem. :evil:

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Cathrin, jeg husker ikke hele historien din, annet enn at du fikk en ft4 på 40 og så på 7.
    kan du oppfriske hukommelsen min litt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Til Nora

Her er min historie kort fortalt da. Jeg fikk påvist hypotyrose i august i fjor, men har nok hatt det lengre tror jeg da. Begynte med Levaxin som i følge legen skulle få meg normotyrot i løpet av et par dager. :evil: Det stemte selvsagt ikke. Etter en stund med jevnlige blodprøver var T4 40 og jeg trodde det skulle være slik siden jeg ikke hørte noe fra legen at det var for høyt. Begynte å føle at jeg ble værre istedet for bedre. Legen mente jeg burde være i superform. Det ble tatt nye prøver da var det en måned siden den på 40 som var for høy. Den nye var like høy og jeg måtte umiddelbart stoppe behandlingen. Etter 2 uker fikk jeg k omme til endokrinolog og da ble det tatt nye prøver. T4 på 7 gav meg time hos primærlegen dagen etter. Jeg måtte som du sikkert kan tenke deg starte med Levaxin igjen. Problemet er at jeg ikke merker forskjell enten T4 er 40, 7 eller 26 som nå. T3 er nå 10. Jeg burde jo være i fin form med mine fine prøver men jeg har det like elendig . Da T4 var på 7 skjønte jo legen at jeg var syk og gav meg sykemelding da jeg ba om det og forlenget den, men hun trodde liksom at alt skulle bli så raskt tilbake til normalen. Selv om prøvene er det så er ikke formen det. Sist forsto jeg at jeg måtte begynne å jobbe igjen og jeg vil ikke tigge om sykemelding, så jeg jobber 100% og er så sliten når jeg kommer hjem at jeg kaster opp av og til. Sover ca. 4 timer etter jobb.Ikke går det så bra på jobb syns jeg heller ( blir en del feil) men jeg har ikke en jobb hvor jeg trenger å tenke så mye. Nå her legen min permisjon men det er kommet en vikar. Han hadde ikke peiling på Amour, men skulle finne ut av det. Det er en uke siden og han skulle ringe meg, men jeg har ikke hørt noen ting. Jeg er redd han kanskje sier nei også for hva om de ikke vet om dette på sykehuset heller. Dette er liksom mitt siste håp da. Jeg er redd han henger seg opp i normale prøvesvar.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Ah! forstår hvorfor du tenker at du likesågodt kan slutte igjen, fordi legen først da tror på deg....
    Temaet om hvor legen det tar å bli frisk (hvis man i det hele tatt blir det) har vært tatt opp tidligere.
    På noen forums ble det sagt fær at det typisk tar 6 mnd på riktig dose før man merker en vesentlig forbedring.
    Dette står i sterk kontrast til legen din sin forestilling om at straks TSH og ft4 blir normalt, blir man frisk forsi blodprøvene sier det.....

Et til spørsmål:
    Hva var din TSh og ft4 når du fikk diagnosen?
    Hvor lenge var du syk før (fordi det gjerne tar lengre tid å bli bedre når man har vært hypo lenge)

Har du fått påvist antistoffer? Hvis de er høye, kan det forklare at du ikke føler deg bra

Ble du satt på en stor dose fra begynnelsen, siden din ft4 ble 40?

Sånn generelt må jeg si at mitt forslag er at du må gå på en dose som bringer din ft4 og ft3 til øvre halvdel i referenseområdet i flere uker før du kan si om det hjalp eller ikke.

Hvor de skal være, er individuelt, noen er helt bra hvis de er akkurat midtpå, noen trenger dem to tredeler opp, andre ganske høyt.

Hvis det ikke hjelper, har du kankje noe annet i tillegg, slik som B-12-mangel, anemi, lavt ferritin, cøliaki, vitaminD-mangel, lavt cortisol eller en annen autoimmun sykdomm som sjøgrens eller tarmsykdom...det har vært flere innom her som har hatt noe i tillegg og ikke vært bra pga. det.

Hvordan er din ft3 i forhold til labbens referanseområde? Det fins flere slike, vet ikke hva labben din bruker.

Jeg vil også si at det ville vært bedre om du fikk mer sykemelding, du er åpenbart for sliten.
    Noen som har noe vettugt å foreslå her?

Armour vil bringe din ft4 litt lavt og ft3 ganske høyt, og noen har det helt topp slik. Andre trenger litt t4 i tillegg.
    Jeg er ikke sikker på at å begynne på Armour vil på magisk måte hjelpe deg til å bli helt frisk plutselig hvis du egentlig er for sliten pga. jobben og langvarig hypo i flere år før diagnosen ifjor.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Kan jeg ha lavt stoffskifte.
    Av Godis i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 65
    Siste melding: 23-03-07, 21:17
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn